Hebbes! Dit is de nieuwe Peugeot 308 GTi

Auteur: , 62 Reacties

Look what the cat just dragged in...

De geruchten over een nieuwe Peugeot 308 GTi zoemden deze week al rond, en met deze foto’s in de hand wordt een snelle lancering van de heetste 308 van het moment alleen maar waarschijnlijker.

Een lid van Worldscoop kiekte deze compleet ongecamoufleerde 308 met dubbele uitlaat, dikke remmen, en sportieve velgjes gisteren op een Franse parkeerplaats achter een tankstation. Verwacht later deze maand officiële informatie van Peugeot (dat vandaag zijn 175-jarige koffiemolenjubileum viert, maar dat terzijde), rond de waarschijnlijke onthulling op het Goodwood Festival van Snelheid.

Naar verluidt gaat Peugeot niet mee in de Renault-Seat-Honda Ringtijdengekte, en wordt de 308 GTi geen keihard afgeveerde Ringraket, maar een model dat iets meer bruikbaarheid heeft voor alledag.



62 reacties

Leuk, hoe meer snelle Peugjes hoe beter! Fikse schijven voor, zeg..
Op 19 inch met 235 mm brede plakkers voor. Mooi speelgoed.
@Jochempie: hoezo?
@toniominestrone: Omdat ze vermakelijk zijn…
@Jochempie: Zijn (bijna) dezelfde Brembo klauwen als ik heb op mijn 106. Alleen staat er bij de 308 Peugeot Sport op en zijn het nieuwere klauwen. Mijne komen van een 406 V6 af. 288mm schijven, nou dit remt ook wel hoor!
Image
@VWTouran75: Hahaha, bijna dezelfde remmen??

Ten eerste zijn dit klauwen van Alcon en ten tweede zijn dit schijven van 380mm

Dus vergelijk dit maar niet met je 106 setup ;)
Mmm, ziet er goed uit!
Mweh..
Die 508 ernaast is ook lekker zeg. Leuke Fransozen.
Een van de misvattingen die vaak gedaan word door met name James May, is dat auto’s die hun ontwikkeling op de Nürburgring hebben ondergaan, automatisch kneiterhard zijn. Juist op de Nordschleife is het prettig om iets van ‘travel’ in je veren en dempers te hebben, gezien de vele hobbels, verschillende soorten asfalt en met name de hoogte verschillen. Juist een plankhard onderstel is onhandig op de Ring. De Leon Cupra 280 is ook geen kneiterharde auto, mijn inziens.

Betreft de Peugeot: ziet er erg goed uit. De 308 is standaard best een aardig auto, maar dit toont een stuk beter. Een Focus ST is hiermee vergeleken een beetje kinderachtig, dit is een nette, volwassen en subtiel dikke auto. Beetje als een Golf GTi, maar dan met net dat beetje jeu.
@gtwillem: Het verschil tussen een kinderachtige en een volwassen hot hatch is of er een trekhaak onder kan ;)
@Jochempie: en kinderzitjes. En schoonmoederbox op het dak ;-).
@gtwillem: schoonmoederbox ahahhahah
@gtwillem: Precies, heel goed verwoord. Voor mensen die een Golf GTI willen maar geen Golf GTI zegmaar.
@dutchdriftking: mensen die een golf gti willen, maar geen petje dragen ;)
@gtwillem: klopt helemaal. Vaak zijn de Nurburgring setups ook heerlijk op de normale weg doordat ze nog genoeg comfort hebben!

Ook één van de redenen dat de Öhlins setup van de Megane Trophy R helemaal niet harder is als het Cup Chassis
@ds3thp: sterker nog: hij is zelfs soepeler. De R26-R is aanmerkelijk soepeler geveerd dan de R26 Cup.

En de meeste snelle auto’s halen de snelste tijden wanneer ze in ‘adaptive/automatic’ of ‘comfort’ staan. De Sport, Sport Plus en Race standen zijn vaak veel te hard en hebben last van te veel onderstuur en tricky overstuur net wanneer je het níet wil hebben.

Kijk naar de banden waar iedereen op de ‘Ring mee lijkt te rijden: de Toyo 888. Een band met veel grip, maar relatief flexibele wangen, waardoor je de auto goed kan zetten en er een vorm van incassseringsvermogen is.
Ziet er best nog goed uit, alleen nog een subtiele spoiler ofzo
Toch maar een golf GTI…
@TimD:
Prima, dan kies ik wel voor stijl.
De Peugeot dus, hoef ik ook geen contract met de olieboer af te sluiten.
@whatdoiknow: nou ja, stijl…. Daar vind ik hem toch te saai voor.
De Golf ook hoor, daar niet van.
@timd: Die 3 puntjes erachter he…horen zeker de letters “oil” te staan
Geen ring gedoe en camouflage gedoe. lekker hun eigen ding doen typisch frans.
Ziet er best dik uit
Leuke wagen gewoon leuk ding, bewijst maar weer eens dat Fransen gewoon hun eigen ding moeten doen !
Dit ziet er prima uit. De basis-308 is al een hele mooie auto in dit segment, en deze uitvoering borduurt daar mooi op voort. Het heeft de uitstraling van een snelle auto, zonder meteen dat overdreveen ‘kijk mij eens stoer doen’-gevoel dat je bij andere hot hatches vaker wel hebt.
word er niet warm of koud van, blijft een Peugeot en de 308 is helemaal een poging tot Duits design (poor mans A-klasse)
@maarten020: je kunt hoogstens zeggen dat de velgen in de verte (vanaf de maan ongeveer) op de rotorvelgen van Audi lijken. En waarom zouden ze ook jatten, de 308 is op deze foto’s vele malen mooier dan de A-klasse.
@knipperlichtje: velen malen mooier dan een a-klasse? waarschijnlijk sta je nog op de maan of je moet even langs bij hans anders
@maarten020:
Het is niets meer dan ’n kwestie van smaak of van vooroordelen. Ik vind de A-Klasse nou echt geen voorbeeld van mooi design. Veel te zware neus en een achterkant, die niet kan tippen aan de 308. Kortom: Overdesigned, onevenwichtig en te veraf van wat ik van ’n Mercedes verwacht. En wat je vooroordeel over Peugeot ook moge zijn, ik vind hem buitengewoon goed geslaagd.
@9000cse: laten we het inderdaad maar bij smaak verschilt houden..mijns inziens is er na de 406 coupe niets moois meer uit de fabriek gerold.
@maarten020:

Grappig hoe smaken verschillen, ik vind die A klasse echt een Wannabee-Mercedes, niets straalt Das Haus uit aan die auto (statig, degelijk ) en ik vind het persoonlijk een degradatie van Mercedes om zoiets te bouwen.

Hoe ik over de sedan denk van dat model, dat weet half Autoblog inmiddels wel !
@desjonnies: Na de vorige A-klasses, de B-klasse en vooral de Vaneo kan ik niet anders zeggen dan dat Mercedes weer op de goede weg is. Ja het front van de A-klasse oogt wat zwaar en heeft te veel overgang en de achterkant is te veel Golf (blijkbaar moet dat want de 1 serie, 308 en nu zelfs Astra hebben zo’n onhandige dikke Golf C-stijl). De CLA vind ik ook maar een A-klasse met aanpak kont. Maar gek genoeg spreekt de CLA shooting brake me weer wel aan.
Deze doet de tijden van de 306 GTI herleven, me likes!
gaap gaap
@bas_bzb:
Eindelijk wakker????
Geen ringraket, maar een snelle (luxere) cruiser. Iets wat men bij Kia al van te voren hadden gezien met de Ceed GT.
Alsjeblieft, niet het nieuwe infotainmentsysteem van Peugeot er in zetten. Waar-de-loos! Verschillende keren 208 en 308 gereden maar ik kan er echt niet mee werken. Ook belangrijk: met zonnebril op, geen overbodige luxe deze dagen, is niets te lezen. Waardeloze helderheid van het scherm! Ook is minutenlang van de navigatie af moeten om even op het, zelden reagerende, touchscreen de airco hoger te zetten geen goede oplossing. Als je zoals ik iedere dag dat je werkt wat anders rijdt leer je VAG wel waarderen; iedere VW, Seat en skoda is hetzelfde
@aft0570: daarom bestel ik al die onzin ook niet. Kan het niet niet werken. Voor noodgevallen gewoon een TomTom in de Soeb. Heb je nergens last van ;-)
@aft0570: je werkt zeker voor Pon. Nou, het olieverbruik en slechte kwaliteit ka ik niet waarderen van VAG. En je opgehemelde Vagjes laten hun interieurtjes bij Faurecia (Peugeot/Citroën) bouwen.
@rufctr01: nee, werk als studentchauffeur voor allerlei leasemaatschappijen :) Daardoor rijdt ik eigenlijk alle auto’s die in Nederland veel geleased worden regelmatig, waaronder deze Peugeot. Met het interieur ben ik verder tevreden, de stoelen vind ik heerlijk en het dikke kleine stuur is erg fijn. Voor de rest vind ik VAG ook een saaie eenheidsworst maar hun touchscreen enzovoort werkt wel altijd.
Ik vind de 308 in reguliere (14%)uitvoering zeker zonder xenon een beetje saai overkomen. Ik weet niet hoe ze het bij Peugeot geflikt hebben, maar deze vind ik juist verschrikkelijk mooi. Mag best bij mij op de oprit staan.
Mooie wagen, en nu nog die 308R..
Ziet er goed uit. Maar het mag wel met wat meer schwung.
Vind hem gewoon leuk, het hele 308 model vind ik meer spreken dan Opa Golf van de 84e generatie, kweenie zelfs de gewone heeft van die lekker gevulde wielkasten en toch weer iets Frans qua uitstraling.

Zoals ooit een Frans sprekende Belgische (ook wel Waalse genoemd) ooit over mijn MGB zei : Tres Sexy yes ?
En ‘echte’ uitlaatsierstukken!
And we have a winner!
Vind dit toch een heel leuk bakkie.
Ik overweeg serieus een 308 GT diesel te nemen na de A3. Vind het een mooie auto. Helemaal op de 18inch wielen. Al staan deze ook lekker hoor. Denk dat het een leuk ding wordt. Niet zo puur performance wellicht maar wel een goeie allrounder.
Goeie concurrent voor de golf GTI dus. Z’n looks zijn in iedergeval meer dan prima.
Is dit niet stiekem een mule van de Audi A3.
Prachtige auto, de 308. Helemaal in zo’n GTI trainingspak.
Golf GTI met Franse afwerking en altijd weer mindere prestaties, weer lekker laten staan.
@schellekens006:
Knappe conclusie terwijl je de specs niet weet en er geen meter mee gereden hebt.
Ik ben toch wel benieuwd hoeveel vermogen deze GTI gaat krijgen en of er nog wel een R komt.

Gezien het feit dat ze ook al de remmerij van de RCZ R hebben overgeplaatst zal ook het 270pk blok wel zijn weg hebben gevonden!

Dan heeft Peugeot (PSA) op dit moment niets sterkers in huis!

Trouwens best grote kans dat dan nu ook eindelijk die DS DS4 Racing er komt!!
Koekblik, Franse meuk..
Als je ziet hoe een 208 GTI eruit ziet geloof ik er niet in dat dit de 308 GTI is. Zwarte wielen, 2 uitlaat eindstukken en aanpak dorpels op een standaard 308 maakt geen GTI. Peugeot kan veel beter.
Die Fransen zijn goed bezig. Nu nog de 108 nog als Gti en ik ben fan.
Zo jammer van dat gekke dashboard. Voor mij een dealbreaker. Jammer want hij smoelt best goed.
Ik heb per toeval een Aanvulling op het instructieboekje gehad van de 308 GTi!

-edit: thanks! we hebben het verwerkt in dit artikel
@marklammers: twee versies dus: 250 en 270pk!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).