GM zet Opel onder druk: ‘Fabriek mogelijk eerder dicht’

Auteur: , 49 Reacties

De deelnemers aan dit robbertje vechten: Opel-vakbonden in de linkerhoek, directiekamerbewoners van GM op rechts. De inzet: een slordige 3.000 banen. Chargeer!

GM heeft vandaag de gesprekken hervat met de vakbonden om de toekomst van de fabrieken in Bochum, Eisenach, Kaiserslautern en het HQ in Ruesselsheim te bespreken. GM-topman Stephen Girsky bijt flink van zich af en laat in een brief, onderschept door Automobilwoche, aan de werknemers weten dat ze akkoord moeten gaan met verdere bezuinigingen bij het noodlijdende Opel. Of anders… Anders zullen ze de fabriek in Bochum eerder sluiten. Pak aan, arbeiders! GM/Opel besloot eerder om eind 2016 de stekker uit deze fabriek te zullen trekken, maar als de vakbonden niet toegeven aan het management dan kan dit al eind 2014 gebeuren. Dat zou GM goed uitkomen, aangezien de productie van de Zafira toch tegen die tijd wordt gestaakt.

Een quote uit Girsky’s brief:

“The situation in the entire European (car) market is still catastrophic. It is unrealistic and delusional to think that the European market will recover quickly.”

Opel maakt al jaren verlies en de verkopen gingen in 2012 met 16 procent onderuit. Logisch dat GM aan het snijden gaat, iets waar ze overigens al sinds juni 2012 over aan het overleggen zijn met vakbonden, maar volgens Girsky worden de plannen van het management door de vakbonden geblokkeerd.

De eeuwige tweestrijd tussen De Hardwerkende Arbeider en de manager die met zijn bolknak in de hand de voeten op tafel legt. Maar de realiteit is hard, aangezien Opel het van Europese verkopen moet hebben, en die stagneren flink. Ergo: gedwongen ontslagen zijn haast niet te voorkomen. Girsky geeft de Opel-leiding en haar sociale partners tot ergens in februari de tijd om met een oplossing te komen, anders kan Bochum wel eens eerder dichtgaan dan tot nu toe werd gedacht.



49 reacties

Toch snap ik niet dat Opel nog steeds bestaat, en dat het overeind gehouden wordt. Op internet lees ik bijna enkel negatieve berichten over de betrouwbaarheid van deze auto’s. Kwa styling vind ik dat ze het de laatste tijd dan wel weer erg goed doen. Maar alsnog, wie koop er nu een auto waarvan hij vrijwel zeker weet dat er problemen mee gaan konen? Ik niet in ieder geval. Dan maar een Japanner of een echte Duitser…
@bosje: Haha ik lach jou uit ja jij bent ook zoveel beter
@generalmotors: sorry, maar zo was het totaal niet bedoelt. Puur dat ik niet snap hoe het kan dat dit bedrijf er nog steeds is.
@bosje: Ik snap je wel, dit schrikt alleen maar af
Op zich wel jammer dat al die bejaarden tegenwoordig ook japans en koreaans rijden, vroegah kon je ze tenminste nog makkelijk van tig km af herkennen aan de treuzelende zilvergrijze Kadett/Astra/Corsa/Vectra.
@Specht: nou dat is nu nog steeds maar er zijn alleen meer mogelijke plekken gekomen voor dat soort treuzelaars
ik begrijp het ook niet, het is erg voor de werknemers maar is het gewoon niet makkelijker om na SAAB ook Opel failliet te laten gaan.

Ok, Saturn en Vauxhall zullen dan ook wel verdwijnen maar daardoor krijgt GM misschien wat ademruimte. Net zoals Alfa en Lancia, wat zijn dat van trotse merken vroeger naar 0.1% van wat het vroeger was…
@Jantje_555: kijk maar uit, dalijk neemt Victor Muller Opel ook nog over
Vervelende kwestie zonder winnaars. Kiezen tussen 3000 man of je hele merk. Als het echt bewezen is dat Opel’s situatie verbeterd zodra er een lagere workforce is, zul je toch de harde keuze moeten maken. Anders staan er straks nog veel meer banen op de tocht. Toch blijft het ontzettend zuur. Zeker omdat dit niet de enige fabrikant is die fabrieken sluit op het moment. Hierdoor komt er enorm veel personeel vrij in 1 sector. En in die sector is op dit moment weinig werk te vinden (fabrieken sluiten niet voor niks tenslotte). Toch raar dat een merk dat altijd streed met VW voor de beste cijfers ineens totaal niet meer gewild is.
@E34M5Touring: blijft inderdaad raar. 37 jaar (!!!) het best verkochte merk van Nederland! Mijn 2 centen: Opel verliest de ‘doe maar gewoon’-klanten bij bosjes aan de Koreaanse merken, en VW (nog?) niet… Zo heeft Opel er ineens 2 hele sterke concurrenten bij. VW weet door middel van marketing net wél die toegevoegde waarde te verkopen aan de Europese klanten. Dat is naar mijn idee het verhaal.
@Svenska_Aeroplan_AB: VW vangt het ‘doe maar gewoon’ volk op met Skoda. Denk dat Opel daar ook een hoop klanten aan is verloren. Maar inderdaad, Opel en VW hebben (zeker in NL) jarenlang stuivertje gewisseld. En ik denk dat Opel zich ook in een positie heeft gezet waarin ze niet goedkoop genoeg zijn om met Azië te concurreren en eigenlijk net niet het niveau hebben om mee te kunnen met de (sorry) ‘Premium’ merken. Ik bedoel, ik vind zo’n Insignia een nette auto. Maar de materialen in het interieur vind ik persoonlijk minder fraai. Iets wat een C5 beter doet vind ik. Gewoon zachtere materialen en wat meer fleur.
@E34M5Touring: ja, maar vergis je niet in de enorme slagkracht van de Koreaanse merken. Kia is in NL tig keer groter dan Skoda… Trouwens, zie net de cijfers van de verkopen tot nu toe: Kia 1699, Opel 624, Kia 2e merk van NL. Zegt niet alles, het jaar is net begonnen maarrr zó hard gaat het dus!
@Svenska_Aeroplan_AB: Klopt, die modellen maken een enorme vlucht. Komt ook omdat ze de bijtellingscategorieen goed aanvallen nu. En de looks en interieuren gewoon steeds beter worden. Mooiste voorbeeld vind ik de Kia Optima. Wat ziet dat ding er goed uit in het wit met een paar goeie wielen. Zou ik me zeker niet voor schamen. En zij leveren een goede prijs/kwaliteit verhouding. Iets wat Opel een beetje uit het oog is verloren.
@E34M5Touring: ja, maar vergis je niet in de enorme slagkracht van de Koreaanse merken. Kia is in NL tig keer groter dan Skoda… Trouwens, zie net de cijfers van de verkopen tot nu toe: Kia 1699, Opel 624, Kia 2e merk van NL. Zegt niet alles, het jaar is net begonnen, maarrr zó hard gaat het dus!
Toch wel erg jammer dit. Ik vind Opels best leuke auto’s, wij rijden thuis al jaren Opel en dat voldoet prima.
conclusie ..

er zijn meer mensen werkzaam in de auto-industrie dan nodig ..
kan je zeuren ..
kan je zwarte pieten ..
kan je vervelend doen ..

je kan ook solliciteren bij fabrikanten die winst na winst na winst boeken ..

moet je alleen wel genoegen nemen met het loon waar al die Polen ook voor staan te werken ..
@lincoln: daarom heeft Fiat ook net 1500 Polen ontslagen en de productie naar Italië verhuisd, Italianen werken veel harder voor veel minder geld. ;)
@bungabungastig: Is dit een grap??
Marchionne heeft zelf hele andere dingen gezegd over zijn Italiaanse personeel..
Italo’s staken als hun elftal een balletje gaat trappen…..
Dat durven ze bij stichting Altra niet eens..
@kaasboerin: schrijftie /sarcastisch…
@bungabungastig: Dat is opvallend, ja. Het bewijst mij vooral dat Fiat aan het Berlusconi-infuus hangt.
De productieprijs per Fiat ligt in Polen nog niet op de helft van wat het in Italië kost. Waarom je dan toch liever in Italië produceert? Tsja… een afgehakt hoofd in je bed vinden, misschien?
@mout: precies, die werknemers worden heftig gesubsidieerd door de Italiaanse overheid. Net als de beroemde ‘500 euro werknemers’ van VW… Kosten VW 500,-, de rest lapt Merkel bij. Bizar, want verboden, maar gebeurt al jaren…
@Svenska_Aeroplan_AB: is dat nog steeds zo ?
@bungabungastig:

$ergio i$ dan ook een man met principe$ ..

al$ het om $ub$idie$ gaat ..
@lincoln: maarja, dan kun je je ook geen auto meer veroorloven die je net voor je buurman in elkaar heb geschroefd :)
@Simpson:
Geen punt, de duitse overheid past het verschil gewoon bij…. Hoezo staatssteun!
Schijnbaar is Opel niet in staat om over de grenzen van de EU te kijken ?! Merkwaardig beleid….moet iets van ‘amerikaans’ zijn :)
@Megakix:
Ik denk dat ze dat bij Opel wel willen maar van GM niet mogen. Vroeger werd de Kadett als Pontiac LeMans verkocht in de VS. Ook daar werd Opel zelf niet wijzer van, die werden bij Deawoo gemaakt en later hier weer als Nexia verkocht.
En zo zijn er nog tientallen voorbeelden te noemen.
@jrk68:
Daarvoor werden OPELs in de VS bij Buick dealers gedumpt.
Maar die hadden meer interesse om een loaded V8 te verkopen dan een karige vier cilinder.
Toch zijn er nog best wel wat Opels in de VS gesleten door Buick.
De Manta I was redelijk populair tegenover de Import Ford Capri (ze waren gek van de Cologne V6), dus mocht de Manta II (die waar ik altijd depressief van wordt als ik hem in het wit zie) NIET verkocht worden.
Echt wanneer stoppen die Amerikanen nou is met dit toneelstuk, iedere idioot snapt dat Opel niet winstgevend gaat worden als ze niet in China en Rusland mogen verkopen wat GM al tijden tegenhoudt en dan Opel dan gaan wijzen met het vingertje naar Opel. Maar de Amerikaanse cultuur kennende zal dit toneelstuk wel voort spelen en eindige met het einde van Opel. Maar ja dat krijg je ervan als je onderdeel bent van een Amerikaanse onderneming en geen Amerikaanse roots hebt.
@Nagel:

hey Calimero ..

en als het goed gaat met Opel ..
wie zijn schuld is het dan ??
@lincoln: Ja maar dat wil GM helemaal niet, is niet voor niets dat ze al jaren proberen om Chevrolet in Europa te laten slagen en als dat gelukt is dan gaat Opel Saab achterna. Maar wiens zijn schuld het is als het goed gaat met Opel, misschien GM, maar momenteel zijn ze volgens mij vooral de gene de schuld hebben aan de teloor gang.
@Nagel:

en daarna gaat GM Chevrolet te gronde richten door Buicks te verkopen zeker ..
Ik denk dat ‘opel’ breder moet worden gezien dan het merk opzich. Veel technieken worden bij opel ontworpen en later komen deze technieken ook in o.a. vauxhall, buick, chevrolet, holden en nog meer. Het merk opel draait veel verlies maar het merk is van grote betekenis voor ander GM spul. Best logisch dat ze het niet zomaar laten vallen..
@bartteeuwen: En daar heb je dus geen productie personeel voor nodig.
@bartteeuwen: Dat is EXACT wat ze ook van Saab zeiden…
De komst van de Japanners hebben Europese fabrikanten uiteindelijk kunnen pareren, door betere kwaliteit en een betere uitrusting te geven voor hetzelfde geld; echter het feit dat de automarkt in de afgelopen decennia DE markt is geworden van de grote getallen, iets dat alleen mondiaal opereren je kansen op succes heeft vergroot, dat is de echte Europese fabrikanten ontgaan.

Met andere woorden : het zijn in dit geval niet de Kia’s of de Hyundai’s die de boosdoeners zijn, het is eerder de onmacht of de onwil om niet mondiaal te kunnen opereren.

In de zestiger jaren van de vorige eeuw was Peugeot succesvol op mondiaal gebied, de 404 werd op alle continenten verkocht en was in het mid-westen van de Vs als stationwagon zelfs populair bij de boerenstand aldaar.
No nonsense werkpaarden.
Helaas heeft Peugeot dit succes weten te verkloten (excusez le mot) omdat men FRANS bleef denken.
FRANS denken was goed voor de omzet in Afrika, waar de 404 heer en meester was; hetzelfde geldt voor Renault.
Diens Dauphine was een tijdlang meer succesvol dan de VW kever.
Alleen luisterden de Duitsers naar de Amerikanen en kwamen ze met de nodige verbeteringen cq veranderingen.

En dit is in een notedop het succes van Japan, middle of the road producten (zijn ze mee begonnen), maar luisteren wat de markt wil.
En constant verbeteren.
@desjonnies: Maar GM is succesvol met de techniek van Opel.
Als GM de Opel techniek onder de naam Opel verkocht had over heel de wereld, hadden de Cijfers er anders uit gezien.
Vergeet niet dat Opel slechts een merknaam is in een Amerikaans consern en dus geen mogelijkheden heeft om mondiaal te gaan.
@norge:

welke techniek is dan specifiek “Opel” ..
@lincoln: Dat is juist het probleem van Opel, de mensen weten niet wat voor techniek dat ze kopen. Oftwel ze zijn bang premium te betalen voor Daewoo techniek.
@norge:

kan mij die stinkmensen verrotten ..

ik vraag alleen welke techniek er dan zo specifiek “Opel” is ..
@lincoln: Logo?
@lincoln: Doet er niet toe. Als je alle Opels-met-andere-badge meetelt, zoals talloze Holden, Chevrolet’s en weet ik nog allemaal, erbij telt, zouden de cijfers er heel wat beter uitzien.
De europeanen kunnen nog veel van de amerikanen leren.
Wij durven niet op tijd te snijden in te dure arbeidskrachten.
Een tijdlang konden we dit uitstellen door goed te robotiseren. Dat proces is nu wel klaar.
Dit geldt niet alleen voor onze auto industrie, maar voor alles. Wat voor scheepsbouw hebben we nog over?
Hoe langer je wacht met saneren, destemeer arbeidsplaatsen kost het straks.
Mensen moeten van vak veranderen, training ondergaan en eens stoppen met zeuren als ze moeten veranderen.
De trekschuit bestaat ook niet meer.
Waarom gaat het wel goed met VW die 8 jaar geleden nog 25.000 manb teveel had?
Geld van de belasting betaler. BMW, Mercedes en andere premiums?
Perfecte marketing. En dat hebben ze bij Opel dus ook verkeerd gedaan. Inmiddels sterk verbeterd, maar te laat.
Technisch pracht autos. Jammer. En ook jammer dat je al jaren geen mooie 6 pitter kan krijgen. Ik had er vele en met veel plezier.
Misschien is er hoop door ook in spanje en midden europa te gaan produceren. Te dure productie werkers kunnen dan maar beter mee-emigreren ern een andere levensstandaard aan leren. Alles beter dan met lege handen te staan.
@graafWillem:
We nemen liever al het slechte over van de VS.
Daarvoor hebben we zelfs een heel contingent debielen die resideren in Brussel.
En alleen maar bezig zijn zichzelf in stand tehouden ipv na te denken.
Hoe kan het toch dat VAG alle merken naast elkaar zonder problemen in stand houdt en dat het bij GM alsmaar fout gaat met OPEL?
Opel moet back naar basics.Als je alleen al weet hoeveel problemen zijn met de Astra,Insignia en Zafira( die laatste rijden amper rond maar mijn oom heeft er 1 en alleen maar gezeik mee)
@dahlback: Absolute onzin, Het Duitse DEKRA roemt de door jou genoemde modellen voor hun betrouwbaar- degelijkheid!
1 zafira van alle geproduceerde zafira’s met wat problemen wil niet zeggen dat die auto in zijn geheel slecht is. Door overhaaste generalisatie krijgt een merk ook minder klanten…
Hier in Nederland word er alleen maar geklaagd over deze modellen en bij de insignia het meest.Ik werkte dagelijks bij de Opel voor mijn werk en de monteurs waren vaak bezig met dezelfde wagens die wekenlang binnen stonden.Daarbij klaagden ze hele tijd erover.
Maar je ziet overal langzaam aan de dealers sluiten.Omgeving Rotterdam al een paar en komt nog een grote bij straks namelijk Eef&Huub
“bolknak”?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).