Gespot: Bitte ein beperkte Benz!

Auteur: , 38 Reacties

Het feit dat enkelen op den duur genoeg kregen van de overflow aan Mercedessen doet vermoeden dat alles om dit merk wel gedaan is. Deze keer houd ik anonieme E-klasses buiten de deur, en laat ik twee redelijk recente modellen van Das Haus zien.

Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé Black Series (800 exemplaren)

Het is een hele mond vol, maar wanneer je de auto in levenden lijve ondervindt vind je de naam geheel gerechtvaardigd. Maar waar is de geschiedenis van de “Black Series” eigenlijk begonnen? Velen kennen de SLS Black Series, de SL 65 AMG Black Series en de CLK 63 AMG Black Series, maar dan zijn we er nog niet.

Het begon ooit met de redelijk onbekende SLK 55 AMG Black Series, waarvan de productie tot 100 exemplaren is beperkt. Het concept was even simpel als doeltreffend: Er werd aan het gewicht geschaafd, de motor werd gekieteld, en de ophanging en remmen werden voorbereid op nòg zwaarder werk. Tot zo ver de functionele aspecten. Extra luchthappers waren een hint voor de toeschouwer. Het concept werd later toegepast op de andere modellen, en nog geen anderhalf jaar geleden konden we zien wat het met de C klasse Coupé deed.

De anabolenkuur wordt er in dit geval behoorlijk hard ingewreven, want de auto is bezaaid met gleuven, happers, spoilers, en koolstofvezel, zogenaamd voor aërodynamische doeleinden. Dit is het optionele Aerodynamics package, veel andere exemplaren zien er braver uit. Dit wordt onderstreept door de signaalrode lak, iets dat uitermate geschikt is voor een machine als deze. Dus niet in het zwart a.u.b.. Onder de motorkap is de veel gebruikte atmosferische 6.2 liter V8 te vinden, welke in dit geval in staat is 517 pk te produceren. En gelukkig heeft Daus Haus het uit het hoofd gelaten de auto op 250 km/u te begrenzen, 300 km/u is haalbaar.

Mercedes C63 AMG Black Series Coupé - Foto Jim AppelmelkMercedes C63 AMG Black Series Coupé - Foto Jim AppelmelkMercedes C63 AMG Black Series Coupé - Foto Jim Appelmelk
Mercedes C63 AMG Black Series Coupé - Foto Jim Appelmelk

Mercedes-Benz G65 AMG (200 exemplaren)

Waar al langzaam maar zeker afscheid wordt genomen van de atmosferische 6.2 liter AMG motor, stamt de 6.0 liter V12 Biturbo motor nog uit de tijd van de 5.4 liter V8, die AMG heel veel heeft gebruikt. En laat Mercedes-Benz nou een jaar geleden besloten hebben om de V12 stiekem tòch – het moest er ooit van komen – voorin een G-klasse te schroeven. Eigenlijk is het helemaal niet zo’n heel erg gek idee, want een auto zo zwaar als de G-klasse is eigenlijk hevig underpowered met een 5.4 liter V8, toch, Sacha?

De auto weegt tweeëneenhalve ton, dus eigenlijk had de 612 pk krachtige motor al veel eerder beschikbaar moeten komen. De gigantische auto wordt – mits rijdend – afgeremd door schijven met een diameter van 375 mm vòòr en 322 mm achter. Niet minder belangrijk voor het afremmen is de bandenmaat, het rubber is overal 275 mm breed.

Wie nog niet genoeg onder de indruk is van de auto zelf, is dat waarschijnlijk wel van de prijs. Inclusief ruim een ton aan BPM ben je €381.849 kwijt aan een “kale” G65 AMG.

Uit nostalgie ben ik weer eens dia’s gaan schieten, en aangezien deze nog niet zijn ingescand bedank ik Willem hartelijk voor het beschikbaar stellen van deze foto’s.

Mercedes G65 AMG - Foto Jim Appelmelk
Mercedes G65 AMG - Foto Jim Appelmelk
Mercedes G65 AMG - Foto Jim Appelmelk
Mercedes G65 AMG - Foto Jim Appelmelk



38 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Jim Appelmelk post, altijd +1!
Beiden niet moeders-mooisten…maar dat ze vooruit komen is een understatement.
welke blinde containerkraan-machinist heeft die G-klasse geparkeerd?

OT: auto’s opgeleukt met diverse magazijnonderdelen is toch geen ‘beperkte oplage’ maar gewoon een bestellijstje?
afgezien van het motorisch gebeuren natuurlijk, want dat is gewoon kunde.
@Simpson: aangezien het privé plekken zijn, zou ik mijn auto ook zo neergezet hebben. Zo kun je beter, en voor beide auto’s veiliger, instappen. Zonde als je je auto’s zou beschadigen op je eigen parkeerplaats.
@jvdl1990: zie nu pas de slagboom *poetst bril
Maar de derde die daar zijn wagen wil parkeren doet er goed aan geen G-klasse mee te nemen.
die FF kun je tenminste mooi noemen..
Erg rood voor een black.
@pleiades: bij red-series hebben mensen wellicht andere verwachtingen
Foei, wat een bakken!
Ben geen fan van mb maar die rode c63 AMG BS, is zoo geweldig!
Wat betreft vetheid kan dit zeker tellen!
Ik vroeg mij af welke Duitse/Oost Europese stickertuner die rode C-klasse verpest had… Blijkt het AMG zelf te zijn!
Ongelofelijk dat AMG zo diep gezonken is dat de gemiddelde tuner een minder petjes- of sjonniegehalte heeft..
Ferrari FF inruilen voor een F12 Berlinetta en het ideale wagenpark (van maximaal 2 auto’s, en wanneer je al in het bezit bent van een tankpas) staat tot uw beschikking.
@celicatwincam:
Als je deze auto’s kan betalen ben je hoogstwaarschijnlijk degene die de tankpasjes voor je gepeupel beschikbaar stelt….
Die C-klasse lijkt zo wel rechtstreeks van het circuit geplukt. En die G, das wel dik. Beide wagens vormen een dikke middelvinger tov de goegemeente. Er zit nog enige humor in ‘Das Haus’.
Er ligt dus geen 6.5 V12 in de G65 uit bijv. de SL65 BS?
@The360box:

De 65 modellen hebben allemaal de 6.0 Biturbo V12.
Ze heten gewoon zo omdat ze de 63 (6.2, duh) overtreffen.
Erg logisch allemaal eigenlijk.
Ik wist niet dat de SLK 55 AMG BS eerder was dan de CLK 63 AMG BS..

Rood staat de C63 Coupe super, maar het liefst zie ik hem in het geel op mijn boodschappenlijstje staan :) http://www.autojunk.nl/2011/11/mercedes-c63-amg-coupe-black-series-amg-solarbeam-yellow
Wat werkt dat IOS toch neuk bij jullie… Doe er aub wat aan!
@thewillempiej: koop een appel
Die C is retevet!
Oh Lord..
Won’t you buy me a Mercedes-Benz..
My friends all drive Porsches..
I must make amends..
Worked hard all my lifetime..
No help from my friends..
So Lord..
Won’t you buy me a Mercedes-Benz..

o zo waar.. O lord.. hear my pray.. ;-P
Ik kan een G-klasse goed begrijpen. Veel beter dan een range rover. De americanen hebben er een mooie omschrijving voor een ‘guilty pleasure’, maar ach het mag ook al eens iets anders zijn dan een pajero.
De 65amg motor erin is wel iets dat zo absurd is dat ik het nut ervan nooit niet zal begrijpen.

De C-coupé BS vind ik maar niets, de CLK BS had nog iets, deze vind ik er te ver over en veel te fout.
Ach zolang er idioten zijn die een badge willen kopen.

Volgens mij ben je stukken beter af (of je nu wil driften, racen, showen, cruizen,…) met een gewone C-coupe en een bezoekje aan een willekeurige benz-tuner.
@Hupke: Niet alles hoeft nut te hebben toch? Het zijn inderdaad vaak de ‘guilty pleasures’ die het nut voorbij gaan maar oh zo fijn zijn.
@Pordon:
Amen….
Er is toh al vaker een c63 Black gespot?
Die C klasse blijft extreem. Vind het een mooie Coupe. Toch hoor je wel vaak dat ie snel aan de limit van grip zit. Dat maakt hem wel vermakelijk natuurlijk. De G klasse is zo ver over the top dat hij eigenlijk ondersteboven had moeten staan. Maar zo cool en gaaf. En begeerlijk (voor mij dan). Zou met een gewone G63 al zeer blij zijn maar de V12 is wel het summum.
Gisteren in Groningen bij de Shell nog een C63 sedan met performance pack (480pk?) gezien (wit met engels kenteken) de eigenaar was zo vriendelijk om even gas te geven, wat blaft zo’n AMG blok heerlijk! Echt een droom auto totdat je beseft dat het verbruik gemiddeld 1op5 is…
@civicfk3: Die extra brandstofkosten zijn een peuleschil in vergelijking met de afschrijving en onderhoudskosten.
>Het begon ooit met de redelijk onbekende SLK 55 AMG Black Series

Begon het eigenlijk niet bij de CLK DTM AMG ?
@DDX: Nee want dat is geen Black Series.
Die foto’s van de G zijn geweldig! Vies, zoals het hoort. Trouwens, is dit nu een officiële G spot?
Mooie FF…
Zag ik zo’n G-Klasse van de week toevallig ook op nl-kenteken rijden?! Rare Hollanders soms, maar indrukwekkende cijfers 71-XSZ-7!!
De C63 kijkt niet zo aardig…
Doe mij maar zoon c63amg black series

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).