"Voor het eerst sinds in 1981 de provinciale opcenten motorrijtuigenbelasting zijn ingevoerd, daalt de opbrengst." Aldus het CPB, dat in een berekening laat zien dat muesli-auto's de ondergang zijn van Nederland, de euro in het algemeen en dit al voorspeld werd door de Maya's.
Nou ja, zo expliciet zijn ze niet, maar de uitkomst van het rapport is duidelijk. Volgend jaar halen de provincies 1,451 miljard euro aan opcenten binnen en dat is 5 miljoen minder dan dit jaar. Geen schokkend bedrag, als je het totaalplaatje bekijkt. Maar de opbrengsten van motorrijtuigbelasting is tussen 2000 en 2009 ruim verdubbeld. De laatste jaren, met de komst van alle zuinige bijtellingstariefjes, ging de rek er al uit, en volgend jaar slaat de meter dus definitief naar de andere kant.
Over de meest zuinige auto’s van ons wagenpark hoeft geen motorrijtuigbelasting afgedragen te worden, wat de belangrijkste oorzaak voor de daling is. Maar gaat deze regeling nu ten onder aan zijn eigen succes? Lees HIER meer.
29 reacties
Leuke wagen, rijdt best fijn. Mijn baas dwingt mij door middel van een laag leasebudget voor een goedkope auto te kiezen, waarmee je eigenlijk automatisch op een auto met 14% bijtelling uitkomt.
Ik rij met dat ding zo rond de 1 op 16 en niet 1 op 28. Dat is namelijk omdat ik 90% van mijn kilometers op de autosnelweg maak, op momenten dat je gewoon de maximumsnelheid kunt rijden, voor het grootste deel is dat 130km/h. Dan rijd je met zo’n 14% bak écht niet meer zuinig hoor. Eén van de managers bij mijn werkgever rijdt een Opel Insignia, 2.0 diesel, 160pk. Hij rijdt daarmee zuiniger dan met zijn VW Polo Bluemotion. Juist omdat hij ook veel op de snelweg zit. De test die uitgevoerd wordt om het gemiddelde verbruik te bepalen neemt het snelwegverbruik niet mee, dus iemand die veel op de snelweg zit zal altijd bedrogen uitkomen.
http://www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.php << 10 seconden lang 120km/h
Overigens, nogmaals: Bijtelling wordt pas toegepast wanneer je meer dan 500km per jaar prive met de leasewagen rijdt. Ik denk dat ik 90% van de 60.000km die ik jaarlijks maak voor mijn baas onderweg ben. Die 107 euro per maand zijn dus puur voor die paar privekilometers die ik maak. Had ik geen leasewagen gehad, of een verbod op priverijden, dan had ik een goedkoop opel corsa'tje gekocht waarvoor ik nog veel minder belasting zou betalen. Dus de overheid verdient , ondanks dat ik maar 14% bijtelling heb, meer aan mij dan wanneer ik niet zou leasen. Zo'n corsa'tje is 3 tientjes per maand aan inkomsten voor ze, de brandstof vangen ze nu ook de accijns voor.
Het mooiste is nog dat degene die het hardst tegen die zogenaamde meusli voordelen ageren zelf 1:8 rijden met een auto die 1:16 kan….
Hoezo hypocriet….
Trouwens, de dwaas dwingt je helemaal niet om binnen een bepaald budget te leasen…
Sterker nog: je werkgever dwingt je überhaupt niet om voor een kleine wagen te leasen. Je kunt ook gewoon aangeven dat hij die leasewagen mag houden en jij je eigen auto wel gebruikt of het OV wel gebruikt…desnoods op eigen kosten. Moet je kijken hoe snel je salaris omhoog gaat…
Ik had ook graag een wagen met grotere motor gehad, maar dat past nou eenmaal niet binnen mijn leasebudget en die zijn helemaal niet gebruikelijk binnen de klasse auto’s die daar wel binnen vallen. Anders had ik graag een 2 liter diesel onder de kap gehad, maar een Golf 2.0TDI (saai he) of DS4 2.0 HDi paste niet in mijn leasebudget en ik was niet bepaald van zins om voor mijn zakelijke kilometers netto loon in te leveren. Een DS3 is namelijk qua auto groot genoeg.
Ja, want al die Aygo rijders doen hem vast weg als ze 2 tientjes in de maand aan houderschaps belasting moeten betalen….
Zul je zien dat wanneer we ons keurig aan de maximum snelheid houden, niet de toegenomen verkeersveiligheid berekend wordt, maar de inkomstenderving van de boetes…
daar gaat je geloof ende vertrouwen in de regering…
Iedereen weet toch dat milieumaatregelen er altijd zijn om extra belastingen te kunnen innen. Als het de staat geld zou kosten om ‘groen’ te zijn, dan is het plots zo belangrijk niet meer…
wegenbelastingvoor de “normaal” gemotoriseerde voertuigen gaat gewoon omhoog…Yep! Met 6.7 ltr Cummins Turbo Diesel.
Oftopic: Beetje sneu dat na alle commotie om de promotie van Groen7 hier op autoblog, nu de ‘lees hier meer’ verwijzing zonder ‘Groen7’ toevoeging er staat. Beetje kansloos om zo te proberen of er dan wel kliks op doorkomen! Zo werkt het niet!
Dus probeert het allerlei manieren te vinden om steeds meer belasting uit burgers te persen voor de gotendeels overbodige publieke sector die vaak met verlies draait.
Het komt weinig voor dat een overheid vrijwillig zichzelf verkleint, tenzij het geen andere opties heeft.
Links om of rechts om het komt wel binnen bij de overheid.
De vraag is hoe verdelen de (de)centrale overheid de inkomsten onderling?
maw dit inkomstenprobleem is van de overheid niet van particuliere autobezitters/leaserijders.