Ford Ka Mk II – occasion video & aankoopadvies+

Auteur: , 41 Reacties

Is deze kleine stadsrakker van Ford een beetje interessant om gebruikt te kopen? We zochten het voor je uit!

De Ford Ka Mk I was een enorme hit voor Ford. Iedereen wilde zo’n klein stadskarretje met New Edge Design. Maar eind 2008 werd het de hoogste tijd voor een opvolger, aangezien de Ka op dat moment al 12 jaar meeging.

De styling van de tweede generatie Ford Ka is een stuk voorzichtiger. Het is een soort gekrompen, bollige Fiesta geworden in plaats van een heel eigen ontwerp te hanteren. Wat meer mainstream zullen we maar zeggen, en dus (nog) makkelijker te verkopen. Bovendien waren de marges wat interessanter omdat de auto samen met de Fiat 500 werd ontworpen.

Motorisch is er keuze uit een 69 pk benzinemotor of een 75 pk sterke diesel.

Aanbod op Marktplaats
Maar die TDCi is zeldzaam. Op Marktplaats.nl staan momenteel ongeveer 575 Ka’s te koop, waarvan niet meer dan 3 diesels. Een handbak is standaard, airconditioning is slechts op één op de vijf auto’s te vinden. Ook zaken als elektrische ramen waren niet standaard. Wil je een fraaie uitvoering, probeer dan een Titanium of Titanium X-uitvoering te bemachtigen, die hadden standaard al wat leuke goodies.

Prijzen beginnen net onder de 4.000 euro en lopen op tot 15.000 euro.

Pluspunten

  • Zuinig
  • Rijplezier
  • Goedkoop

Aandachtspunten

  • Ruitenwissers op de vroege Ka’s vervormden, dit is onder garantie opgelost als het goed is.
  • Het is een typische stadsauto, dus let goed op zaken als parkeerschades.
  • De achterste gordels slijten bovengemiddeld snel. Dit is een APK afkeurpunt, dus controleer goed of deze in orde zijn.
  • Het lijkt erop dat de ruiten bovengemiddeld snel beslaan, zelfs in de auto’s met airconditioning. Veel mensen klagen hierover op fora.
  • De 1.2 met EU6-goedkeuring hebben soms problemen bij het wegrijden waarbij de motor bijna of helemaal afslaat, met name bij het starten op een helling. Dit is op te lossen met een software-update.
  • De 1.3 TDCi is hetzelfde blok als de 1.3 MultiJet uit de Fiat 500. Dit betekent dat met de volgende zaken rekening gehouden moet worden:
    – De koppakkingen zijn kwetsbaar
    – Vaker olie wisselen als deze voor kleine trips wordt gebruikt
    – De koppeling is gevoelig voor slijtage, controleer of deze z’n werk goed doet / niet slipt.
    – Het blok is relatief zwaar, dus ondanks de extra pk’s haal je meer rijplezier uit de benzineversie.

Zoek de Ka of een andere auto op Marktplaats.nl



41 reacties

* Carterontluchting slangetje vanaf het luchtfilter kan scheuren waardoor de uitlaatgassen de auto in komen (1.2 benz). Is trouwens wel een terugroepactie op geweest. Draagarmrubbers zijn ook snel op.

Voor de rest is het een top wagentje! Net als de Fiat 500 trouwens. Leuke stadswagentjes.
@clarkson: Deze ka is trouwens vanaf eind 2008 al in Nederland.
@clarkson: medio december 2008 inderdaad, heb de tekst aangepast, thanks!
Serieus.. 1 op de 5 airco.. oef, verder prima wagentje
Diesel is import, nooit officieel geleverd in Nederland!
@Smokey: Heel heel in het begin was de Diesel wel leverbaar in Nederland maar door het belasting climaat veel te duur en dus niet tot bijna niet verkocht.
@keijer: Verkocht van 2008 t/m 2010.
@keijer: Weer wat geleerd, dacht het echt 😁
Slechts 1 op de 5 een Airconditioning lijkt me niet helemaal te kloppen, aangezien dit standaard was vanaf de meest verkochte, Cool & Sound dan wel Champions Edition, uitvoeringen. Waar halen jullie de info vandaan?
@FB_1411697467: wij hebben er hier eentje 2010, heeft ook gewoon airco. Ik denk dat je je best moet doen om er eentje zonder airco te vinden.
@FB_1411697467: klopt ook niet, 70% van de Ka’s vanaf bouwjaar 2009 op marktplaats heeft airco, op autoscout zelfs 84%
@FB_1411697467: 5 op 1 dan hahah
Stuurt mogelijk een stuk beter (want: ford), moest ik nood hebben aan zo’n kleintje, dan liever een corsage ofzo.
Ik rij sinds 2010 een Ka Titanium. Als student zijnde is hij echt ideaal. Onderhoud valt echt mee en het rijgedrag van de auto is zelfs met maar 69 pk sportief te noemen. Je “hoekt” deze auto zo makkelijk de bocht in. Ook op lange afstanden echt lekker. Laatst nog 2000km in een week moeten rijden met stukken van 400km zonder te stoppen.
Enige twee nadelen, andere weggebruikers nemen hem minder serieus :p. Je hebt dus al gauw iemand klevend achter je en die 69pk met een volle auto houd echt niet over.
@martijnh: edit; houdt
@martijnh: als zijnde.. Boeien..
@martijnh: Dat je vindt dat ie het op lange afstanden goed doet zegt vooral iets over je vergelijkingsmateriaal meestal.
Ik hield het met 1,92m ook prima uit in een Suzuki ss80. Doe ook nog regelmatig serieuze afstanden per Cyrus bromcarrier. En als ik van mijn motor af kom en in een Aygo plaatsneem, ervaar ik die ook als berecomfortabel.
Je bent echt gek als je in zo’n klein autootje stapt: onveilig
Fuseekogel linksvoor gaat ook niet heel lang mee. Is een bekende klacht.
Niks mis mee, het is wel een beetje een vrouwen auto`tje.
Ik mag Ford wel maar niet in dit segment, er zijn betere alternatieven.
@mmot05: Dit is ook geen Ford, maar een Fiat.
Vind dit model Ka echt niets, alles voelt ontzettend goedkoop aan (omdat ’t ook goedkoop is).
De wegligging is goed maar daar moet je het dan mee doen.

Nee, voor deze bedragen is er wel wat leukers / beters te vinden.
Dat aandachtspuntenlijstje valt echt behoorlijk mee. Aangezien de diesel amper te koop is, valt dit punt al af. Blijven 5 punten over die mijns inziens geen ramp hoeven te zijn. Kortom: prima autootje dus.

Het is alleen dat ik hem erg lelijk vind. Ik zou liever even doorsparen voor een Fiesta.
@berlinetta: maar owee als dit een VAG auto is, dan is het ineens een ellelange waslijst…
@87sandyd: Ik heb met geen enkel woord over VAG gerept, maar toch knap dat jij je aangesproken voelt.
Vind er niks aan, vorige model ka veel mooier en het interieur ziet er wel erg arnoedig uit. Ik zou in dat geval echt voor een up of panda gaan.
@1audi1: heb je wel eens een up onlangs van binnen bekeken? Hier word je ook echt niet vrolijk van!
@rufctr01: Ja, zag er allemaal prima uit. Stoelen zitten ook heel lekker voor lange afstanden, de betrouwbaarheid laat ik maar achterwege, maar hé die dingen worden toch wel linksom of rechtsom (prive) geleased onderhoudskosten worden dus lekker betaald door de garage.
@1audi1: nu vergeet ik de swift, die wint dit segment toch echt voor mij
Grappig toch dat Ford Fiat nodig heeft om een betrouwbare en roestvrije auto te kunnen leveren. Wat dat betreft was de vorige Ka, hoe lekker-ie ook reed, een drama.
@lalancia: lekker rijden deed de eerste generatie Ka wat mij betreft ook niet. Ik ben absoluut geen pessimist maar ik kan niks positiefs bedenken aan de eerste generatie Ka. Over deze tweede generatie weet ik eigenlijk niks slechts te bedenken. Prima karretje voor wat het is.
Een van de slechtste auto’s die ik ooit heb gereden. Onder andere de Fiesta van 2003, Twingo van 2013 en 108 van 2015 vond ik veel prettiger rijden. Zelfs mijn Eco2 Clio Estate rijdt veel sportiever.
Ja joh is die eerste generatie tot 2008 gebouwd…. Ik dacht echt dat die tot 2000 gebouwd was, zo ziet hij er namelijk uit.
Dat van die beslagen ruiten herken ik wel. Ben met de motor in de regen laatst tamelijk effectief over het hoofd gezien door een Ka-bestuurster.
@baardmijt: daarvoor hoeven de ramen niet beslagen te zijn hoor. Ik wordt ook geregeld over het hoofd gezien door mensen met schone ramen. Vaak ook een schone telefoon, die dan ook veelvuldig gebruikt wordt.
@lekbak: Zeker. Het gebeurt ook mij dagelijks meerdere keren. De hoeveelheid mensen die met een telefoon bezig zijn en zich daar zichtbaar naar gedragen is fors. Maar meestal kan ik nog ergens heen. Dit keer niet. En omdat ze niet met haar telefoon in de weer was, wijt ik het maar aan de beslagen ruiten. Want uiteraard had ze goed gekeken.
Leuke auto voor meisjes.
@csx3000: en ambitieloze huisvrouwen die zich hiermee laten afschepen door manlief. En kappers omdat ze het zo’n kek wagentje vinden..
In de basis is het een 3-deurs versie van de Panda, als je de dashboards van de Ka, de Fiat 500 en Panda op een rij zet is dat het meest duidelijk. De knop en ventilatie rooster indeling is exact hetzelfde. Er is alleen een ander ‘design sausje’ over gegoten.

Zelf met m’n 2meter lengte een paar jaar Panda gereden (bj 2007), nooit spijt van gehad. En in plaats van de Ford zou die dan ook aanraden. Ze zijn iets goedkoper, en een stuk praktischer door het 5-deurs chassis. Door de niet aflopende daklijn is de ruimte achter in ook beter evenals de bagage ruimte.

En vermijd de versies met een automatische versnellingsbak, in de 500 zorgt die voor onverklaarbare elektrische storingen waardoor bijvoorbeeld ramen spontaan openen en niet meer sluiten.

Ik gok een beetje dat dat ook geld voor de Ka.. 😏
Vergeet de spontaan springende ruiten niet…
Toch apart dat er veel mensen zijn die de Ka MkII lelijk vinden. Ik vind het juist één van de mooiste A-segmenters die er momenteel zijn. De Ka MkII heeft een mooie gestroomlijnde vormgeving en ziet er gewoon erg leuk en sportief uit.

Zelf rij ik nu nog een lease Focus maar vanwege een reorganisatie moet ik die binnenkort inleveren en zal ik zelf iets moeten gaan aanschaffen. Aangezien het te rijden kilometers drastisch zal afnemen (alleen nog maar privé) en ik de overheid zo min mogelijk wil sponsoren (heb de afgelopen 17 jaren genoeg aan bijtelling betaald) zoek ik dus een A-segmenter die goedkoop is in de MRB, verbruik en onderhoud. De Ka stond hoog op het lijstje, maar lees er her en der toch dat er wel probleempjes mee zijn en is de Fiat viercilinder ondertussen wat verouderd en minder zuinig dan de concurrentie.

Uiteraard heb ik ook gekeken naar de beide drielingen (Aygo, 107, C1 en Up!, Mii en Citygo) en de Suzuki Alto en de Nissan Pixo wat eigenlijk op de voorkant na dezelfde auto is. Dit zijn op de VAG-drieling na allemaal driecilinders met een moderne zuinige Japanse motor. Na uitvoerig onderzoek blijken de Alto en Pixo zo’n beetje het meest betrouwbaar te zijn en ook het zuinigst in verbruik. Ook zouden de rijeigenschappen als ik de vele reviews mag geloven van deze twee het beste zijn. De Alto en Pixo staan momenteel dus bovenaan mijn lijstje om als jonge occasion waar net de kop van af is (jaar of vier oud met max 45.000km op de klok) aangeschaft te worden.

Maar het is nog niet zo ver en pas aan het eind van het jaar zal ik een beslissing moeten maken, dus voorlopig nog even de tijd om verder onderzoek te doen ;).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).