Ford Shelby GT500 legt 671pk / 856Nm in de schaal

Auteur: , 56 Reacties

Alsof 650 pk nog niet genoeg was, produceert Ford nu de definitieve specs van de 2013 Shelby GT500. Het eindoordeel: 662 SAE-pk's en 631 lb/ft aan koppel. Omgerekend naar normale mensentaal is dat 671 pk (PS) en 856 Nm aan koppel.

Met Amerikaanse powerhouses krijg je meer dan waar dan ook ‘bang for buck’, hoewel die vlieger in Nederland sterk verminderd opgaat door ons belastingstelsel. Ze zijn namelijk zo geraffineerd als een sloophamer, waardoor de uitstoot wat hoog uitvalt. Maar het wordt steeds beter met de Amerikanen, want ook daar wordt de benzine duurder. De Shelby GT500 blaast iedereen weg met de macht die hij uit zijn supercharged 5,8 liter V8 haalt. Waar houdt de pk-wedloop op?

Meldden we eerst nog voorlopige specs van 650 pk en en 813 Nm, nu zijn ze definitief en komt er nog een schepje bovenop. En noem mij maar eens een huidige auto, behalve de supercars van Ferrari en Lamborghini, die deze specs levert. Juist. Je moet er voor in een plastic interieur zitten, maar als je je auto origineel wilt houden en veel power wilt is deze Mustang the way to go.

De GT500 is uitgerust met een TVS 2.3-liter supercharger, dubbele bovenliggende nokkenassen, en 4 kleppen per cilinder. Meer dan 90 procent van het maximumkoppel is beschikbaar tussen 2.200 en 5.800 toeren, wat inhoudt dat je dus eigenlijk maar een paar keer hoeft te schakelen, het ding trekt toch in elke versnelling wel weg. Het maximumtoerental ligt op 7.000 tpm en het maximumvermogen klapt er bij 6.500 toeren in.

Speciaal voor de fanboys hebben we onze bestaande gallery flink uitgebreid, met onder andere ook live-foto’s van de L.A. Autoshow. Enjoy! Ford is trouwens zo geëmancipeerd geweest om een dame op de persplaten achter het stuur te zetten. Een unicum?

En nog even over moederbedrijf Ford: dat zag zijn winst (voor belasting) in het eerste kwartaal met meer dan een half miljard dollar zakken tot 2,3 miljard dollar. De grote boosdoener: Europa, en in mindere mate Azië, waar nog steeds verlies wordt geleden. De VS draait als een zonnetje.



56 reacties

Mooie waggg0n :)
Die achterlichten zijn zo veel beter! Nu wil er ook best eentje hebben want daarvoor vond ik het er zeer verouderd uit zien !
@xilver: achterlichten zijn hetzelfde gebleven hoor
@mopar: http://www.netcarshow.com/ford/2012-mustang_boss_302/800×600/wallpaper_2a.htm

Als je heel goed kijkt is het verandert weliswaar minimaal.
@mopar:

http://www.autoblog.nl/gallery/Ford/Shelby_GT500_2013/Ford_Shelby_GT500_2013_01.jpg

http://static.flickr.com/2247/2197614411_73cc316c33.jpg

een kleine, maar toch ook hele grote verbetering..
@dennisr: google eens naar het 2012 model en zoek dan de verschillen
@dennisr: dit is het 2006 model.
Wat een bom zeg ongelofelijk. Zijn er al prestatie specs bekend buiten motorvermogen en koppel? Ik vind de velgen persoonlijk niet zo mooi maar daar heb je aftermarket voor.
@E34M5Touring: en toch, Camaro of deze? ;)
@jzaero: Camaro ZL1 8)
@kaasboerin: deze, deze en nog eens deze!
@kaeser: Precies +1
Heftige wagen , concurrentie voor de Camaro . Zou toch liever de camaro hebben .
die heerlijke achterlichten samen met die vier dikke pijpen!

hij was nog nooit zo lekker!

wat een POWER!!!
De achterkant is heel erg verbeterd. De voorkant is nog steeds bijna hetzelfde maar daardoor niet minder bruut!
TVS 2.3l.. sodeju. Twin-Screw supercharger dus. Die wil ik ook wel.
Echt een prachtwagen.
Deze blaast zijn concurrentie (Camaro, Challenger enzo) zo omver.
De Mustang is sowieso ook een stuk mooier…
Damn! Wat een machine. Een zaligheid in deze wereld van downsizing. Wat gaan ze dan nog met de Super Snake doen?
Heeft ie nog steeds een starre achteras?
@Stopwearingpants:

Boeit het?
@carmasterr: zoveel pk’s en nm’s op een starre achteras boeit ja
Begint toch aardig op de Super Snake te lijken.
Aan deze machine moet je zowieso niet te veel veranderen, dit model is al van nature prachtig. Ruiger en stoerder vind je bijna niet, achterlichten zien er zo beter uit. Lekker heerlijk in het gifblauw het maakt hem nog bruter en agressiever.

671 paardjes onder de motorkap die je een machtig gevoel geeft.
Het mooie van deze auto is dat je hem als het ware moet temmen en moet leren hem onder controle te krijgen. Als dat eenmalig lukt lijkt het mij een genot om hierin te rijden. Het sturen en rijgedrag zal minder perfectionistisch zijn dan de Duitse M modellen en AMG’s en dat zorgt ervoor dat de uitdaging alleen maar groter wordt.
@agera: van buiten is ie perfect, maar het interieur mag je wel even bij een tunert brengen ;) die handrem :lol:
@dennisr: Klinkt misschien raar, maar bij een typische Amerikaanse auto hoort een typische Amerikaanse interieur. Zou raar zijn als deze prachtslang een saaie maar o zo bijna perfect te noemen interieur zou hebben gehad als een Audi Bijv. Tuurlijk het kan beter en vooral met mooiere materialen ipv dat harde plastic, maar het hoort er nu eenmaal bij.
@agera: qua uiterlijk moet het niet veranderen, op die handrem na, vind het echt een vreselijk ding.. (ja ik let op details :lol: ) maar wat uiterlijk betreft verder niet, simpelweg het harde plastic weg en iets meer kwaliteit voor terug, als je in die wagen zit oogt dat zo veel mooier dan nu.. ben ik van overtuigd..
@agera:

AMG´s staan nou ook niet bekend om hun snaarstrakke handling. Ze hebben wat dat betreft meer gemeen met deze GT500 dan met een M3.
En dan te bedenken dat dit in Amerika te verkrijgen is voor nog geen €42.000 ($54.200)
Helaas komt er in Nederland nog een klein tonnetje aan belasting bij. Anders zou het een leuk alternatief zijn voor een Golf R :P
@SanderB: :P je haalt de woorden uit mijn mond was het vergeten om het erbij te vermelden. Ben je in Amerika dat is deze machine echt verleidelijk qua prijs, qua brandstofprijzen en de belastingen daar. Hier wordt het helaas een dure grap en wordt de prijs letterlijk 3x zo duur damnn.
@SanderB: :(
Prachtige auto! maar kan ie ook een bocht nemen?
@vliegendetosti: Boeit dat? Hoe vaak ben je immers van plan om een GT500 rond een track te jagen?
@vliegendetosti: ah kijk, iemand uit 1974.. kijk je wel uit, je tijdmachine gaat straks nog zonder je terug..

wat ik bedoel te zeggen, hedendaags kan zo’n Amerikaan heus wel een bochtje nemen..

heb je alvast wat 2012 info..
@dennisr: Heb je ook al 2013 info :P
@dennisr: haha lachen man, maar als je een beetje fatsoenlijk een bocht probeert te nemen met onze ’64 mustang rol je bijna uit de auto en op vakantie heb ik in een ’09 mustang gereden en dat was nog steeds waardeloos hoor..
@vliegendetosti: probeer eens af te remmen voor een bocht dan, doet wonderen ;)

nee ik denk toch echt wel dat zo’n nieuw ding normaal een bocht om kan.. zo slecht zijn die amerikanen nou ook weer niet..

maar goed, als jouw persoonlijke mening is dat het voor geen meter een bocht om kan, dan mag dat natuurlijk :)
@dennisr: ja natuurlijk kunnen amerikanen een bocht om, maar voor het betere rijgedrag moet je toch echt bij bijv. een bmw zijn
@vliegendetosti:

Gelukkig praat je niet in clichés
@carmasterr:

gelukkig heb ik gewoon gelijk
@vliegendetosti:

Wat jij lekker vindt jongen.
blijft hilarisch, die giga uitsparing voor de handrem hendel, en dan gewoon die hendel er ver boven plaatsen :lol:

tja, interieur is niet hun sterkste punt.. maar wat een wagen!
Hoe gave wagen is dat zeg! k0lere! En hij ziet er weer net wat lekkerder uit!
@kp92: Juist ze krijgen het steeds voor mekaar om de auto elke keer lekkerder en strakker te maken.
Mooiste muscle car ever. Ik zag gisteren een 2012 model staan in Duitsland. Eentje met wit en blauwe viper stripes. In het echt nog veel mooier en bruter als op de foto’s.
alleen het vermogen is mooi.. voor de rest een lelijk gedrocht zeg, daar wil je toch niet in zitten..
Als ik zou moeten kiezen tussen de huidige musclecars van The Big Three dan werd het zeker deze.
Wat een geweldige bak. De Challenger is log, de Camaro net niet mooi maar deze is gewoon perfect.
@carmasterr: Vind ik ook de Mustang is naar mijn mening ook de perfecte musclecar. Er zijn gewoon zeer werinig auto’s op de wereld die kunnen tippen aan deze auto qua ontwerp.
1.Mustang
2.Camaro
3.Challenger
Lekkerrr
@Stefanno: Kan ook niet anders met die avatar :P
@agera: niet zomaar een Avatar hey, is zn eigen auto :P
Meh, ik vind het nog steeds niet bepaald een mooie auto, maar damn, wat een specs! :lol: Dat zal vast wel vooruit willen… :) BTW, 5.8 liter? Is dat een blok speciaal voor deze Mustang of is het een uitgeboorde versie van een ander blok? De gewone Mustang heeft toch enkel blokken van 3 en 5 liter? Of ben ik totally misinformed?
@kingdecay: Motor komt uit de Ford GT :)

@bochtenlovers: De gewone 5.0 met 412pk maakt het de M3 al moeilijk en verslaat hem zelfs op een aantal punten dus de vraag of deze een bocht kan nemen is een beetje eruuggg overbodig en getuigd niet van enige (USA) autokennis !
P.S. Wat een heerlijke auto is het weer geworden en echt mooi die dubbele uitlaten ! Die power onwaarschijnlijk voor dat geld en nog betrouwbaar ook ! Mooie ass en front alhoewel ze voor de nieuwe 5.0 ook zoiets dergelijks hebben gemaakt voor de 2013 . Dus word nog lastig kiezen want helaas alleen in schakel te verkrijgen.
Wat een heerlijke wagen is dit, heeft zeker wel wat pluspunten tegenover de vorige (met name qua power natuurlijk)!!
Big American mussle,the way it should be

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).