Haagse ambtenaren moeten voortaan betaald parkeren

Auteur: , 35 Reacties

Briljant idee van het ministerie van Infrastructuur en Milieu: de CO2-uitstoot moet omlaag, en aangezien een beter milieu bij jezelf begint worden de eigen ambtenaren ingezet in de 'verduurzaming'. Wie op het nieuwe onderkomen met de auto wil komen hoeft niet automatisch op een gratis parkeerplek te rekenen.

Nieuw gebouw, nieuwe mentaliteit: samen met Connekt, een specialist in duurzame mobiliteit, wordt een programma opgezet waarbij de 13.000 ambtenaren worden gestimuleerd om wanneer dat kan thuis te werken, en voor de tijden dat ze op kantoor zijn niet per auto te komen. Dit is allemaal onderdeel van een plan waarbij per 2016 ruim een kwart monder CO2-uitstoot gerealiseerd moet worden dan in 2011.

Kan je echt niet anders dan per auto naar je werk komen, dan mag je uiteraard best een parkeerplek hebben, maar dan moet je er wel voor betalen. Aftikken, dus. Het is niet bekend of dit inkomensafhankelijk zal gebeuren, maar dat zou wel mooi zijn, want nivelleren is een feest.

En voordat je nou meteen moord en brand begint te roepen: ja, het is betutteling, maar eigenlijk vind ik dit een prima idee. Meer dan prima zelfs: als overheid dien je het goede voorbeeld te geven, en weet je wel wat een vierkante meter grond midden in Den Haag kost? Laat de overheid van onze belastingcenten hier in vredesnaam niet overmatig veel parkeerplekken van maken, maar de ruimte een beetje nuttig invullen.

Het nieuwe onderkomen voor het ministerie, dat nog steeds door minister Melanie geleid wordt, is pal naast het Centraal Station, dus voor mensen van buitenaf zien we geen reden om niet met dat geel-blauwe gezwel op wielen, beter bekend als ‘de trein’, te komen. Het is even op de tanden bijten, maar het is niet anders.

Voor de mensen die in de stad zelf wonen is er al helemaal geen excuus om de auto te pakken: vlakbij je werk wonen maar toch elke dag je vieze vette lijf in een vierwieler hijsen omdat je bang bent voor natte haartjes of een beetje lichaamsbeweging, daar hebben wij een broertje dood aan. Tenzij je op maandelijke basis zo’n mooi paars eurobiljet naar je zorgverzekeraar overmaakt natuurlijk, dan mag je wat ons betreft al Big Mac-kauwend en ruftend per Hummer naar je werk.

Om de CO2-reductie te bewerkstelligen gaat het ministerie ook een kwart van het (gebutste) wagenpark van Rijkswaterstaat vervangen door elektrische modellen, zo’n 250 auto’s. Mooi, worden die tenminste ook verkocht, want particulieren schaffen ze toch niet aan.

In de plannen is voor zover we weten geen speciale positie ingeruimd voor zuinige auto’s van de ambtenaren (maar daar schijnen ze al subsidie voor te krijgen), en ook als je elke avond een karbonaadje minder eet, verwerf je niet het recht om eens vaker met de auto te komen. Want als we daar ook nog allemaal rekening mee houden, dan kunnen we geen beleid voeren.

Tot slot gaat Conekt ‘werkcoaches’ leveren die de hele dag op de afdeling de eetgewoonten van het kantoorpersoneel analyseren. Voor elke mini-snickers die er gegeten wordt moeten er 15 push-ups worden gedaan en een rondje om het gebouw. Ook kunnen ambtenaren voor extra karmapunten een boom adopteren, om zo klimaatneutraal mogelijk bezig te zijn.

Wellicht hebben we de vorige alinea zelf verzonnen, maar het zou maar zo kunnen dat dit in de toekomst werkelijkheid wordt. Big brother is watching you. (bron: Trouw (betalen), via NOS)



35 reacties

Ik weet niet of ik het een goed idee vind.
Zeer goed idee.. wij betalen, waarom zijn zij een uitzondering..
@brennie-1994: Jij betaalt om te parkeren bij je werk?
@BobbyD: Jij wil niet weten wat ‘ik’ per jaar betaal aan parkeerkosten om mijn werk te doen. Alle grote klanten zitten in de stad, alle kleine er buiten.
Dus ik moet een auto van de zaak rijden om bij de kleine te komen (want slecht OV) maar mijn baas gaat echt geen OV en auto vergoeden. Gelukkig doet hij wel de parkeerkosten.
@911GT2: Dus betaal ‘jij’ geen parkeerkosten voor je werk
@BobbyD: Waarom denk je dat ‘ik’ tussen aanhalingstekens staat…
Haha, mooi verhaal! Al zou ik er niet om staan te springen, te moeten betalen bij je eigen werkpleque…
Ach, de verhouding werk en salaris bij een ambtenaar… Houden ze nog zat over na een dagje kaartje trekken!
@faalhaas: klinkt plausibel. Maar dan vraag ik me wel af hoe hard ze werken als ze thuis werken. Voor mijn gevoel is dat niet zo hard zegmaar.
@gerbie: Misschien moeten we de ambtenaren uitleggen hoe je online kan klaverjassen, dan kunnen ze wel gewoon thuis blijven?
En terecht!
Files op de A12 opgelost…
@flippert: Nee joh, zie jij ambtenaren in de spits?
@kaasboerin: In Twente in de berm van de A35…
@notsobig: Voor zulk makkelijk geld komen er een paar idd nog nét hun nest uit. :)
Het zou mij niet verbazen als die ambtenaren die parkeerkosten vervolgens gewoon weer kunnen declareren. En dan zijn we inderdaad weer terug bij af.
@thefavis: ze declareren echt alles, dus dan zeker dit. Al is het wel goed voor de.werkgelegenheid als er een extra persoon wordt aangenomen om al die declaraties te verwerken.
Mooi subtiel beginnetje..
Doorgaan hiermee.
Nu nog personeel controleren op aanwezigheid, ja echt, zelfs dat wordt niet gedaan.
Vergeet overigens niet dat die “elektrische” auto’s heel veel geld gaan kosten in aanschaf.
De verkoper kan sowieso al vragen wat ‘ie wil voor die dingen..
Zo kostte bijvoorbeeld een elektrisch Fiatje aangeschaft door gemeente Zaanbabwe(stad) 60k..
Betalen om bij je eigen werk te parkeren? Belachelijk!
Is dat nou braboneger? :P (foto)
@beatjunky: Ja, gewoon betoale me oew mars.. Aftikkeh..
@beatjunky: Dezelfde :)
Alleen maar links en rechts gedraaide yoghurt te verkrijgen in de kantine. :D
Autoblog moet in principe tegen trein gebruik zijn vind ik,en waren die dingen niet meer vervuilend als een auto?
@norge: Als ze op kolen rijden wel denk ik.
Als je in een kantoor naast het CS werkt ben je gestoord als je met de auto gaat. Dat zal toch al gebeuren, want er zijn nooit genoeg parkeerplaatsen voor alle mensen die daar werken. Ik doe binnen 030 alles zoveel mogelijk met de fiets, dat is sneller dan de bus (die voor mij met de chipkaart 50% duurder is geworden, omdat ik in het centrum woon), alleen de weekboodschappen doe ik in één keer met de auto. Als ik naar een grote stad moet pak ik de trein, een retourtje is goedkoper dan 3 uur parkeergeld. En als ik lange stukken moet, of de provincie in, neem ik de auto. Met de auto de stad inrijden is geen autorijden.
De auto is zeker niet schoner als de trein laat dat voorop staan en niet meteen weer die aluminium hoedjes discussie opstarten hier. Als je kantoor naast het station is is de kans klein dat je sneller met je auto woonwerkverkeert. De trein is dan gewoon een prima alternatief. Uiteraard is de auto gewoon comfortabeler en de reden waarom 90% van de automobilisten ervoor kiest om met de auto naar het werk te gaan. Maar dat offer moeten de ambtenaren maar maken. Rijden met de trein is tenslotte ook nog gewoon goedkoper dan met de auto. Goede actie dus!
@pomoek: Ik wed dat ik, rijdende met het Citroën C1’tje van m’n schoonma, op ELK traject goedkoper rijdt dan jou trein.
@lemans96: en hoeveel mensen vervoer je dan in die C1?
‘de CO2-uitstoot moet omlaag’ … ‘Om de CO2-reductie te bewerkstelligen’…

Zucht…

Hebben al die Dodo’s in ’t Haagse nou NOG niet door dat, A) de hoeveelheid CO2 in s’werelds atmosfeer NIET door een paar ootootjes in piepklein kikkerland bëinvloed wordt en B) de gemiddelde, weldenkende Hollandert allang door heeft dat die hele CO2 leugen simpelweg wordt misbruikt om de schatkist te vullen?
@lemans96: dezelfde schatkist betaalt jouw uitkering, dus niet piepen.. :-)
Dat wordt flink cashen voor onze vriendjes van de parkeerpliesie
http://www.coolfunpics.com/slides/Limo_Got_Stuck.html
Hmm, dat worden gouden tijden voor chauffeurs…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).