Gespot: Beperkt verkrijgbaar, deel 8

Auteur: , 51 Reacties

Hoe beperkt is beperkt? Uit de afgelopen zeven topics over gelimiteerde oplagen kon al geconcludeerd worden dat het één van de favoriete marketingstunts is van producenten èn importeurs zèlf om auto’s in beperkte oplagen aan te bieden. Of een Morgan Aeromax anders toch niet al zeldzaam zou zijn geweest is een vraag, maar VAG heeft wel een klein handje van uitmelken.

Audi A1 Quattro (333 exemplaren)

De meest onverwachte concepten zijn vaak de leukste. Bijna twee jaar geleden werden de eerste A1’s verkocht in diverse uitvoeringen met een vanaf-prijs van een al tamelijk forse zeventienduizend euro. Voor nog geen vier meter auto is dat redelijk aan de prijs, maar veel uitvoeringen kregen dan ook een zevenbak mee. Spannend is de 1.4 TFSI versie met 185 pk zeker te noemen, welke met een prijs van dertig mille erg duur lijkt. Audi kan het zich echter permitteren om de consument nog verder in de buidel te laten tasten, want inmiddels is de overtreffende trap al helemaal uitverkocht: de A1 Quattro à 65 mille. Het gaat om een serieuze hot hatch, en wel een die dik over de 200 pk zit. De 2.0 liter TFSI viercilinder spuugt 256 pk uit, wat maakt dat de compacte auto tot bijna 250 km/u in staat is. Acceleratiecijfers zijn ook zeker om over naar huis te schrijven, hoewel ik twijfel aan het nut van een 0-100 sprint. Zijn er hier mensen die dit regelmatig proberen?

Audi A1 Quattro - Foto Jim Appelmelk
Audi A1 Quattro - Foto Jim Appelmelk
Audi A1 Quattro - Foto Jim Appelmelk
Audi A1 Quattro - Foto Jim Appelmelk
Audi A1 Quattro - Foto Jim Appelmelk

Audi R8 GT Spyder (333 exemplaren)

De geschiedenis van de R8 begint al ver terug in de tijd, namelijk bij de verwante Lamborghini Gallardo, die we al zo’n jaar of tien kennen. Dat werd al een knallend succes, om nog maar te zwijgen over het aantal R8’s dat in de afgelopen zes jaar is gebouwd. De Gallardo werd al in vele verschillende gedaanten als gelimiteerde oplage aangeboden, zoals de SE, de Nera, de Bicolore, en de Valentino Balboni, waar de fabriek zelf ook nog veel andere versies leverde. Het mag dus op zijn minst opmerkelijk genoemd worden dat tot nu toe alléén nog maar de R8, R8 V10, R8 V10 Plus, en R8 GT – overigens alle vier ook dakloos verkrijgbaar – aan werden geboden. Heeft dit te maken met het feit dat de R8 sowieso al bijzonder succesvol in de markt ligt? Of kunnen we met de recente aankondiging van de China Edition wachten op de laatste uitmelk-versies?

Audi R8 GT Spyder - Foto Jim Appelmelk

De R8 GT wordt aangeboden alsof het om een echte hardcore sportauto gaat door de overmatige aanwezigheid van koolstofvezel. Aan details als de spoiler en de bekleding is veel geschaafd, maar het totaalgewicht blijft na reductie van 85 kilo toch steken op 1.640 kilo, en dat is nog steeds erg corpulent. Er werd 34 pk extra uit de V10 gepeuterd, wat resulteert in een maximum vermogen van 560 pk. Om iets speciaals als dit te hebben moet je een halve ton méér aftikken dan voor een R8 V10, bijna drie ton dus.

Audi R8 GT Spyder - Foto Jim Appelmelk
Audi R8 GT Spyder - Foto Jim Appelmelk
Audi R8 GT Spyder - Foto Jim Appelmelk
Audi R8 GT Spyder - Foto Jim Appelmelk

BMW M3 Track Edition (10 exemplaren, uitsluitend voor Nederland)

Gelimiteerde oplagen zijn niet altijd zó gelimiteerd dat ze per se aan je neus voorbij gaan, want vaak zijn de enkele honderden exemplaren na een paar jaar nog steeds niet uitverkocht. Denk bijvoorbeeld aan een model van een bepaald Frans/Italiaans/Duits merk. Met een oplage van slechts tien stuks ligt dat wel anders. Daar komt nog bij dat deze oplage speciaal aan de Nederlandse importeur wordt geleverd, en dus nergens anders te koop is. Nu ze nog redelijk nieuw zijn is het dus nog geen extreem lastige opgave om er een te vinden zolang je in Nederland blijft. Over enkele jaren verdwijnen ze wellicht naar het buitenland. Verschillen zijn met name optisch, hoewel de met 10 mm afgenomen bodemspeling óók invloed heft op de wegligging. De auto wordt uitsluitend in matgrijs geleverd, namelijk “Frozen Grey”. Een mooi contrast tegen deze lichte tint wordt gemaakt door de glimmend zwarte lak op de grille, ventilatieroosters, en zijspiegels. Koolstofvezel mag natuurlijk óók niet meer ontbreken, hoewel ik me afvraag of dat op den duur niet “zóóó 2012” gaat worden wat betreft de optische toepassing. Het materiaal is te vinden in de splitters en kappen van de zijspiegels. 19 Inch zwart lichtmetaal en rode remblokken laten de auto eveneens extra opvallen. Rijd je er zelf in, dan is het voornamelijk het leder in “Novillo Schwarz” met rode piping dat het verschil maakt. En omdat het op enkele plekken nog best nuttig kan zijn is de snelheidsbegrenzer verwijderd, waardoor de topsnelheid nu 280 km/u is.

BMW M3 Track Edition - Foto Jim Appelmelk
BMW M3 Track Edition - Foto Jim Appelmelk
BMW M3 Track Edition - Foto Jim Appelmelk
BMW M3 Track Edition - Foto Jim Appelmelk

Morgan Aeromax (100 exemplaren)

Niet alleen de wodaspoda’s zijn lang geleden, óók de tripjes naar Londen zijn alweer van bijna een jaar geleden. De spots zijn inderdaad niet allemaal even recent. Deze Morgan Aeromax stond geparkeerd naast de grote maar niet erg mooie Sheraton Park Tower, een peperduur hotel waar vaak de meest bijzondere, kleinschalig gebouwde, onbekende auto’s staan.
In 2008 en 2009 werd de Aeromax gebouwd in een oplage van slechts 100 stuks, maar waarom de auto bij voorbaat al beperkt leverbaar was is moeilijk te verklaren. Normaal gesproken is het een marketingstunt van grote merken om een goed lopend model nog extra uit te melken, maar of Morgan minder exemplaren zou hebben gebouwd zonder deze limitatie durf ik niet te zeggen. Een BMW V8 van 4,8 liter zorgt voor het vermogen van 367 pk. De topsnelheid van de auto is daarmee ongeveer 270 km/u, maar design is bij deze auto eigenlijk méér een statement dan prestaties. De keuze voor de eigenzinnige achterlichten van de Lancia Thesis is daarom erg leuk. Er is momenteel ten minste één exemplaar met Nederlands kenteken bekend.

Morgan Aeromax - Foto Jim Appelmelk
Morgan Aeromax - Foto Jim Appelmelk
Morgan Aeromax - Foto Jim Appelmelk
Morgan Aeromax - Foto Jim Appelmelk
Morgan Aeromax - Foto Jim Appelmelk
Morgan Aeromax - Foto Jim Appelmelk

Porsche 997 GT2 RS (500 exemplaren)

Na vele succesvolle jaren werd het twee jaar geleden tijd dat de 997 plaats zou gaan maken voor een opvolger, en dat moest gevierd worden. Het topmodel van de 997 was tot de lente van 2010 nog het snelste Elfje, maar de GT2 RS bracht daar verandering in. De zescilinder boxer turbomotor mat nog steeds maar 3.6 liter, maar Porsche slaagde er in om zo’n 100 pk extra uit het systeem te peuteren. Met 620 pk op de vier wielen werd dit pas ècht één van de allersnelste auto’s ter wereld, onder andere met het doel om de Nissan GTR van de troon te stoten wat betreft de snelste rondetijd op de Nordschleife. Met een snelste tijd van 7 minuten en 18 seconde was er 9 seconde vanaf gesnoept. Het is nu nog de vraag wanneer Porsche zichzelf overtreft.

Porsche 997 GT2 RS - Foto Jim Appelmelk
Porsche 997 GT2 RS - Foto Jim Appelmelk
Porsche 997 GT2 RS - Foto Jim Appelmelk
Porsche 997 GT2 RS - Foto Jim Appelmelk
Porsche 997 GT2 RS - Foto Jim Appelmelk

Morgen en overmorgen zijn er nog twee posts over gelimiteerde oplagen.



51 reacties

Stuk voor stuk prachtige machines!
hey @appeltje .. beste wensen knul ..
LeKKerrr…kheb er hardstikke zin in…
Hoe weet je of een BMW M3 de track edition is?
@lahautz: Staat er bij toch? Uitsluitend geleverd in de matte kleur “frozen gray” met hoogglans zwarte grill, roosters en zijspiegels. Verder nog rode remklauwen (wat dan niet echt speciaal is) en een zwart interieur met rode stiksels.
@Brutus: Denk dat dat ook gewoon opties zijn die aangevinkt kunnen worden.
kijk nou toch.. het is appeltje!

wil geen reacties gaan kopiëren.. maar het zijn idd stuk voor stuk prachtige wagens..

Favoriet de Porsche GT2 RS, alleen andere kleur velgen..
Eindelijk weer een echte appeltje-spot-post! Lang op gewacht, hopelijk tot gauw! Fijne post trouwens ;)
@gforce: appeltje-powerrrrrrr! Welkom terug appel, laat je ons nu niet meer zomaar in de steek? ;) En de beste wensen nog!
Zozo, zowaar een post van Appeltje! Dat ik dat nog eens zou meemaken. (Ik ben van na de voorgaande woensdagspotdagen) Voor mij de Morgan. Die is pas bijzonder!
Vind de posts van Appeltje altijd de leukste op Autoblog!
Neah, van geen van deze auto’s gaat mijn hart sneller kloppen, met uitzondering van de GT2RS, wat een bruut apparaat is dat!
Dikke machines, ben benieuwd wanneer die E92 M3 DTM edition gespot gaat worden. (weet dat die niet DTM edition heet maar zo snappen jullie wel welke ik bedoel)
‘Met 620 pk op de vier wielen werd dit pas ècht één van de allersnelste auto’s ter wereld’

De GT2 RS is alleen achterwiel aangedreven hoor.
500 stuks van GT2 RS vind ik veel.
Appeltje de beste wensen, welkom in 2013. Goed om weer eens wat je te lezen.
Porsche was er vroeg bij met uitmelken. in 1966 kwam de eerste -zogenaamd gelimiteerde- 911 S op de markt.
De hele alinea van de GT2 RS is een beetje vreemd:

“Het topmodel van de 997 was tot de lente van 2010 nog het snelste Elfje, maar de GT2 RS bracht daar verandering in.”

Het topmodel van de 997 bleef na 2010 ook het snelste Elfje, geen idee wat je hierboven bedoelt.

“Met 620 pk op de vier wielen werd dit pas ècht één van de allersnelste auto’s ter wereld.”

De GT2 RS heeft alleen achterwielaandrijving.


Verder een heerlijke gespot post, ik zie ze graag weer vaker voorbijkomen.
De R8 V10 plus is toch niet als cabrio verkrijgbaar zoals in de tekst staat? En niks is leuker dan een 0-100 sprintje bij het stoplicht met een petje naast je!
@kraakensmaak: nope, Plus is alleen als Coupé inderdaad.
Hey @appeltje, leuk dat je terug bent.

De morgan doet het hem voor mij.
het enige dat er beperkt aan is, is de creativiteit van de bedenkers.
yes to all
Waarom is mijn reactie verwijderd?
oh nvm, verkeerde topic
Nou, ik weet niet waar ik ben geweest, maar het is voor mij gespot beperkt verkrijgbaar deel 1 en niet 8. Ik heb dit nog nooit eerder gezien.
@heidi: Jammer voor jouw maar voor sommige hier is het wel gewoon deel 8. Dus ja je kan het ook gewoon terug kijken.
Zo een Morgan ziet er toch wel heel smakelijk uit. Doe mij wel liefst zo’n Aero SuperSports of zoiets.
Die vag auto’s zijn toch zinloos? Ga dan naar een
A-merk tuner die er 100pk meer uithaalt en remmen chassis verbetert.. meestal goekoper en levert je meer plezier op?
Ik mis in dit rijtje de 911 sports classic. Zelden zo’n mooie 997 gezien, terwijl ik eigenlijk een liefhebber van de 993 ben.
@midasracer: Amen to that! 993-fan,Een grote buiging voor the last aircooled bug.
Alhoewel zo’n Singer dan toch ook wel hebberig maakt.

Ik zie nu pas dat de Thesis familie had kunnen zijn van de Morgan Aero 8 (waar ze in 10jr nog steeds niet uitverkocht zijn).
Net zo scheel, net zo’n reet maar wat minder gespierd.
Verwekt door een britse toerist in Salou zeg maar.
Ik zie die A1 Quattro altijd als ik uitga staat gewoon midden in de stad geparkeerd voor iemands huis
Hoera voor appeltje :)
Helemaal speciaal voor Appeltje doe ik mij nog eens de moeite om in te loggen & te reageren!
Leuke spots! #Gottolovethem
Leuk om weer eens een Wodaspoda voorbij te zien komen, mag wat mij betreft vaker!
De Aeromax heb ik nu al twee keer gespot, maar dan de Supersports. Geweldige auto’s!!
http://www.autogespot.nl/morgan-aero-8-supersports/2011/07/11#img1
http://www.autogespot.nl/morgan-aero-8-supersports/2011/03/06#img1
Stuk voor stuk mooie en/óf leuke auto’s met de Morgan en GT2 RS als hoogtepunt voor mij.
Hooooooi @appeltje , welkom terug! Of was dit voorlopig een eenmalige ‘ik heb er zin in’-WoDaSpoDa?
@Citrofiel: ik hoop het niet!
Ik blijf de Audi A1 toch echt een lelijk ding vinden , zelfs in deze uitvoering
Er klopt helemaal niks achteraan , hoe meer ik ze zie , hoe zieker ik word !
@gorre: Beterschap man
620 pk uit een 3.6 liter motor bij de GT2 RS! Wow. Turbo power.
@spotu2: Doen ze goed ja, weinig merken die dat na doen.
@appeltje is terug, fuck yeah! :)
Toyota prius ook beperkt op 6.000.000.000.000.000.000
@bassie99: inderdaad, de productie kan naar het schijnt niet afgeremd worden… De mensheid eist een schadevergoeding maar volgens Toyota ligt het probleem niet bij hen.
(/sarcasme)
Wiesmann / bmw plss, k*tzooi nog 12 maanden 2 dagen wachten
Zie hier de reden waarom de A1 quattro z’n geld wél waard is:
https://www.youtube.com/watch?v=G0pB_jnLDtw

Rijdt dus gewoon een Nissan GT-R eruit op een nat circuit.
Audi heeft iets met het getal 333 ;)
@cayenneturbo: Klopt, precies het aantal klanten wat idioot genoeg is om 65k neer te tellen voor een opgevoerde Fabia.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).