GM is met ruim 9 miljoen auto’s de grootste

Auteur: , 34 Reacties

Juni 2009: General Motors gaat op de fles en kan alleen met een overheidsinjectie een doorstart maken. Januari 2012: General Motors verslaat rivalen Volkswagen en Toyota in de race voor de titel 'Grootste Autobouwer ter Wereld'.

Analisten hadden al de verwachting uitgesproken dat General Motors als winnaar van 2011 uit de bus zou komen, en die krijgen nu gelijk. GM heeft vorig jaar 9.03 miljoen units verkocht, terwijl de concurrent uit Wolfsburg bleef steken op 8.16 miljoen auto’s. Voor VW was dit overigens een absoluut record, maar nog even niet genoeg om GM naar de kroon te steken. Wat zal Michael Moore hier de pest in hebben, maar dat even terzijde.

Toyota mag het brons mee naar huis nemen (nadat ze gisteren nog zo’n mooie Golden TÜV Award toucheerden) en dat heeft voornamelijk te maken met de tegenslagen die het merk vorig jaar te verduren kreeg. Vanwege natuurrampen (tsunami) en de daaropvolgende beschadigingen aan kerncentrales kwam er een serieuze hik in de productielijn te Japan. Hierdoor namen Japanse fabrikanten 15 procent minder elektriciteit af, wat natuurlijk effect had op het productievolume. Voor dit jaar is Toyota een stuk optimistischer: ze willen 8,48 mln auto’s wegzetten. Niet genoeg om GM te verslaan, maar het wordt wellicht een close call met Volkswagen.

Dan nog even wat triviagedoe omtrent GM in 2011. Ze verkochten 7.6% meer dan in 2010, het grootste succesnummer uit de merkenportfolio was Saa ehh… Chevrolet met 1.775.812 stuks. In China gingen de verkopen met 9.5% omhoog terwijl Vietnam met een plus van 79% de grootste procentuele stijging kende qua GM-producten. In Rusland werd een stijging van 49% waargenomen en in Turkije was dat 30%.



34 reacties

General Motors Rules!!
hihihi yep .
Onzin, ik wacht tot Darwin hen claimt, op stereoïden kan je niet eeuwig blijven leven.
@Hupke: Arnold en sylvester hebben het anders aardig lang volgehouden.
@mopar: maar die zitten nu stiekem vaker bij de dokter dan ze lief is hoor … publiek geheim in de States.
Yeah. Mooie prestatie!!!!
The General is back!!!
Zoals Duncan Ballantyne zei: “Turnover is vanity, profit is sanity”. Grote omzet maakt an sich nog geen financieel gezond bedrijf.
Chevrolet, het nieuwe Opel. Als ik de groeicijfers van Chevrolet zo zie, lijkt me dat niet heel onwaarschijnlijk meer. Misschien dat ze Opel dan toch afstoten? Die geruchten deden een tijdje terug ook al de ronde.
@barney: Vergeet niet dan beide merken erg afhankelijk van elkaar zijn.
Nope, ze blijven om het hardst NEIN roepen. En Opel is goed voor 1,17 mln verkopen, dus dan zijn ze ook de grootste niet meer :)
@barney: Wat een domme opmerking. A: GM is veel meer dan Chevy en Opel. B: Zo ongeveer de gehele Buick modellenreeks zijn “Opels”. Zo worden de Astra en Insignia daar (in de V.S.) als Buick verkocht maar in Duitsland door Opel getest en ontworpen. C: Welleens een moderne Chevy van binnen gezien? Al lang geen Daewoo meer. Stuur, knoppen, pook, alles komt van Opel. Daarbij is er nooit enige serieuze intresse geweest van GM om Opel af te stoten. Mediageruchten en sensatiejournalistiek. Kortom: Wat zou GM zonder Opel moeten? Zo’n beetje het belangrijkste merk van GM.
Laat ze nu dan al die miljoenen die er in 2009 zijn ingepompt even in termijn terug betalen… Dat zou tenminste eerlijk zijn t.o.v. de belastingbetalers..!
Maar nee, ze houden hun centjes mooi op zak!
Dit was stap 1 chevy over heel de wereld verkopen en helaas hebben we het niet over camaro’s maar die spark en dat andere hok.
Goede wagens daar niet van.
Maar ze zijn aardig bezig in de markt van de normale auto’s aka Toyota, Ford, VW, Nissan, Renault enz enz.

Stap 2 is de grote jongens lastig vallen met de Caddy’s en ik denk dat ze dat nog best gaat lukken.
Mercedes-Benz, BMW en Audi kunnen best wat klantjes kwijt gaan raken.
@Merry: Tuurlijk jongen… en toen werd je wakker, zeiknat, in de lade van je nachtkastje.
Heb jij wel eens in een -recente- Caddilac gezeten ?
Hard plastic all over. Dat gaat het geen Europeese of Japanse auto -uit de hogere segmenten- moeilijk maken. Dan zullen ze toch eerst een ommezwaai ála Hyundai/Kia gaan maken wat betreft materiaal gebruik. Zelf in ‘hun Opels’ is dat harde plastic een major afknapper.
@TSI-tje: Cadillac heeft zeker de naam en potentie. Ommezwaai is mogelijk, gezien de Europese Chevy lijn nu en 10 jaar geleden. Voldoende ervaring met veel vermogen hebben ze ook in huis. Nu nog de juiste Marketing. Vrees alleen dat de markt voor dergelijke auto’s erg aan het krimpen is.
Het materiaal gebruik in een Opel is natuurlijk een vergelijking van likmevesje. Opel is in eerste instantie al niet te vergelijken met BMW of Audi. Gaan we een Opel Corsa naast een wel te vergelijken auto zetten als een Polo dan moet ik zonder bevooroordeeld zijn toch zeggen dat ik 10x liever in een Corsa rijdt als in een Polo. Interieur is echt om te huilen en voor een beetje opties die je mag verwachten betaal je je scheel.
@pininfarina: Maar niet het verbruik wat concurerend is. Moet je eens opzoeken wat een Caddy CTS-V moet kosten hier, en zet dat eens tegenover een BMW M5 / Merc. E63AMG / Lexus IS-F. Kansloos. En wie heeft het over een Corsa ? De Insignia is -ruim- voorzien van dit zelfde keiharde, goedkoop ogende en goedkoop aanvoelende plastic welke in in de CTS tegen kwam. Dat kom je in een Japanner of een Europeaan van dit kaliber écht niet tegen. Dus ik geloof niet dat dit ooit wat word. De europeese markt is hier niet klaar voor. Zie hoeveel Nieuwe Corvettes je hier tegen komt. Ondanks dat prestaties -minimaal- op het zelfde niveau liggen als van een BMW6/Merc.SL etc. kom ik die toch écht vaker tegen onderweg. Trek je eigen conclusie.
@TSI-tje: Ik geef in mijn reactie ook aan dat de markt er niet juist voor is (hier). Maar dat het de potentie heeft om een concurrent te worden is één ding dat zeker is (als het aan GM ligt). Dat de overheid er zoveel tax op drukt dat je voor hetzelfde geld een M5 hebt tja, dan weet ik ook wel wat ik kies. Die fout ligt alleen niet bij de fabrikant. Daar wil ik nog aan toevoegen dat een Corvette klant een totaal ander type mens is als een Mercedes klant. De meeste Corvette eigenaren die ik ken zijn van die doe maar normaal types, waar de meeste Mercedes (AMG) mensen die ik ken van het kijk mij eens wat wezen type zijn.
@pininfarina: *sowieso niet eerlijk om ze als eventuele concurrent naast elkaar te zetten dus.
@pininfarina:Over de Corvette, misschien jouw persoonlijke ervaring omdat je de mensen kent. Maar laten we wel zijn een schreeuwerige Yank, liefst in een opvallende kleur met 4 kachelpijpen onder de achterbumper vandaan die nog harder gaan brullen als de ‘klepjes’ open gaan kan ik niet ‘ingetogen’ noemen. Nét zo min als een M6 of SL63AMG rijder. In mijn optiek horen deze mensen in dezelfde categorie. En als je de prijzen van de CTS bekijkt (zowel de CTS-V als de ‘normaal’ gemotoriseerde versies) moet je tot de conclusie komen dat deze alleen gekocht zullen worden door mensen die dit merk een warm hart toedragen. de ‘echte’ liefhebbers van Caddilac dus. Al het andere volk zal zeker doorlopen naar een Jap of Europeaan. Van buiten vind ik ze schitterend, de prestaties zullen best naar behoren zijn. Maar het interieur is ‘Amerikaans’ zwaar bedroevend. Dan koop je toch een Lexus/Benz/BMW/Audi/Masserati/Jag/etc. voor de zelfde centen die –echt– veel mooier in elkaar steekt.
(CTS va.dik €70.000, CTS-V va.€159.000,= WOW !!)
TDI-tje. Over welke recente Cadillac heb jij het dan?
@blownbird79: De CTS, en moet je eens kijken wat deze CTS-V hier in Nederland moet kosten… dan schrik je je dood.
Kansloos bij voorbaat, zelfs ondanks de ‘gunstige’ USD Koers.
@TSI-tje: Toch vindt ik de Cts een mooi kwalitatief interieurhebben.Het dashboardleer wordt in duitsland vervaardigd door de dezelfde leverancier als voor de Maybach. Ook in div. autobladen wordt het Cts interieur als bijna top 3 Duits ervaren.Maar ook in die dure duitsers kom ik hier en daar hard plastic tegen.
Maar zoals in mijn 68er Eldorado kom je vandaag de dag niet meer tegen,hout en metaal ipv plastic.
(had al eerder berichten gestuurd maar via de replay knop werden die niet geplaatst ?)







Tsi bedoel ik
@blownbird79: er zit ook gewoon een reply-knop ;)
Maar idd, had nou niet het idee dat de laatste caddy’s vol met plastic zitten (dan hebben we het natuurlijk ff niet over een escalade of dat soort dingen).
Een cts-v coupe zou ik graag hebben! Als ik geen arme student was had ik er al in rond gereden :)
@wimmm: Afgezien dat de CTS-V een heerlijke automobiel is, is het interieur zeker wél goedkoop Amerikaans. Natuurlijk zou ik die ook graag willen hebben, alleen al omdat je dan de enige ben welke die auto in Nederland heeft.
Maar Qua materiaal gebruik zit mijn ‘hobby’ W8, uit 2001, beter in elkaar en zijn de materialen van interieur echt netter. En dat voor een auto die bij €72.000,= begint….
Ik denk niet dat Europeanen dit willen kopen.
@wimmm: Okay heb een paar keer gereageerd op deze manier maar m’n berichten werden niet geplaatst kijken wat er nu gebeurd?
@blownbird79: nou lukt het wel dus?
Grootst? Gefeliciteerd… Kwalitatief? You suck ;)
@G-Ammo: Opel staat bovenaan in het rijtje minste pech gevallen 2011. Toyota wie?
@pininfarina: Dat komt omdat niemand in een Opel wil rijden ;)
@dawwg: Om een kinderachtige welles-nietes discussie die dit topic te buiten gaat te voorkomen, zal ik er maar niet inhoudelijk op reageren. Je weet zelf, Dawggg $$
Dat is nog eens een bedrijf runnen.. Petje af.
Juni 2009: General Motors gaat op de fles en kan alleen met een overheidsinjectie een doorstart maken. Januari 2012: General Motors verslaat rivalen Volkswagen en Toyota in de race voor de titel ‘Grootste Autobouwer ter Wereld’.

Hier moet wel meer achter zitten… Wat weten wij hier niet?
@matthisl: Vertel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).