Gefeliciteerd, de Jaguar XJ220 is twintig jaar onder ons

Auteur: , 39 Reacties

Ongeveer twintig jaar geleden werd de eerste productieversie van de Jaguar XJ220 (prijskaartje: £470.000) aan een klant geleverd. Een iconische supercar waarvan de geboorte allesbehalve soepel verliep. Maar Jaguar heeft de auto gelukkig niet uit haar geschiedenis gewist en zelfs een stapeltje nieuwe foto's van de geweldenaar vrijgegeven. Ideaal klikvoer op een koude wintermiddag.

De auto die in conceptvorm werd voorgesteld op de British Motor Show van ’88 moest potentiële klanten verleiden met een 6.2-liter V12 en een Vmax van 354 km/u (220 mph, vandaar de naam). Maar door problemen met milieueisen en de technische haalbaarheid van een twaalfcilinder in de motorruimte werd uiteindelijk van dit idee afgestapt, om de Xj220 af te schepen met een 3.5-liter V6 incluis twee turbo’s. Turbo’s op een Jag, het zou voor het eerst zijn. Maar uiteindelijk lukte het wijlen Tom Walkinshaw om er even 550 pk uit te persen.

Enige klanten die reeds een dikke aanbetaling hadden gedaan wilde hun geld terug, want die hadden immers getekend voor een AWD supercar met V12-power, niet voor de RWD-turbobolide die het zou worden. Uiteindelijk kwam de auto toch op de markt in 1992 en lukte het de Britten om er in twee jaar tijd 281 iconen te bouwen, waarvan de S-versie de meest snelle was (ja, dat is die gele op de foto’s).

Met die 550 pk -en een vermeend turbogat- lukte het de ingenieurs om de XJ220 in 3,9 seconden naar de honderd km/u te laten sprinten. De topsnelheid bleef echter steken op iets onder de 220 mph, maar daar hebben ze het liever niet over bij Jaguar.

Enfin, verse foto’s van de snelste Jaguar ooit geproduceerd (dus gaat aan de kant met je XKR-S, die is dat namelijk NIET) bekijkt u onderaan. Daarna is er gelegenheid om Jezza en Tiff Needell in een oldie van Top Gear de XJ220 aan de tand te zien voelen.



39 reacties

Wanneer gaan de laatsten de shredder in? wil er graag bij zijn..
@dennisr: Raar mannetje, en niet alleen omdat je ‘laatsten’ zegt.
@Mielie: hoe schrijf je het dan? werd niet gecorrigeerd met een rood lijntje dus dacht zal wel goed zijn.. weet ik ut :)
@Mielie: Voor het woord en komt volgens mij zelden een komma. ;)
@floryn: Niet zelden, feitelijk is het gewoon fout.

@DennisR, je moet een ‘n’ achter zulke woorden plaatsen wanneer het (een groep) mensen betreft.

Maar ach, waar hebben we het over :P Laten we het maar over die XJ hebben, die was 20 jaar geworden geloof ik.
@Mielie @floryn: In dit geval is ‘, en’ volledig juist…

Lees de spellingsregels er anders nog eens op na…
@dennisr: hater. -1
Er staat er nu 1 op marktplaats:
– edit: kortere link: http://link.marktplaats.nl/518140189?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=48685
@kaasboerin: leeluk!
gedwongenleaser
@dennisr: aandacht tekort!
@kaasboerin: lange link zeg
@pomfriet: Ja shitzooi, wist ik niet. Bagger marktplaats. Vind hem zelf wel erg gaaf, maar het verhaal erachter doet mij dit model en Jaguar lichtelijk verafschuwen.
@kaasboerin: marktplaats geeft ook normale links hoor…
@kaasboerin: neem ik deze wel: http://link.marktplaats.nl/1001364379?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=48685 VEUL mooier..
@dennisr: Haha. Die XJ met een botoxlift van hier tot Crewe vind je mooier? Over smaak valt te twisten. Nee, dan vind ik de eerste versie van dat model veel mooier, al was de voorganger nog eleganter. Dit model was bijzonder door het aluminium frame.

http://www.autowp.ru/pictures/jaguar/xj/autowp.ru_jaguar_xjr_18.jpg
@floryn: ja had ook maar een willekeurige link van een XJ, vind de XJ dus mooier ;) :)
@kaasboerin: Mooi exemplaar. Staat er echter al een hele poos. Volgens mij kan je m vanaf de snelweg wel eens zien staan.
Echt lelijk vind ik
Mooi is anders, maar het is wel een icoon.
Geweldige auto!
Wat een bak. Erg indrukwekkend om te zien hoe breed dit model is op de openbare weg. Toch geef ik voorkeur aan een F40, omdat die minder gedateerd is en een beter geheel vormt. De XJ220 is een project dat eind jaren tachtig ineens te duur werd voor Jaguar.
Die fotograaf moet ’s wat minder willen flitsen.

Ik vind de XJ220 prachtig, maar dan moeten er wel deze wielen onder:
http://images.newcarnet.co.uk/galleries/galleries/gallery_400/fo_transit_1.jpg

Vind dit meerspaak wiel in ’t zwart geen gezicht.
@rotarypowah: de rest van de auto ook liever..
@rotarypowah: Haha wat een grove bus is dat. Als ik een Transport met dat soort wielen naast me zag staan bij het stoplicht, zou ik wel een sprintje poberen…
@kaasboerin:
Staat er nu een gekke S-type stationcar achter de XJ220 op een van de foto’s?
Prachtige auto, en deze keer toch liever de ”gewone” dan de s.
Wat een icoon die XJ 220, en een zeer fraai tijdloos ontwerp. Zou er graag eentje willen!
ziet er niet uit.
Een hele mooie wagen maar de ultieme supercar (zeker van dat tijdperk) is en blijft toch de Mclaren F1 voor mij.
@Hupke: Amen!
nog altijd droomauto, hoop op een opvolger.
Prachtige bak, als ik het geld had stond hij in de garage. Naast de andere iconen, de E-Type en een replica van de XJ13.
@porsche928:

Een originele XJ13 kan je idd niet met geld kopen, de eigenaar is er nogal gek van.
Goede keuze, al vraag ik me af waarom de XK’s er niet tussen staan en dan bedoel ik niet die ’90s mobiel (die ook wel leuk is) maar wel de 120,140 of 150 XK?
http://www.dekoning-jaguar.com/blog/?p=5

ook de nieuwe supercar van jaguar komt naar de Arnhem.
Blijft één van mijn favoriete auto’s!
@fluvioglacialeafzetting: van mij ook, samen met de Porsche 959. En beide heerlijk uit dezelfde tijd, die van de echte supercars.
xj220 is legendarisch! toendertijd was dit een auto met een gigantische topsnelheid.

-1 voor ziek turbogat.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).