Gespot: Ferrari 458 heeft het, de California niet

Auteur: , 74 Reacties

Ziehier Ferrari's huidige V8-modellen naast elkaar: de 458 Italia en de California. De overeenkomst? Ze zijn allebei wit, en kosten nieuw tussen de 2 en 3 euroton. De verschillen? Te veel om op te noemen.

Niet iedere sportwagenfanaat is op zoek naar een vlijmscherp toerenmonster met een agressief uiterlijk en het comfort van een zeepkist, dat begrijpen we. Maar als je een Ferrari koopt, dan wil je toch juist wel die edge?

Dat is de reden waarom ik de California nooit heb begrepen. Natuurlijk, de cabrio hakt het gros van wat er op de weg rijdt in de pan, maar hij is ook zo…vrouwelijk. Minder diplomatieke mensen als Mark Webber classificeren hem wat extremer, maar daarvoor moet je hem wel eens gereden hebben, dus ik hou het bij een waardeoordeel over het uiterlijk. En niet alleen mensen, maar ook meeuwen hebben er een mening over.

In Dubai spotte bmw-driver een witte California, zij-aan-zij met een net zo witte 458 Italia. De foto’s illustreren mooi de wereld van verschil die tussen beide auto’s bestaat. De scherpe, brede, platte 458, met zijn agressieve neus, tegenover de lieve, hoge California, met zijn kikkeroogjes.

Ferraris vs Camaros

Als je dan toch grofweg een kwart miljoen euro aan een auto verspijkert, waarom zou je dan niet voor de 458 gaan? Wil je graag een open auto, dan rij je in plaats van een California bijvoorbeeld voor hetzelfde geld in een V8 Vantage S Cabrio. Weliswaar boksen de 436 Britse peekaas niet op tegen de 490 Italiaanse paardjes, maar doet dat er echt toe?

Iedereen zijn eigen mening natuurlijk, maar de California staat niet bovenaan ons lijstje van moois uit Maranello, hoewel een setje Savini’s al een hoop verbetert. Bekijk de 458-California combo op autojunk, en laat je eigen licht er op schijnen in de comments.



74 reacties

Dat zijn een boel Camaro’s…
@fant: en een Clio RS
En toch zou ik geen nee zeggen.
Een vriendje van me racet in diverse raceklasses en zweert bij de California… Dus wat dat rijden betreft heb je gelijk. En het gaat toch om het innerlijk?? ;)
@Svenska_Aeroplan_AB: Racen met een California? Heeft hij die hele automatische dakconstructie dan eruit gesloopt?
@osmo: nee, qua gewicht maakt dat eigenlijk niet uit in need for speed
Lijkt me duidelijk!
Maar die kentekenplaten voorop… Hmmm…
In t rood vind ik die california er 100 x beter uit zien
bij ons in de buurt staat er 1 te koop in t rood en is in t echt best een heel mooie auto, maar in t wit? nee dank u
@tmenges: ferrari’s moeten sowieso niet in het wit… Wit is mooi op porsches, hooguit lambo’s… Witte 458 is ook echt geen gezicht
“Natuurlijk, de cabrio hakt het gros van wat er op de weg rijdt in de pan, maar hij is ook zo…vrouwelijk.”
Dat is inherent aan een cabrio.
@alcantara: Echt niet. Lekker generaliserend weer. En dan noemen ze MIJ generaliserend.
@alcantara: een Pagani Zonda Spider of de Aventador zonder dakje vind ik niet echt vrouwelijk.
@alcantara: Inderdaad, Formule 1 is echt een wijvensport…
@alcantara: Ik snap niet zo waarom dit zo vaak langskomt. Naar wat ik ervaren heb na tientallen uren dakloos rijden is er als autoliefhebber juist weinig fijner dan genieten van je auto in de buitenlucht. Je hoort het geluid beter, je hebt beter zicht, je kunt veel meer genieten van de omgeving en sommige auto’s zien er imo ook gewoon beter uit zonder dak. Vroegah was dit achterlijke vooroordeel er nooit volgens mij. Of werden de eigenaren van E-type roadsters ook uitgelachen om hun vrouwelijke auto?
@fant:
Ach, gewoon een puber die graag roept dat cabrio’s gay zijn.
Alles voor de plusjes is zijn motto….
@alcantara: http://media.autoweek.nl/m/m1cyki9bplum_600.jpg
EEN voorlbeeld van een relatief betaalbare cabrio die zeker ook voor mannen weggelegd is. ik kan er nog wel een paar noemen hoor!
@bollegek:
Slecht voorbeeld, dit is nu echt een kapperscabrio….
Nu heb ik zelf ook een niet al te sterke voorbeelden voor de deur, de een wordt als gay gekwalificeerd en de ander als midlifecrisisauto maar ach ieder zijn meug….
@bollegek: sorry, ik herken even niet de juiste auto, A4 of 5, maar ik neem aan de A4? Relatief goedkoop vergeleken met n California maar daar houdt t ook meteen op lijkt mij??? Tis maar net wat je referenties zijn, maar goedkoop noem ik het echt niet. En mannelijk ook niet nee…
@alcantara: sorry, bij mij in de garage staat een 900 turbo cabriolet. Ben ik nu vrouwelijk?
@RickS: nee, misschien niet. Maar zeker tandarts of psychiator… ;)
@davelepeef: Sorry, student..
persoonlijk vind ik de California juist wel mooi. juist omdat de extreme kantjes wat minder zijn. Maar eigenlijk kun je geen goede mening hebben wanneer je de auto niet in het eggie hebt kunnen bewonderen. En dat heb ik niet. Ik zag Tanner Faust er in scheuren in Top Gear USA en dat deed de auto switchen van ‘moaah’ naar ‘NICEsssss’
@BrutaalAapje: California ook nog nooit zien rijden, terwijl je de 458 regelmatig tegenkomt. Relatief regelmatig dan voor een Ferrari.
@alcantara: mijn baas heeft een california en je hoord hem al aan komen rijden van een kilometer. een keertje meegereden en het is wel een dikke auto hoor. persoonlijk zal ik voor dat geld alleen een maserati grancabrio kopen, want die heeft het geluit, werkelijk ruimte voor vier en een stoffen kap ook niet onbelangrijk iedereen vindt hem mooi!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c3/Maserati_Gran_Cabrio_Goodwood.jpg
@bollegek:

Dan heb je ofwel een hele kleine lenige vriendin of niet zo grote kinderen als je daar met z’n 4en probeert in te raken.
@Hupke: Achterin is relatief veel plaats in de GranCabrio hoor. De GranCabrio is sowieso de grootste cabrio op de markt, veel groter dan bijvoorbeeld een Continental GT, en hij kost pakken minder.

Eigenlijk is de GranCabrio de perfecte auto;
– Zowat de mooiste auto ooit
– Grootste cabrio
– Comfortabel
– Kost pakken minder dan concurrentie
– Redelijke kofferruimte
@kapiteinaudi:

Ik vind hem alles behalve mooi om eerlijk te zijn, dus voor mij zou dat al geen koop argument kunnen zijn.

En dat hangt ervan af wat je als concurrentie beschouwt.
Een SL moet zeker niet duurder zijn.
En ik zou als ik m’n stoute schoenen aan heb zelfs durven stellen dat de huidige Z4 (en zelfs niet de 6 grancabrio) concurrentie is.

En ruimer dan … 10 x niets is nog steeds niets. Het gaat hem erom pas je erin of niet?
@kapiteinaudi: redelijke kofferruimte? Er past vrijwel niets in behalve een royale toilettas.
@bollegek: dus je doet het voor het geluiT??
@ronin1130: sorry man, te snel getypT :p
Mehh, beide niet Ferrari’s finest qua design. Al vind ik de 458Italia nog wel mooi. Doe voor die 2-3 ton maar een F355 cabrio en coupe. En een Dino ofzo.
@E34M5Touring:
Dat ben ik volledig met je eens, al vind ik de California nog de minst lelijke van de huidige generatie.
Een Dino…, als ik die ooit nog eens mag bezitten….
@E34M5Touring:

Die F355 cabrio/targa mag je nog houden, ik wil enkel een GTB en eventueel een challenge. En dan kan ik met het zakgeld dat er over is nog enkele jaren het onderhoud betalen.

De laatste mooie ferrari vind ik het die f355.
Ik begrijp het niet (en nee, ik ben geen vrouw): ik vind de California juist wel mooi! Het is een auto die niet zo agressief overkomt :-) Gereden had ik de California ook (gehuurd in Maranello voor een half uurtje) maar daar het mijn eerste sportwagen was, kan ik het natuurlijk niet vergelijken met een andere (sport)auto. Bij mijn volgende bezoek aan Maranello (begin Mei) huur ik de 458 :-) Misschien kan ik dan een vergelijk trekken ;-)
@rocky: ik denk dat je de 458 een behoorlijk stuk harder, stugger, sneller, en aggresiever gaat vinden
@karsvdtuin: dat denk ik ook maar als ik terug denk aan mijn ritje in de California dan herriner ik me mijn bezweete rug (en mijn natte broek van de acceleratie LOL).. dus de 458 zal me nog meer “nachtmerries” bezorgen hahahaha
Ferrari had de Califorinia nooit moeten bouwen. Een tourer past niet bij het merk (tenzij het een twaalfcilinder is, 2+2, en toch sportief). Maserati had dit moeten bouwen. Uiteraard met bijbehorende oogstrelende carrosserie zoals we die van Maserati gewend zijn..
@camber24:

Hoezo past een tourer niet bij het merk?
@camber24: Een tourer past niet bij Ferrari? Eeeeuuuhmm….
@kapiteinaudi: Juist ja. 456GT, 612 Scaglietti, FF, allemaal top!! En idd tourers. Dikke power, naar verhouding comfortabel, en toch heel erg sportief. Dit slaat de plank gewoon mis. Maserati had deze auto moeten bouwen, niet Ferrari.
@camber24: De California en de GranCabrio zijn praktisch dezelfde auto’s maar toch vind ik (en ik denk dat de meeste mensen dat vinden) de GranCabrio vééééél mooier en hij kost vééééél minder dus eigenlijk klopt het wel een beetje wat je zegt. De Cali vind ik in dat opzicht een beetje nutteloos. Maar toch heeft Ferrari in het verleden prachtige tourers gemaakt, het waren dus niet allemaal sportwagens. Ik vind het dus eigenlijk niet fout dat Ferrari een grand tourer maakt, het past juist bij het merk. Maarja, ieder zijn mening natuurlijk.

Een voorbeeld is de prachtige Ferrari 330, deze is voor 4 personen en een typische grand tourer.
http://encarsglobe.com/data_images/models/ferrari-330/ferrari-330-02.jpg
@kapiteinaudi: Prachtig voorbeeld van hoe wonderschoon Ferrari vroeger zijn tourers maakte.. Heb je volkomen gelijk in. Ook in het feit dat de Califorinia het zusje is van de GranCabrio. Het lelijke zusje welteverstaan. Ben altijd gecharmeerd geweest van Ferrari, maar het design van de laatste jaren…
@camber24: Klopt, het design van de laatste jaren van sommige modellen is niet echt om van over naar huis te schrijven. En dan bedoel ik de FF in het bijzonder want o god wat is die lelijk zeg. En inderdaad de Cali ziet er ook een beetje ongelukkig uit maar echt lelijk vind ik hem niet. De 599, 612, 458 en F12 vind ik dan wel weer heel mooi.
@camber24: Ferrari heeft heel veeeeeeeeeeeeeeeeeeel tourers gebouwd
Dat moet je niet willen… De 458 is een hardcore auto… Daarmee ben je ECHT snel ook in bochten terwijl je met de california nog wel is iets rustiger een bochtje pakt.. Zijn 2 verschillende auto’s in karakter MAAAR qua uiterlijk vind ik vet italia mooier:) (california moet in het rood!)
De California moest een bicolore zijn om de combo perfect te maken. Daarbij is de bicolore ook nog eens mooier dan de normale california.
De California is gewoon de Mondial van deze tijd. Is gewoon niet als Ferrari serieus te nemen.
@Rick-dos:

Vind je? De california met de mondial vergelijken vind ik een beetje cru.
Hou je vast en je zult het niet geloven, maar die platgeslagen, scheel kijkende 458 met z’n brede bilpartij met kikkerogen; dát vind ik nou een lelijke auto!
Een beetje de Boxster onder de Ferrari’s… Stiekem een betere stuurmans-auto, maar mist wat supercar mojo.
achterkant van de california doet me eigenlijk op deze foto ook wel denken aan t laatse type ford scorpio…..sorry
Toch een mooie auto vind ik, de California. Je moet wel goed getikt zijn om dit te kopen in plaats van de GranCabrio die veel minder kost en 10X zo mooi is.
de california California is een van mijn favorieten.
klinkt ook net iets lekkerder en bruter dan een 458.
Ik vind de California absoluut niet lelijk. Komt ook een lekker geluidje uit, plus het klapdak die in een MOOIE achterkant verdwijnt. Ferrari heeft het niet slecht gedaan vind ik.
Hier is optisch ook een hoop aan de hand, al zou je het dak van de California ook zwart maken krijg je net z’n laag en breed beheld als bij de 458. California in het rood of lichtblauw, anytime.
In milionaire boy racers een aflevering van channel 4 komen beide auto’s aan bod. De jonge jongens van de Emiraten komen eenmaal per jaar voordat de ramadan begint naar London om feest te vieren. Ze laten hun wagens overvliegen om lol te hebben, dit tot ongenoegen van de lokale bevolking.
Zeker het kijken waard, even googlen en downloaden.
Of gewoon vaker autoblog lezen, dan was je ‘m ook tegen gekomen :)
http://www.autoblog.nl/video-millionaire-boy-racers-london-supercars
@sir_smokalot: haha, kijk! Zit inderdaad te weinig op autoblog maar dat is geen onwil ;)
zal wel een slechte smaak hebben dan maar ik vind de California veel mooier dan die 458.
California is best nice hoor, niet de vuurrode Ferrari golf die je met de 458 krijgt maar toch gewoon een mooi en scherp ding, maar toegegeven ik zou wel voor een Vantage S of een 458 gaan.. of een 911
Jammer dat ze bij de California voor een stalen vouwdak gekozen hebben, ook al heeft dat praktische voordelen. Met een stoffen dak hadden ze de auto nog net iets betere verhoudingen kunnen geven, maar nog belangrijker, dat zou nog beter passen bij het ongelooflijk mooie interieur. Dat straalt een en al traditionele Italiaanse vakmanschap uit.
Zijn dit soms de California en 458 uit Millionaire Boy Racers?
Naast de 458 is de California ook wat mij betreft de minder fraaie, maar zie hem rijden tussen het gewone verkeer en het is toch echt een koppendraaier van jewelste. Prachtig geluid bovendien, topinterieur en het gemak van coupé en spider ineen. Qua vormgeving zou ik ook kiezen voor een Aston V8 Vantage, maar verder is er niet veel mis met die California.
“Als je dan toch grofweg een kwart miljoen euro aan een auto verspijkert, waarom zou je dan niet voor de 458 gaan?” -> Omdat die auto afschuwelijk lelijk is? Nu vind ik de california ook niet echt een mooie wagen maar hij ziet er toch stukken beter uit dan de 458. Daarbij is het een gt en niet zo’n ‘bruikbare’ supercar.
@Hupke: Daarom gewoon een SLS cabrio of twee GT-R’s
Ferrari is helemaal geen echt sportwagen merk. Het is een merk dat GTs maakt en af en toe een sportwagen. Dus de California is de echte Ferrari en de 458 de side show.
@mashell: dafuq?
@mashell: ik denk dat er veel mensen zijn die dit kunnen weerleggen en straks een lange lijst sportwagens van Ferrari op gaan sommen..
Probleem van de California is dat het best een hele mooie auto is, wellicht als hij van Jaguar, misschien wel Maserati of iets dergelijks was geweest. Neutraal gezien mooi dus. Subjectief niet, want het is een Ferrari. En daar verwacht men dan meer van. Zeker als je de huidige range bekijkt.
Nou, ik ga eens moeilijk doen en zeggen dat de California mooier is. En ik meen het echt, de California vind ik veel tijdlozer dan die aggressief gestyleerde 458 Italia.
Ik snap het best, die California. Een Ferrari koop je namelijk ook als je de cutting edge wilt op het gebied van Italiaans design, flaneren, en leuk leer in je interieur. En dan is een cabrio heel welkom.
Ik heb beide (458 en California)gereden, qua geluid, snelheid en sensatie zit er weinig verschil tussen, degenen die anders beweren weten niet waarover ze praten. De Maserati Grancabrio is beeldschoon, maar de bagageruimte is vele malen kleiner dan van de California. Daarnaast is een softtop veel interesanter voor criminelen dan een hardtop, dus ik zou altijd voor de laatste kiezen.
Daarnaast voelt een cabrio met inklapbare hardtop veel veiliger aan dan die met een softtop, met de laatste zou ik niet graag een koprol maken. Juist bij een supersportwagen is dus een hardtop te prefereren omdat je dan ook gemakkelijker hard durft te gaan en het waarschijnlijk ook nog eens een stuk veiliger is dan een softtop. Veel softtops zie je al gauw met beschadigingen of ze gaan er verweerd uitzien na enige tijd.
Wauw dit moet echt het meest argumentloze komkommerstukje uit de geschiedenis van AutoBlog zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).