Gaat BMW het merk Triumph nieuw leven inblazen?

Auteur: , 45 Reacties

Gaat het dan eindelijk gebeuren? Gaat BMW wederom een oud Brits merk nieuw leven inblazen? We horen de geruchten al sinds 2006, maar nu zijn er sterke(re) aanwijzingen dat er daadwerkelijk iets in de pijplijn zit.

Autocar heeft uitgevonden dat BMW de Europese merkrechten voor Triumph heeft aangevraagd. Dit deden ze op 28 oktober en op 21 december werd de aanvraag openbaar. De aanvraag (Community Trade Mark E10374627) voorziet erin dat BMW het logo van Triumph (met de bekende lauwerkrans) mag gebruiken op een brede range van producten die uiteenloopt van auto’s tot kerstballen.

BMW bezit de rechten op de naam Triumph overigens al sinds 1994 toen ze de Rover Group kochten. Toen ze Rover in 2000 verkochten aan de Phoenix Group behield BMW de rechten op de merknamen MINI, Riley en Triumph en verkregen ze ook de merkrechten voor Rolls-Royce (via Rolls-Royce plc, de vliegtuigmotorbouwer).

BMW zou (volgens) de geruchten onder de naam Triumph kleine open sportwagens willen gaan verkopen, net zoals Triumph vroeger ook deed. Of dat dan grotere MINI’s (FWD) worden of kleinere BMW’s (RWD) worden is nog onduidelijk. Of wellicht wordt het een Britse versie van een FWD BMW, wie zal het zeggen.

We weten in elk geval wel dat BMW redelijk goed is in het terugbrengen van ‘dode’ merken. Met MINI en Rolls-Royce zijn ze immers ook vanaf (vrijwel) nul begonnen. En als we dan toch lekker aan het speculeren zijn… misschien wil BMW de oude fabriek van Saab wel gaan gebruiken om Triumph’s te bouwen. De boel staat daar toch al leeg en aangezien GM niet wil dat iemand ooit nog Saabs gaat bouwen is dat een aardige oplossing.



45 reacties

Zou leuk zijn! Zeler als hij rijdt als de vorige generatie z4!
Een goedkope europese tweeziter met achterwielaandrijving: ja doe maar.
@betonstaal: vergeet goedkoop maar… een mini is immers ook reteduur voor wat je krijgt…
Stelletje tovenaren daar bij BMW. Ik heb er vertrouwen in. Triumphs everywhere in 15 years. :D
Heel slim van BMW.
hopelijk blijven ze bij rwd . Dan heb je pas rijplezier
@cossie300: +1 :). Maar ben bang dat dit een budget merk gaat worden, en dus FWD.
Triumph is toch een onderbroekenmerk, over leven in geblazen gesproken.
Dat zou echt leuk zijn!!!
Wordt het een “Mini2” of een “Rover2” story? In ieder geval zee interessant!
Misschien kan BMW ook The Beatles recyclen.
Is Thriumph motors eigenlijk ook van BMW? Of is dat een Rolls royce a like verhaal?

OT: zou wel een hitje kunnen worden, de triumph nieuw leven in blazen..
@schnitzerken: nope. Triumph Motorcycles Ltd is onafhankelijk.
Nemen ze ook de motorafdeling over?
Een moderne Triumph TR die rijdt als een BMW !!
Hoe zit dat met het moto-merk triumph? Is dat alleen of valt dat ook al onder BMW?
@vale46: Triumph Motorcycles Ltd is onafhankelijk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_Motorcycles_Ltd
@robbie: Dat weten we dan ook weer :)
OT: ben benieuwd wat ze bij BMW gaan bekokstoven. Zouden ze hun Z4 onder triumph laten vallen?
Of een soort mazda s2000, zoals Triumph vroeger was?
Who knows..
@vale46: Honda S2000 of Mazda MX5?
@pininfarina: Dat krijg je dus als je aan 2 auto’s tegelijk zit te denken :D
@pininfarina: De enige moderne auto die in de buurt komt bij de echte Triumph TR’s zijn niet de S2000’s of MX5’en. Dat zijn de Z3 en Z4…

Achterwielaandrijving, zitten met je kont op de achteras en een mooie 6 in-lijn in het vooronder…
Lijkt me voor BMW erg makkelijk. Op basis van de huidige 1 een roadster (RWD) maken, potente 4- en 6-cilinders erin, hoekige (want dat hoort bij Triumph) styling, fraai interieur met hout en leer (maar geen overbodige luxe) en je bent klaar. Zeg maar dag tegen je marktaandeel, MX5.
De combinatie Triumph en Saab is historisch ook nog eens verantwoord.
@escort77: dat ging, als ik met niet vergis, over de motoren toch? Saab 99/900 zelfde motor (in basis) als de Triumph Dolomite?
’n retro spitfire op 1 serie platform, wat al eerder gezegd werd; een rwd roadster onder de z4, mooi mooi mooi
Doe dan de Dolomite weer opnieuw bouwen ,een sportieve sedan met leuke motor zou iets nieuws zijn voor BMW.
ik zeg doen
Ik denk niet dat hem dat gaat worden.
Hier liggen toch wel leuke kansen…Een lichte RWD roadster met een minimum aan elektronische hulpmiddelen, in een smaakvol modern-retro jasje en met BMW techniek? Doe maar :)
Voegt helemaal nix toe.
Wordt veel te perfect met die Duitsers.
’t leuke van Triumph TR’s is juist het Britse Shake, Rattle ’n Roll en het feit dat je je aangeschafte TR eerst moest aanpassen om hem betrouwbaar te krijgen.
En Ja, ik heb hele ritsen van die krengen gereden.

Nu mag je geen roaring thunder uit de uitlaten van je zes-in-lijn meer hebben, geen zwarte schmutzigkeit op de kont van je TR6 PI, omdat dat niet mag van ‘de milieu’
Laat Triumph aub deaud blijven en wilt u er eentje kan ik u al naar gelang van de staat van uw bankrekening van harte een TR6 aanbevelen.
Wel doorsparen voor een europese Petrol Injection (van Lucas dus gegarendeerd ellende & leerproces)
Hebt u de beschikking over meer knaken de door Michelotti ontworpen TR5 PI, een TR4 met de running gear van een TR6 PI
Zeldzaam maar zoals een Fransman me ooit zei “C’est tres tres sexy le TR cinq Yes? ”
Er zal een wereld van het echte autorijden voor mannen met harige borstkassen en snorren voor u open gaan.
Amen.
Die rode K-reg op de foto is dus een goeie.
1971 – 1972 dus eentje met Lucal Petrol Injection.
Zucht.
1 van mijn Ex-en stond laatst te koop op marktplaats.
Wel leuk om te zien dat’ie nog steeds in een perfecte staat verkeerde.
En dat voor nog geen twintig mille.
@desjonnies: Trekken die 6 cilinders niet het hele frame krom? Een maat van mijn pa heeft er 2 waarvan een zo krom als een hoepel. Heb wel is met hem gereden in de US, hij in zo’n TR6 ik in een Jensen Healy. Niet bij te houden zo’n ding joh en wat een heerlijk geluid!
@E34M5Touring:
Nee, TR-ren werden op stuksprijs gebouwd door merendeels Pakistaanse lasserts en consorten.
Mooi verhaal was een lichtblauwe TR6 uit Hawaii
Ding was de halve wereld over gestuurd naar Nederland en ‘Hij reej nie leekkur’
De man kwam bij mij terecht.
Na een grondig onderzoek, kwamen we erachter dat vanaf de fabriek de linker achter poot van de schokbrekerophanging never nooit was vastgelast.
Dat soort dingen kwam je echt alleen maar bij Triumph tegen.
MG in Abingdon dat was meer een familliebedrijf waar ze van vader op zoon werkzaam waren.
Je kunt trouwens tegenwoordig een nieuw chassis bestellen.
En die kromme van je maat?
Naar alle waarschijnlijkheid een foute knal gehad, maar dat is te richten en te repareren, moet wel ff de carrosserie eraf geschroefd worden. (als je pech hebt)
@desjonnies: aha colony craftsmanship dus :) zou goed kunnen dat ie inderdaad een keer een tik heeft gehad. Hij gebruikt hem voor parts. Zo heeft hij ook een 2e healy voor hetzelfde doel. Die man is helemaal anglofiel heeft meerdere jags triumphs astons etc. We gaan er meestal 1keer per jaar heen om de nieuwe aanwinsten te rijden. Hij heeft op dit moment een italia tik en heeft net 2 ferrari’s gekocht. Dankzij hem al in aardig wat mooi spul gereden!
@ mg/mgb juits de Saab 99 was een in licentie gebouwde Triumph motor. de motor van de saab 900 was een verdere evolutie op die motor.
Even verder denken! BMW wil de Saab fabriek kopen en wil Triumph terug op de markt brengen, dus de saab 9-3 zou wel eens als Thiumph 9-3 op de markt kunnen komen
Ik ben al aan het dromen van een Triumph Sonett ;o)
RWD sportwagentjes, klinkt leuk :D
Een Triumph met BMW techniek, dan heb je een Triumph die nooit stuk gaat. Kan dat eigenlijk wel?
Tja, de kans bestaat dat BMW er een financieel succes van weet te maken. Maar van mij hoeft het niet. Dood is dood. Helaas pindakaas.
Grote kans dat de aan te boren doelgroep nog niet eens leefde toen Triumph het licht uit deed, wat in het nadeel zou kunnen zijn van BMW. ‘Triumph? Noooooit van gehoord.’
En degene die Triumph wel heeft meegemaakt zit waarschijnlijk niet te wachten op een Triumph equivalent van de MINI Countryman, of wel? (de gedachte alleen al… brr…)
@Klassiekerrally: Je zegt het zelf al.. “de gedachte alleen al.. brr..”.. Misschien is het dus juist beter dat men de nostalgie mist omtrent dit merk. Nu kan BMW dus met dat merk doen wat zij wil.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).