Golf GTI Clubsport S pakt het FWD-‘Ringrecord! [updated]

Auteur: , 73 Reacties

Concerngenoot Seat en Renault hebben weer wat te doen.

Sinds de LaFerrari, P1 en 918 Spyder de scepter zwaaien in supercarland, hoor je eigenlijk niet zo heel veel meer van fabrikanten die opscheppen over ‘Ringtijden en aanverwante zaken. Of zouden die snelheidslimieten er iets mee te maken hebben gehad?

Hoe dan ook, zo’n beetje elk jaar staat er wel weer een nieuw merk op om het FWD-record op het circuit der circuits te claimen. Seat en Renault wisselden elkaar af aan de troon, maar nu zou Volkswagen aan het langste eind trekken met de Golf GTI Clubsport S, een hetere GTI Clubsport met niet minder dan 310 pk onder de kap.

De Golf zette een tijd neer van 7:49,21 en da’s serieus rap. De Lamborghini Murciélago en de alom geliefde BMW M3 CSL deden het bijvoorbeeld niet sneller. Bovendien is de Golf met deze tijd maar één seconde trager dan een aardig potente Porsche 996 GT3 RS. Hoe dat allemaal komt?

Het aantal pk’s hebben we al verklapt, da’s verder niet zo heel schokkend. VW heeft de Clubsport S echter op een streng dieet gezet en dus is ‘ie met 1.285 kg maar liefst 63 kg lichter dan een gewone GTI en 30 kg lichter dan een gewone Clubsport. Bovendien is het onderstel geheel afgesteld op de eigenschappen van de ‘Ring. Dat zal ook geholpen hebben.

De Clubsport S is gebouwd ter ere van het 40-jarige bestaan van de Golf GTI en moet de traditionele Wörthersee-meeting (die vandaag van start gaat) nóg een stukje leuker maken.

UPDATE: De Clubsport S die de ‘Ringtijd reed, was behoorlijk uitgekleed. Zo ontbrak de achterbank, kreeg de Golf een aluminium subframe, andere remmerij, plakkerige Michelin-banden en werd de geluidsisolatie uit de GTI gejast. Meer plaatjes check je hieronder in de gallery, de video vind je HIER!

Dank aan Dennis voor het tippen!



73 reacties

Prestaties van een Murciélago in een hatchback, teken dat we niet stilstaan in de automotive sector. En euhm.. Het veroveren van het record zal wel een paar extra verkopen met zich meebrengen waarschijnlijk.
FWD ‘Sjoemelrecord’
@faalhaas: jij hebt een vooruitziende blik, door voor de update deze reactie te plaatsen!
@faalhaas: 😂😂😂😂 mijn eten vloog bijna uit mijn mond van het lachen 😂
+10!
@faalhaas: held!
Dat is een puike tijd!
Volgend jaar: de Volkswagen Golf GTI Clubsport S-GT. En daarna de S-Turbo, en dan de Clubsport Nurburgring Edition, en dan de Nurburgring Edition S etc etc. Ze zijn weer lekker aan het uitmelken bij VAG..
@thomcarspotter: “lees ik daar nu VAG? Oh, snel weer even een negatieve comment opstellen!”
@appelvis: Je moet jezelf wel even bewijzen op autoblog he! VAG-haat = “ik hoor erbij”
@romeoalfa: Vergeet niet nog je immense liefde voor de Alfa 159 erbij te vermelden: want dan hoor je er pas écht bij op AB!
@123bat: Lancia Thesis* 😉
@appelvis: mij hoor je normaal niet klagen, maar dat uitmelk gedoe is jammer. Eerst bij de Veyron, en Gallardo, nu bij de Golf..
@appelvis:
Gefeliciteerd, wat ben je weer lekker snel op je teentjes getrapt.
Het aantal plusjes dat je mag ontvangen laat maar zien hoe humorloos de vagfans zijn.
Het hoogste woord als het om afzeiken van alles niet vag gaat maar krokodillentranen met tuiten als er een keer iemand een grapje over hun merk maakt.

Mijn tip van de dag, neem het leven niet zo serieus en leer eens lachen.
@talladega: vond de reactie vrij niet grappig
@talladega: dit is niet waar. VAG-producten worden standaard afgezeken, sommige reageerders doen zelfs niet anders. Humor zit er ook haast nooit in, zoals ook nu weer blijkt. Een grap over Renault die het nieuwe record niet wist te breken vanwege olie op de baan zou bijvoorbeeld al wel een beetje grappig zijn.

Ik moet wel toegeven dat Alfa ook vaak een vluchtstrookgerelateerde opmerking op kan vreten en er ook nog wel eens iemand zeurt over een Fransoos, maar dat staat niet in verhouding tot het gezeur rondom VAG.
@thomcarspotter:
voor een merk als volkswagen lijkt me de naam nuremberg edition toepasselijker dan nurburg edition.
@thomcarspotter: je neemt het Sven Kramer ook kwalijk als hij vanwege de bonussen het wereldrecord op de 5 telkens slechts miniem wil verbeteren?
Lekker vergelijkbaar ook
@thomcarspotter: Dat zouden andere fabrikanten natuurlijk nooooooit doen…
Hoeveel verschillende Nissan Skylines R34’s zijn er wel niet ?
Hoeveel Pagani Zonda’s zijn er ? Hoeveel Ford F-150’s ? Hoeveel Lancia Delta’s ?
Hoeveel BMW M3’s ? en ga zo maar door. Iedere fabrikant melk dit soort dingen uit. Geen uitzondering.
OT: Wel echt snel als zo’n 2.0T-tje de ring net zo snel doet als een V12 Lamborghini, een V8T McLaren en een Porsche ‘on electric steroids’ Ongeacht de badge, gewoon knap.
@bluebear: helemaal mee eens, mij hoor je dan ook echt niet juichen als er weer een zoveelste uitzwaai editie bij welk merk dan ook langs komt..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
7:49,21 dat is echt supersnel en dan zeggen sommige mensen dat een FWD aangedreven auto niet sportief kan zijn. Hun ongelijk is hiermee wel bewezen lijkt me. Ik zie talloze erg potente RWD auto’s op de lijst staan die een langzamere tijd hebben gereden op de Nordschleife. Zoals hierboven al genoemd laat dit zien dat de ontwikkeling niet stil heeft gestaan de afgelopen jaren.
@autoriteit:
ik kon met m’n clio I uit 1990 anders ook erg “sportief” rijden, had ik geen nuremberg edition vw voor nodig.
Ik mis nog wat informatie: zoals: wat voor banden zijn gebruikt, zitten alle stoelen er nog in, standaard remblokken?
@JanJansen: komt ie: geen achterbank, geen geluidsisolatie, aluminium subframevoor, lichtere remmen (-1kg per hoek), strut achter, nieuwe brandstofpomp, andere uitlaat en dat zijn alleen de aanpassingen tov de normale clubsport. Oh en 235/35 ZR banden n, waarschijnlijk semi slicks van Michelin.
@w0o0dy: pfoee.. Dat is een hoop… En toch onthoudt Jan met de pet dat de Clubsport sneller dan de Lamborghini is op de Ring!…
@reactief: want de Murcie heeft wel een achterbank? Geluidsisolatie? Etc?
@Onehp: Zeker heeft die geluidsisolatie!
Het gaat erom dat het een verschil is tussen speciaal geprepareerd, en zoals van de fabrieksband afgerold…
Dus een standaard Clubsport is niet sneller dan de Murcie, maar dat gaan sommige wel zo onthouden!
@reactief: voor zover ik zie is dit het speciale S model die, af fabriek, uitgekleed is, zoals Renault al meerdere malen eerder deed met de Megane (geen vag ding) en verkocht. Wil je met geluidsisolatie en achterbank en 587l kofferruimte heb je de Seat Leon Cupra 280 met performance pack. Die deed het in 7:58. Nu als 290 en met enkele snellere baanveranderingen aan de ring misschien 7:55-56. Ook best heel snel.
@Onehp: Ik begrijp nu inderdaad dat het een oplage van 400 stuks wordt. Daarmee is mijn punt onzin geworden en heb jij gelijk!
@Onehp: Nee, maar wat de Murcielage wel heeft, is een heel team dat hem vanaf de grond af aan heeft ontwikkeld als supercar. De Golf is ontwikkeld als normaal personenvervoer.

Uiteindelijk is deze Golf zo heftig aangepast dat het Ringrecord geen goede weergave van de werkelijke prestatie is, maar het is daarmee wel een goede marketingtool. Heel veel mensen zullen niet weten dat het om een aangepaste versie ging.
@berlinetta: deze aangepaste versie is gewoon te koop, net zoals de Meganes. Wil je niet aangepast, zie reactie hierboven. Moderne FWDs zijn gewoon snel. Punt.
@Onehp: Klopt, ik lees net pas dat de Clubsport S standaard geen achterbank heeft en een rolkooi etc. Hij is dus inderdaad gewoon zo te koop.

En snel zijn ze zeker. Lijkt me heerlijk om zo’n auto te hebben.
Prachtige tijd natuurlijk, maar de vergelijkingen zijn niet altijd eerlijk. Een geprepareerde Murcielago op dieet of een trackready GT3 RS zullen heus geen partij zijn.
@Maarten123: zoek op youtube naar XthiloX. Met zijn licht geprepareerde Leon houdt ie lekker gezelschap met een hoop 991 GT3 RS’n al zijn die, goed gereden, uiteraard sneller als het er echt op aan komt, maar het verschil is niet enorm zoals men zou verwachten…
Tja, welkom in de commerciële wereld, het legt ze uiteindelijk geen windeieren.
Die ringtijden kunnen me niet zo boeien.. Zeker de laatste jaartjes is het helemaal hip om het record te claimen.
Daarvoor worden de auto’s dus helemaal afgesteld om het hier goed te doen, zoals ook deze clubsport… Maar worden ze daar voor de rijder op straat ook beter van?

Nog maar te zwijgen over het gesjoemel met zeer uitgeklede versies, andere banden enz.. enz…

Desalniettemin lijkt me dit een erg leuke auto hoor! Dat wel!
Blijft raar, ook Porsche zal de 997 gt3 rs op de Ring hebben afgesteld, heeft ook geen achterbank en rolt waarschijnlijk ook op dure bandjes. Dit is geen zuivere koffie Bassie
Ik geloof de Ring-tijd niet. Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik. Mooi ding tho’
Erg mooie prestatie, maar zoals hierboven aangegeven was die niet helemaal standaard meer. Dat maakt het dan weer jammer vind ik. Het is veel leuker om te zien wat de auto kan zoals die ook in de showroom staat.

Maar nogmaals, slechts 1 tel langzamer dan een 997 GT3 RS. Wie had dat gedacht van een Golf?
Er moet ook bij verteld worden dat de Ring deze winter is aangepast, waardoor het circuit sneller is geworden.
Zo is Flugplatz behoorlijk afgegraven en afgevlakt waardoor je niet meer van het gas af moet.
Tevens kom je daar niet meer met de wielen los van de grond.

http://www.motor-kritik.de/node/1142
@HZW: je rijdt gewoon niet hard genoeg…..
Tja, met genoeg aanpassingen word zo’n auto vanzelf vies snel. En ik wil hem graag hebben!
Four-Wheel-Drive record?
@autonieuwsvandestraatje: 4WD Four Wheel Drive, FWD Front Wheel Drive.
@HZW: thanks!
Naar mijn weten heeft Renault het altijd met productie auto’s gedaan. Ik weet wel zeker dat Renault heel snel met een antwoord gaat komen, die zijn toch echt de FWD-Ringkoning.
Neemt niet weg dat het een knappe tijd is van VW.
Het is dat de ford fiesta st, het maar met 182pk (200 in overboost) moet doen.
Anders reed hij iedereen ‘de moeder’ in de hothatchs-match met een gewicht van onder de 1100kg!
@vtechlover: Het wordt tijd voor een Fiesta RS, met een mooie 320 PK of zo uit het blok van de Focus RS? Heeft Ford met de 350 PK die dat blok heeft voor de Focus nog een USP voor de Focus, en dan haal ik graag zodra ik de loterij heb gewonnen een mooie witte Fiesta RS op :)
@vtechlover: nou… Tractieproblemen met zo’n vermogen/koppel en gewicht…
Gaat nergens meer over.. straks komt renault met een NOG grotere turbo en dan hebben die het record weer…
Gaat puur om het onderstel zo hard mogelijk te zetten en dan zoveel mogelijk snelheid te kunnen maken op de wat rechtere stukken met een flinke turbo boost…..
En er is nog veel mogelijk kijk naar mercedes a klasse amg 381pk uit een 2 liter 4 pitter
@mrwheely: Als ik kijk naar Renault, dan pakken ze het juist op een hele gave manier aan vind ik. ‘Slechts’ 275 pk, maar wel een subliem onderstel en chassis. Daarmee laten ze andere auto’s met veel meer pk’s in het stof bijten. Die schetenlatende AMG kan hem niet bijhouden met meer dan 100 pk meer.
@mrwheely: Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar wat Peugeot kan met de 208 GTi. Die heeft nu 208pk, maar zoals door @CasperH al aangegeven in de rijtest ligt hetzelfde blok met 270pk in de RCZ R. Als ze nou een 208 GTi track edition of iets dergelijks maken en het blok oppeppen naar die 270pk… Hij is met zijn 1160kg nu al meer dan 100kg lichter dan de Golf en dan hebben we het nog niet gehad over extra gewichtsbesparing of iets dergelijks.
Er is ook beeld..
https://youtu.be/01vtxvGuHdg
@w0o0dy: mooi om te zien dat t een handbak was
1285kg … 25 jaar geleden was het gewicht van mijn Golf GTI 16v op grijs kenteken 940kg en van mijn G60 1050kg.
@thomasthomas: ja en die waren zo groot als een Up!… Wat is je punt?
@Jochempie: Nogal zwaar is zijn punt!
@schellekens006: Dus? Ook veel groter, je kunt die Golf en deze Golf niet met elkaar vergelijken.
Ja, het gewicht is verwijder van de verkeerde plaatsen in de auto om het gewicht te verlagen.
Waardoor de gewichtsverdeling alleen maar slechter wordt.
@HZW: nee dus.. Ongeveerd gewicht omlaag helpt veel en door dat aluminium subframe is de balans verder naar achteren komen te liggen. Dat heft de verschuiving naar voren door verwijderen van de achterbank en een lichtere uitlaat wel op.
En gewoon met een handbak dus 👍
Niet dat ik enige vorm van autoriteit heb, maar ik weiger dit record te erkennen. Als je een record voor FWD hot hatches wilt neerzetten moet je dat wat mij betreft doen met een onaangepaste productiewagen. Eventueel andere bandjes eronder maar verder gewoon zoals ‘ie uit de fabriek is komen rollen. Geen achterbank eruit slopen, geen andere remmen, geen ander subframe.
@Edge: Ik kwam er ook pas later achter dat de S standaard geen achterbank heeft en speciale banden heeft. De rest van de aanpassingen zijn wel speciaal voor dit record erop geschroeft. Dus ik ben het met je eens: het is geen goede weergave van de werkelijkheid. Het is ook veel leuker om te zien wat het standaard model kan doen. Maar het is wel weer goede marketing.
@Edge: Vergeet daarbij aub niet dat eerdere recordhouders ook niet standaard, zo uit de showroom waren!
Blijft weinig over om dan wel te ‘ erkennen’ .
Waarschijnlijk net als Honda destijds gesjoemeld met de wagen, dus lekker belangrijk allemaal, het ding kan net zo goed 380 pk hebben?
Zolang er geen officiele instantie is die deze “recordpogingen” overziet en controleert kun je hier niks mee, wel leuk voor vag dat ze weer eens ergens anders mee in het nieuws komen, en daar gaat het waarschijnlijk toch om.
@bimmert: Er is geen instantie die het overziet? Dan wil ik bij deze het ronderecord claimen. 7:41,58 in de Opel (Fr)Agila 1.0 van mijn oma. En niks aangepast, hè! Gewoon goedkope Wanli zomerbandjes erop en de standaard -schrik niet- 65 trappelende paardjes onder de motorkap. Helmpje op en gaan met die banaan!
Dus enkel met vrij ingrijpende aanpassingen haalt ie een record. Bewijst voor mij eens te meer dat het gewoon een crap chassis is. Rommel, en met wat kunstjes nog do-able. Dat ze dat met al hun ‘kunde’ en budget niet goed kunnen krijgen…. Echt slecht. Snap wel dat m’n reactie lijkt op VAG haat maar ik ben echt niet anti VAG. Ben wel anti MQB platform en mensen die claimen dat het een goed chassis is. Want dat is het duidelijk niet.
@E34M5Touring: wat een zever, voor een FWD is dit een zeer goed chassis. Onderstuur heb je uiteindelijk met elke FWD maar dat ligt wel heel ver weg met het MQB. En dan spreek ik niet over een lease golfje met torsieas en slappe schokdemping voor het comfort. Ik rij een Leon ST 1.8TSI met adaptieve demping en dat rijdt subliem op bochtige wegen. Tot 250 pk en zelfs iets meer is FWD tegenwoordig het efficiënste op het circuit. RWD is leuker in die vermogensklasse maar zeker nie sneller. Gr
En dan hebben die Duitsers toch nog Franse banden nodig he ;-)
Erg knap om zo’n tijd neer te zetten, echter vraag ik mij wel af of er op de productie auto ook het aluminium sub-frame, andere remmen, geen achterbank enz. toegepast zal worden. Zo niet zou ik dit toch een beetje vals spelen vinden. Dit geldt natuurlijk ook voor de andere merken die dit soort dingem doen! Toch blijft het wel een mooie prestatie, ik ben benieuwd welke auto het record weer zal verbreken
De Civic type r doet het in slechts 7:50:63 minuten

En dat met een productie auto zonder rolkooi etc…en op het oude circuit..

Auto’s als een megane rs en Civic type r slopen zo een golf op zo een circuit..dit is een tijd van niks met zo een uitgeklede auto..maar goed Duits he..
Knappe tijd..
Gelijk even een opmerking van mij er bij. Ons wegenbelasting systeem blijft toch raar.. De lichtste golf die dus veel meer uitstoot en verbruikt krijgt een lagere prijs in de wegenbelasting.. Raar systeem hebben we toch. Als de regering dan naar “ratio” wil belasten moeten ze heffen op netto nieuwprijzen van auto’s en verbruik/uitstoot. Nu kijken ze naar gewicht..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).