Gratis opties unlocken door softwarehack?

Auteur: , 96 Reacties

Auto's komen tegenwoordig steeds vaker met gedeelde onderdelen uit de fabriek, bijvoorbeeld in de vorm van een identiek motorblok met verschillende vermogens. Bovendien zitten er (digitale) opties op die je kunt vrijgeven, ook al heb je ze niet aangevinkt.

Gratis spullen, dat trekt altijd de aandacht, en al helemaal als het om je auto gaat. Naarmate modellen volwassener worden, zal de optielijst eerder groeien dan krimpen, vooral bij die auto’s die in de basis nogal kaal zijn. Bepaalde opties kunnen alleen in combinatie met andere (dure) opties aangevinkt worden, bijvoorbeeld bochtenverlichting alleen in combinatie met xenon-lampen. Maarrrr…dat eerste schijnt soms al standaard geïnstalleerd te zijn, en moet dus alleen even ‘aangezet’ worden in het systeem. Een handige jongen met een kabeltje en de nodige software kan dit.

In Nederland hebben we handige jongens zat, die graag in deze crisistijden (maar ook daarbuiten) een extra centje bijverdienen. Je vindt ze op Marktplaats. Of je gaat zelf op onderzoek uit natuurlijk, voor prijzige opties kan het de moeite waard zijn. Denk hierbij aan het automatisch ont-/vergrendelen van de deuren, ramen sluiten met de afstandsbediening, aantal keer richting aangeven bij aantippen, een regensensor, en ga zo maar door.

Twee specifieke voorbeelden die we willen noemen zijn Skoda en MINI. Eerstgenoemde werkt met het VCDS-systeem, op de foto hierboven afgebeeld. De dealersoftware van MINI heet NCSExpert, en is, zoals alles waar handel in zit, via derden te betrekken. Beide merken maken deel uit van grotere concerns, dus het ligt in de lijn der verwachting dat ook de zustermerken niet buiten schot blijven.

In een ideaal scenario koop je je auto dus zo kaal mogelijk, en pimpt hier met een paar drukken op de knop voor een leuk bedrag aan opties bij. Maar zonder risico is het niet, om over de legaliteit van de software nog maar te zwijgen. Bovendien is elke auto verschillend, en een fabrikant zet natuurlijk niet de tekst ‘deze opties zijn wel aanwezig, maar uitgeschakeld’ in zijn boekjes.

In principe raakt dit dezelfde werkwijze als de ODB-hacks waar wij eerder over berichtten, met het verschil dat het hier niet over het potentieel ontvreemden van andermans auto gaat, al dupeer je wel de fabrikant. Wij zijn geen juristen, maar het lijkt ons sowieso een grijs gebied.

Ben je zelf al eens aan het modden geweest? Zo ja, wat was het resultaat? En zo nee, zou jij het aandurven, of gaan gewetensbezwaren/gemakzucht/digibetisme dan opspelen?



96 reacties

opties unlocken xD

cheats invoeren en dat er ineens een bekerhouder is..

zulke dingen zie ik dan voor me althans..

Zal eens kijken of ik die van deuren automatisch vergrendelen op mn Jetta kan krijgen..
@dennisr: Druk gewoon eens een 5-tal seconden op de centrale vergrendelingstoets op je middenconsole ( als ie daar zit ), en zie of er iets veranderd. De kans is er van wel.
@dennisr: fabrikanten zouden het ook als upsell mogelijkheid kunnen zien. Je na de aankoop van je auto nog een upgrade aanbieden tegen kleine betaling….
@dennisr: normaal kan dat noemt carlock ofzo of carjack lock
Niet zelf aan het modden, maar laten tunen in duitsland door Abt en die zullen ook heel gewoon de chip gekieteld hebben.
Plop aangevinkt, nu nog wachten tot er daadwerkelijk 22′ jetsers onderliggen
Zodra je een product koopt is het van jou en kan de fabrikant alleen nog zijn garantie intrekken op het moment dat er iets gewijzigd is, dat geldt niet alleen voor auto’s.

In de tijd dat Pentium 1 en 2 in de winkel stond deed ik ook mijn 266 Mhz computer op 400 Mhz laten lopen door een jumper om te zetten. Daar is niets illegaals aan.
@christianjanssen: Maar de vraag is dan, heb je heb je het wel gekocht als je er niet voor betaald en/of gevraagd hebt?
@C220AMG: Als jij een pen koopt, en je breekt hem dan door midden.. heb je dan een kapotte pen gekocht?

Neh, je mag er mee doen wat je wilt zodra je het gekocht hebt..
@dennisr: nee dan heb je een viltstift
Ach muziek downloaden mag ook niet… Diensten als spotify profiteren hiervan. Ik zeg, spotify abonnement voor de opties in je auto
@C220AMG: Eh.. strikt gezien mag muziek downloaden wel. Tenzij je Vlaming bent, dan weet ik het niet…
Lijkt mij verder ook niet illegaal, verder zijn de genoemde opties niet echt spectaculair, zou ik dan maar in een pakketje meenemen….
Niks nieuws kan bij mijn Disco II (2000) ook al
Ik twijfel nog over het modden van mijn LG navigatiesysteem in i40 (die ook gebruikt wordt in Hyundai Veloster en Kia Sportage).

Dit draait namelijk op Windows CE en er zijn wegen om hierdoor meer functionaliteit aan dit systeem toe te voegen.

Verder vooralsnog alleen nog uitlezen van OBD gegevens via allerhande apps.
@jasperverweij: Ergens is het oplichting, of minstens afzetterij; een auto uit 2011, 2012 voorzien van een navigatiesysteem dat is gebaseerd op een besturingssysteem uit de oudheid, en daar dan ook nog een veelvoud voor vragen t.o.v. veel modernere after-market setjes. Dat maakt het hacken/jailbreaken/unlocken van dergelijke systemen niet minder dan een haast noodzakelijke actie toch?
Dan is Need for Speed Underground zo gek nog niet.
Het is toch compleet niet logisch dat ze dure sensors (regensensors etc) of (meedraaiende) koplampen installeren, ookal zijn die niet besteld/betaald en zullen ze nooit gebruikt worden?!
@nasty: Massaproductie..

Of sociale werkplaats.. die gasten raken in de war als het de ene keer wel moet en de andere keer niet..
@nasty: we hebben het hier ook niet over meedraaiende koplampen, sirsmokealot heeft het over de mistlampen die links en rechts aan gaan als je die kant op draait.
@MAB: Die zou ik juist uitzetten als het erop zat. Wordt altijd doodmoe van die lampjes. Ik dacht altijd dat mistlampen niet mochten branden als het niet mistte?
@nasty: het is zoals dennisr al zegt.Het is vaak goedkoper om 1 onderdeel te fabriceren, en dan bepaalde opties uit te zetten, dan 2 afzonderlijke te maken.

Met videokaarten voor computers bv is dat ook zo. Bepaalde modellen zijn “gedowntuned”, en dus goedkoper, maar zijn fysiek hetzelfde als het duurdere model.

En door middel van software kun je deze upgraden tot de duurdere kaart. Maar naar’t schijnt is dit ook niet altijd zonder risico…Zoek maar eens op in google: ” video card” en “pipelines”, en je zult wel zien wat ik bedoel.
@nasty:

het gaat enkel om opties die van software afhankelijk zijn.

bijvoorbeeld bochtenverlichting in dit geval. Dat zijn geen meedraaiende lampen, maar de mistlamp gaat links of rechts gewoon aan. Dat is enkel software die bij bepaalde stuuruitslag een lamp aanzet, geen verdere hardware voor nodig. De optie wel nemen betekend voor de fabrikant gewoon een extra vinkje zetten in de computer.

hetzelfde voor de comfort knippers.

Met motoren kan het ook al een tijdje. Hetzelfde blok te krijgen in meerdere vermogensvarianten. Dan zijn ze enkel door de andere motorkarakteristieken in te laden in de software te upgraden.
@timberleek:

als je opties toe gaat voegen die hardware vereisen moet je die natuurlijk alsnog (zelf) plaatsen
Vraag me alleen af of het slim is. Voor je het weet hebben diezelfde handige jongens je auto gejat als je door hun de software hebt laten hacken.
@moveyourmind: Om je sleutel te kopieeren hoeven ze geen OBD2 stekker aan te sluiten hoor, dat gaat ook zonder. Heb tussen 2003~2007 vaak genoeg (eigen !) auto’s ge-software-mod, t/m remapping aan toe.

Veel ingewikkelder dan de juiste stekker (online) kopen, software downloaden en wat (juiste waardes voor juiste kanalen/adressen) googlen is het – in basisprincipe – niet.

SmartTVs, Wifi-Routers, grafische kaarten, DVD-branders, Smartphones en auto’s, heb ze allemaal met custom ‘firmwares’ gehad; niets spannends aan als je een beetje onderzoek doet.
Het enige wat ik voor mekaar heb gekregen is het toevoegen van flitslocaties aan het navigatiesysteem van mercedes. In die ‘geheime’ menu’s was verder niets spannends terug te vinden. Alleen de ESP die uitgezet kan worden maar dat is niet bepaald nuttig.
@towi1989: Wat mij hierbij bijzonder tegenviel is dat VideoInMotion niet meer zomaar aangezet kan worden! Zeer jammer.
Of de dealert zet het bij de eerste de beste beurt alle ‘opties’ weer uit…
mijn auto is nog uit de tijd dat ABS een optie was en remschijven achteraan voor middenklassers nog niet gemeengoed was, maw, heb zelf nog niet m’n laptop op m’n auto aangesloten
Nou, ben dus aan het modden geweest en verdomd ik heb wat leuke opties kunnen “aanzetten”.

Het leukste wat ik tegen ben gekomen (voor een BMW) is het volgende:

Via dat NCSExpert log je in. Vervolgens moet je volgens mij naar het derde overzichtscherm. Als je dan naar beneden scrollt dan zie je een knop met een waarschuwingsteken er voor staan. Als je daar op klikt dan kom je in de “leuke” opties. Tussen de paar opties staat “rust”. Die MOET je gewoon aanklikken.

Als je dan in de auto rijdt en je schoonmoeder of kinderen zitten weer eens aan je hoofd te zeiken dan hoef je alleen maar één keer de ruitenwisserhendel aan te tikken om vervolgens de schietstoelen in je auto te activeren en we zijn ze. Rust dus. I-DE-AAL!
mijn vorige wagen (audi A3) laten aanpassen, bij het starten van de motor gingen alle wijzertjes helemaal rond, bochtverlichting door de mistlampen, openen/sluiten van de ramen…
alles voor nog geen 10 euro..
@Deefeketje: yep is nu nog steeds mogelijk:

Bandenspanningscontrole, bluetooth telefonie, bochtenverlichting, noodrem-signalisatie, afbeelding bij opstart MMI, piepje bij sluiten wagen, lichtsterkte leds, Automatisch dimmende grootlicht,….

Gewoon met een 25 euro kabeltje uit China

Aan de motorgegevens best niet knoeien!
@stanny: beste stanny, ik heb zelf een A3 uit mrt 2012… Zou jij mij kunnen helpen/vertellen waar ik dit zou kunnen laten doen.?
@Deefeketje:
die heb ik gezien voor de golf, die “opstart” van je cockpit ziet er gaaf uit.
is eigenlijk gewoon een meter test maar dan iedere keer uitgevoerd als je contact aan zet.
Nog geen auto, dus nog niks aangepast. Straks als er wat aanpassingen op de Subaru zitten (FMIC, luchtfilter, downpipe, uitlaat e.d.) zal er een andere ECU (waarschijnlijk een EcuTec) in komen met een remap op RON98 met als het gaat een tweede map op RON95 om over te kunnen schakelen indien RON98 niet te verkrijgen is. Plannen, plannen… Totaal andere software dan waar dit over gaat natuurlijk, maar er worden ook (heftige) aanpassingen verricht.
Ik heb zelf VCDS + kabel en op mijn golf 5 heb ik o.a. de US-pinkers aangelegd en arrive @ home geactiveerd. Daarnaast heb ik ook zelf cruise control (retrofit) geïnstalleerd en die vervolgens geactiveerd met VCDS.

VCDS kan veel, maar veel opties vereisen speciale hardware (vandaar ook de cruise control retrofit).
Het enige modgerelateerde ervaring: Tot zover alleen gespeeld met andermans gemodde wagens in GTA: San Andreas ^^
Dus als je bij een Volkswagen genoeg opties unlocked, verschijnen er meteen ook 4 rondjes in de grill?
@SimonMc: Ha Ha Ik vind hem leuk !!!
Maar voor de prijs van een redelijk uitgeruste Golf of een goed uitgeruste Octavia, krijg je een rete kale A3. Dus misschien kun je beter een A3 bestellen en op het bestelformulier het ‘Full Options Skoda Pack’ aanvinken. Krijg je bij aflevering nog een paar mille teruggestort ook!
Ik heb ooit een soortgelijk verhaal van een oud citroen dealermedewerker over een C5 gehoord. Die sloten ze aan, deden per ongeluk iets verkeerd en de auto kon veel meer. Vervolgens hebben ze verbaast Citroen nl opgebeld die ze de code gaf om het ongedaan te maken en het drijgement dat als ze het nog eens deden de dealerborden van de buitenkant af moesten.
Ik heb al aardig wat lopen ‘coden’ met BMW’s. De Exx-series inderdaad met NCS Expert, de Fxx-series met E-Sys. Maar dat beperkt zich toch vooral op kleine leukigheden zoals disclaimers uitzetten, DVD afspelen tijdens het rijden etc. Je kan inderdaad ook softwarematig opties toevoegen, maar dat levert bij het merendeel toch echt niets op zonder de specifieke hardware. Hardware die natuurlijk ook zelf (gebruikt) te koop is en zelf ingebouwd kan worden. Door zelf te coderen bespaar je de kosten van het inschakelen van de optie bij de dealer.
De meeste van de ‘leuke’ trucjes worden bij het volgende bezoekje aan de dealer overigens weer ongedaan gemaakt als de dealer de auto update.
Bij m’n vorige auto, Seat Leon 2 wat dingen laten doen. Ramen en dakje sloten niet automatisch met de afstandsbediening. Kabeltje erin en hopla. Alles werkte perfect! Was overigens de enige optie.
Dit is wel een heel vreemd artikel, er wordt begonnen met te zeggen dat jullie wat ontdekt hebben echter wordt hier nergens meer op terug gekomen.

Je kunt geen opties aanzetten via de computer. Opties zijn meestal fysieke andere onderdelen. Zaken zoals ramen sluiten met de ab is geen optie dat is een ingebouwde veiligheid, een regensensor kun je niet aanzetten aangezien er een fysiek andere voorruit nodig is. Alles wat je kunt veranderen zijn gewoon bepaalde instellingen maar dit zijn zeker geen opties en kun je gewoon door de dealer aan laten aanpassen. Nu heb ik nog nooit een nieuwe auto gekocht maar lijkt me niet dat ik een optie kan aanvinken hoe vaak mijn knipperlicht aangaat bij het richting aangeven en hiervoor nog moet betalen ook. En dan is zeker 3x knipperen nog duurder dan 2x knipperen?
@tampie: In mijn auto kan ik in het menu instellen hoe vaak ik de knipperlichten wil laten knipperen als ik de hendel 1x aanraak. Ik kan kiezen tussen 1x en 3x. Dat lijkt me gewoon een keuze in de software. Dus ik kan me voorstellen dat dat ook ‘handmatig’ aan te passen is. Maar natuurlijk zal het niet een duurdere optie zijn om het knipperlicht 3x te laten knipperen…
@henrie: Je kan het bij BMW op deze weg bijvoorbeeld ook op 2 of 4 keer instellen.
idkfa
Bij mijn ouders hun vw caddy werkte na 2 jaar opeens de ESP, hij was niet geleverd met ESP maar door de vele elektrische problemen aan de auto werkt de airco niet meer en de radio soms, maar er is wel opeens ESP
Ik heb auto BMW E61, voorzien van USB, Bleutooth, Ipod, Video, Digitale TV door een Gateway 500 met Video module in te bouwen. Daarvoor Moet TV worden geprogrammeerd, de Ipod en de Bleutooth telefoon. Ook moet MP3 worden geactiveerd. Met NCSexpres kan dat prima. Maar het is niet zo makkelijk als bij de Vagcom. Eerst een bestand van de betreffende module Downloaden, daar de opties in veranderen of toevoegen en opslaan. Dan overschrijven. Het is niet zonder risico’s er zijn oneindig veel opties die je kunt veranderen of aanzetten die eigenlijk niet nodig zijn. De meeste zijn voor dagelijks gebruik niet interessant. Dit zijn dingen zoals. Ramen automatisch sluiten, hoofd (of welke verlichting je maar wil) aan bij ontgrendelen. Digitale snelheidsmeter, toerenteller, temeratuur, etc.

Leuk om mee te experimenteren. Tot het belachelijke toe.
CHITTYCHITTYBANGBANG invoeren en je kan vliegen! (San Andreas)
Mistlampjes. achterlichten aan met dagrijverlichting voor. Gordelpiepje aan uit Dat soort dingen zijn aan te zetten. . Ik zou best willen dat mijn fofo het licht automatisch aan deed als mijn regensensor in werking trad. Wel zo veilig als het regent.
Échte opties kan je niet regelen met een laptop. Functies welke standaard in het managment van de auto zitten kan je op deze manier activeren. Dat is iets anders. Met VCDS kan je bij alle VAG-producten een lijst van dingen veranderen, dat is waar. Zie voor de volledige (Nederlandstalige) beschrijvingen de site van Meneer Gerrit Speek: http://www.gerritspeek.nl/
Onder ‘OBD’ staan een heleboel mogelijkheden. Het is wel grappig wat er allemaal al in de boordcomputer van je auto verborgen zit. Je kan bij voorbeeld dingen veranderen die in de display van je auto weer gegeven worden. Zelf heb ik de Europeese setting voor het brandstof verbruik (..L/100Km) veranderd naar de Japanse setting (1L/12Km) Ook zaken als ramen/schuifdak openen en sluiten op de sleutel en ‘anti-carjack’ (deuren automatisch sluiten eenmaal boven de 10Km/u.)aan zetten.
Maar wat ik vooral handig vind is dat je heel veel meet-blokken van de auto uit kan lezen. Hieruit kan je veel technische informatie halen. Ook kan je de auto ‘loggen’. Dit betekend zoveel als: de laptop aan de auto hangen, een stuk rijden en zo eventuele storingen of foutmeldingen opsporen. Bij mijn 12 jaar oude 8-pittertje is dit soms best handig kan ik je vertellen, het scheelt een hoop zoek werk. Kortom, als je een liefhebber bent met een beetje technische kennis kan er inderdaad een heleboel meer met je auto. Je moet het alleen even weten te vinden.
Overigens, is er aan VCDS (of VAG-Com zoals het vroeger heette) helemaal niets illegaals. Ja kan het programmaatje en de benodigde kabel gewoon bestellen bij de fabrikant in de states. Officieel, gelicenseerd. Je kan namelijk niets zelf programeren via deze manier, alleen opties die door fabrikant zelf al verborgen zitten in de auto activeren of de-activeren. Chip-tunen of de software werkelijk veranderen kan permanent -niet- op deze manier. Dus ook eventueel geen gezeur met je garantie. Veel garages gebruiken ook veelal dit soort ‘extra’ software welke niet door de fabrikant zelf ontwikkeld is.
Dagrijverlichting op mijn VW Caddy (voor facelift). Mistlampen staan nu standaard aan op stand 0 en op auto. Als het donker wordt of de schakelaar omzet naar stads- of dimlicht gaan ze weer uit :D
@caddy3: “Het gebruik van mistvoorlicht onder weersomstandigheden waarbij het zicht niet beperkt is, bijvoorbeeld uit esthetische overwegingen, is niet toegestaan.”
Geen grijs gebied, als je een auto gekocht heb, mag je er mee doen wat je wil. Chippen, tunen, bestickeren, hacken, berijden en van dat soort bezigheden.
Ik gok zomaar dat er aan mijn SU-carburateurs weinig te chippen valt. Laat staan aan mijn analoge dashboardspullen.
mijn auto komt nog uit het tijdperk dat ABS en Airco je van het is op een hatchback en een boordcomputer alleen op een s classe zat
als er iets te spelen is met software dan is het de ECU in mijn auto
@Bart_V: Maar goed, daat wat in aanpassen doe je dan ook met een soldeerbout en niet met een laptop ;)
Ford Mondeo van hier thuis had wel een leuk trucje voor de irritante gordel-alert. Contact aan, 20 keer gordel vast en losklikken, en hij piept nooit meer. Ideaal
Regencensor in combinatie met schuifdak

toen ik mijn Golf 6 aanschafte heb ik op de forums zitten kijken en wat mijzelf handig leek maar ben er niet 100% zeker van dat het ook echt werkt is dat het mogelijk zou zijn het schuifdak te koppellen aan de regensencos zodat je dak dicht gaat bij regen als de auto geparkeerd staat.
iemand die weet of dit ook echt werkt
@yerrie: Ja dat werkt!
Ik heb tot 2x toe in Golfje 4 en 6 cruise control laten installeren. Prima optie en een redelijk prijsje.
ik zou mij trouwens niet zo druk maken over de dealer, heel erg veel kennis zit er op dit vlak niet.
voor mijn werk (IT) kwam ik jaren bij PON in leusden en ook daar was niet veel kennis betreft het VCDS systeem. Ook bij PON word je auto uitgelezen vanuit duitsland (de netwerk verbindingen was mijn werk). toen ik vragen had over mijn Iphone in combinatie met de carkit was ik al een stuk verder gekomen dan zij zelf
Bij de e39 diesels was er ook iets met een standkachel geloof ik, dat zat bij die diesels al standaard ingebouwd, maar werd niet als zodanig gebruikt. De optie was alleen disabeled in de boordcomputer.
laptop eraan en dan I-D-D-Q…… oohwnee, I-D-K-F-A alle opties onbeperkt.
@perrry: in de auto liever idclip
Bij mn A3 de achterlichten standaard aangezet in de automatische stand zodat naast de DRL LEDs aan de voorkant ik ook gewoon achter verlichting voer. Wel zo handig wanneer het mistig is en je lichtsensor vindt dat het niet nodig is de volledige verlichting aan te zetten.
wat een zever is dit , ik werk al 18 jaar als cotech bij Renault en regensensoren , bochtenverlichting en andere staan NOOIT op een auto als je de optie hebt genomen
Zonder regensensor smalle spiegelvoet waar geen sensor in zit , bochtenverlichting zijn ander koplampen met een extra lamp in en stuurwielhoeksensor , deze zitten ook niet op wagen zonder de optie ( IS ECHT NIET HET MISTLICHT DAT GAAT BRANDEN ) , zelf motorvermogen is in de meeste gevallen niet enkel software , op de dieseltjes staat er meestal een andere intercooler of turbo met variabele geometrie op en andere inspuitpomp of verstuivers !
Enkele kleine prullen kan je misschien softwarematig veranderen maar verwacht er zeker niet teveel van !
@gorre: psies, alleen dingen die puur electronisch geregeld kunnen worden.
@gorre: de Skoda Yeti heeft altijd een regensensor in de voorruit, maar alleen bij het duurste uitrustingsniveau is die ook geactiveerd. Dan is er al snel voordeel te behalen op de mindere uitrustingsniveaus.
@gorre: Bij de Audi A6 van de huidige generatie is de bochtenverlichtin, als je die besteld op twee manieren mogelijk. Of je hebt de mistlamp (die in de koplampmodule zit, en niet in de bumper) die aangaat bij een bocht, of je hebt meedraaiend xenon icm met die mistlamp. Er zit wel degelijk een verschil in, maar die eerste optie is zonder enig probleem aan te zetten met VCDS.
@gorre: Ik heb wel wat wensen qua software voor een Megane.. Een of ander Frans fruitdruifje heeft bedacht dat de scrollfunctie van radiozenders op de satteliet(afstandsbediening) niet door je voorkeurszenders loopt, maar door álle gevonden zenders. *zucht*

Daarnaast zou ik iets willen wijzigen aan het kinderachtige pling-plong geluidje van de richtingaanwijzers en dat ze 4x ipv 3x knipperen bij aanraken.

En dan is de regensensor ook een goede. Die wacht in eerste instantie met inschakelen. En door die pauze kan hij niet met motregen overweg. Ik zou die pauze weg willen halen.

Enig idee of dat kan?
bij mijn vorige auto, VW, de bochtenverlichting aangezet, de us style richtingsaanwijzers en een premium theme voor de RNS510
maar je kan echt zoveel aanpassen
bij BMW en MINI gaat dit wel moeilijker, namelijk je echt moet coderen ipv via de VAGCOM bij VAG dingetjes kan aan/uitvinken
maar voor 20 euro heb ik mijn auto start-stop, us style en mistlichten aan bij ontgrendelen laten aanzetten :-D
Hij heeft me verder nog uitgelegd wat je allemaal kan, hoe nieuwer het model van auto, hoe meer je kan en hoe meer modules je in een auto hebt, hoe meer je dan.
Wel een beetje raar geschreven dit artikel..
Autoblog jullie lopen echt een paar jaar achter met dit…….

Ik doe het al paar jaar met een goede OBD stekker en vagcom.Helaas zitten op marktplaats hoop prutsers die niet weten hoe het werkt.Ook worden en slechte kabels verkocht die sluiting kunnen veroorzaken( de kabels onder de 30 EUR)

Maar verborgen opties aanzetten, vaak heb je nog wel modules nodig zoals Bluetooth voor de navigatie systeem waarvan sommige denken dat het er wel inzit

Kabel is erg handig als je weet wat je doet.Diagnoses stellen bij de dealer kost ruim 100 EUR, nu doe je het zelf en zoek je de foutcode op internet op.Trekhaak monteren of veranderen kan je aan en uitzetten in de computer enz.Motorisch kan je er totaal niets aan doen.
Via vagcom heb ik ingesteld als je de motor start dat de tellers dan 1X heen en weer gaan.
Iemand enig idee of dit lukt met een nieuwe E220 Estate?
start stop ? Heb je dan ook standaard een speciale starter en en VGLA batterij erop ? Hoop het voor jou anders zal het spelletje niet lang duren ?
Kan moeilijk geloven dat ze al deze duurdere onderdelen standaard op het goedkoopste model zetten , bij ons in ieder geval niet en maar goed ook ! Ligt iedereen er aan te prutsen en als het in de soep loopt mogen wij het oplossen , en niet onder garantie vrees ik
VCDS is niet alleen heel leuk. Wel leuk: mijn 2010 A4 heeft nu needle sweep, bochtenverlichting, mirror dipping bij achteruit rijden, een laptimer (woehoe), sfeerverlichting in de footwell, kun je de TV tuner en DVD speler tijdens het rijden gebruiken (heb ik wel 1 hele keer gedaan in de file…) en heb ik standventilatie. Bij de goedkopere A4 modellen kun je bluetooth carkit, die standaard in de auto aanwezig is, activeren. Dat soort kleine dingen zijn gewoon leuk.

Vorig weekend ook de 2013 A6 van mijn vader aangepast. Daar zit nu ook needle sweep, mirror dipping en bochtenverlichting, en kun je de DVD speler tijdens het rijden gebruiken.

Het voordeel van VCDS is ook dat als je een retrofit doet (elektrisch inklapbare spiegels, om iets te noemen), dat je deze kunt activeren in je auto. Hiermee kun je die dingen vervolgens in je MMI bedienen. Ook een ombouw van manueel bediende stoelen naar elektrische stoelen is in VCDS aan te passen, waardoor de auto ook ‘weet’ dat er elektrische stoelen inzitten.
Op AudiForum.nl zit een vent die heeft van een basis A4 zo ongeveer een full option gemaakt, en alles via VCDS ook correct gecodeerd.

Zover het leuke geneuzel, waar je als geek best vrolijk van wordt. Het nuttige van VCDS is dat je ook je auto volledig kunt uitlezen. Dit betekent dat je zelf je diagnose al kunt stellen voordat de dealer er naar gaat kijken.

Mijn dealer staat zeer positief tegenover VCDS en weet dat ik dingen heb aangepast. Ze hebben me bij 1 bepaalde optie zelfs gevraagd hoe ik dat voor elkaar heb gekregen. Daarnaast zijn de monteurs zeer blij als ik met mijn laptop aan kom wandelen en ze in VCDS laat zien wat ik bedoel. Scheelt ze zoekwerk.
@stsv8: Ohja, vergeet ik nog te melden dat er nu ook CD’s geript kunnen worden naar de harde schijf van het navigatiesysteem, in plaats van alleen van SD kaartjes.
@stsv8: zou je mij op weg kunnen helpen hoe ik deze opties aan kan zetten in mijn 2012 A3? Groet, Marten
@stsv8: mag ik vragen waar je de Audi’s hebt laten aanpassen?
Ik had ooit een collega die zelf eens aan het fröbelen geslagen was met zijn SEAT Leon. De dealer kwam er achter, vond het maar wát interessant en vroeg of hij niet eens een avondje langs kon komen om zijn monteurs wat dingetjes te laten zien. Waar gebeurd!!!
Gewoon een OPCOM bestellen via ebay.com en je kunt veel dingen doen met een Opel met CAN-bus.
(VAG)Zitten wel wat handige dingen bij (Dif Lock!!) maar echt opties zijn het niet, wel zaken die thuis horen op een highline

Instruments: Gauge Cluster Staging a.k.a Gauge Sweep
Descripton: When you turn your ignition to on, the gauges will “Sweep” to max, and then fall back to zero Note: Does not work on G clusters, you can see which one you have in an autoscan under Instruments. It’s the last letter of the part no.

Steering Wheel Push-To-Talk Button as Mute
Description: Converts the push to talk button your steering wheel into a mute button.

Driver Seat Heater Memory
Description: When you turn the car on, the drivers seat ONLY will resume it’s last setting (Off, 1, 2, 3) automatically

Electronic Differential Lock (XDS) Strength
Description: XDS is the electronic differential lock. On higher HP models (Scirocco R), this is set to 2, whereas the default on the GTI is 0. At 2, the system is more aggressive at applying brake pressure to the inside/slipping ti

Driver Steering Recommendation (DSR)
Description: DSR is the use of sensors relating to the ESP sense when the car is going into a skid, and the steering ECU automatically provides a prompt to the driver to correct the car trajectory by giving the steering wheel a quick ‘nudge’. There are 3 settings, nobody has reported changing this and if 1 or 2 is better than stock.

Mirror Adjust Menu in MFA for 2011+
Description: Gives you a menu in the MFA to adjust mirrors together or individually.

Torque Steer Compensation (TSC)
Description: Using the Steering Assist controller (not the brakes), TSC will help prevent torque steer on tuned cars. A TSC of 1 is used by default in higher HP FWD VW models like the VR6 FWD Passat.

Disable ESP
Description: This is not considered safe. The ESP in the MK6 is very good and not too obtrusive. That said, if you want to take the risk and turn it off, this is the only known way to accomplish that. Go to Adaptation in the Steering Assist module
Voor zover je van modden kan spreken:

Bij Smart kon je op verzoek bij de dealer de thermometer laten activeren zodat de temperatuur zichtbaar word tussen de klokken. Hetzelfde geldt wanneer je zelf de metertjes op het dashboard los koopt, hebben ze destijds voor mij gratis ingelezen bij de beurt. Daarnaast was de optie om een aux ingang te creëren op de standaard radio á €80,- makkelijk zelf te maken met een kant en klaar stekkertje op Ebay voor nog geen €7,-. Tot slot de standaard radio cd speler verkocht om voor hetzelfde geld in Duitsland een 2009 model te kopen die wél mp3 ondersteunt.
Anti carjack / us lights / autohold / alarm toon bij sluiten en openen enz vw passat
Maar goed dat die gasten erop marktplaats Zijn. Die dealers weten anders hun prijzen wel. Uitlezen alleen begint bij 50,- euro gaat ergens nergens over.
Dit is helemaal niet illegaal hoor, en ook niets nieuws. Heb al jaren zo’n ding voor mijn 2000 a6 tdi. Je kunt er natuurlijk wel dingen mee doen die minder legaal zijn (aanpassen van erg :P )
@booije: erg=egr
Ja mijn gordel piepjes, en 200pk extra
Ik heb al zoveel aangepast aan auto’s van de VAG-groep. Maar 1 aanpassing springt er toch wel uit.

Je koopt een Audi A4 met MMI 3G. Deze hebben altijd spraakbediening maar voor telefoon moet er apart bij betaald worden, reken op zo’n 500 euro. De bluetooth optie zit standaard ingebouwd in het MMI systeem en is dus achteraf gewoon te activeren dmv VCDS! Een aardige besparing al zeg ik het zelf!
Bij mijn vorige BMW 325ci (2002) kon dat al. Voor € 25,- veranderde de dealer dit, per sleutel, naar eigen wensen. Of wanneer je de auto bij een dealer koopt, kun je het bij de koop vragen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).