Gefeliciteerd! Benzine is het duurst in Nederland

Auteur: , 123 Reacties

Nederland wint niet heel vaak iets, maar deze wedstrijd hebben we met glans gewonnen. Nederland is namelijk wereldkampioen "Duurste Benzine". Ik heb zo'n flauw vermoeden dat de baas van Shell binnenkort een lintje gaat krijgen van Koningin Beatrix!

De prijzen die je in bovenstaand overzicht ziet zijn weliswaar in dollars per US Gallon (= 3,8 liter) en zullen enigszins vertekend zijn voor wisselkoers verschillen, maar het algehele beeld is toch wel redelijk duidelijk. In Nederland betalen we gewoon de hoofdprijs voor een litertje brandstof.

Wil je genieten van goedkope brandstof dan kan je maar het beste in Venezuela gaan wonen. Daar betaal je slechts $0.12 per gallon, oftewel 2 eurocent per liter!

De complete infographic met benzineprijzen kan je bekijken op Groen7.



123 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Onzin, shell pakt maar een paar cent per liter. De rest zijn accijnzen en wat de pomphouder er aan verdiend. Beetje baggataliserenend stukje zo
@Soulmaster: een “baggataliserenend stukje” toe maar, jij weet waar je het over hebt. Not.
@Soulmaster: De pomphouder pakt juist maar een paar cent per liter.
De overheid pakt ongeveer 70 á 80 cent per liter. De pomp houder iets van 8 á 12 cent.. Dus de rest is voor shell/bp/enz. (benzine) diesel weet ik niet..

Maar best duur zo :(
@dymf: Dat zegt tie toch, en wat Robbie allemaallult is onzin natuurlijk, de regering hier is triest.
@The360box: Je moet in zijn stukje alleen pomphouder en shell omdraaien ;) al hoef je je over de pomphouder geen zorgen te maken, die vediend ook lekker.
@The360box: dus jij wil zeggen dat Shell hier niks aan verdiend? Ze bezitten de hele keten van winning tot verkoop.
@robbie:

Royal Dutch Shell, verdient er toch niet zo veel aan ????
Oh wacht, Exxon BP Shell ed zijn de groot verdieners op deze aardbol….

“Ik heb zo’n flauw vermoeden dat de baas van Shell binnenkort een lintje gaat krijgen van Koningin Beatrix!”

Das nou grappig Bea een lintje van Shell.

http://oi45.tinypic.com/vo1qnt.jpg
@anakiet:

ps gaat vooral om plaatje ;)
@anakiet: geweldig plaatje ! Btw…ben jij zó lang dat je jezelf Anakiet noemt ?
@Megakix:

Nee ben juist niet zo lang :)
Degene die ik zocht was iets beter/mooie gemaak, maar die kon ik niet vinden / stond niet bij de eerste zoek resultaten ;)
@anakiet: volgens mij heet het Royal omdat het koningshuis er flink wat aandelen heeft…
Trix/de overheid is dus ook 1 van de bazen van de Shell, dus als je bij de shell tankt verdient trixje er 2 keer aan!
@Merry:

Klopt. Echter is het volgensmij niet bekend hoeveel.

ask wikipedia :

“Lange tijd is aangenomen dat het Nederlands Koninklijk huis een grote aandeelhouder was van Koninklijke Olie. De Oranjes zouden met een belang van meer dan 5 procent een miljardenfortuin hebben. In de jaren negentig werden aandeelhouders met een belang van meer dan vijf procent in een onderneming verplicht zich te melden. Omdat niemand van het huis van Oranje zich heeft gemeld, lijkt het dat ze minder dan vijf procent hebben. Maar het aandelenbezit kan ook verspreid zijn en niet bij één persoon rusten. ”

God mag weten hoeveel :) :)
@robbie: shell verdiend vooral aan exploratie en winning
@The360box: ja want die knallen nog even keihard eroverheen met de accijns!! Als ze alleen BTW zouden heffen zou Euro95 ongeveer €1 per liter kosten!!! WTF!
@Soulmaster: Het is ook lastig, hier op autoblog. Normaal moet je boos zijn op de overheid, maar juist als die er met het meeste geld vandaan gaat, moet je weer boos zijn op de vrije markt.
Overigens heb jij gelijk, want het prijsverschil met die andere landen zit ‘m wel degelijk in belastingen. In het rechter kolommetje geeft de overheid er geld bij, in het linker kolommetje vraagt de overheid er geld bij.
importeren!!! :lol:
@Laserblue: Yup, en dan mag je alsnog ff wat accijns en importheffing en andere dingetjes gaan betalen… was het maar zo makkelijk
@ilovecar:
begrijp ik, maar het irriteert wel ;)
@ilovecar:

smokkelroute!

we graven een tunnel van venezuela naar nederland…
-edit: nutteloze bijdrage-
Bah, mag ik dood nu?
Met ons allen een olietanker naar Venezuela regelen? :D
the-budel-guy via Android app
@vale46: als Ik hem mag varen leg Ik 13 euro bij.
@the-budel-guy: 13 euro maar? Ik zou zeggen minstens een jaar voorraad :P
lol dat is al een oude tabel, in België is de huidige maximumprijs aan de pomp 1,6130 voor benzine, ofwel 6,12 USD voor een gallon…
Jeezus, neen is 8,12 USD/gallon
@upstream: Ik heb ook een beetje moeite met dat knip en plak berichtgeving. Zonder iets te bevragen of te onderzoeken. Zet er ten minste een datum bij.
Kunnen wij niet wat venezuelaanse brandstof inkopen met het geld dat eigenlijk voor griekenland bedoelt is?
@faalhaas: + ontelbaar! :P
Drie jaar geleden getankt in de USA, toen nog 54 euro voor 30 gallons (114 liter!)
er klopt geen bal van die cijvers
@bigcar: Er klopt ook geen bal van jouw spelling.
@Pantoffeldier: go, dus???
@Pantoffeldier: goh, dus???
@bigcar: Jij geeft geen argumentatie bij jouw reactie, dus waarom zou ik het wel bij mijn reactie doen?
@Pantoffeldier: pff.. ken je deze nog? :
-edit: *zwaait uit* doei-
12 cent? Veeg mij op!
gelukkig zijn we het gewend in NL dat bijna alles wat er in dit land binnenkomt nog een mooi extra prijskaartje krijgt…

Volgens mij is shell juist 1 van de goedkopere tankstations hier in NL?? 1,58 voor een liter.. heb het niet over de snelwegtankstations of onbemande tankstations..
kaasboerin via iPhone app
Hmmm, voortaan maar geen coke meenemen naar NL, de volgende keer dat ik in Venezuela zit, dit is pas marge..
@kaasboerin: Prachtige opmerking HAHAHAHA. Ik wil ook wel die handel induiken.
@The_12oach: iedereen gaat massaal benzine slikken!
Dit geldt alleen voor benzine (staat in de kop maar verderop wordt over brandstof gepraat)als we over diesel praten kost dat in NL gemiddeld 1,354 euro en in Duitsland 1,436 Euro…dat toont in ieder geval aan dat er iemand flink loopt te speculeren met zulke prijzen…NMa onderzoekje iemand?
Paar containers benzine met de boot vanuit Venezuela laten komen dan maar, investering voor de toekomst!
@Yeelen: Voor de toekomst? Meteen weer in cash omzetten, dan kan je 10 keer zoveel containers laten komen. En dan weer maal 10, en dan weer, …
@Esprit_de_Flandre: Jij denkt groot! Maar hoe/aan wie zou je ze dan verkopen?
@Yeelen: De zwarte markt is groot genoeg…
Geeft wel een mooi vertekend beeld als je de accijnzen er niet uit haalt.
dan ga ik maar naar venezuela, haha
Brandstofprijzen worden bepaald door een serie unieke omstandigheden op verschillende plaatsen en variëren wereldwijd sterk. In veel landen is niet de kostprijs van brandstof bepalend, maar zijn dat belastingen en accijnzen. In Nederland is dit fiscale deel bijna tweederde van de prijs die de klant aan de pomp betaalt.
De prijs van een liter brandstof bestaat uit drie delen
Inkoopprijs van het product

Met name veranderingen van de inkoopprijs zorgen voor de wijzigingen aan de pomp, zowel omhoog als omlaag. Shell koopt haar basisbrandstoffen benzine en diesel in op de internationale markt.

Om er de speciale Shell-brandstoffen van te maken, voegt Shell vervolgens nog aantal additieven toe die de kwaliteit verder verbeteren. Voor al deze “ingrediënten” is er een vrije wereldmarkt waarop ook Shell als één van de spelers afhankelijk is van internationale marktprijzen. Zoals op elke markt hebben tal van factoren invloed op die internationale marktprijs.
Accijnzen en BTW

Veruit het grootste deel van de pompprijs bestaat uit belastingen. Per verkochte liter benzine int de overheid een vast bedrag aan accijnzen (in 2011: 72,42 cent) dat meestal jaarlijks door de overheid wordt aangepast aan de inflatie en soms om politieke redenen wordt verhoogd.

Daarbovenop wordt over de totale pompprijs nog eens 19% BTW gerekend. Op 1 januari 2011 bestond de gemiddelde pompprijs voor ruim tweederde uit accijnzen en BTW.
Marge

Ongeacht de prijs van de benzine of diesel, na verrekening van de pompkortingen is de marge gemiddeld zo’n 10 cent per liter.
Voor alle duidelijkheid, dit is geen winst maar de ruimte waaruit alle kosten vanaf de raffinaderij tot en met de verkoop betaald worden.

Denk hierbij aan distributie- en reclamekosten, kosten voor het bezit of huur van het tankstation, kosten voor onderhoud van de installaties, personeelskosten, verkoopkosten, etc. De winst voor Shell die overblijft op een liter benzine of diesel is maar een klein percentage van de verkoopprijs.
@integraturbo: Is dat percentage dan variabel met een stijgende prijs? Of blijft deze gelijk?
@integraturbo: “Om er de speciale Shell-brandstoffen van te maken, voegt Shell vervolgens nog aantal additieven toe die de kwaliteit verder verbeteren.”

Ja, die zever. Gewone benzine met een half litertje “speciale additieven”. 1% verder raken op een tank, 10% meer betalen…

In de volksmond noemt men dat oplichterij…
Maar volgens Verhagen is er niks mis met de benzineprijs in Nederland…
Wat ben ik blij dat hij me ondanks dit natuurlijk niet officiële onderzoek nog steeds vertrouwen geeft. NOT (lettertype 144)
…en bij een vergelijkend onderzoek hoort eigenlijk ook ‘onze’ [BPM + BTW + Wegenbelasting + bijtelling + boetes] tov de rest van de wereld. Het zal jullie niet verbazen, maar wij zijn werkelijk het duurste land waar het gaat om autogebruik / autobezit.

Tsja, dus hebben wij de binnenlandse financiën redelijk op orde…vind je het gek ? Van alle autogerelateerde inkomsten (ca. 90 miljard) gaat slechts 6% op aan daadwerkelijk verbetering & onderhoud van wegen !

Dus…tegen een Yank kan je zeggen: “Ik kan NEDERLAND betalen!” En dan zegt hij: “Well done and howdy mate”.
Tering wat is de benzine duur bij jullie zeg ,oh shit Norway staat tweede .
Ben in ieder geval blij dat mijn diesel door de klant betaalt wordt.
@norge: hoeveel betaal je daar voor diesel dan ?
@Megakix: Diesel is een paar cent goedkoper maakt bijna niet uit .
@Megakix: Voor Euro95 = 1.659 voor Diesel = 1.439 ;) Een linkje na het praatje: http://www.nu.nl/brandstof/
@norge: Maar over het algemeen zijn de salarissen bij jullie hoger?? Dus procentueel gezien betalen jullie dan weer minder voor brandstof dan wij ;-)
@454ssV8: Inderdaad daarom klaag ik ook niet :9
De shell zal best verdienen aan de benzine echter de overheid verdient het meeste en bij mijn weten bestaan de meeste bedrijven om winst te maken dus zinloze opmerking van Robbie in het artikel. Maar goed begrijp hem ook wel hij zal het vast koud hebben in zijn tentje op het beursplein.
@gt6210: Welke zinloze opmerking? Dat Bea een lintje gaat geven aan de baas van Shell?

Je zegt juist zelf dat de overheid er het meest op verdient. En daarom zou Bea (de staat) dus een lintje aan Shell kunnen geven, want zeer tevreden over de belastinginkomsten. Logisch toch?
@Esprit_de_Flandre: het gaat om de hele toon in het artikel. Deze website moet ook geld verdienen en plaatst ook lelijke banners, Shell is ongeveer het enige nog (half) Nederlandse bedrijf we kunnen hier ook best trots op zijn. De koningin zou shell dus ook geen lintje moeten geven maar alle burgers want wij betalen deze belasting en niet shell.
Het overzichtje toont ook overduidelijk het failliet van Europa aan. De 10 duurste landen liggen in Europa.
@jippie:
Nee, de 10 goedkoopste, daar wil je graag wonen….
@Hubert:

Puerto Rico is anders geen verkeerd land, hoor! :roll:
@FrankypankyV8:
Heb daar enige jaren geleden een waterinstallatie geplaatst in het ziekenhuis en we moesten onder politiebegeleiding van het hotel naar het ziekenhuis gebracht worden…
Dom staatje, klopt geen hol van. Volgens brandstofprijzen.info van vandaag staat NL op plaats 3 na Noorwegen (€1,796/ltr) en Turkije (€1,669/ltr). Noorwegen noch Turkije zijn lid van de EU.
Wat is er op tegen een tanker met benzine in Venezuela te kopne en deze dan volkomen legaal, compleet met alle belastingen in NL importeren?
Dan zit je nog steeds op de helft van de NL prijs.
(of is dat iets te simpel gedacht???)
@Hubert:

zelfs al doe je water in je auto-tank moet je accijns afdragen ..

en werkelijk NIEMAND weet waarom ..
@lincoln:
Dat snap ik.
Maar ik wil gewoon netjes de NL accijns afdragen over zelf geïmporteerde benzine die me 12ct / liter gekost zou hebben.
Dus met inkoopprijs, vervoer en alle belastingen zou de literprijs nog steeds onder de euro moeten kunnen blijven.
@Hubert:

mag niet ..

komt door iets wat we in andere landen corruptie noemen ..
@Hubert:
1) de Venezolaanse overheid subsidieert wel haar burgers maar niet internationale handel. Als jij daar met je tanker komt aanvaren mag je gewoon de marktprijs betalen.
2) wat denk je dat een olietanker kost?
Hmm het verbaast me dat Turkije niet in de lijst staat.
Daar is het 2 euro per liter. Is denk ik iets meer als Nederland…
Je mag blij zijn dat je in Nl woont. de goedkope landen zijn kutlanden, waar je als blanke vermoord wordt. en alles zou corrupt als de pest is. dan betaal ik liever wat meer voor mijn benzine
@ferrari94tr:

je bent een prima slaaf .. Bea is trots op je ..
Gogo Links Nederland!!!:)
oud nieuws,was allang bekend dat je hier hoofdprijs betaalt.
Zal ik nu nog wat zeggen, of zegt mijn naam genoeg?? :)
@euro95:

verbrandt maar ..
@lincoln: haha, dank je :) Btw, ben jij kaal en speel je in prison break. Of verkies je het om de 16de president van de Verenigde Staten te zijn? *wink wink* ;)
2 eurocent per liter!? kan dat wel uit.. of krijg je het dan rechtstreeks uit de grond ? dat er geen leverancier tussen zit ofzo, en zo’n venezuelaan (wut?) staat de hele dag met zijn vinger op die slang als er geen klant is ? lijkt me nogal om mogelijk omdat voor 2 cent per liter te verkopen.. dan rij je ook op grafgas..

maar dat we hier in Nederland de hoofdprijs betalen verbaasd me niks.. sterker nog, als we volgende maand nog meer betalen kijk ik er ook nier raar van op.. word gewoon kaal geplukt zonder dat we in coma liggen, maarja.. zonder rijden we ook niet..

je kan het ook zo zien, Nederland is het enigste land met een slimme overheid, nergens anders word men zo slim doordacht kaal geplukt.. ja wat heb je liever, een kut regering of zelfs geen regering, of een hele slimme regering..

ach, in beide gevallen word je van voor en achter genaaid..
@dennisr:

is een olie producerend land ..
en zit subsidie op brandstof ter bevordering van de vooruitgang ..

zat in Indonesie ook ..
toen dat 6 jaar geleden werd afgeschaft verdubbelde de brandstofprijs ..
met het gevolg dat alles in prijs verdubbelde ..

schrijnend voor de kampung gezinnetjes die net aan een handje rijst per dag konden betalen ..
na een half jaartje wist niemand beter ..
went dus snel ..
Liever € 1,59 hier, dan € 0,02 in Venezuela. Wie geld heeft, moet ’t laten rollen.
@Silverarrow:
ik ben er zeker van dat Venezuela een minder corrupte overheid heeft als de EU en met de huidige euro toestanden denk ik dat Venezuela een stabieler land is om te wonen
@six-trey: Dat denk ik ook wel… :lol:
@six-trey: hahaha, hugo chavez is de meest corrupte leider van het westelijk halfrond.
Goed, het doet pijn aan de pomp, maar bekijk het eens in een ander verband. De benzine is hier iets duurder dan bijvoorbeeld in België, maar de infrastructuur ligt er hier wel veel beter bij. Tel daarbij op dat we hier alles op korte afstand hebben, dus wij hoeven ook niet zoveel benzine (want de diesel is hier goedkoper!) te verstoken om van A naar B te komen.

Kortom, nuance jongens, nuance ;-)
@michielh:

van brandstof gaat er in NL ongeveer een halve cent per liter naar infrastructuur ..

dus waar heb je het over ??
@lincoln: van brandstof gaat er in B ongeveer -0.5 cent per liter naar infrastructuur…
@Esprit_de_Flandre: ohja?? is dat zo??! Waarom kan Nederland dan niet eens een keer een leidinggevende positie gaan innemen in het bestrijden/uitstrijken van die zinloze files??????
@wattoknw: ???

Waar heb je het over?
Deutschland uber alles jonguh :D. Ben ik ff blij dat ik niet meer in nederland woon.
@x7phenom: haha, precies tegelijk, en ook nog uit duitsland! Lol :lol:
Ben ik blij dat ik nu in duitsland zit :)
Hier tank ik maandagmorgen nog voor plusmin 1.44 de liter. heerlijk! :)
Toch wel grappig dat de jongens die het meest klagen over de branstof prijs normaal ook het meest ageren tegen electrische auto’s .Lijkt me toch een spaarpotje zo’n Leaf.
(zag er 1 voor het eerst hier vandaag ,zo raar is tie toch niet?)
@norge: Heel groen van de NL-regering. Alle petrolheads gaan binnenkort ten onder aan stress, zenuwinzinking, hartaanval, zelfmoord,…

Kortom, ze klagen zichzelf dood. Milieuvriendelijk hoor…
@norge:
een elektrische auto kost al direct het dubbele van een diesel/benzine. Dan is er nog het probleem van de duure batterijen die maar een jaar of twee mee gaan, elektriciteit word er ook niet goedkoper op (die in in belgië meer dan dubbel zo duur) en de infrastructuur is er ook niet op voorzien om zo veel extra stroom te kunnen leveren, als ze alle kabels gaan moeten vervangen kan je ook nog eens op een belachelijke stijging van elektriciteit rekenen
@norge:

dat spaarpotje doet het niet zo lang

na een tijdje gaan ze in den haag inzien dat ze inkomsten mislopen. dan gaan ze wat verzinnen om ook de elektrische rijder te plukken
@norge: Afschuwelijk ding, en dan heb ik het over het design, die rare koplampen met die uitstulpingen + de vorm van de auto (heel erg rond, met hele rare achterkant). Ikzelf ben vóór elektrisch rijden, alleen heb ik dan liever een Ampèra dan een Leave.
Ga toch fietsen! ;)
@BmwMPower: Zo is het, en nog gezond ook. ”Op de fiets, kost het niets” :D
Goh, wat een verrassing. Het is gewoon niet meer leuk om in NL benzine te kopen.
Overigens is de lijst niet waar; ik was op vakantie in Turkije en daar is het nog duurder en Noorwgen topt alles:
http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php
Euro95 Diesel LPG
Nederland € 1,669 € 1,449 € 0,764
Turkije € 1,699 € 1,527 € 0,909
Noorwegen € 1,796 € 1,792 € 0,742
@huge: Mja, ik weet niet…

Er bestaat – in België alvast – een maximumprijs. De werkelijke prijs aan de pomp ligt meestal wat lager (concurrentie). Ik weet niet of overal in Europa hetzelfde maxprijssysteem wordt gebruikt.

Ik vraag me nu af, wat ze effectief vergelijken in deze ‘studie’. De maximumprijzen, of een gemiddelde van de effectieve prijzen, of de hoogste effectieve prijzen, of nog iets anders.

Het lijkt er een klein beetje op (als je de volledige afbeelding op Groen7 bekijkt) dat ze de prijzen in de hoofdsteden vergelijken. Misschien dat de prijzen in Oslo juist lager zijn (concurrentie), en in de rurale gebieden dan weer veel hoger (de prijs die jij noemt).

Sowieso weinig duidelijkheid over de werkwijze van dit ‘onderzoek’, niet te controleren en dus statistisch gezien nutteloze cijfers.
Ik meen dat er eerder dit jaar sprake was (van overheidswege?) van een onafhankelijk onderzoek naar de prijzen omdat die in NL niet meer in pas liepen met de relatief lage olieprijzen, maar nooit meer wat van gehoord…??
Als ik het goed lees gaat de Nederlandse staat met 2/3 van de kostprijs lopen. Stel dat we allemaal electrisch zouden rijden, hoe gaan ze die gigantische put dan opvullen? Juist ! extra belastingen op electrische wagen en verbruik. Aan de ene kant warm blazen (subsidies) en klaar liggen om onze geldbeugel op een andere manier te ledigen. Akkoord voor BTW op consumptiegoederen en voor de rest moet de prijs door vraag en aanbod bepaald worden. Nu is de auto een melkkoe omdat bijna niemand zonder kan en daar profiteren ze natuurlijk van.
Ik zie hier france, paris op plaats x staan. Is in deze berekening meegenomen dat in frankrijk wegenbelasting is opgenomen in de literprijs?
tijd om naar venezuela te verkassen…
oke, we zijn dan wel niet wereld kampioen voetbal, maaaaaaar gelukkig zijn we hier wel heel goed in.
@mazdarx8: Zo is het, ieder zijn ding ;)
heheyyy ik woon in het 4na goedkoopste land terwereld :D weheeeee
we worden van alle kanten leeg geplukt.
En dan betalen we ook nog apart wegenbelasting ipv dat dit in deze onvriendelijke prijs is inbegrepen…
Zou wel mogen voor dat geld imho
Zou het niet zo zijn dat al die smerige oliesjeiks diegene zijn die voor deze stijgende prijzen zorgen..? Daar begint het namelijk allemaal mee.
@72bug: nee, het is de tussen handel. De olieverhandelaars, de opkopers maar ook zeker de speculanten.
Als de benzine op €1.70 staat, dan pakt de Roverheid daar €0.99 cent van.

De roverheid is onverzadigbaar!
We vragen zelf om zoveel te betalen, dan hebben we ook geen recht om te klagen.
Ik heb niet gelet op Benzine, maar Diesel in Maastricht was 1,32 per liter, in Hasselt is het 1,42 per liter.
ze moeten beter zoeken,, kijk de prijzen van Turkije. bijna de dubbele van Nederland.
Het is niet waar. De lijst is gemanipuleerd:

Landen als Eritrea en Turkije hebben de duurste benzine. Deze staan niet eens op de lijst:
http://www.businessinsider.com/the-15-most-expensive-places-to-buy-gas-in-the-world-2011-4/1-eritrea-15
En daar gaan we weer met dat gezeik over hoge brandstofprijzen in Nederland en de overheid die niet deugt blablabla. Kijk eens verder dan je neusje kort is: Nederland heeft zowat het beste sociale zekerheidsstelsel van de wereld en HOE denken we hier dat DAT wordt gefinancieerd?
In Venezuela of de USA werkeloos zijn gaat net even iets anders qua geld dan in Nederland. Maar als je bijvoorbeeld net 18 bent dan is populistisch reageren hier makkelijk en het zien van “het grotere geheel” bijzonder lastig. Dat blijkt helaas keer op keer bij dit soort onderwerpen. De Nederlandse economie is net even wat uitgebreider dan een lijstje met een benzineprijs….
shell is hier in nederland de marktleider , en die bepaald de brandstofprijzen en geen ander

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).