Golf R32 met SL65 AMG remsysteem, maar waarom?

Auteur: , 80 Reacties

Misschien geen koopje van de week maar een bijzondere advertentie is het zeker. Een Volkswagen Golf R32 met knoeperts van Mercedes remmen achter het 19 inch lichtmetaal.

Een Golfje zoals ze die al even niet meer maken. Vette zescilinder voorin, zat vermogen en vooral veel meer luxe, chique (premium?) dan je in zo’n klein wagentje verwacht. De kilometerstand is acceptabel en alle opties die je kan wensen zitten er op. Rijdt lekker, valt niet echt op maar ligt tegenwoordig toch wat moeilijker in de markt. Ook tweedehands koopt men geen ‘brandstofslurpers’ meer.

Toch opzoek naar iets speciaals? Dat is dit Golfje wel. Achter de normaal ogende wielen zitten namelijk gigantische schijven en klauwen gemonteerd van een Mercedes SL65 AMG. Tamelijk extreem en overkill lijkt, zeker voor een 1544 kg hatch.

Een verklaring voor het extreme remsysteem is wellicht onder de motorkap te vinden. De advertentie heeft het over “HGP motortuning” en 415 pk. Een plaatje leert ons dat op het R32-blok een vette turbo is gemonteerd. De versnellingsbak gebruikt 5 in plaats van 3 koppelingsplaten, de uitlaat heeft een upgrade gekregen naar 90mm. Dit zonder het standaard uiterlijk van de auto te verpesten met schoorsteenpijpen.

Nieuwsgierig? De advertentie staat HIER. Vraagprijsje is een niet malse 32k eurie.

Met dank aan Bart voor de tip!



80 reacties

De scheve foto is echt heel irritant op de frontpage.
@mierenneuker: wat ben jij een mierenneuker;)
@mierenneuker: De foto is recht. Auto staat er scheef op.
Een overkill van remmen is niet mogelijk in mijn ogen, en in dit geval zéker niet.
Remmen doet het wel maar wat is er zou speciaal aan deze knoeperts?
Remvertraging much?
@240sx: Snelheidsvertraging. Remvertraging zouden eigenlijk slechtere remmen zijn = kleinere remmen.
@SimonMc: Uitstel van remmen? ;)
Heerlijk, clean,en toch een beest.
@SimonMc: wil je mijn natuurkundeboek lenen?
Errrug dik! dat zal wel lekker gaan!
Elke cent waard! Die gaat zeker in minder dan 4 seconden naar de 100…
@Jochempie: Denk je? 415 pk op de voorwielen?
@BmwMPower: Wat dacht je gewoon van de standaard 4motion…?
@BmwMPower:

R32 heeft 4WD ;)
@Jochempie: elke cent waard ja? Ik zou hem niet kopen. Het is een barreltje.
Succes met verkopen. Standaard is het al een drinkert, laat staan met deze upgrade.. Om nog maar te zwijgen voor die prijs. Koop je tweedehands E55 AMG van. Slurpt net zoveel, en meer lol en luxe.
@rubenpriest: Denk dat je de Turbo versie juist zuiniger kunt rijden (ehhh .. in theorie dan he !). En een E55 is in onderhoud veel duurder ;)

Doe mij maar een ander sleeper-achterbumpertje zodat je de uitlaten niet ziet (politie-stijl) en gaan met die banaan !
@dawwg: welke turbo versie? Van de huidige 5.5 biturbo, of die getunede R32? als je t over merc hebt, die vind je niet voor 25k tweedehands. En dat van die onderhoud weet ik zo net nog niet. Mensen zeggen dat standaard bij elke wat duurdere auto. Zo’n getunede R32 gaan allerlei zaken sneller kapot. Want er zijn een paar dingen aangepast aan deze golf, maar lang niet alles. En de motor krijgt toch harde klappen te verduren met het stijgende vermogen.
@rubenpriest: Aan de rest van zijn reactie te zien doelt hij waarschijnlijk op de R32
@rubenpriest: volgens
@rubenpriest: volgens ab is de vraagprijs 32.000! En volgens mij had de e55 amg een compressor, geen turbo. De nieuwe 5.5 liter heeft wel een biturbo.
@dawwg: onderschat het verbruik van een turbo niet! De turbo formule1 wagens verbruikte veel meer als de admosferische wagen met grotere inhoud. Ook dee de mclaren mp-12c 1 op 2.8 tijdens de topspeed run en de aventador 1 op 2.5. Terwijl die motor bijna 2x zo groot is!
@lambo4all: maar een turbo slaat er pas in bij 4000 rpm?? Dus gewoon dagelijks rijden zal die niet heel veel meer zuipen toch? Maar goed dit moet je eerst goed warm rijde voordat je gaat trappen dus het is ook niet ff starten en gassen.
@mightymike:
Tijd voor je om een boek over Turbo’s te lezen!
@fapfap: als jij leest dan zie je dit ??? Dat betekent dat het een vraag is. Dus als jij nou is uitlegt hoe dat werkt ipv gaat blazen gelijk.
Begrijpelijk, de golf 5 gti remmen 5x niks zal met dit hetzelfde zijn geweest.
Echt geen 32k euries uitgeven aan een doodgewone Golf ook al zit er dan 400+ pk in. Voor dat geld koop ik wel een e91 M3 of een e60 M5 ook al zijn die dan 2de hands. Heb je tenminste waar voor je geld maar wel een hele vette auto
@geertjuh: Die E60 M5jes staan allemaal voor die prijs omdat die V10 helemaal afgetrapt zijn en toe zijn aan motor revisie. Het lijkt allemaal aardiger dan het is. Een RX8 kan je ook niet zo heel duur 2dehands aanschaffen. Maar je wil niet weten wat voor onderhoud erbij komt kijken!
@geertjuh: Of een Quattroporte :)
@Jochempie: Waarde van de Quattroporte van mijn overbuurman is inderdaad slechts 28500
@geertjuh:
voor 32.000 euro heb je dit
http://image.chevyhiperformance.com/f/9232969%20w750%20st0/0703ch_05_z%201969_chevy_camaro_rs%20.jpg
en die heeft geen extreem onderhoud nodig en heb je nog 7 000 euro over om een 2dehands Golf 5 te kopen om elke dag goedkoop naar je werk te rijden…
@six-trey: succes om voor 7000 een golf 5 te kopen, word dan wel een met veel km of een kut blok er in
Wat is dat interieur trouwens doodsaai en afgezaagd
Staat al vanaf 10 maart te koop zie ik. Kan wel wat vanaf… ;)
Mercedes the best or nothing, daarom.
@Benz65: Niet overdrijven he, zeker op remmen zijn ze ver van de beste.
@SimonMc: Bitch please, het is de slogan van Mercedes. (No pun)
Denk dat dit toch aardig van zn plaats komt, prijs is wel netjes als je weet hoe duur een hgp kit lost en remmen upgrade.

Diegene die klaagt over de standaard remmen bij een gti is niet wijs, ken zat mensen die er mee racen op de ring en totaal geen last van hebben tenzij je gek gaat doen.

Maar dit is nog niets, in de Vag scene kom je regelmatig keramische schijven en klauwen van Porsche tegen of Ferrari.Tis niet alleen voor het nut maar ook het mooie
@dahlback: Zal lekker remmen met die keramische dingen onder deze bak… heeft niet bepaald de snelheid in zich om nou echt warm te worden :)
@fernie: Vindt je 400+ pk niet genoeg ofzo?!
Dan worden die keramische dingen echt wel warm hoor.
Als ik de aanpassingen zie denk ik niet dat hij er winst op zal maken met een vraagprijs van 32k.
Moest die wagen al verkocht worden aan 32k welke gek wil dat ervoor geven?
Hopelijk liggen er ook bredere banden onder anders kan je maar precies even hard remmen als met de standaard gti remmen…
@Bartholomeo:

Hoe breed een band is maakt nu eens echt geen bal uit.
@Hupke: Sssst, niet verklappen dat dat alleen afhangt van de bandenspanning vs het gewicht!
Het enige dat je verandert, is het tempo waarin ze opwarmen: bij breed rubber sta je op een kort-maar-breed lapje rubber, bij smal rubber op een lang-maar-smal. Dat tweede zal dus minder snel aqua-planen en sneller op temperatuur komen. Maar bij autosport ook (te) snel te heet worden, en dus wegslijten.
@mout:

Tss, had hem eerst toch eens laten googlen, leer je veel rapper iets van bij.
@Hupke: niet? meer contactoppervlak = meer wrijving dus meer remmen?
@jelle1990:

Lees anders eens wat Mout hierboven geschreven heeft. Hij heeft het bij het rechte eind.

Een band is geen vast iets maar iets opgeblazen. Een band vervormd dus ook veel waar hij de grond raakt.
Je weet waarschijnlijk de formule voor druk nog F/A = P (A=area oppervlakte in m²)
en je weet ook wel dat de wagen op de grond duwt met een zeker kracht (hier de F dus).
Je weet de P (je bandenspanning) dus dan weet je ook de oppervlakte (m²) die op de grond rust.

Het contact oppervlak tussen een band en de weg hangt dus alleen maar af van de bandenspanning en hoe hard je wagen op de weg drukt in dat wiel.
Een bredere band maakt dus geen verschil uit. Daar zal je contact oppervlak dus even groot zijn en aangezien je band breder is al het dus minder lang zijn. Bij een smalle band is het contactvlak smaller en dus langer.

Een smalle band zal dus veel vlugger opwarmen (door de vervorming) en een brede band niet.

Dus brede banden is alleen goed zodat je ze niet oververhit en ze zouden slijten. Op een normale wagen (en daar horen golfjes, BMW’s 328i en mercedesen c350 ook bij) worden die echter niet warm en zal je dus minder grip krijgen.

Bandenspanning is dus veel belangrijker voor grip dan de breedte van de band.


Voor grip is trouwens het contact oppervlakte niet zo belangrijk als het materiaal en de druk die op dat materiaal staat.
Het geheim van veel grip is dus de juiste banden op de juiste temperatuur met de juiste druk.
@Bartholomeo: Als ze die wielen nog een maatje groter maken, dan raken ze elkaar.
Voor 32k heb ik dit: http://static.autoblog.nl/images/wp2009/volvo%20850%20t5r%20450.jpg
@dennis245turbo: of 320 tomosjes..
@dennisr: 320 maar? Kan je net zo goed een Derbi Senda kopen, en dan iets van 2, maar dan heb je nog geld genoeg voor tuning etc [90cc cilinder kost richting de 500-600 euro, en dan moet het blok aangepast worden]
@dennis245turbo: edit: kom er net achter dat er ook zelfs 110cc is, parmakit dus, kost ook flink wat pegels..
Hebben hebben hebben… of overdrijf ik nu?
Dit is wat je noemt een wolf in schaaps kleren. Prijs valt inderdaad reuze mee zeker gezien het een HGP kit betreft en dan heb ik het niet eens over de remmen. Holy crap!!!
Om je een idee te geven hoe hard het gaat( wel is waar met wat meer vermogen maar toch) :D

http://www.youtube.com/watch?v=KiRpl4EvS8g&feature=related
@zakar36: dat ding red de 300 niet eens
@snorris:

Echt wel, ik zal een video voor je zoeken.

http://www.youtube.com/watch?v=wOhrYJnbLWA

vanaf 3.30 en dit is de Golf 4 R32. Meting is trouwens GPS.
Deze haalt 321 km/h. De Golf 5 R32 haalt op GPS 328 km/h uit me hoofd kan de video alleen niet zo snel vinden.
Een kauwgombal, eurootje of 5, mijn woord, kapotgespeelde X-Box (jaja, die oude), en mijn linkerteen!
Deal?
@BmwMPower:
ik verhoog jouw bod met “de belofte dat de zon op komt”
70K kilometers ???/ heb je die leren stoel gezien ? Muwaha, die gast heeft er 200K in getrapt.
@Megakix: 70k km hij heeft veel stilgestaan met zijn vriendin , vandaar de stoelen ;)
Dat is bijna RS4 prijsklasse, ook keramisch remmen en ruim 400pk… Voor de VAG liefhebbers een mooiere optie dunkt mij.
@Chauffeur: ja voor 40 heb je er al een “nette” wil je een perfecte ben je 50k kwijt!
aangezien er niet veel golfjes r32 zijn met deze specs gok ik dat deze van een van de bazen van BGDD is geweest… rijd nu een rs6 met 760 pk. Dit ding is af fabriek meteen naar hgp gestuurd. 19 inch wielen laten maken in amerika….omdat anders de remmerij niet paste, heb het gezien, de klauw heeft echt een paar millimeter speling, zat eerst rs remmerij op heb ik begrepen maar deze voldeed niet na een ritje trappen….vandaar;)
@awiebo: Heeft keramische remschijven stamndaard?
Op welk plaatje kan ik die “vette turbo” zien dan?
@awiebo zou het nodig zijn om er een eigenaar bij te vermelden denk je?
MAAR HET BLIJFT EEN GOLF
Mn oor dat hij 70k gereden heeft… Kijk die stoelen, helemaal uitgesleten
@maxx1
Of de bestuurder was een ontzettende dikzak, of de auto heeft minimaal een tonnetje of 2 gereden.
@fapfap
Wel de ultieme sleeper Golf ;-)
Waarschijnlijk om de indruk te wekken dat dit Goffeltje zo Schnell ist als iedereen denkt…
Daarom staat er toch ook al jaren 200 op de teller gedrukt ook al doet ut ding slechts de helft? ;-)
Stom die opmerkingen dat je voor dat geld ook een S8 of wat dan ook koopt.. Feit blijft. S8 knijpt je financieel helemaal uit. Deze R32 biedt zeker weten 100x meer driving fun.. Maar het blijft een Golf R32.. Stukken goedkoper dus in onderhoud, wegenbelasting, verzekering en kwa brandstof ook wel denk ik.

Leuk die aanschafkosten van een auto, maar het onderhoud doet veel mensen de das om..
5 koppelingsplaten ipv 3? Heeft een dsg normaal geen 2 koppelingen? Hoe zit dat dan?
@tjorque:

Koppeling is niet hetzelfde als koppelingsplaten!
1 koppeling kan meerdere platen hebben in dit geval dus 5.
Wreed apparaat! Liefhebbers tuning!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).