Grootste landvoertuig ter wereld krijgt revisies

Auteur: , 43 Reacties

Weet iemand nog een hefbrug waar deze rakettensleper opgezet kan worden? Weegt slechts 2.750 ton

De NASA is begonnen met herstel-/revisiewerkzaamheden aan hun twee zogenaamde Crawlers. Voertuigen die al sinds medio jaren zestig worden gebruikt om raketten naar het Kennedy Space Center-lanceerplatform in Florida te rollen. Ze waren dus verantwoordelijk voor menig Apollo, Skylab of SPace Shuttle die de lucht in ging aldaar.

In de halve eeuw dat ze nu bijna in dienst zijn voor de NASA werden er 5.500 kilometers geklokt op de route van het bouwcentreum naar het lanceerplatform. Een stuk van 6.43 km over speciaal aangelegde wegen om het gewicht te kunnen houden. De rupsbanden worden aangedreven door zestien elektromotoren van het kaliber ‘jeetje, wat groot’ en krijgen hun stroom van twee generators (2.050 kW) die worden gevoed door twee V16 dieselmotoren van Alco. Goed voor een ferme 0-naar-100-tijd? Fout, de Crawlers halen 1,6 km/u met lading. Leeg gaat de Vmax naar 3,2 km/u. Ritjes met een raket vol brandstof aan boord duren gemiddeld zes zenuwslopende uren – waarbij ze een verbruik kennen van 295,6 liter diesel per kilometer. Nee, geen gunstige bijtellingsvoorwaarden voor deze twee bad boys.

In de Crawlers worden nieuwe elektrische systemen aangebracht, nieuwe dieselmotoren van Cummins Engines (1.500 kW per stuk), veel nieuwe lagers en een revisie aan het hydraulische systeem staat ook op het programa. Verder wordt de laadcapaciteit verhoogd.



43 reacties

Waren Soyus niet Russisch?
@norge: Klopt, er was wel een gezamenlijk Apollo-Soyuz project, maar die ging voor de helft (Apollo) in Florida de lucht in. http://www.nasa.gov/mission_pages/apollo-soyuz/astp_mission.html
@norge: Sojoez was en is Russisch, inderdaad.

Maar niemand heeft het over Sojoez behalve jij?


Ariane is Europees :)
@bozewolf: Je had het vier minuten eerder moeten lezen …
Is het niet goedkoper om een nieuw platform te bouwen in plaats van 75% te vernieuwen?
@smoked: Zeker weten van niet.
Valt toch mee hoe groot.

Dit is groot.


http://unique-autos.ru/uploads/images/5/0/a/4/1/4a912b456b.jpg
@anakiet: Zet 110 meter aan Saturn V raket op de Crawler en het wordt weer een ander verhaal.
@bozewolf: Dit is vooral scary met dat zaagblad voorop (of is dat de achterkant?).
@benzinehoofd:


Dat is een bucketwheel, dat “zaagblad” zijn 21 meter grote schoepen waar ze oa bruinkool mee afgraven in een dagbouw mijn, oa hier vlak over de grens in Duitsland.

http://2.bp.blogspot.com/-UVu_eDYFEmo/UCNWvpQdzmI/AAAAAAAAEvk/vn4w_SS2f8A/s1600/bagger-5.jpg
@anakiet: Die bruinkoolgravers in Duitsland zijn inderdaad immens. Heb er ooit eens naast gestaan in de jaren ’70 (Rheinbraun was niet altijd even zorgvuldig met de hekwerken om die mijnen ;) ).

Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Graafwielbagger) roept dat Bagger 293 van 2001 tot 2006 het grootste (zwaarste) landvoertuig ter wereld was. Dus is die groter dan de NASA Crawlers want die zijn ouder.
@potver7: Van 2001 tot 2006 ‘was’ dat de grootste… Zou het niet kunnen dat dat ding stuk ging, en dus sinds 2006 niet meer bestaat, en dat de crawler opnieuw de grootste is?

Ik zeg maar zoiets hoor…
@bozewolf:

Kijk nog een goed naar dit apparaat (bagger 293)

Die opgevoerde vuurpijl gaat geen verschil maken, ok hij is hoger.
@anakiet:

Opgevoerde vuurpijl? Saturn V raket een opgevoerde vuurpijl?


Dat is dit niets meer dan een uit zn krachten gegroeid zandbakspeeltje.
@bozewolf: Je snapt het idee toch? Dit ding is nog steeds 240 meter hoog..
Bagger 288 (de oudste, bouw voltooid in 1978) is 240 meter lang en 96 meter hoog. Hij werkte tot 2001 in Hambach, maar is toen als reusachtig rupsvoertuig naar Garzweiler gereden, een afstand van 22 km door het landschap, dwars over enkele wegen, een spoorlijn en een rivier. Plus leuk feitje dat dit ding 22 km gereden heeft.
@anakiet:

Die dingen zijn echt gigantisch.
@anakiet: dat is ook het eerste waar ik aan moest denken. Echt een indrukwekkende machine.
Persoonlijk vind dit soort machines ontzettend interessant.
De 2 huidige generators, leveren deze in totaal 2050 kW energie of per stuk 2050 kW aan energie?
Wat doen zr met die v16 en de diezel tank. Hebbe hebbe
Bijna 300 liter diesel per kilometer.Maar goed dat het spul in America veel goedkoper is als hier he.Hij gaat dus net zo snel vooruit alsdat een plant groeit,haha
@Alfarobert: Is dat wat ze bedoelen met CO2-compensatie? ;-)
Zou je op dat ding mogen paffen??
Anders heb ik te doen met de chauffeur(s).
@kaasboerin: Denk dat je wel kan maffen ook.
@kaasboerin: Jep, hij heeft een asbakje én bekerhouder aan boord. Aansteken doe je met ’s werelds grootste aansteker.
Ja Batman, zo zie je maar dat je toch niet the man bent met je Tumbler.
Wordt dit het nieuwe voertuig voor Schwarzenegger?
Zeker wel gunstige bijtellingsvoorwaarden, namelijk electrisch aangedreven met een range extender. Dus gewoon 0% procent. Ben dan alleen benieuwd wat ze in de lease doen. Mijn baas ziet me aankomen :-P
@quincy: roflol – en andere holle kreten. Maar hij is wel goed, ja.
@quincy:

Je kan het proberen. Mijn aanvraag is al de deur uit hoor.
@quincy: Moet-ie toch eerst op kenteken denk ik. Zou zo’n ding door een crashtest komen?
Hoewel… zou de test apparatuur door de crashtest komen?
Weet iemand nog een hefbrug waar deze rakettensleper opgezet kan worden?

Jahoor… de Muiderbrug die staat veel te vaak open…. :)
hmm, das 1718 uur heen en 859 uur terug, das 71.5 dagen in dat bakje om te leveren en 35.7 dagen om terug naar de basis te raken. Gespreid over 50 jaar. Geduldige mensen die nasa jongens.
But , will it do a burnout ?
@daffy: Will it drift?
Had er nog nooit van gehoord. Wel erg cool.
Dus als ik het goed begrijp, is dat ding, zelfs als het geladen is, 12 X sneller dan dat curiosity geval dat op mars rondrijdt?
@simonmc omdat je op mars nauwlijks zwaartekracht hebt kan elk hobbel die je te snel gaat je de ruimte in stuiteren, vandaar
hoezo hefbrug!! je loopt er zo onder door..
@joeytrambel: En dan kan je niet eens bij de onderkant… :P
Aan die dacht ik ook meteen! Dat ding gebruikt iedere dag evenveel stroom als een kleine stad, toch knap dat ie dan rendabel is nog.
@knalfa: En die hoorde als reply op die bruinkoolgraver
@knalfa: ik kon een kleine glimlach niet onderdrukken toen ik ‘bruinkoolgraver’ las…. maar dat is meer iets voor een andere weblog…. :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).