Dat blijkt uit een recente veiling.
300+ pk, een heerlijke 2.5 vijfcilinder en een gifgroene kleur. De tweede generatie Focus RS (rijtest) was me er eentje. Een auto die schreeuwt om gereden te worden. Hoe kun je het dan ook opbrengen om er eentje te kopen en er vervolgens nooit mee te rijden. Dat is het geval bij deze Ford, die op een veiling voor een leuk bedrag van de hand werd gedaan.
Het ging in dit geval niet eens om een gelimiteerde RS500 (rijtest). Toch leverde deze rechts gestuurde Focus RS maar liefst 43.875 pond op. Omgerekend bijna 50.000 euro. Dit had natuurlijk met de staat van de auto te maken. De hete hatch heeft slechts 18 mijl op de teller staan. Zelfs de stoelen zaten nog in de meegeleverde beschermhoezen.
De auto werd in 2011 geleverd aan de eerst eigenaar. Ondanks de extreem lage kilometerstand kreeg de Focus RS wel servicebeurten. In het onderhoudsboekje zijn dealer-stempels te vinden van servicebeurten in 2012, 2013, 2014 en 2016. De laatste beurt werd uitgevoerd bij een stand van 14 mijl (22 kilometer).
De auto werd vermoedelijk door een investeerder op de kop getikt, in de hoop dat de waarde verder zal stijgen. De ingrediënten voor een toekomstige klassieker zijn daar. Ford zal immers nooit meer -snik- een RS maken met die zalige Volvo 2.5 T5.
skinnybmw zegt
Blijft een dik apparaat met een heerlijk geluid! Als inversteerder had ik nog iets langer gewacht met het veilen.
viezefreddyw zegt
Even op de trailer gooien en een servicebeurt laten uitvoeren. Onbegrijpelijk als je zo’n kanon koopt en gewoon kan laten staan. Je zou toch denken dat het erg kriebelt om even te rijden.
Blijf het een geweldig ding vinden. Zoveel mooier en bruter dan de huidige.
skinnybmw zegt
@viezefreddyw: Ik denk dat de inversteerder die de auto verkocht heeft meer ‘kriebelende’ auto’s thuis heeft staan en deze puur als investering heeft gekocht. Misschien had hij er wel meerdere…who knows.
focusrs1 zegt
@viezefreddyw: heb de mk2 RS ook gereden en ja hij klinkt beter als mijn huidige mk3 RS maar verder is het huidige model op alle fronten beter.
viezefreddyw zegt
@focusrs1: Is vaak het geval he, dat de opvolger beter is dan de voorganger. Ik vind deze Focus RS juist erg bruut. Vind ik er ook mooier uitzien. Maar de huidige is natuurlijk een stuk beter, dat is duidelijk.
kennone zegt
De Volvo T5 is een 2.3 of een 2.4 5pitter Turbo. Geen 2.5!!!! Zo dat jullie het even weten. Wel een hele mooie bak!
skinnybmw zegt
@kennone: Er is zeker weten een 2.5 liter T5:
“B5254T5
The B5254T5 is a 2.5 L (2,522 cc) straight-five. It is turbocharged and intercooled with a power output of 250 PS (184 kW; 247 hp) at 5500 rpm, and produces 360 N·m (266 lb·ft) of torque between 1800–4020 rpm.
Applications:
2011–2012 Volvo S60 II badged as S60 T5”
skinnybmw zegt
@skinnybmw: ook zat de 2.5 liter in de volgende T5’s:
Applications:
2008–2012 Volvo S40 II badged as S40 T5
2008–2012 Volvo V50 badged as V50 T5
2008–2013 Volvo C30 badged as C30 T5
2008–2013 Volvo C70 II badged as C70 T5
2013–2015 Volvo V40 II badged as V40 T5 AWD
2013–2015 Volvo V40CC badged as V40CC T5 AWD
2013–2015 Volvo S60 II badged as S60 T5
2013–2015 Volvo V60 badged as V60 T5
2013–2016 Volvo XC60 badged as XC60 T5 AWD
2014–2016 Volvo XC70 II badged as XC70 T5 or XC70 T5
2013–2015 Volvo V40 II badged as V40 T5
2013–2015 Volvo V40CC badged as V40CC T5
2013–2016 Volvo S60 II badged as S60 T5
2013–2016 Volvo V60 badged as V60 T5
2016 Volvo XC70 II badged as XC70 T5 AWD
RubenPriest zegt
@kennone: De Volvo S40 T5 (waar de Focus op gebaseerd is) heeft een cilinderinhoud van 2.521 cc. Afgerond een 2.5 liter.
marco79 zegt
@RubenPriest: De S40/V50 is juist gebaseerd op de Focus.
Ze staan beide (en meerdere auto’s) op het C1 platform.
In die periode heeft Ford wel leentjebuur gedaan qua motoren. De 1.4/1.6/1.8/2.0/2.3 Duratec (benzine) motoren zijn van oorsprong van Mazda, de 2.5 idd van Volvo. Op de 1.4 & 2.3 na, zijn de overige motoren ook in de Volvo’s gebruikt.
Qua diesel had Ford de beruchte PSA diesels (1.6tdci en 2.0tdci) die beiden ook weer in de Volvo’s te vinden zijn.
berlinetta zegt
@kennone: Schaam je, jij als Volvo-kenner ;) Dat is inderdaad een 2.5L. Ik kan me nog goed herinneren dat de vader van mijn ex een S-Max 2.5T ging kopen. Het was een Ford met een Volvo-motor. Daarna heeft hij hem ingeruild voor een XC60 T5 (dit is nu een 2.0). Een Volvo met een Ford-motor.
marco79 zegt
@berlinetta: de XC60 staat op het EUCD platform (Mondeo, S-Max, Galaxy, XC60, V70/XC70, S60/V60, S80 en de Mazda 6). Is eigenlijk dus een Ford met Een Volvo jasje.
kennone zegt
@berlinetta: ik heb het over de oer T-5. Niet die 4pitter en aangepaste 2.5t die in eens een T5 badge kregen
v60polestar zegt
@kennone: dat was nog in de tijd van de 850 zo, de laatste (5 cilinder) t5 motoren zijn 2,5
Dizono zegt
Ding kostte hier nieuw ook 50 mille. Die had zn geld beter in bitcoins kunnen stoppen…
dromedaris zegt
@dizono: wou het net zeggen, veel te vroeg vd hand gedaan. Had beter nog 10j gewacht.
henk123456 zegt
Hij heeft ‘maar’ 6 jaar gestaan. Ik weet niet wat hij nieuw heeft gekost, maar de ‘gewone’ RS koop je op dit moment voor een kleine 33K in de UK. Die 10.000 ‘winst’ zal ook wel gedeeltelijk op zijn gegaan aan stallingskosten, verzekering, beurtjes met een trailer, etc.
Ik had er gewoon mee gereden :)
Dutchdriftking zegt
Dat kostte deze auto destijds ook nieuw. Wel onderhoud, niet gereden en geen winst gemaakt. Heeft de eigenaar dus voor niets op z’n handen gezeten. Pannekoek!
thomasthomas zegt
Nog niet eens in 2015 een service beurt.
m54b30 zegt
Heerlijke wagen, alleen dat belachelijk slechte interieur is zo jammer.
Hubert zegt
@m54b30:
Precies.
Dat plastic op die stoelen. Geen gezicht!!
rikr4 zegt
En wat heb ik nog steeds spijt dat ik hem heb verkocht…
kennone zegt
@rikr4: nou. Je kunt hem hier zo goed als nieuw terug kopen. Opgelost!!
clarkson zegt
Gewoon de nieuwprijs. Meer dan logisch.