Geen plaats voor Lancia in toekomstplannen Fiat [updated]

Auteur: , 85 Reacties

Slecht nieuws voor die-hard fans van het merk Lancia: het meer dan 100 jaar oude merk lijkt aan de vooravond te staan van zijn zwanenzang. Fiat-group CEO Sergio Marchionne ziet geen toekomst meer in Lancia als 'zelfstandig' merk. Game over?

Afgelopen dinsdag presenteerde Fiat rond de presentatie van de kwartaalcijfers (Q3) een ‘vierjarenplan’. De kern: heel veel nieuwe modellen (17 stuks maar liefst!), maar niet voor Lancia (gaat die oude baas Ferdinand Piëch misschien dus toch gelijk krijgen). Liefhebbers stelden zich de laatste jaren sowieso al de vraag hoeveel eigen identiteit Lancia nog heeft, aangezien het gros van de auto’s met een Lancia-badge eigenlijk een Chrysler is.

En laten we eens sec kijken naar het aanbod van Lancia:

  • De Phedra/Thesis/Lybra worden niet meer gemaakt.
  • De Musa is van 2004, en ontving een facelift in MY 2008: dit model loopt nu ook op zijn laatste benen is al sinds medio 2012 uit productie.
  • De Delta (2008) is in 2014 aan het eind van zijn levenscyclus.
  • De Ypsilon is nog wel echt een eigen model, dat ook wel verkoopt en relatief ‘nieuw’ is.
  • De overige ‘Lancia’s’ zouden eenvoudig terug te rebadgen worden naar Chryslers. In het VK worden ze ook nog als zodanig verkocht.

Met betrekking tot een Delta-opvolger wordt gesproken over een Chrysler 100, die het ‘gat’ dat Lancia hier laat vallen mooi op zou vullen. Bovendien is Marchionne van plan om productiecapaciteit van Chrysler/Jeep naar de Europese fabrieken (die een hoop extra capaciteit hebben) over te hevelen (en dus niet naar China, zoals Mitt Romney en Donald Trump denken).

Hoewel het niet met zo veel woorden wordt gezegd, is de optie reëel dat Lancia (1906) over een aantal jaren in zijn geheel verdwijnt. De Ypsilon zou dan bijvoorbeerd tot Fiat gerebadged kunnen worden. Wij zijn nog achter Europese verkoopcijfers van Lancia aan het jagen, deze verwachten we binnen korte tijd te kunnen reproduceren, maar als we een gokje mogen wagen, dan liggen deze niet veel hoger dan van Saab aan het einde van zijn GM-tijd. Halverwege het jaar waren ze niet zo denderend.

Lancia is voor het grootste deel afhankelijk van de Italiaanse markt, en deze zakt dit jaar met zo’n 20% in. De gemiddelde Italiaan koopt nu liever een fiets dan een auto. Overigens liet Marchionne weten per 2015 Fiat en Chrysler te willen verenigen tot één concern, maar eerst Fiats financiële huishouding op orde te willen hebben.

Onze vraag aan jullie is: hoe erg zou het zijn als Lancia, met al zijn (rally-)historie, als merk zou verdwijnen? Is dit een verlies van historische proporties, of was er toch al niet zo heel veel meer van het merk over? Laat je stem gelden in de comments!

UPDATE 17:55 – Eindelijk een reactie van Lancia Nederland:

De strategie van Chryslers vermarkten als Lancia’s gaat in de toekomst gewoon door. De Lancia Ypsilon blijft in Europa gebouwd worden, aldus Sergio Marchionne. Juist de productie werd benadrukt door Marchionne. Die vindt dus in de toekomst, behalve de Ypsilon, in Amerika plaats. De opvolger van de Delta komt dus ook uit Amerika.



85 reacties

de laatste 20 jaar heeft heeft lancia alleen maar bestaan als merknaam, producent van auto’s waren ze al lang niet meer. ik zou het niet erg vinden als ze verdwijnen, ze hebben heel veel moois gemaakt maar het houdt een keer op.
You are the weakest link, good bye
Zeer erg, alleen is er de laatste 15 niet echt meer iets moois gekomen van lancia. Zelfs als een klant een nieuwe stratos bouwt borduurt lancia er niet zelf op door. Mischien kunnen lancia en alfa romeo worden samengevoegd? Beter een sterk merk dan 2 die niets doen.
@xiran: mischien komt er dan toch weer een alfa romeo spider! De brera zie ik niet zo vaak rijden.
Dagelijks realiseer ik me hoe zonde het is dat Saab er niet meer is, maar Lancia… Ach. Het geeft wat mij betreft dezelfde pijn als het verdwijnen van Rover, zo’n tien jaar terug. Even slikken en weer doorgaan.
Gelukkig, eindelijk rusten in vrede. Dat gun je toch niemand na z’n dood, dat iemand zo je naam misbruikt.
@jolig: Echt wel. Eindelijk laten ze het lijk met rust.
Fuck, dan moet ik snel een Delta HF Integrale kopen. DIe wordt vast nog meer waard als het merk niet meer bestaat
@valetparker:

Hier staan ook wel leuke snoepjes tussen:

http://www.prinsclassics.nl/aanbod/
@valetparker: zie http://www.autovanreeuwijk.nl, nee hoor ik wil hem niet verkopen en nu na dit nieuws zeker niet.
Lancia heeft heeeeel vroeger zeer mooie wagen gebouwd. Maar zoals hierboven omschreven, is daar de afgelopen 20 jaar weinig van terug gekomen op enkele uitvoeringen na.

Ik heb liever dat Lancia naar de eeuwige jachtvelden gaat, dan Alfa Romeo.
@jack_abarth: Maar goed, de MiTo en Giullietta, zijn toch eigenlijk ook niet “echte alfa’s”?
@kaasboerin: Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind ze een echt typische Alfa uiterlijk/uitstraling hebben. Sinds de GM motoren eruit zijn en er gewoon weer FPT spullen inzitten is het echt weer italiaans rijden.
Echt merktypische dingen zullen toch gaan verdwijnen ivm allemaal samenwerkingen en hergebruik van reeds ontwikkelde platformen.
@Ruudje: Goed punt.
Al zie ik liever (persoonlijk natuurlijk) een mooie nieuwe 159 verschijnen o.i.d.
Brera was ook mooi, jammer dat de prijs-kwaliteit volgens mij niet zo op-en-top was. (eigenlijk voornamelijk al AR’s probleem geweest).
@Ruudje: Proest. Ze lijken niet op een Alfa. Ze klinken niet als een Alfa. Ze rijden niet als een Alfa. Maar ze stralen uit als een Alfa?
@kaasboerin:

Een Mito is inderdaad een onderhuidse Grande Punto. De Giulietta is volgens mij wel eigen ontwikkeling en als eerste in gebruik genomen door Alfa.
Maar dat laatste durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Als VAG het wel kan, met VW, Seat, Skoda, Audi etc, waarom kan Fiat het dan niet?
Fiat als VW, Alfa als Seat, en Lancia als luxe merk, allemaal op dezelfde basis.
Op die manier moet Lancia te redden zijn.
Ze moeten dan wel meer doen dan een Fiat Idea rebadgen, Lancia moet dan wel zoals Seat en Skoda bij VAG een eigen smoel krijgen.
De stekker eruit is in elk geval humaner dan Chryslers als Lancia te verkopen, dat is ronduit beledigend.
@PeugeotGTI:
ik zie je wel over een maandje of zes.
of denk jij dat die Duitsers een toverstokje hebben?
M.A.N. heeft hun personeel al verplicht op vakantie gestuurd.
@desjonnies: maar de Duitsers hebben een tover stokje. Hun producten zijn over heel de wereld geliefd en dus ook in Azie waar je nog steeds auto’s kunt verkopen. Waar Italiaanse bread and butter merken (Fiat, Alfa, Lancia) eigenlijk alleen in Italie geliefd zijn.
@PeugeotGTI: “Als VAG het wel kan, met VW, Seat, Skoda, Audi etc, waarom kan Fiat het dan niet?” vraagt u. Simpel, ze hebben het geld niet om zoveel balletjes in de lucht te houden.
@PeugeotGTI: Beledigend??
Wauw dan ben je echt zwak..
@kaasboerin:
Zou je me willen uitleggen waarom dat zwak is?
Het schitterende merk Lancia op een achterhaalde yanktank plakken (Voyager, Flavia) vind ik echt beledigend voor Lancia!
@PeugeotGTI: seat is een ramp voor vw. Daar leggen ze geld op toe.
@xiran:
Ok dat wist ik niet.
De kern van dat probleem is eigenlijk ook dat ze de kenmerken van Seat, sportief rijden en gelikt design, steeds verder loslaten.
Net als met Lancia verlies je daarmee de kopers die op zoek zijn naar die oude waarden.
Er zijn best Lancia kopers, maar die willen een Lancia, geen Chrysler.
Net als bewuste Seat kopers geen Skoda willen.
@PeugeotGTI: Zodra een auto(willekeurig merk) wordt voorzien van VAG DNA heeft dit op de meerderheid van consumenten een flinke aantrekkingskracht.
@bobb:
Sad but true
Misschien is het voor de merknaam Lancia wel beter dat ze verdwijnen. Die Amerikanen met Lancia logo zijn het merk Lancia niet waardig.
Ze zouden Lancia moeten om turnen naar een soort van Morgan,. mooie snoepjes van welleer zoals de Aurelia e.a. in gelimiteerde oplages moeten bouwen…. gegarandeerd succes. En hier op voort borduren.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRtwZNs_DJnLxmiPosKRb5ApvBpjR5Q9_gEwRsxGzAUkiJfn0brpA
Lancia heeft als luxe merk geen bestaansrecht meer.

Ik ben blij voor je, buiten Italië ben je vaak een onbegrepen kind gebleven, je design, je pedigree je stijl.
Want dat was je altijd, een stijl icoon, niet altijd even mooi maar altijd herkenbaar en onmiskenbaar Lancia.
De allergrootste carrossiers hebben jouw modellen ontworpen,
De Fulvia’s Flavia’s en Flamminia’s die bijna niemand meer kent.
En wat te denken van de Aurelia B20’s in al hun uitvoeringen. Tegenwoordig nog duurder dan een klassieke Ferrari.
En je zat altijd vooraan in de rally sport met een bescheiden grootheid als Cesare Fiorio als team manager.

Ik zal jouw Delta S4 nooit meer vergeten, jezus man wat was ik onder de indruk toen zo’n kanon ons inhaalde op een proef. Vuur en vlammen brakend uit zijn uitlaten en gillende Turbo; ons voor sufferdjes achterlatend
Je naam zal altijd onlosmakelijk verbonden zijn met die van Henri Toivonen, Corsica en Groep B, waar jij de dienst uitmaakte.
Zelfs toen Groep B verdween wist je jezelf te herpakken met de Delta Integrale en zijn vele homologatie modellen.

Arriverdeci Lancia, het ga je goed………snif.
@desjonnies: r.i.p. Mooi gezegd..):
@desjonnies:

Beun jij af en toe bij de DELA bij?

Verder wel mooi geschreven.
@desjonnies:
Dank je wel voor deze treffende samenvatting over wat ooit een heel mooi merk was.
Oké de mijne waren meest stuk of onderweg om stuk te gaan, maar als ze het deden dan was het echt genieten.
En dan de interieurs van die dingen, mijn laatste zat al vol met Alcantara toen de rest van de autowereld niet eens van het bestaan af wist.
Helaas gaat het de laatste tijd wel hard met het verdwijnen van wat ooit mooie merken waren…
Wij hadden vroeger een Lancia.. Ding kostte meer dan elke BMW, Mercedes of Alfa van die tijd. Niemand begreep die auto. Elke vakantie waren we minimaal 1 dag kwijt aan stilstaan en wachten op hulp van de Lancia dealer in de buurt. Soms wel 2 dagen achter elkaar. Maar hij had gordijntjes achterin, en dat geluid! Hij was anders, wilde niet zijn zoals iedereen. En voor een selecte groep mensen erg begeerlijk. Van die van ons zijn er maar 2000 gemaakt, ik zou eigenlijk het model eens moeten opzoeken.

“Oh this car, this thing. What price would we pay? What behavior would we forgive? If they weren’t pretty, if they weren’t temperamental, if they weren’t beyond our reach and a little out of our control. Would we love them like we do?”

Maar een modern Lancia is niet wat het geweest is. En er is eigenlijk geen ruimte meer voor het merk. Ik ben blij als ze de stekker eruit trekken. Dan kan Fiat zich eindelijk gaan richten op Fiat en Alfa.. Ferrari en Maserati redden zich wel, daar zit het probleem niet.
@raphael: Waren die gordijntjes nou zó mooi??
@kaasboerin:
Wij hadden ook gordijntjes in onze Mitsubishi Valley. Met olifantjes erop. Dat was ERG mooi!
@kaasboerin: nah…in de Maybach mogen ze blijven hangen…het overige verkeer is er niet mee gediend ;)
Er was toch al niet zoveel van het merk over. En van de vroegere schoonheden die ze maakte ook niet. De Delta vind ik niet bepaald een schoonheid in tegenstelling tot het oude model. Ook de funmodellen missen. Nee, ik denk dat we aan een Lancia loze toekomst moeten wennen en ons moeten geruststellen met de rijke historie van het merk.
Europese verkopen januari-juli 2012: Lancia Ypsilon 38476, Lancia Delta 9756, Lancia Musa 9627, Lancia Voyager 3768, Lancia Thema 1036, Lancia Flavia 396.

Auto’s zijn het enige product waar ik wel merk- en logogericht ben. En Lancia staat bij mij als Italiaans merk met een grote historie hoog in de lijst. Het merk laten verdwijnen zou erg jammer zijn, maar het lijkt me niet te voorkomen. Dan had er eerder begonnen moeten worden met fatsoenlijk investeren. Nu zou je het merk haast vanuit het niets moeten opbouwen…
@Citrofiel: En dat is het ook inderdaad..
Dat merk is bijna vergeten en naamsbekendheid krijgen kost bakken met geld.
Kijk bijvoorbeeld naar Ford en GM..
Je zult je nog verbazen, die gasten hebben veel merken die 90% allang al tijden vergeten is.
Enkel de “naam” is nog iets dat bestaat.
@Citrofiel: Marchionne ligt met z’n ballen op de Fiat-gloeiplaat…niet ‘mogen’ ontslaan van medewerkers, dus eieren kiezen voor z’n geld (als boekhoudertje). Kortom, geen visionair, maar eerder een bonnenschrijver eersteklas.
@Megakix: Zo is het maar net. Visie tot de volgende kwartaalcijfers.

Wel vermakelijk die onzin van “als het slecht gaat moet je stoppen”. Waarschijnlijk al veel bereikt in het leven met die instelling.

Moesten Wiedeking en Piech zo gereageerd hebben ten tijden van de 80-jaren Porsche crisis, dan was Porsche ook al lang van de kaart.
@heidekonijn: ken zijn historie ook een beetje…en was al verbolgen dat zo’n kerel aan de top van Fiat kon geraken…dat riekt naar vriendjespolitiek ect. De ware aard verloochent zichzelf simpelweg niet, en dus is het met samengeknepen billen aanzien, hoe Marchionne als (/kuch) leidsman er nu helemaal een zooi van maakt.
@Megakix: Breaking, de SuperManager mist zijn target -die hij voor zichzelf zette- met 15… MILJARD.
@heidekonijn: yup…het is ook ff geen kattepis ofzo ! Djeez, die man zou eigenlijk celstraf moeten krijgen…
@Megakix: ken zijn historie ook een beetje…en was al verbolgen dat zo’n kerel aan de top van Fiat kon geraken…dat riekt naar vriendjespolitiek ect. De ware aard verloochent zichzelf simpelweg niet, en dus is het met samengeknepen billen aanzien, hoe Marchionne als (/kuch) leidsman er nu helemaal een zooi van maakt.
Ja het zou jammer zijn. Maar zoals anderen hier al hebben gezegd, liever Lancia dan Alfa.
Misschien is het een idee om zo nu en dan op basis van een iets “hetere” Fiat of Chrysler model een gelimiteerd Lancia model te maken? Een of hooguit twee modellen per keer? Daarbij denk ik aan aankomende modellen zoals de SRT uitvoering van de Dart (Fiat Viaggio). Als de geruchten over een 300pk turbo vier cilinder met AWD kloppen, zou het wellicht een mooie spirituele opvolger kunnen worden voor de Lancia van vroeger. Misschien dat dit te veel op de tenen van Abarth trapt? Ik denk dat als je Lancia zo in leven houdt dat het merk dan weer een beetje tot zijn ouwe glorie terug keert met sportieve modellen. En dat door een gelimiteerde aantal te bouwen, de exclusiviteit naast de performance het ook nog een beetje aantrekkelijk maakt om er eentje aan te schaffen. Is maar een idee.
@featherlight:
Hahaha. In opvolging van dit idee. Misschien kan Chrysler ons de ME Four-Twelve als Lancia uitzwaai model geven? Go out with a big bang! Mercedes was er toen des tijds heel snel bij om dat project te begraven zodat er geen concurentie zou zijn voor de SLR.
Voor mensen die niet weten wat een ME Four-Twelve is :
http://www.allpar.com/cars/me412.html
@featherlight:

850pk/1150nm en dan in 6.0 sec naar de 100.

Volgens mij hadden ze de handrem aangetrokken bij de meting…
@jack_abarth: 100 mph… de 100 km/u (0-60 mhp) doet’ie in 2.9
@ar156sw:

Oops, my bad.
@ar156sw: Net zo snel als de 25 jaar oude gouden Delta S4 …
toevallig vorige week woensdag een prachtige lancia thesis 2.4JTD 20V gekocht voor erbij en man o man wat rijdt dat toch stukken beter dan welke auto dan ook. Comfort, rust, enorme trekkracht en de 2.4 JTD is gewoon 1 van de allerbeste dieselmotoren ooit gebouwd en als je beetje normaal rijdt is 1 op 18 geen probleem
@Soulmaster: al storingen gehad?
@smoked:

Motorstoringen heb je niet zomaar bij FGA. Andere storingen is de kans wel aanwezig.
@smoked: nop, hij staat nu bij de meneer die chipjes heel goed kan kietelen.
@Soulmaster: beetje chip doet +35Pk en + 100Nm aan die auto ! Persoonlijk vind ik het interieur echt een walhalla van lelijkheid…het exterieur is bijzonder, dat weer wel.
Verkwanselt hebben ze het, dit merk met die mooie historie en er dan niets mee doen. Sterker nog, Chryslers rebadgen. Zucht…

<– Ik koester de mijne nog maar eventjes.
Zonde. We hebben een Kappa Station gehad. Geweldige wagen, dikke vijfcilinder, prachtig geluid.
Thesis is ook prachtig. Alleen de gewone mensen rijden liever in iets Duits.
@j00rs: weet er nog 1 hele goede voor weinig te staan voor je :)
@j00rs: nadeel is, dat door de destijds superieur gekelderde 2e hands prijzen, iedereen z’n Lancia volledig heeft afgereden (of km-teller heeft teruggezet bij verkoop). Er is bijna geen ‘goed’ en ‘betrouwbaar’ exmemplaar meer te vinden.
Tja als ze blijven rebadgen dan is het Lancia niet waardig om te blijven bestaan, de delta en ypsilon gaven nog de laatste hoop. :(
Van mij mogen ze de stekker uit zowel Lancia als Alfa Romeo trekken. De tijd dat deze merken een eigen identiteit hadden is inmiddels al een tijdje (1986) geschiedenis…
Alfa Romeo stierf voor mij met de komst van de 164 en Lancia met de komst van de Thema, beide overigens wel prachtige auto’s en deelde platform en techniek. Onderhuids toen al heel veel Fiat. Vanaf daar ging het eigenlijk alleen maar verder bergafwaarts met de modellen. 155 in feite een Fiat Tipo, Dedra in feite een Fiat Tipo en so on!
Vandaag de dag eigenlijk nog precies het zelfde, Mito = Grande Punto, Ypsilon = 500 , Giulietta = Bravo, Delta = Bravo, Thema = 300C Beetje het VAG idee alleen dan mooier en spannender. Voor de rest zielloos… Dus maak er dan gewoon allemaal mooie Fiats van…
Zonde, vond het altijd een mooi “merk”. Maar, snap het wel, qua positionering ligt het lastig. Op luxe/comfort hebben ze een zware dobber aan de Duitsers. En “sportief” heeft Fiat al aan Alfa hangen. Ge-rebadgede Chryslers gaan het natuurlijk niet worden voor een merk dat het van historie en “emotie” moet hebben…
Mooi! en nu al het geld wat over blijft in Alfa Romeo steken.

Lancia was bedoeld als luxe divisie van FIAT. De eigen indentiteit van Lancia was in de jaren 80 en 90 erg sterk.

Eind jaren 90 was de eigen identiteit van Lancia erg afgezwakt. Alleen FIAT, Alfa Romeo, Maserati en Ferrari hebben nog steeds een erg sterk imago.

Als VAG echt ballen heeft kopen ze Lancia ipv Alfa Romeo.
R.I.P Lancia, weer een onderscheidend innovatief merk naar de knoppen geholpen door een stelletje pennenlikkers….
Gelukkig heb ik mijn herinneringen en de foto’s nog….
@jrk68: Innovatief..
Bwhauahahahauuhauhaha…ha…
Misschien 25 jaar geleden pik.
@kaasboerin:
1913 – eerste in Europa met een elektrische installatie
1922 – eerste met een monocoque (zelfdragende) carosserie
1950 – eerste met een V6

pionier op het gebied van onafhankelijke wielophanging
@desjonnies: Vergeet V6, VR6 met transaxle.
@desjonnies: Yeh, correctie: 60jr geleden.
@desjonnies: Eerste met Turbo en Compressor op 1 motor.
@kaasboerin:
Over die tijd heb ik het ook pik….
De aftakeling door die pennenlikkers is in de 80er jaren begonnen, maar dat snapt iemand van bouwjaar 92 natuurlijk niet….
@jrk68: ‘Pennenlikkers’..
Jij kan zo de politiek in..
Iemand die geld verdient is gelijk tuig.
Erg jammer dat italiaanse autos het imago van roestige plastic dingen op wielen niet heeft weten weg te werken. De verkeerde personen zitten op de verkeerde positie.
Zou een chinees geen interesse hebben in Lancia (alleen het merk dan, niet de techniek).
UPDATE – Reactie van Lancia Nederland:

De strategie van Chryslers vermarkten als Lancia’s gaat in de toekomst gewoon door. De Lancia Ypsilon blijft in Europa gebouwd worden, aldus Sergio Marchionne. Juist de productie werd benadrukt door Marchionne. Die vindt dus in de toekomst, behalve de Ypsilon, in Amerika plaats. De opvolger van de Delta komt dus ook uit Amerika.
@robbie: Vrij vertaald : De strategie van ons lemmings gaat in de toekomst gewoon door. De Fiat-met-jurkjes blijven in Europa gebouwd worden, aldus onze hoofdlemming en patalogisch leugenaar. Juist de productie werd benadrukt door de lemmingmeister. Die vindt dus in de toekomst, behalve de Fiatachtige, in Amerika plaats. De opvolger van de Brav..euh Delta komt dus ook uit Amerika. Waar is de rots?
Alfa Lancia , toch knap dat je met die merknamen geen verkopen kan creèren.Hoop dat ze er minst een eigen gezicht aan gaan geven in de toekomst.
Ja wat is een echte lancia. Ik was vorig jaar zomer in Engeland, met mijn ypsilon, stond er bij een tankstation gewoon een Kappa van voor de oorlog te tanken. Ik heel enthousiast ernaar toe maar hij was not amused want de Lancia’s die wij ooit in de familie gehad hebben, Fulvia, Flavia waren geen echte Lancia’s, let alone de Beta, delta en ypsilon. Geen sliding pillar front suspension. Ja want Lancia was ook de eerste met onafhankelijke voorwielophanging. Na de overname door FIAT werd er gelijk bezuinigd op de kwaliteit. Door overengineering moest er bij elke Lancia geld bij. Technisch waren het misschien wel de meest gecompliceerde en ‘volmaakte’ auto’s, wat ze ook kwetsbaar maakte. Qua uiterlijk waren ze soms ronduit lelijk maar ook vaak beeldschoon. Het is een van de interressantste merken die er bestaan. Het vreemde van FIAT is dat na de overname van Alfa, Lancia niet mocht concurreren. Zo werden Lancia’s vreemd gepositioneerd en bewust moeilijk verkoopbaar. Ik hoop wel dat er betere tijden komen en dat ze blijven bestaan. Wat Audi nu wil voorstellen was Lancia (alleen veel leuker), wat Alfa ooit was, is nu BMW. FIAT’s waren ooit in vergelijk met de Duitse auto’s, sportief, innovatief en betaalbaar. Jammer dat ze het zo moeilijk hebben in Europa.
@hdla: Klopt als een bus. Even kort door de bocht : een Lancia is innovatief, en een italiaanse volbloed, dus de laatste was de integrale. In de jaren 80 schijnt Mercedes een bod gedaan te hebben op Lancia. If only…
Laat Lancia verdwijnen maar zet dan alsjeblieft 200% in op Alfa Romeo!
Echt eeuwig zonde als Lancia zou verdwijnen. Ook de laatste decennia hebben ze, naast enkele ‘misstappen’ ook pareltjes van auto’s gebouwd, zoals de Thesis en de laatste Delta. Maar met de verkoopaantallen het erg moeilijk worden om het merk overeind te houden. Hopelijk weten ze Alfa wel te redden.
Dan ga ik mijn Ypsilon maar eens in de garage stallen ;)
UPDATE 17:55 – Eindelijk een reactie van Lancia Nederland:”’

nee , de sensatie drang was te groot , zonder reactie van lancia waren de plannen allang bekend , alleen bij dit blog niet .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).