Een Nederlander(!) heeft zijn mintgroene Ferrari 250 GTO voor het lieve sommetje van $35 miljoen (28,4 miljoen euro) verkocht aan een Amerikaanse verzamelaar (Craig McCaw). En dat maakt deze Ferrari, met bijzondere kleur, de allerduurste auto ter wereld!
De in Engeland wonende Heerema had deze Ferrari sinds 2000 in bezit. De Ferrari 250 GTO (chassis 3505GT) kwam op 20 april 1962 de fabriek in Maranello uitrollen en was speciaal gebouwd voor Stirling Moss, maar die heeft er helaas nooit mee kunnen racen. Stirling Moss crashte namelijk hard voordat hij de Ferrari in ontvangst kon nemen en na die crash zette hij een punt achter zijn carrière. Collega Innes Ireland nam daarna met deze auto deel van 24 uur van Le Mans in 1962, maar haalde de finish niet.
Eric Heerema (broer van Pieter Heerema) kocht deze Ferrari in 2000 voor $8,5 miljoen van de Japanse verzamelaar Yoshiho Matsuda. En nu neemt hij er dus afscheid van voor een bedrag van $35 miljoen. Dat schijnt een nieuw record te zijn. Niet alleen voor een Ferrari 250 GTO, maar überhaupt voor een (klassieke) auto! (via: businessweek.com)
Dat Heerema niet te beroerd was om gewoon in zijn auto te rijden blijkt wel uit onderstaande video’s.
70 reacties
Een Hollander in bezit.van de voor Klas gebouwde 250 gto
Liever een 458 dan deze , als je het prijsverschil dan vergeet.
Misschien zit de beste man nu een beetje krap bij kas, en moest de Ferrari er gedwongen uit!
Mijn smaak is het ook niet :P
Iedereen weet dat Ferrari’s in het algemeen rood zijn, dat is een deel van hun handelsmerk.
Er zijn veel mensen die 28 miljoen hebben maar niet veel die een groene GTO hebben
Een gloedje nieuwe GTO destijds om mee door de bergen te crossen. Dan door het Franse land met alleen tweebaans wegen om zo op de ferry gehesen te worden.
Ro-Ro ferries had je toen nog niet..
Hij is een paar jaar geleden ‘gerestaureerd’, waarbij men de originele mat zwarte ruitewisser en de andere chrome gewoon heeft laten zitten. Zoals het hoort, want zo is dit exemplaar destijds gebouwd.
Verder schijnt er op de bestuurderstoel nog steeds de naam Moss te staan.
In krijt, zodat men wist voor wie deze wagen bestemd was.
Maar reken er niet al te vaak op ;)
Knap zaken gedaan!
Snap ook niet waarom hij zoveel meer waard moet zijn dan andere auto’s. Je hoeft niet eens heel erg je best te doen om op een tentoonstelling meerdere GTO’s bij elkaar te zien. En deze heeft dan ook niet zo’n uitzonderlijke historie die de prijs nog wat op zou drijven.
Zo ziet men deze auto’s toch over het algemeen.
Ik vind hem prachtig.
Trouwens die oranje NSX bij 20sec is ook geweldig :)
clever .. thumbs up ..
Maar wat een prachtige machine!