Handig in de winter: zand achterin je RWD?

Auteur: , 95 Reacties

De winter is doorgaans het minst favoriete seizoen van de automobilist, vooral voor BMW-rijders en anderen met een auto met RWD en de motor voorin. Is een flinke lading zand de oplossing?

Bij een gladde winterse ondergrond is het vaak een hel om met een RWD-auto weg te komen. Een oplossing voor dit probleem is om wat extra gewicht op je aangedreven wielen te leggen, bijvoorbeeld door middel van zandzakken in je achterbak. Of koop een Porsche 911 Carrera, daar zorgt de motor wel voor het nodige gewicht achterin.

Het probleem met zandzakken is echter dat ze door temperatuurschommelingen kapot kunnen gaan, en bovendien zijn ze voor de kleinere medemens wat moeilijk te sjouwen. Daarnaast kan je je gewicht niet echt finetunen met die zware zakken. Dus heeft het weblog Chasing Green een lumineuze oplossing: gebruik lege PET-flessen, en vul deze met zand/kattengrid. Ze zijn beter te ‘doseren’ en ze blijven heel, aldus de ecobloggers.

Wat wij vooral heel grappig vinden is dat een groen weblog propageert om vooral heel veel extra gewicht aan je auto toe te voegen. Pluk dan gewoon een paar zwervers van straat, prop ze in je kofferbak, en zet ze d’r op een minder glad stukje weg weer uit met een (paar) euro voor ’t slaaphuis. Bijvoorbeeld. Of zoek een Aziatische dame. Wat je wel zou kunnen doen is die flessen met zand gebruiken om voor/achter je banden te strooien, heb je meteen weer (meer) grip.

Bovendien: die flessen gaan natuurlijk rollen als een gek, dus zal je ze vast moeten zetten in een kratje of zoiets. Nee, wij zijn niet ondersteboven van dit idee. Misschien heb jij nog goede tips om de achterwielaandrijvers onder ons de winter door te helpen?



95 reacties

Ja, als je problemen hebt met een schuivende achterkant, voeg je daar gewoon lekker veel gewicht toe. Overstuur galore!
@mout: Ben ik nou de enige die bij natuurkunde heeft opgelet? Massa is toch traag? Oke, meer grip bij het weg door hogere druk, maar je hebt ook meer grip nodig om niet te gaan driften en voor het remmen. Resultaat: geen verschil! Je kunt beter smallere banden nemen.
@dotternetta: Op sneeuw / in regen kan gewicht helpen om door de smurrie heen contact tussen rubber en asfalt te vinden. Maar inderdaad: daaraan helpen smalle banden effectiever.
Verder is je natuurkundige gelijk er vooral in rechte lijn. De balans van een auto is echter dynamisch. Bij remmen verschuift niet de massa, maar toch zeker wel het zwaartepunt naar voren. Vertragen in een bocht is dan ook de klassieke manier om pakweg een pre ’90 911-je uit de bocht te laten vliegen (ben er zelf ingetrapt op Zandvoort). Hoe meer gewicht van achteren, hoe groter dit effect. Niet waarop je zit te wachten bij een klaverblaadje in januari…
@dotternetta: bijna goed opgelet. Je krijgt namelijk nog steeds meer gewicht achteraan relatief het totaal gewicht dat idd ook omhoog gaat, zgn gewichtsverdeling. Op die manier heb je dus ietsie pietsie meer tractie/totaal gewicht wat net het verschil kan maken. Maar natuurlijk veel beter is gewoon winterbanden, op ijs heb je dan makkelijk 3-4x meer grip dan een zomerband en heeft je RWD dus meer grip dan een xdrive of quattro op zomerbanden! En al helemaal bij het remmen!
gewoon je schoonmoeder omleggen en achterin gooien..
@lamborgfan:

Mijn schoonmoeder mag niet eens in mijn auto!
@heidi:
Dan leen je in de winter haar oude 190, ook achterwielaangedreven dus nog steeds met reden om haar om te leggen…
@heidi: Mijn schoonmoeder past niet eens in de auto!
@lamborgfan: die ligt al in de skibox.
Leg je zomerbanden achterin ;-)
@pjotr: Vorig jaar winter in Bern een taxi genomen. Een Benz. Achterkant “all over the place” ondanks winterbanden en (serieus) een paar stukken spoorweg/rails staal in de kofferbak :-)
Nu moet ik zeggen dat deze Mr. Taxidriver wel last had van “zware voetius, alles-of-nixius-gasgeverus”. Dat helpt dan ook niet mee…
Winterbanden, sneeuwkettingen, spikes in de banden schroeven, sneeuwschuiver voor de auto monteren, sneeuw smelten door middel van gasbranders aan d voorkant…
@Alpinaa: of je koopt gewoon een Audi quattro en een setje winterbanden.
@fijnkonijn: doe ’t dan gelijk goed: koop een Land Rover of Subaru.
RWD + Vredesteins + DTC = beter dan 95% van het Nederlandse wagenpark.
Herriner je je die sneeuwstorm vorig jaar nog, met een pak sneeuw op het wegdek?
Dat er niemand op de weg te bekennen was?
Behalve ik.. Met gemak!
@kaasboerin: lol vorig jaar viel er amper sneeuw het jaar daarvoor was er sneeuw.
@the-budel-guy: Zit je nou te huilen, er lag een paar dagen een flink pak sneeuw..
Hier, bewijs, dit was die dag opgenomen ter promotie van de M1 voor dealer De Beier in Friesland; hele weg leeg:

http://www.youtube.com/watch?v=ZCEwd0CeezQ
@kaasboerin: dan zat ik fout *gaat verder met huilen*
@kaasboerin: o, je bent écht kaasboerin ;)
@kaasboerin: Hmm dat ding glibbert alle kanten op. Respect voor de bestuurder om em uit de sloot te houden (meen ik). Echt stabiel rechtuit rijden wil ik dat niet noemen.
Als ik met een Audi quattro (met torsen diff, niet zo’n Haldex geval) door de sneeuw blaas hier in CH, gaat het kaarsrecht “gerade aus”. Stabiel als op rails.
Heb nog geen ervaringen kunnen opdoen met de huidige generatie xDrive. Ben echter wel benieuwd hoe ver BMW nu is.
@fijnkonijn: Dude, ten eerste kijk die snelheden.
Ten 2e Ik postte dit filmpje om aan te tonen dat er wel een pak sneeuw lag. :)
En ja, een audi quattro vergelijken met fatsoenlijke productieauto’s..
Zo kennen we er natuurlijk nog wel een paar. :)
@kaasboerin: Vredesteins? Serieus?! Zeker die geile Giugiaro profieltjes. Laatste test wijst uit dat het hard tijd wordt voor Snowtrac 4…
@Benjamin1: Leuk voor je, geheel tegen mijn ervaringen in iig.
@kaasboerin: volledig akkoord. Heb zelf RWD en rij altijd met goede winterbanden. Heb nooit last als het sneeuwt. Op de kleine binnenbaantjes is plezier maar 10 seconden drukken op die dtc knop verwijderd.
zandzakken??? een bmw rijder hoeft toch alleen maar zijn ego in de achterbak te stoppen dat is groot zat :P
voorwielaandrijving kopen en stoppen met zeuren
@gorre: als je zo weinig van autorijden houdt… maak er dan meteen een prius van.
@Alwood: Omdat mijn auto voorwielaandrijving heeft hou ik niet van autorijden?
@motoragent: Nee, omdat je een auto uit praktisch oogpunt koopt en niet uit rijplezier.
@kaasboerin: Want een 106 Rallye biedt natuurlijk geen rijplezier en is uitermate praktisch…
@kaasboerin: geen rijplezier in een hot-hatch? Zot….
@heyaudi: motoragent:
Het gaat hier meer om mijn stelling dan specifiek FWD..
Zeg dus niet dat er wat mis is met FWD, maar refereer meer naar het idee achter Alwood’s post.
Plezier opofferen voor praktische dingen (dan verschilt natuurlijk ook weer bij dergelijke eigenschappen)
Maar goed, reageer je maar weer lekker af zodra je een piepklein kansje ziet…..
@kaasboerin: Ik vraag gewoon aan Alwood waarom hij FWD in verband brengt met een gebrek aan rijplezier, dat mag toch? Dat jij daar meteen op inspringt door zo’n botte stelling te doen kan ik ook niets aan doen ;)

Zoals ik al zei, een auto met FWD kan ook meer dan voldoende rijplezier bieden. Ik zit waarschijnlijk vaker met een glimlach op mijn gezicht achter het stuur in mijn FWD’je dan een gemiddelde BMW-rijder.
@motoragent: Zo’n stelling is nodig, want je snapt er zo te lezen nog steeds geen reet van, van de stelling..
En sja, het is maar waar je vrolijk van wordt hè. ;)
… Kalmeer en lees en probeer het nog eens, het is niet op FWD gericht..
@kaasboerin: Alwood brengt het woord voorwielaandrijving dat wordt aangehaald door Gorre meteen in verband met een gebrek aan rijplezier toch? Daar haakte ik op in ;)
@motoragent: het is prima verwoord door @kaasboerin . Een FWD kopen omdat dat zo makkelijk door de sneeuw rijdt is simpel, lui en er spreekt weinig affiniteit met autorijden/rijplezier uit.
Een hothatch kopen omdat het een gave auto is, is een heel ander verhaal.
@Alwood: Met mijn FWD kan ik ook door de bocht glijden. gewoon even handrem er op en gassen maar. Maar het is wel een stuk anders dan rwd.
@Alwood: ik spaar mijn auto liever tijdens de winter en rij iets. Al dat zout kan nooit goed zijn voor mijn auto.
@kaasboerin: Mijn reactie lag meer aan hoe jij op mij overkwam, niet om af te reageren.
Inderdaad niet aan te raden met al die ‘fantastische’ BMW piloten die we hier hebben, dat wordt driften met de kraan open. Bovendien zou het misschien toevallig ook wel een klein beetje invloed kunnen hebben op de remweg?
Dan hoop je maar dat je meer tractie krijgt, want als dan alsnog je kont komt omzetten, dan is er ook geen houden meer aan waarschijnlijk.

Misschien zo’n sproeiertje maken, net als op de treinen, die wat zand voor je banden strooit?
Degene die beweren dat RWD en sneeuw niet te doen is moeten onder hun steen vandaan kruipen, tractiesystemen zijn zeer goed hedendaags.
Daarbij goede winterbanden en een normaal rijgedrag en er is helemaal niks aan de hand.
@kaasboerin: Idd, heel dat gedoe rond RWD is geheel onterecht, en veel hangt ook af van je rijstijl. Ik heb zelf een oude Merc en in wintertijden zie mensen met FWD vaker onderuit gaan dan mij in m’n RWD E… voorzichtigheid is hierbij de boodschap.
En al zeker in de nieuwe wagens merk je hier bijna niets meer van. Eigenlijk is RWD zelfs een voordeel op sneeuw, doordat de mensen denken dat het een stuk gevaarlijker is dan FWD gaan ze automatisch anders rijden, hoewel dit niet nodig is.
@xilver: Gasten moeten is uit hun tijdmachine klimmen, er wordt gelijk gedacht aan een wild petje in een oude rotte e36 met 255 zomerbanden die een besneeuwde helling probeert te pakken. Sja, dan lukt het niet idd.
@kaasboerin: zakdoekje nodig, of heb je zelf?
@kaasboerin: ook zonder elektronica gaat het prima hoor. Gewoon een beetje controle over je rechtervoet hebben en fatsoenlijke banden monteren.
Komende winter nog maar eens een videootje schieten in het zwarte woud… met achterwielaandrijving besneeuwde hellingen op rijden enzo… gewoon met 2 vingers in de neus en een pink aan het stuur.
@Alwood: Bij Volvo is een hoop gewicht dan ook standaarduitrusting :)
@E34M5Touring: lol… maar dat blijft toch een misverstand. 740 = 1245 kg, 50/50 gewichtsverdeling voor/achter. Daarbij smal genoeg 195mm rubber, telt ook natuurlijk ;-)
@Alwood: LOL dat is 40kg lichter dan mijn 147 hahaha. Overweight Italians…
@Alwood: Geloof ik graag, heb ikzelf (nog) geen ervaring in, vandaar dat ik dat niet zomaar durfde te roepen.
Video zie ik graag tegemoet:)
@kaasboerin: Ach met de M is prima te rijden in de sneeuw. Je moet gewoon voorzichtig gas geven dan loop je overal tegenop. En een constante snelheid proberen vast te houden omhoog. Mijn moeder en stiefmoeder rijden allebei een 1 serie en die hebben beide nog nooit problemen gehad. Mijn stiefma woont in Zwitserland en ziet dus redelijk wat sneeuw elk jaar. Paar goede wintersloffen en de DTC aan, no problem.
Kachel-radiator achterin, dat werkte bij Manta Manta ook.
Dit deed mijn broer ook in de VS toen het voorwielaandrijving gedeelte van zijn pick-up het niet meer deed
Koop een audi
@kenner: Nu niet gaan overdrijven he.
@kenner: Ja maar dan wel eentje zonder quattro. Zeker de oudere zijn met voorwielaandrijving beter af in de sneeuw dan quattro door de motor tussen de voorwielen en de voorbumper.
@erwh: Wat een onzin. Ik kwam met een Audi 80 quattro B3 (ein 80’er jaren) echt overal doorheen. En we hebben hier 5 maanden per jaar witte wegen in de voor-Alpen ;-)
Gewoon in een Kever rijden. Ik kan me nog herinneren waar voor me een Volvo XC90 op dezelfde plek bijna niet weg kwam en waar ik vrolijk met minder moeite weg reed.
Bij gladheid rij ik met mijn RWD gewoon alles in z’n achteruit, dan heb je alsnog gewoon voorwielaandrijving!! Altijd het beste van twee werelden aan boord dus..
Gewoon er mee leren omgaan. En als het echt niet lukt, dan heb je gewoon de verkeerde auto gekocht…
Wat heb je liever een 3mnd overstuur of een heel jaar onderstuur……
@E34M5Touring: heel scherp :)
@E34M5Touring: Een terecht plusje !
Een Audi kopen.
Rijk genoeg zijn voor een BMW, maar dan beetje bezuinigen op de Xdrive? Paupers…
@audirs3: Niet nodig als je kan rijden. ;)
@kaasboerin:

Jammer dat er zo weinig BMW rijders fatsoenlijk kunnen rijden, klein beetje sneeuw en het gross komt amper meer van zijn plek.
@anakiet: Zie wat u wilt zien. :)
Of je zet gewoon even de driving mode op snow of ice. Scheelt een hoop met een BMW (7).
Sperdifferentieel monteren. :)
Of quattro rijden ;) elke keer heerlijk als het sneeuwt en de rwd wagens niet vooruit komen.Vaak is ook het probleem dat er van die vertegenwoordigers in rijden en alleen de stand plank gas kennen.
@dahlback: een winterband heeft makkelijk meer dan de dubbele grip dan een zomerband op sneeuw en al helemaal op ijs. De beste en goedkoopste tip zijn winterbanden die dus meer tractie zullen hebben dan 4wd op zomerbanden en bovendien geen meerverbruik geven het hele jaar rond, je zomerbanden slijten ondertussen ook niet.
Mik er dan gewoon een zak strooizout in…
ik dacht dat die groene oenen enkel glazen flessen gebruikten
Als je bedenkt dat een volle tank boven/voor de achterwielen ook al snel voor 50 kilo extra kan zorgen tov een lege tank, zal die zak van 25kg weinig verschil uitmaken denk ik.

Vroeger gooide ze in de bekende Simca’tje, Sunbeam’s en NSU’tjes met heckmotor ook altijd een zak zand voorin om niet rechtdoor de rotonde af te glijden, maar dan zijn auto’tjes die minder dan de helft wegen van een gemiddelde BMW…
Wat een kul… Dat zand doet meer voor je grip in de sneeuw als je het uitstrooit op straat…
Super smal loopvlak, spikes en zo laag mogelijk gewicht. Dat is het beste
@alwood : heb Clio RS en Megane RS gehad , kom mij niet spreken van rijplezier EN in de winter lekker nooit problemen , winterbandjes erop en nog meer fun
Lul maar verder , ik lach mij elke winter een breuk als ik alle RWD-tjes zie knoeien …..
@gorre: tsja, zonde van al die knoeiers in rwd’s… zou leuk zijn een keer naast je Clio RS te staan, op een dik pak sneeuw, voor het stoplicht, met een 26 jaar oude rwd.
@Alwood: De achterwiel aangedreven auto gaat het halen? Hoezo?
Wat een onzin allemaal. Als je goede winterbanden hebt kom je prima weg en is het allemaal niet zo gevaarlijk. In Zweden 2 weken in hartje winter met een C-klasse en geen problemen gehad op alle binnenwegen. Lekker af en toe glijden door de bocht, beetje gas los of bij en gaan :) Was een feestje!
Wat als je nu een porsche hebt met rwd
Hoeveel mensen kunnen nu echt met een RWD rijden,eerlijk? 90 % zijn leasesletjes en het zijn net diegene die alles naar je de knoei helpen omdat ze bij het minste beetje sneeuw geen meter voorruit geraken , de andere 10 % zijn mensen die echt graag RWD rijden en dit ook goed kunnen , zij hebben inderdaad minder last dan de FWD rijders
Ik vind dit niet uit , kijk maar eeens rond je als het goed sneeuwt , de wagens die stil staan zijn RWD , en niet enkel oude karren maar ook de splinternieuwe !!
@gorre: En 99% van FWD is leasebak..
Pfffffff..
Next.
@kaasboerin , inderdaad en die hebben er dan ook geen last van
@gorre: Idd, die kunnen zo over het ijsselmeer in hartje winter, no problemo want FWD………………..
Is dit nou een oud bericht dat uit de archiefkasten getrokken is??? Kan me herinneren dat we alle bovenstaande argumenten al meerdere malen voorbij hebben zien komen in eerdere berichten die exact dezelfde inhoud hebben….
Als het hard genoeg gevroren heeft wil ik dit best proberen met een goedsetje winterbanden , benieuwd of je mij kan volgen ;-)
Ach, die discussie over FWD rijders die vastzittende RWD rijders uitlachen.. Boeiend. Ik rijd een RWD en vorig jaar in de sneeuw ben ik op zomerbanden (205 breed) en zonder esp enal geen een keer vast komen te zitten. Ik heb er nu wel winterbanden op zitten omdat je daarmee wel wat beter kan rijden maar op zomerbanden lukt het ook gewoon.
Daarnaast vind ik een RWD een betere zitpositie en een minder zware neus hebben. Heb een draaicirkel van 3x niks en als ik zin heb maak ik dr lekker speels :)
Ik koop juist een afgetrapte e36 speciaal voor de winter, als die het overleefd, mag die in maart naar de sloop :)
@rijbewijzer: Hahahaha! Nice!! Afgetrapte E36’s zijn er genoeg :P
@RobinM
Afgetrapt en E36 is toch een synoniem?
@kaasboerin
Beamers of MB’s zonder winterbanden is natuurlijk één groot drama in de sneeuw. De meeste BMW rijders in die foto’s van @wimpster hebben het over zich afgeroepen de afgelopen winters omdat ze allemaal (noem het ijdelheid) op 18″ inch+ zomerschoeisel bleven rondtuffen :P
Waarom zandzakken? Dikke spoiler & hard genoeg rijden, de downforce zal je wel meer grip geven terwijl je remweg enkel verkort ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).