GM: vergeet aluminium, ga magnesium! [lichtgewicht]

Auteur: , 73 Reacties

Gewichtsbesparing is hip, en op de ontwikkelde automarkten noodzaak. Je wilt niet als fabrikant dat jouw auto plotseling 100 kg zwaarder is dan die van de concurrent, omdat hij wél lichtgewicht-technieken toepast. De Amerikaanse autoreus GM zet in op magnesium.

Magnesium is een materiaal dat we nog niet zo veel zien in de automotive industrie, behalve bij het willekeurige wielensetje. Als er licht gebouwd moet worden, dan is de keuze doorgaans tussen carbon (kneiterduur en breekbaar), aluminium (ook duur, maar buigzaam) of, als het niks mag kosten, lichtgewicht staal.

General Motors zet nu de eerste stappen richting magnesium plaatwerk. Het is 33% lichter dan aluminium, en 75% lichter dan staal. Tot nu toe schijnt het echter lastig geweest te zijn het metaal te bewerken, maar GM heeft hier kennelijk stappen vooruit mee gezet.

Een vraag die wij zo 1-2-3 niet kunnen beantwoorden (maar de experts onder jullie wellicht wel): wat is het prijsverschil tussen aluminium en magnesium? Als dit redelijk groot blijkt te zijn, zou een derde aan gewichtsbesparing de extra kosten dan wel rechtvaardigen? Een kofferbakdekseltje levert een besparing van 1 kg op.

Op zich moeten we natuurlijk elke vorm van research in deze richting toejuichen. Bij een dergelijke melding gaan we er van uit dat de techniek nog in de kinderschoenen staat, dus ga niet al te hard hopen grote stukken magnesium op je toekomstige C7 Corvette aan te treffen.

Nu de motoren nog even wat harder downsizen, en GM is iets beter voorbereid voor de strenge CAFE (emissie-) eisen.



73 reacties

Dan trappen ze die spiegels er nog makkelijker af
@mellie: uw spiegels zijn uit metaal?
Brandt magnesium niet als de tijfus?
@deeheeventer: maak een ferrari van magnesium en je krijgt een spetterende vuurwerkshow
titanium dan?
Te zwoar: The use of magnesium, which weighs 33 percent less than aluminum, 60 percent less than titanium, and 75 percent less than steel,
@sir_smokalot: plastic dan?
@Flamingo: plastic kunnen ze ook best meer gebruiken voor bepaalde onderdelen, roest ook niet enzo
@Flamingo: de Fransen deden dit al jaren.
@porsche928: DOEN dit al jaren !
Waarom niet? – http://www.autoblog.nl/archive/2009/11/01/verbrandingsmotoren-van-plastic-waarom-ook-niet
@sir_smokalot: zie je wel :D plastic wordt t helemaal!
@Flamingo: wat ook steeds meer gebruikt wordt in de industrie is een sandwich van staal en een polymeer. Veel lichter maar toch erg sterk en ook nog redelijk makkelijk te bewerken.
@FelixF: een composiet dus als het ware?
@Flamingo: Daar hebben ze al veel ervaring mee, daar word zo\’n beetje iedere Chevrolet van gemaakt, althans zo goedkoop zienvze eruit…
@Flamingo: titanium is ook onwijs duur, Dus geen optie. Maar ik dacht ook dat magnesium heel goed fikt.. maar aan de andere kant. In mijn ktm(crosser) is het hele blok magnesium. Dus t moet kunnen.
@bartjuh: magnesium gebruiken ze ook voor vliegtuigen, dus het za wel wat meevallen met dat fikken
@Flamingo: Voor vliegtuigen is het handig omdat die compleet van aluminium zijn. Aluminium toont heel snel scheuren (een vliegtuig zit er vol mee, als je dat eenmaal weet wil je niet meer de lucht in). Magnesium kan beter tegen vermoeiing dan Aluminium. Vandaar de toepassing in de onderdelen die daar het meest onderhevig aan zijn en gewoon niet met Aluminium te doen zijn.
@Flamingo: Glare!
Peperduur toch?
De prijs vd magnesium velgen van m’n bradda’s Duc waren al om te janken.
Leuk idee, maar of ’t rendabel is..
Slim…
“Zowel fijn verdeeld als in gesmolten toestand kan het zeer heftig reageren met water en is het materiaal uiterst brandbaar.”

http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnesium
@robinio: fijn als in snippers en gruis, bij plaatwerk en andere grote onderdelen is het dus niet gevaarlijk
@560pkferrari: Daar heb je misschien gelijk in, zeker met een dikke laag verf erover. Maar hoe zit het bij een ongeluk?
Vroeger bij gymnastiek wat van dat poeder uit die bak aansteken, haha ouwe tijden.
Dat geeft een nieuwe dimensie aan de uitdrukking “Ik ben geflitst”
@glashelder: Gefeliciteerd, Dit is mijn eerste +1tje..

En dat terwijl ik niet aan die onzin mee wil doen. Maar bedankt voor het lachen..
Ik kon ook kiezen uit alu, magne, tita of stalen rolstoel, puur uit economische oogpunt gekozen voor Aluminium, staal is te zwaar, magnesium rolstoel was er toen nog maar net dus dat raadden ze me af, titanium is een stuk duurder dan aluminium en niet eens ene heel stuk sterker of lichter.
@kp92: tsss…geen carbonkarretje te krijgen ? ^^
@Megakix: Nu je het zegt, volgens mij is er een fullcarbon rolstoel..(uiteraard wel met stalen onderdelen en onderdelen van andere materialen) maar deze is geloof ik nooit in de officiele verkoop gegaan, wel is het zo dat er veel onderdelen uit carbon vervaardigd worden (zoals zijschotjes en delen van de rugleuning).
magnesiumprijs staat ongeveer 2.5x hoger dan die van aluminium, in europa dan. De vs hebben nog een eigen voorraadje, misschien met korting te krijgen. Bewerken is iets lastiger, het branden ontstaat door magnesiumoxide, kan ontstaan aan het oppervlak mits niet goed voorbehandeld
ha magnesium is z00 2012,in 2013 gewoon dik karton
Hmmm, volgens mij is het erg prijzig spul en kan je je beter richten op het voordelig massa produceren van carbon (zoals BMW en Audi)

Als dit magnesium spul over de grond schuurt, vat het dan ook niet snel vlam? (ja, dat is een vraag en niet een opmerking)
@tomleeuw: Valt reuze mee, F1 wagens raken ook wel eens de muur met hun wielen op een smal circuit. Die velgen vonken dan wel mooi!
@michelyman: die zijn ook niet van magnesium, chef
@CBR600rr: Volgens mij heeft ie wel gelijk.
Lekkere lichtflits als het ooit in brand vliegt. Ik ga er vanuit dat ze daar wel aan gedacht hebben :)
aluminium mag ongeveer €1.80,- per kilo kosten.
daarintegen kost magnesium ongeveer €2.25,- per kilo.

snelle rekensom: (heel erg gemiddeld) binnen het prijsvechtende segement ligt het maximale streefgewicht rond de duizend kilo per auto.

hier halen we het gewicht van het blok en overige materialen vanaf dat betekend dat we (met alle lichtgewicht 3cil. motoren van tegenwoordig) ongeveer 700 kilo overhouden betreffende het plaatwerk en chassis. of dus (bijna) alle delen die (naar mijn weten) vervangen kunnen worden door magnesium.

als je productie bedrag voor een aluminium auto dan €1260,- aan materiaal is zit je bij een magnesium auto op een materiaal kosten plaatje van: €1575,- een materiaal kosten verschil van €315,- euro.

is dus te overzien, ik weet alleen niet hoeveel duurder het is en/of langer het duurt om magnesium in de gewenste vorm te bewerken.


en uiteraard of je er een chassis van kan bouwen??
@mannetje: Je vergeet een belangrijk punt, Magnesium is 33% lichter als aluminium. Daar gaat het juist om. Dus ervanuit gegaan dat je evenveel materiaal nodig hebt om de auto genoeg stijfheid te geven als aluminium, heb je dan nog maar 0,67 x 700 = 469 kg aan Magnesium nodig.

De prijs voor het materiaal van een Magnesium auto is dan 469 x 2.25 = €1055,25. €519,75 goedkoper dus!

Uiteraard zoals eerder vermeld ervanuit gegaan dat je evenveel materiaal nodig hebt (in volume) en dat de door jou gegeven materiaalprijzen kloppen…

Maar dit zijn alleen de materiaalkosten, de productiekosten zijn dan ook nog niet meegerekend. (Geen idee of dat meer of minder is als bij aluminium/staal)

Zo berekend lijken de kosten (t.o.v. aluminium) niet de issue, maar dit klopt alleen als bovenstaande aannamens juist zijn…
Kan je net zo goed met hout gaan bouwen.
@norge: en wat is daar mis mee?
@SimonMc: Juist niks, sterk en goedkoop, heeft alleen een “ouderwets” gehalte bij de mensen.
Volkswagen gebruikte al magnesium in de 50 jaren, alle versnellings bakken en motorblokken van de kevers is van magnesuim
dat de prijs (op 15 Okt. j.l.) zo laag is heeft er overigens mee te maken dat china (ofcourse) in de afgelopen 6 jaar de halve wereldproductie van dit goedje heeft overgenomen.
en zoals altijd de markt gedwongen om mee te zakken naar hun kinderarbeid tariefje :)
Volgens mij is dit van hetzelfde ‘soort’ magnesium dat ook al een aantal jaren in laptops gebruikt, voornamelijk vanwege gewichtsbesparing en stevigheid. Prijstechnisch moet het dan ook wel interessant zijn, ik heb immers nooit gehoord van laptops die carbonfiber behuizingen hebben.
@dreester:

Sony heeft 1 model Vaio ooit geleverd van carbon fiber. Laptop woog uit het hoofd 1,25kg.
@dreester: Lenovo heeft ze gewoon in het assortiment tegenwoordig. Ultrabook Carbon 1X ofzoiets
Reeds in 1952 werkd geexperimenteerd met magnesium in de autoindustie. Het vindt zijn weg vooral in de vliegtuigindustrie vanwege de gewichtbesparing maar oxideert vlugger. Daarom zijn extra en dure behandelingen tegen corrosie nodig. Of het steviger is dan aluminium weet ik niet maar het heeft zeker een nefaste invloed op de gezondheid bij teveel iname.
Staat nog in kinderschoenen en zie het niet dadlijk in grote productie gaaan.
Men gaat nu maanstof gebruiken voor PC-chips….kortom, wil je de auto lichter en sneller maken…danneh… ;)
Mooie van Alu is dat het super simpel te recyclen is.
Verder zijn de spuitgereedschappen voor magnesium stervens duur.
@Hubert: Alu is juist erg kostbaar om te recyclen en reparatie is lastig
@Hubert: Aluminium is uiterst lastig recyclebaar doordat er duizenden verschillende legeringen zijn die zich ieder weer anders gedragen. Aluminium kan je daardoor alleen goed recyclen als je eerst alle soorten scheidt en je dus alleen die ene soort aluminium hebt. Dit is erg lastig omdat je het verschil niet kan zien.
Bij staal zie je makkelijk het verschil tussen RVS en gewoon staal (zit er ijzeroxide op of niet), dan gooi je het ijzer in een oven en gooi je er eventueel wat nieuw ijzer bij zodat het Koolstof gehalte weer rond de 2massa% ligt.

Nee, Aluminium is niet makkelijk te recyclen. Wel komt het veel meer voor dan ijzer.
Mototblokken van de kever waren een legering van o.a. ijzererts, magnesium, mangaan en molybdeen. Ten voordele van gewichtbesparing en betere luchtkoeling. Zuiver magnesium is niet zo hittebestendig meen ik.
Grafeen is de meest logische stap, wordt nu door meerdere grote fabrikanten massaal op ingezet.
@prisma: Grafeen. lol.
Ook in toepassingen groter dan 1 cm2?
Lijkt me niet dat ze puur magnesium gaan gebruiken. Dat is niet echt sterk, en nogal roestgevoelig. En ik gok ook niet echt goedkoop. Behalve een nog nog verdere gewichtsbesparing t.o.v. aluminium heeft magnesium geen enkel pluspunt.
In mijn 12 jaar oude lupo 3l is ook heel veel magnesium plaatwerk gebruikt…waaronder bijvoorbeeld de achterklep. Duss zo modern is het niet?
Wat is er mis met goede glasvezel? Ik heb aan een BX heel wat plaatwerk moeten vervangen – maar niet de glasvezel epoxy delen. En dat weegt echt niks.
glasvezel is prima qua sterkte tot 3 keer sterker bij een 3X lager gewicht. Vooral de stijfheid is lager 5x. glasvezel is voor ideaal voor bodywork. Nadeel blijft de verwerking (zelfde als koolstof)
Wat met Duroplast ?
Gewoon lekker bij staal blijven. Makkelijk te winnen, makkelijk te recycelen, en als er iets stuk is hoeft niet direct het hele onderdeel vervangen worden. Aluminium is lastiger te winnen dan staal, en is bijzonder lastig om te recycelen. Ook lassen en dergelijke is eenvoudiger met staal. Bovendien klopt de term ‘gewichtsbesparing’ ook niet helemaal, Aluminium mag dan wel 3x zo licht zijn als staal, het is ook 3x zo zwak.
Magnesium word niet in dezelfde getallen geproduceerd als alluminium en is duurder. Als je er echt zwaar op inzet en veel gaat afnemen denk ik wel dat het rendabel gebruikt kan worden.
Over de veiligheid. In legeringen kan het best wel goed meevallen.

Al moet je ermee oppassen Le Mans 1955 waren de elektron (magnesium zilver legering die extreem brandbaar is) wagens dan wel superlicht maar ook ontvlambaar.

Verder heb ik geen idee of het risico van het te gebruiken als materiaal voor een koetswerk (waar je mensen die niet beschadigd mogen worden inzet) te groot is of niet. Ben daar geen specialist in.
Het probleem met magnesium is dat eenmaal het aan het branden is je het amper uitkrijgt ook niet met een CO2 blusser daar het zelfs de CO2 afbreekt tot MgO en C (die dan ook nog eens kan branden).
En wat met bananenvezels?
ik vind het geen slecht idee een ander licht materiaal erbij in de auto industrie,maar het moet niet te duur worden
Onze auto Lupo 3l zitten al magnesium onderdelen op
@spottermaarten: en de eerste generatie Cadillac SRX ook.
Prijzen van Alu en magnesium verschillen niet zo gek veel… Ben zelf metaalhandelaar. Zit hooguit 10-20 cent per kilo verschil in. Daarbij is t zeer brandbaar.
Henry Ford wilde al Soja-bonen gebruiken: http://www.thehenryford.org/research/soybeancar.aspx ook geen heel groot succes geworden geloof ik.
@notsobig feit, good thought! Zoals ik al aangaf weet ik ook niet in hoeverre die kosten elkaar ontlopen.
Koop gewoon een fiets, lekker licht imo.
Even voor de duidelijkheid.
Hierboven wordt heel veel gesproken over het feit dat Magnesium een alkalisch metaal is en dus zodra het in aanraking komt met water het spontaan ontbrand. Dat geldt voor zuiver Magnesium, het Magnesium wat hier toegepast wordt zal waarschijnlijk een legering samen met Aluminium zijn. Magnesium is ook zwakker dan Aluminium, daarentegen is het wel beter bestand tegen vermoeiing waar Aluminium echt een groot probleem mee heeft.
Kortom, alles wat dit artikel zegt is dat GM meer magnesium in zijn aluminium gaat doen voor plaatmetaal en ja, dit zorgt voor een gewichtsbesparing an zich, maar zal er met name voor zorgen dat de platen dunner kunnen worden doordat het materiaal minder vermoeiingssymptonen zal laten zien. Sterker is het materiaal dus niet, het gaat alleen minder snel stuk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).