Gerucht: volgende MX-5 krijgt 1.3 turbo, weegt 800 kg

Auteur: , 42 Reacties

Na jaren voorzichtige evolutie, fijnslijpen, en vasthouden aan een aantal basiswaardeb, lijkt het roer compleet om te gaan bij de Mazda MX-5. Althans, als we de geruchten mogen geloven. Gesproken wordt over een 1.3 turbomotor en een gewicht van niet meer dan 800 kg. Revolutie!

Even ter vergelijking: de eerste generaties MX-5 hadden een 1.6 aan boord, later werd dit 1.8 en 2.0. Altijd atmosferisch, want drukvulling, dat hoort niet bij de MX-5. Na al die jaren is het gewicht weliswaar gestegen (de originele woog 955 kg), maar ligt het nog steeds slechts een stukje boven de 1.000 kg, op 1.075 kg om precies te zijn. Met achterwielaandrijving als kernwaarde werd de drie-eenheid afgemaakt.

Voor de toekomstige generatie blijven 2 kernwaarden behouden: de achterwielaandrijving, en het lage gewicht. Wat heet. Als de geruchten van Autocar kloppen, dan wordt de 2014 MX-5 met 800 kg een ware anorexia-cabrio. Dit doet meteen denken aan de Alfa Romeo 4C, die (hopelijk) ook rond die tijd uit is (2013 is het plan, maar laten we een slag om de arm houden) en ergens tussen de 800 en 900 kg in de schaal moet leggen. Aan de andere kant zal deze nog wel een stukje duurder uitvallen denk ik.

De laatste kernwaarde, een motor die niet aan de beademing ligt, wordt wellicht overboord gegooid. En tsja, de turbo’s van tegenwoordig worden steeds beter, en het grote voorbeeld is dat je het met een fors minder cilinderinhoud kunt stellen. Een 1.3 liter met turbo en SKYACTIV zou dus makkelijk voldoende pk’s in de schaal moeten kunnen leggen. Qua vorm zijn de plannen vooral gericht op het minder breed maken van de auto.

Ik ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken voor het aangezicht. De nadruk ligt tegenwoordig juist op het breder en lager (en dus platter) maken van autodesigns, waardoor ze er doorgaans gespierder uit komen te zien. Een auto juist smaller maken kan gemakkelijk kolderiek werken. Echter, de designers zullen niet over één nacht ijs gaan.

In 2009 toonde Mazda in Frankfurt al een MX-5 Superlight Concept. Daarnaast stond er onlangs op de SEMA al een MX5 met supercharger, de Super20, maar dit was gewoon op een 2-literblokje geprikt. Een beetje Spielerei dus.

Ik ben benieuwd hoe de Mazda-fanaten tegen een dergelijke ontwikkeling aankijken? Drukvulling is voor hen in eerste instantie vloeken in de kerk. Dus roept u maar, MX-5 fanaten! (WoOody?) Tot het zover is (als het ooit echt gaat gebeuren) hebben we the next best thing, de Superlight-galleries voor u.



42 reacties

Hmmm. zou interessant kunnen zijn, 800 kg. Een Daihatsu Copen weegt trouwens 850 kg….
@harriehandrem: en slechts een pk of 80…
@alcantara: Precies! En daarom lijkt het me sterk dat Mazda deze op 800 kg weet te houden, met een sterkere moter.
Waarom moeten dit soort auto’s nou ook slachtoffer van de muesli-terreur?

Als je zo’n auto besluit te kopen dan verdien je toch gewoon een atmosferisch blok voorin?
@michielh: atmosferische blokken worden hopeloos ouderwets maat, als het aan jou lag reed in iedereen nog in een afgeschreven jaren ’80 Audi.
@michielh: Voorin???? Middenmotor FTW!
@robinio: Ik bedoel overigens dat dat wel tof zou zijn voor de komende MX-5. Dat maakt de MG TF namelijk net iets leuker, maar dan moet je weer van sleutelen houden…
@michielh: Omdat ook muesli’s een laag gewicht zoeken. De 1.6 was indertijd ook aardig muesli voor een spidertje. Wil je een zware motor, koop die dan in een obesitas Mercedes SL 65 AMG. Die is niet gedownsized, en weegt vrolijk boven de 2 ton.
Donwsizen = licht. Supersizen = zwaar.
Eigenlijk werkt het net als bij mensen.
@michielh: Nou, ik heb een atmosferisch blok in mijn MX-5, en wil daar dolgraag een turbo op x’D
De meeste fabrikanten maken kleine motoren met een turbo om aan de milieueisen te voldoen. Mazda gaat met de Skyactive motoren juist tegen deze trend in. Deze motoren hebben geen kleinere cilinderinhoud, geen turbo en zijn toch zuinig. Het lijkt me derhalve onwaarschijnlijk dat ze voor de mx-5 iets anders doen. Een atmosferische motor vind ik persoonlijk fijner. Maar voor Mazda’s zijn turbo’s niet vreemd. De oude rx-7 had er zelfs 2. En er rijden heel wat mx-5’s rond met een after market turbo.

http://www.youtube.com/watch?v=SU4LbGwqLhM
@topless: haha vet, en ik vond mijn mx5 met 126pk al erg leuk rijden.
Een kennis van me heeft voor de hobby een Mx-5 NB 1.8L met een redelijke garrett turbo. 240pk en 300nm met een gewicht van 1100 kilo wil wel. Dus ik vind het helemaal geen slecht idee.
Eerste zin, basiswaardeb? :D
Dit klinkt als een sprookje.
Een alternatief voor de 4C (technisch gezien dan niet emotioneel) dat goedkoper en duurzamer zal zijn.
Hoe vet dit ook zou zijn, dit is ook wel sterk een verhaaltje eerst zien, dan geloven. Bij die 4C werd ook met willekeurige cijfers gegooid, maar daar heb ik tot nu toe ook nog geen productieversie van gezien. Als dit wel waar is, moet ik heel nodig gaan sparen. :D
Twee dagen geleden: “Rotary powered Mazda MX-5 possible”, “Mazda also says RX-8 successor may be merged with next MX-5 roadster”

Ik zie het wel als het zover is.
Ah nee, geen turbo. Ik ben helemaal turbo genezen. Wacht maar tot mijn 1300 turboloze blokje klaar is en in de auto zit. Dat wordt een heerlijk Engels gebrom. Subtiel en laag, maar wel “sportief”. Zo lage trilling die je in je onderbuik voelt. Heerlijk, ik zie er nu al naar uit. En zulke trillingen raak je dus kwijt met een turbo. Da’s zo saaaai.
@midasracer: Wat zijn de verwachte waarden?
@SimonMc: 90 pk, verbruik tussen de 1op14 en 1op17. 0 tot 100 zal wel een sec. of 10 zijn. Top theoretisch 180, maar in de praktijk houdt het snel op boven de 150. Zelfs met mijn oude 120 pk blok voelde je de enorme zuiging achter je. Vandaar dat een toekomstig project een fastback hardtop wordt. Populair op de MX5, ziet er zo uit:
http://www.autokonexion.com/images/mazdafest2010%20287.JPG
Handig voor de lange afstand, stiller, zuiniger maar belangrijker is dat de auto op de hogere snelheden een stuk lichtvoetiger (is mijn ervaring met de coupe)aanvoelt.
@midasracer:

Is dat enkel voor de luchtstroom en het uitzicht of zou dat ook de wagen steviger maken?
Aan hoe net het eruit ziet kan het bijna niet anders dan dat het glasvezel is want plaatwerk zo net krijgen moet je al een hele fijne voor zijn.
@Hupke: Ja ik ga hem van glasvezel maken, prima spul, mijn hele auto inclusief kokerbalken en vloer is van glasvezel. Die fastback hardtops voor de MX5 zijn meestal van glasvezel, maar je kunt ze ook kopen in carbon voor de racerij. Ik heb ook 1 type mx5 fastback op internet gevonden die in aluminium wordt geklopt. In het algemeen geldt dat hardtops een aanzienlijke verbetering zijn voor de stijfheid van de auto, maar voor zowel de MX5 racers als mij is de verbeterde aerodynamica het allerbelangrijkst.
Ik ben benieuwd, al lijkt mij het moeilijk om het gewicht na te streven….
*oo kl is intresant wat betreft de downgrading we should stop this development at once!.Uiterlijk ziet er zeer goed uit.ik vindt niet dat ze de auto smaller moeten maken.
Hmm.. 1.3. Een Wankel is 1.308cc. Maar goed, dan klopt de typenaam niet meer.
@rotarypowah: een wankel motor kan alleen 1.3 zijn???
1.308cc is in ieder geval 0.001308 liter, dus dat lijkt me vreemd.

of begrijp ik je verkeerd?
@mazdarx8: 1.308 cc is wel degelijk duizend driehonderd en acht kubieke centimeter en dus 1,3 liter. Standaard Europese getalnotatie, met punten voor de duizendtallen.
ze moeten het uiterlijk niet te veel veranderen, maar een geblazen motor lijkt me geen probleem en een nog lager gewicht zal nog beter zijn.
ik denk alleen dat een 4C toch wat duurder zal zijn dan deze, maar we zullen het zien.
Wankel motor!!!!!!!!!
Ja, dat is vet in een mx-5. Je spuugt de fanbase wel een beetje in zijn gezicht als er ooit vanaf de fabriek een wankel in de mx-5 komt te liggen. Maar als die een beetje next gen is, met variabele schroepen op de turbo(‘s)! Lijkt me vet, niet meer dan dat, is waarschijnlijk amper een markt voor, maak een gave rx-7 anders.
Een 1.3T blokje in een auto van 800kg, ZALIG!
Ik ben helemaal voor.

Eindelijk terug auto’s zonder overgewicht, met een fiscaal vriendelijk blokje (in BE toch) en toch de fun van een sportieve bak.

Een beetje zoals vroeger de 205’jes, R5’jes, … Licht spul met voldoende pk’s om fun te hebben.
Turbootje is niet erg hoor…. Ik zou ik mijn. Mx5 1.6 met 955kg en 116pk best een turbootje erbij willen… :)

@Mauske: 955? Al die kermisspullen maken hem toch wat zwaarder dus! :D
Helemaal vreemd is het niet een turbo, voor Japan en Amerika (en misschien nog wel meer landen) is er van de NB een Mazdaspeed-versie leverbaar geweest, met een 1.8 turbo!
Zou mazda het wel hebben over een cilindermotor? Ik denk dat ze een 1.3 wankelmotor bedoelen…
@mylvan: oke, dat was een hele domme opmerking :$ maar was toen ook net wakker :P
MX-5 is gewoon echt een speelgoedauto.

Ze zien er erg mooi uit op foto’s maar als je hem in het echt ziet, vooral naast een andere auto, dan valt pas op hoe klein dat ding is. Echt totaal geen serieuze auto daardoor. Meer ‘lief’ en ‘schattig’. Leuk voor de vrouw
@tstile:
Deze is nog een stuk kleiner. Ook leuk voor de vrouw?

http://www.youtube.com/watch?v=M5GMImUUxB8
NOg ver weg koffiedik kijken tegen die tijd kan er een hoop veranderd zijn, but I love the MX-5.
@tstile

Formaat doet er niet toe hoor…
Ik denk dat een mx5 door zijn bouw, gewichtsverdeling beter in bochtenwerk is dat menig andere veeeeel duurdere auto’s..
Oke, power is leuk, maar een wegligging zoals die van de mx5 is nog leuker..
Je baseert je verhaal alleen op uiterlijk, maar ik durf te wedden dat je nog nooit een mx5 gereden hebt…. Ik ken een aantal van die gasten die reageerden zoals jij….. Een paar ervan hebben in mijn mx5 gereden, een ervan is nu ook op zoek naar een mx5…
nice
Doe mij deze (https://www.flyinmiata.com/V8/) maar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).