Gaat een nieuwe 1.6 diesel de Honda Civic helpen?

Auteur: , 37 Reacties

Het lijkt een chronisch probleem van de Japanse fabrikanen in Europa: terwijl de concurrentie zich suf downsizet en allerhande trucjes toepast om de verbruiks- en uitstootcijfers (op papier) tot een minimum te beperken, blijven de Japanners aanmodderen met te grote atmosferische motorblokken en te weinig innovatie, waardoor ze zichzelf uit de markt prijzen. Gaat Honda het tij keren met de nieuwe Civic?

Hij is nog maar net gelanceerd, maar voor de dieselaars is er nog even niets te kiezen. De enige motorisering is een 150 pk sterke 2.2 liter viercilinder diesel, en dat is toch met recht een fors blok te noemen voor zo’n auto. Iedereen weet dat als je mee wilt doen in het lease-segment, je een zo klein mogelijk koffiemolentje in je auto moet stoppen, die dan het liefst in het 14% bijtellingssegment valt.

Nu haalt de 2.2 al alleszins nette cijfers, met een uitstoot van 110 gram per kilometer valt hij al in de 20% bijtellingscategorie, dus stel je voor hoe dit zal zijn als Honda met een nieuw ontwikkeld, kleiner blok door komt. De geruchten gaan dat er voor Europa een 1.6 liter i-CDTI zit aan te komen, waarmee het merk best nog wel eens hoge ogen zou kunnen gooien op de Europese markt, mits goed uitgevoerd.

Vooralsnog moet de dieselaar het dus nog even met de grote vierpitter stellen, maar de verwachting is dat er op termijn dus wat kleiners te kiezen valt. Dit zal niet op tijd zijn om de nieuwe belastingregels voor te zijn, maar het biedt wel hoop voor degene die de Japanse middenklassers al had afgeschreven. En wie weet hoe het SKYACTIV-offensief van Mazda zal uitvallen.

Zou jij Civic zelf overwegen indien er een blok in zou liggen dat kan concurreren met de rest in zijn leasesegment? Of mogen ze jouw portie wat de Civic betreft wel aan fikkie geven? (via)



37 reacties

2.2 is het grootste dieselblok met 20% bijteling?
Ik vind hem een stuk minder dan de vorige. Die had echt wat aparts. Deze is al een stuk braver (vooral de voor en achterlampen) en dan vind ik de body daar niet meer bij passen.
Lastig hoor met zo’n auto. Op foto’s is ie niet echt mooi, maar een echt oordeel kan je pas geven als je hem in het echt hebt gezien.
@wouter: Klopt, op de IAA in het echt was het een degelijke auto om te zien – maar had wel het idee dat het _nu_ al een facelift kon gebruiken. vooral die neus!
Nou, 2.2l en toch 110gr CO2 is toch best goed te noemen? Dan denk ik wel dat die mogelijke 1.6je t zelfs beter kan doen! K zie t probleem niet?
Dat is meer dan best goed te noemen, dat is absoluut top, met een dergelijke inhoud! Kan je nagaan wat ze met 600cc minder kunnen bereiken..
ik moet zeggen dat ik op de fotos de auto ook niet heel geweldig vindt, maar als oude Civic Type R eigenaar had ik dat ook bij de oude!! en die is in het echt wel stoer…

trouwens, wouter heeft ooit in mijn oude auto hier de test mee gereden ;-) gelukkig kreeg ik wel nieuwe banden erbij, want dat remmen in de haven had geen goed gedaan :D
@sir_smokelot Vreemd dat je dat zegt, de Japanners (Honda en Toyota) kwamen als eerste op de markt met hybrides.
@betonstaal: Sterk punt. Honda, en vooral Toyota, kan je toch lastig achterloper noemen. Voor Mazda, Mitsubishi en Subaru gaat het wel op.
Toch heeft Smokalot ook wel een punt, omdat de rest van de motoriseringen wel ouderwets begint te worden. Auris 1.6, Civic 1.4 of 1.8, alle diesels: daar red je het niet mee tussen Italiƫ, Frankrijk en VAG.
@mout: Klopt in Europa hebben we wel een dieselverslaving – vooral in de (s)lease-markt. Wat ik niet begrijp is, waarom de Japanners geen diesel-hybride ontwikkelen, dat is pas zuinig.
Waarom combineren ze de Hybride lijn niet met hun diesel? PSA heeft zo een 200pk sterke 2.0 HDI met 14% bijtelling!!
@ds3thp: PSA heeft de introductie jaren moeten uitstellen, en de reviews vallen nog een beetje tegen. Een probleem is, dat je een diesel door de hoge compressie niet makkelijk onopvallend kunt starten.
Je portemonnee is toch een stuk geruster met een atmosferisch blok dan met die nieuwere opgefokte koffiemolens, het is altijd de vraag hoelang ze het uithouden.
Overigens heb ik niks tegen innovatie en zuiniger rijden, maar niet “ten-koste-van”, zoals het eco-badge en muesli-line geneuzel die in de praktijk nog net zoveel slurpen.
@faalhaas: Dat is achterhaald. Dit gaat alleen op voor blokken die zonder turbo zijn ontwikkeld, en die je vervolgens gaat tunen. Dan geef je een blok extra op zijn donder. Wat er nu gemaakt wordt, krijgt gewoon lagers, krukassen en koeling mee die zo sterk zijn als je vroeger op veel grotere blokken zag.
Dit riep iedereen ook toen de JTDs, TDIs, HDIs en CDIs kwamen. Daar zat, zeker in het begin, wel eens een zwakker type tussen, maar blijkt nu in degelijkheid niet veel onder te doen voor grote atmosferische blokken.
Jammer, de civic vind ik geen lelijke auto. Het is weer eens wat anders dan die saai hap van al dat andere uit Azie (dit segment dan…)
Hopelijk gaan we deze auto nog wat meer zien!
Ik vind de Civic een ongewilde baby van de CR-Z (dat elektisch hok) en de oude C-klasse ‘Sport’ (die was zo succesvol dat ik daar de officiele naam ook niet meer van weet.

Nee, dit is m even niet. Hoe mooi en vernieuwend die Civic van 6? jaar geleden is, hoe saai dit ding.
@gregorius: jep na de EK zij ze de foute kant op gegaan :(
vind deze ook niet geslaagd
absoluut.

Ik heb er nu twee als leasewagen gehad. een 1.4’tje en de diesel. Ze bevielen allebei uitstekend, met uiteraard een voorkeur voor de diesel.

als die 1.6 een pk of 100~120 heeft zou ik hem zeker overwegen. De 2.2 is een heerlijk blok, maar wel wat zwaar, dat merk je vooral bij snel genomen bochten en hard remmen.
Ik ben er niet kapot van. Maar voor diegene die leasen zal dit ongetwijfeld een aantrekkelijke auto zijn. Als je ziet welke keurige waarden dat ze al halen met de 2.2. Dan zal dat met de 1.6 helemaal wel goed komen.
Toch vond ik de 2.2 goed rijden. Alleen de versnellingspook is erg vervelend (voelt erg licht en extreem goedkoop aan).
Bah, al die grote motoren ook… Daar houden we niet van op Autoblog! Hup Honda, maak snel eens een klein zwak motortje!!!
Honda is al jaren de weg kwijt.
Ze komen met concepts die geweldig zijn en voor ieder wat wils, voor snelheid freaks de opvolger van de NSX en voor de normale man de FCX en ga zo maar door.
Maar wat er op de markt komt is 3 keer niks.
Het is niet snel genoeg voor de mensen die geld willen uitgeven en een snelle wagen willen voor de zuinige mensen is het ook niks.
Ja die Jazz hybride maar dan moet je wel heel veel inleveren.

Honda heeft geen gezicht meer en wordt door alle andere fabrikanten ook uit Japan links en recht ingehaalt.
De Civic-R uit heel de wereld is niks, hij is niet snelgenoeg voor dat geld als je het naast andere wagens zet en niet zuinig genoeg om dat te kunnen verantwoorden.
Zelfs een Astra OPC heeft met power en is al ik eerlijk ben zelfs mooier.
Dan heeft Nissan de GT-R en 370Z, Toyota komt met die nieuwe coupe, Subaru heeft de WRX STI en ook die nieuwe coupe, en Mistubishi heeft al jaren de Lancer.
En wat heeft Honda?in de EU een Civic-R en ook in Noord-Amerika en een mik aan slappe 3.8 V6 motoren zelf Hyundai heeft en spannender aanbod dan Honda!
En Honda heeft de techniek om iets spannends of echt zuinigs te maken echt wel maar niet de wil.
En natuurlijk verkoop je weinig super snelle wagens maar het geeft je wel een naam.
Kijk Audi de helft van de A4/A5jes hebben het kleinste diesel of benzine motoren, maar iedereen heeft de RS4/RS5 in gedachte en Audi is dan in eens premium.
@Merry: eind jaren 90 was Honda wel een merk om te willen hebben, veel sportief spul van hoge kwaliteit. Beetje de BMW van Japan. Ik heb die indruk nu helemaal niet meer.
Als die diesel literprijs zo hoog blijft is dat voor NL sowieso niet zo intressant toch maar een benzine.
Weer dat Japanse design, kunnen ze hun auto’s niet wat meer aanpassen voor Europa, dan verkopen ze misschien ook meer.
@ Sir smoke: die eerste alinea slaat echt als een tang op een varken. de japanners mikken juist internationaal gezien slimmer met benzine hybride.
dat wijhier in europa nou blij worden van dieseltjes is meer ons probleem…
Ik praatte even vanuit een Europacentrisch perspectief. Globaal gezien kan ik het met je eens zijn, je draait meer volume op Aziatische en Amerikaanse markten.
Maar als gezegd: met een Europese bril op kan je nou niet echt zeggen dat de Japanse fabrikanten nog meedoen. Vroeger (10-20 jr geleden) reed er nog veel meer Japans rond in het C- en D-segment (vooral van Honda, maar ook van Nissan -> accord, primera). Tegenwoordig zie je dat dit segment gewoon is overgenomen door de Europeanen.
”Hij is nog maar net gelanceerd, maar voor de dieselaars is er nog even niets te kiezen. De enige motorisering is een 150 pk sterke 2.2 liter viercilinder diesel”

???
Gaat een beter design de nieuwe Civic helpen?
sir_smokalot Vind persoonlijk de Jappen altijd voorop lopen met motor techniek .
@norge: hoeveel 20% bijtelling versies zijn er van de Passat? En hoeveel van de Accoord of Avensis? Precies… het gaat anno nu om uitstoot en verbruik en daar lopen de Japanners helaas achter op de Europese merken waar Fiat, BMW en VAG de koplopers zijn.
@mashell: Je bedoelt auto’s die speciaal aangepast zijn aan de Nederlands markt ? Ja logisch dat Europeese auto’s daar iets beter in zijn .Globaal gesproken is Toyota het meest groene merk met de modernste technologie.
Wanneer komt Honda met een trapauto? Audi heeft er al wel een (kijk mijn ava!)
Ehm, niet innovatief? Waar komen al tien jaar de hybrides vandaan dan, wat nog steeds niemand anders lukt? En in de praktijk is die turbo sh*t helemaal niet zuiniger, maar goed. Om het nog maar niet over de duurzaamheid te hebben.
Waar blijft het 1.6 turbo blokje met 200+pk waar honda je zo gek mee maakt.
@merry volgens mij bent u zelf een beetje de weg kwijt.Honda bouwt schitterende auto’s en deze nieuwe civic ziet er naar mijn mening ook weer geweldig uit en ik denk dat die met die 1,6 diesel best wel eens de markt kan gaan veroveren aagezien die waarschijnlijk extreem schoon/zuinig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).