Gespot: vervuilende, katalysatorloze meuk!

Auteur: , 34 Reacties

De klassieker wordt bedreigd door de huidige politiek, waar de vrijstelling van wegenbelasting ooit een stimulans was om de ouden van dagen nog te blijven gebruiken. Het milieuzone-bord aan de Boelelaan in Amsterdam deed pijn aan mijn ogen, maar zolang dit nog niet te merken is aan het wagenpark ben ik tevreden. Klassiekers – of beter gezegd: oude auto’s – waren altijd overduidelijk aanwezig in wodaspoda’s, en dat gaat ook op voor 2013.

Citroën SM

Hoe zijn wodaspoda’s eigenlijk samengesteld? Wat zit er voornamelijk in? Hoewel ik het erg leuk vind om af te wisselen met verzoeken van reaguurders weerspiegelt het voornamelijk mijn eigen smaak. Omdat jullie door de jaren heen al zijn doodgegooid met Robert Oprons lijnen in de vorm van de Citroën SM is dit één enkele foto ter illustratie. Dit exemplaar is gespot in Berlijn, wat een erg leuke stad is voor de vele bezienswaardigheden, en tussendoor spotten wat er af-en-aan rijdt is eveneens een goede afleiding.

Citroën SM - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari 308 GTS

Dit model is een belangrijke mijlpaal in Ferrari’s geschiedenis. Hier begon de immer succesvolle reeks van “lichte” middenmotor sportauto’s met V8, een concept dat momenteel tot uiting komt in de Ferrari 458.

De 308 op zichzelf is óók een hele reeks, want je doet de auto tekort door te beweren dat het alleen bij een coupé en een targa bleef. De eerste 712 GTB’s waren bijvoorbeeld voorzien van een glasvezel koets, iets dat voor Ferrari’s doen erg experimenteel, en bovendien uniek is. Latere exemplaren waren gewoon van staal, wat de auto 100-150 kilo zwaarder maakte.

De laatste foto laat een 308 GTS Quattrovalvole zien. Bij de invoering van injectie op de 308 nam het maximum vermogen af van 255 pk naar ongeveer 210 pk, dus de Quattrovalvole was wel nodig om Ferrari’s reputatie hoog te houden. Het vermogen steeg weer naar 235 pk. In totaal werden er 12.149 308’s gebouwd, waarvan de stalen 308 GTS en de GTS Quattrovalvole de meest populair waren, met elk een productie van over de 3.000 exemplaren.

Ferrari 308 GTS  - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari 308 GTS  - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari 308 GTS  - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari 308 GTS  - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari 308 GTS Quattrovalvole - Foto: Jim Appelmelk

Ford Mustang Shelby GT350

Amerikaanse auto’s zijn duidelijk ondervertegenwoordigd in wodaspoda’s. Enerzijds zijn er niet veel exclusieve yankbakken in Europa, anderzijds vind ik zelf dat een groot deel van de Amerikaanse auto’s tot oogverblindende misbaksels kan worden gerekend. Bovendien is het erg amateuristisch te noemen dat Cadillac in 1976 8,2 liter nodig had om 190 pk op te wekken.

Maar er is óók nog een select gezelschap waar mijn hart zeker sneller van gaat kloppen. Dit zijn voornamelijk de zeldzame, snelle klassiekers, zoals de Mustang Shelby GT350 waar zeker in Europa een schaarste aan is. De 4,7 liter V8 levert hier een zeer bevredigende 310 pk, waarmee de auto 240 km/u kan halen. Wel was de auto destijds al net zo duur als twee Fastbacks met de minder krachtig getunede achtcilinder.

Er werden maar 4.117 exemplaren gebouwd, wat de auto nu gewild maakt. Een enkele aanbieder vraagt $199.000 voor een exemplaar, andere auto’s zijn ook niet goedkoop.

Ford Mustang Shelby GT 350 Coupé - Foto: Jim Appelmelk
Ford Mustang Shelby GT 350 Coupé - Foto: Jim Appelmelk
Ford Mustang Shelby GT 350 Coupé - Foto: Jim Appelmelk
Ford Mustang Shelby GT 350 Coupé - Foto: Jim Appelmelk

Opel 1200

Deze leuke middenklasser is misschien wel de meest gewone auto in dit rijtje, maar anderzijds is het misschien wel de leukste bijdrage. In de tijd dat de auto geproduceerd werd was het niets bijzonders, wat maakte dat maar weinig auto’s geconserveerd zijn gebleven. Van de 67.952 exemplaren zijn er nu nog maar erg weinig over, denk ik. Eigenlijk heb ik geen idee hoeveel er nog zijn, maar dit is de eerste die ik zie.

Echt klein is de auto niet, wat te maken heeft met het feit dat hij gebaseerd is op de duurdere Opel Rekord, die exact dezelfde koets heeft, met een iets andere chroomstrip op de zijkant. Dat de auto een 1,2 liter viercilinder had in plaats van een 1,7 liter scheelde overigens al bijna 20% in aanschaf. Tegenwoordig liggen de waardes niet ver uit elkaar.

Opel 1200 - Foto: Jim Appelmelk
Opel 1200 - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 924 Carrera GT

Recycling is een bekend fenomeen in autoland. Niet de recycling van onderdelen is opvallend, maar voornamelijk de recycling van namen. Welke auto’s zie je voor je bij de woorden “Mulsanne” en “Brooklands”? Ik denk in eerste instantie aan hoekige sedans uit de jaren ’80 en ’90, waarover later meer.

“Carrera GT” roept bij de meesten associaties op met een jankende V10. 5,7 liter. 612 pk. Op het circuit een vernedering voor bijna elke andere kentekenwaardige auto.Niet is minder waar dan dat de naam tijdens een brainstormsessie aan het begin van dit millennium vers is op komen borrelen. De 924 Carrera GT is het resultaat van een poging om een snellere 924 Turbo te bouwen aan het einde van de jaren ’70. 177 pk werd al gauw 210 pk, en de topsnelheid van 215 km/u nam toe tot 240 km/u.

Op Le Mans was het een succes, ondanks het feit dat de 280 km/u van de raceversie verbleekte bij wat gekietelde 911’s deden. Bij de consument was de auto minder succesvol. Van de 924 Turbo werden er nog 12.385 gebouwd, de 924 Carrera GT bleef steken op 406 auto’s.

Porsche 924 Carrera GT - Foto: Jim Appelmelk
Porsche 924 Carrera GT - Foto: Jim Appelmelk
Porsche 924 Carrera GT - Foto: Jim Appelmelk
Porsche 924 Carrera GT - Foto: Jim Appelmelk
Porsche 924 Carrera GT - Foto: Jim Appelmelk

Rolls-Royce Silver Cloud III

De donkerblauwe auto kan een oplettende lezer zich vast nog wel herinneren uit vorige posts, maar omdat het zo’n schitterende auto is kan ik het niet laten om meer foto’s te blijven plaatsen. Het bijzonder Britse ontwerp komt uit de vingers van John Polwhele Blatchley, iemand die bij Gurney Nutting – een koetsenbouwer die zich onder andere boog over Bentleys, Rolls-Royces en Daimlers – begon en later alle standard steels en Park Wards (wat vanaf 1952 bij Rolls-Royce zelf hoorde) vorm gaf. Hiermee zijn zijn ontwerpen cruciaal voor het gezicht van klassieke Bentleys en Rolls-Royces.

Rolls-Royce Silver Cloud - Foto: Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Cloud - Foto: Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Cloud - Foto: Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Cloud - Foto: Jim Appelmelk

Rolls-Royce Silver Shadow Long Wheelbase

Verlengde versies aren altijd al een belangrijke optie op de bestellijst van Rolls-Royce, en zijn dat nog steeds. Bij de Silver Ghost kon dat, bij de huidige Phantom kan het, en tussendoor is het bij vrijwel alle modellen ook mogelijk geweest.

De Silver Shadow was bij zijn onthulling in oktober 1965 een enorme vernieuwing door het hoekige en ingetogen ontwerp. Hij was 20 centimeter korter dan de Silver Cloud, maar toch valt een Silver Shadow Long Wheelbase duidelijk op als een auto met iets extra’s. 10 centimeter is niet erg veel, maar omdat het allemaal in de achterdeur zit is het goed te zien.

Als je twijfelt kun je nog kijken naar de achterruit. Deze is kleiner dan bij een korte versie. Het werd een groter succes dan bij de Silver Clouds, want van de 20.605 Shadow I’s zijn er 2.776 voorzien van een verlengde koets. Bij de opvolger van de Silver Shadow viel de term “Long Wheelbase” weg; de lange versie kreeg een geheel andere naam dan de korte versie. Over de Silver Spirit en de Silver Spur zien jullie later meer.

Rolls-Royce Silver Shadow - Foto: Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Shadow - Foto: Jim Appelmelk

Morgen is er nog een klassieker te zien, deze is nog net iets spannender dan de bovenstaande auto’s.



34 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
dat die morgen maar in Belgie komen rondrijden, het is weer het belachelijke smog alarm daar.

want benzines hebben geen roet, en diesels met partikelfilter ook niet, maar moeten wel de snelheid van vrachtwagens gaan rijden!
Dit zijn zeker allemaal diesels hè? Niks liefhebberij, profiteurs!
Nooit geweten dat de Shelby een 8-in-lijn heeft. ;)
Mooi en leuk artikel weer! Maar even 2 opmerkingen:
1. je kunt nooit teveel foto’s van een Citroën SM hebben
2. 4.7-liter acht-in-lijn? Ik neem aan dat je een V8 bedoeld?

Verder zijn die Rolls-Royces natuurlijk prachtbakken en is die Porsche extreem indrukwekkend om te zien. En, ik denk, in tegenstelling tot veel mensen hier ben ik ook heel erg gecharmeerd van de Opel 1200!
een shelby met een 8 in lijn? :P
wodaspoda? wtf is dat? ik haal er geen woorden uit
@screamer: Woensdag spotdag :)
OT: Lol, die NL’se SCIII heb ik ook gespot! http://www.autojunk.nl/2013/01/rolls-royce-silver-cloud-ii-goldcar-amstelveen (Dus moet Silver Cloud II III zijn (Met mijn gedraaide foto’s :( Hoe the hell fix ik dat?)

Die Opel ziet er Amerikaans uit. En da’s goed! Voor de rest weer een mooie overzicht.
@screamer: aha, iets meer googlen levert Woensdagspotdag op. Ik kan me dit woord alleen niet herinneren van eerdere autospot posts
@screamer: ik wist ook niet waar appeltje het over had hoor. Zat eerst te denken aan een oldtimer regeling die ik niet opgevangen had.
@geengehoorisrechtdoor: Is toch al een term die appeltje al sinds het prille begin hanteert. Meestal in het format WoDaSpoDa.
@Vinny_93: zou best zo kunnen zijn, maar ik zit niet sinds het prille begin op AB. Dus vandaar dat deze afkorting mij onbekend was ;-).
Aan de achter ruitjes te zien is dit geen echte Shelby.
Want de echte Shelby hat louvre ruitjes
En dan heb je nog de Shelby 350H gehad, die H staat voor Herz rent-a-car, die Shelby’s hadden gekocht voor de verhuur.
Die Herzen waren zwart met gouden strepen en hadden weer een getinte zijruit.
Over die Herz-rentals zijn talrijke wilde verhalen bekend
– Vrijdag huren en er inhet weekeinde races mee rijden
– Motoren uitbouwen en er een mindere in terugplaatsen
Laat uw fantasie maar de vrije loop.
@desjonnies: Had het R model ook louvreruitjes?
@desjonnies:
http://i47.tinypic.com/19njuu.jpg
1965 Shelby GT350 R
http://i50.tinypic.com/2dtxh0j.jpg
1965 Shelby GT350 Prototype with Rear Spoiler
@bungabungastig:
ik zie ze ook ‘zonder’, maar wees op uw hoede :
Het stikt van de nepperts en bij Shelby’s zijn de VIN nummers het belangrijkste.
SM’s vervuilen niet!
Net als vrouwen nooit een wind laten !
Shelby 8 in lijn moet V8 zijn. Onder de laatste foto van de Rolls-Royce Silver Cloud III 2e zin aren moet waren zijn
Ik heb een zwak voor oude Opels. Die 1200 is in één woord prachtig. (zal wel zuipen als een jekko maar dat ter zijde.
Vind de Ferrari 308 een te verouderde sportwagen, maar in het zwart ziet hij er wel enorm gaaf uit t.o.v. rood. Overigens nooit geweten dat ze zo enorm veel geld vroegen voor een GT350, dacht dat dat de prijzen van een GT500 waren?
Waar zijn nou in godsnaam die ijzerdraadjes bij de motorkap bij die Mustang voor?!?! Nooit achter kunnen komen….
@reynski: Zodat ze die ringpinnen voor de motorkap niet kunnen verliezen. ;-)
@reynski: wat dacht je van het voorkomen van openklappen op hoge snelheid in het geval dat het mechanische om één of andere reden weigert? Veel oude(re) race(afgeleidde) sportauto’s hebben die dingen. Dat is uit de tijd voordat de in panelen geïntegreerde sloten bestonden.
jammer dat MET cat de auto’s een stuk minder leuk zijn geworden anders…
@alfamail: als je het leuk wil houden haal je de cat eronderuit en hang je ‘m alleen voor de APK even terug. De rest van de tijd gewoon rijden met een tussenpijp.
@alfamail:
Als ik daarmee m’n MG in de toekomst op de weg kan houden gooi ik er zonder moeite of vermindering van ‘leuk’ zo een cat tussen de uitlaat hoor
Mooie foto’s weer!
beide ferraris voor mij
8-in-lijn komt uit het boek dat ik heb gebruikt, het verbaasde mij ook maar blijkbaar is het dan ook fout… Toen waren alle achtcilinders wel V’tjes.
Van de 308 mag natuurlijk niet vergeten worden dat’ie Ferrari bij het grote publiek bekend is geworden door de TV serie Mgnum P.I. met Tom Selleck in de hoofdrol die op Hawaii een Prive detective was en met een rode 308 GTS met het kenteken ‘Robin 1’ rondreed.
Vooral vrouwen zwijmelden voor deze besnorde ‘detective’, wij voor de 308 !
De shredder in met die vervuilende oude meuk!!!
Getver pielekes wat is die 308 sexy in het zwart!
Rijden met dat oude spul! En flink het gas erop. Gewoon om brandneteltheedrinkende-en-gereceycldegeitenwollensokkendragende klassiekerhaters in een dikke laag smog te zetten.
Die Ferrari 308! Heerlijk ding. De kunststof-versie heet vetroresina, wat gewoon Italiaans is voor plastic!

Komt ooit in mijn garage te staan, zo’n Ferrari 308 GTB Vetroresina…
Die Shelby op de foto stond trouwens te koop op de Interclassics in Maastricht pas geleden. Is volgens mij ook een replica, maar ze vroeger er veel geld voor. Ik geloof meer dan 80.000

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).