Heeft jouw auto nog een volwaardig reservewiel?

Auteur: , 83 Reacties

Heb jij zo'n spuitbus met schuim in je kofferbak liggen? Zo'n smal 'thuiskomertje' of gewoon een echt volwaardig reservewiel? Als je tot die laatste categorie behoort dan ben je tegenwoordig een uitstervend ras. Uit een onderzoek van de Belgische mobiliteitsclub VAB blijkt dat maar liefst 80% van de nieuwe auto's (standaard) geen volwaardig reservewiel meer heeft. En dat is minder handig dan het lijkt.

Al enkele jaren zijn autofabrikanten bezig om het (volwaardige) reservewiel uit te bannen. Dat doen ze niet omdat zo’n wiel niet handig is, maar omdat zo’n wiel veel te zwaar is. En tegenwoordig telt immers elke kilo mee. Zo’n zwaar wiel achterin je kofferbak kunnen ze dus missen als kiespijn, zeker omdat je (statistisch gezien) vrijwel nooit een lekke band zal hebben.

Drie jaar geleden lag het percentage nieuwe auto’s zonder standaard volwaardig reservewiel volgens de VAB nog op 40%, maar nu bleek na een onderzoek op het Autosalon bij 18 fabrikanten dat het op 80% ligt.

Toch zorgt het niet hebben van een (volwaardig) reservewiel vaak genoeg voor problemen. Niet elke lekke band is namelijk te repareren met zo’n spuitbus met schuim. En ook op zogenaamde runflat banden kan je immers niet altijd doorrijden. En een op de zes pechgevallen in het buitenland komt door bandenpech. Bij 51% van de onderzochte auto’s was het overigens nog wel mogelijk om een volwaardig reservewiel als optie bestellen. De gemiddelde prijs voor deze optie was 84 euro.

Wat heb jij gedaan toen je een nieuwe auto kocht? Of wat zou jij doen? Neem je het risico en vertrouw je op een thuiskomertje/spuitbus? Of heb je liever wat meer zekerheid en kies je voor een volwaardig reservewiel in je kofferbak. (via: hln.be)

PS Dat je met thuiskomertjes toch plezier kan hebben bewees petrolhead Chris Harris onlangs nog door te gaan driften met 4 thuiskomertjes onder een C63 AMG Coupé.



83 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Als je met een beetje goede banden rijd en niet te veel gekke dingen doet valt het over het algemeen wel mee.
Je hebt ook van die run-flat tires maar dat rijdt voor geen meter
Thuiskomertje is prima! Die extra kilo’s in gewicht heeft natuurlijk ook positieve invloed op de categorie in wegenbelasting.
Bij mij bleek ook zo’n spuitbus in te liggen.
Heb snel een winterband in de toch aanwezige reservewielbak gestopt.
In mijn auto is geen ruimte gereserveerd voor een reserveband, zelfs niet voor een compact thuiskomertje. Auto is standaard geleverd op runflats en dat rijdt prima.
@dennis: ik rijd zelf ook met runflats, maar dat bevalt me toch wat minder. ik heb brede banden, voor 225, achter 255 en de auto is zo nerveus geworden met runflats, hij trekt van links naar rechts bij sporen. Daarnaast hebben de banden het comfort van een spijkerbed! Echt elk dubbeltje voel je, voor mij volgende keer maar een lekke band en geen runflats meer.
@Initial_D: Verschillen in eigenschappen van de auto’s, verschillen in type/merk runflat banden, verschillen in de beleving van de bestuurder. Een combinatie van deze factoren maakt dat niet iedereen even gelukkig zal zijn met runflat banden. Ik herken het beeld dat hij schetst niet en ben er zoals gezegd erg tevreden mee.
@Initial_D: Bij mijn auto zijn de runflats al vervangen door gewone banden. Ik heb eens een proefrit gedaan met runflats onder een identieke auto en ik ben tevreden zo.
Er zitten 2 spuitbussen met antilekspul in de kofferbak want met 1 bus krijg je alleen smalle banden gevuld.
@Initial_D: idem. Ze zijn veel harder en spekglad. Voor mij ook nooit meer.
@dennis: same story here. Hebben ook al 2 keer een lekke band gehad en dan probleemloos nog kunnen doorrijden op de runflats!
@CedricH:
Ik heb ook runflats zowel op de zomer als op de winterbanden. Op de zomerbanden (19″) is het comfort bagger bij een mindere weg, maar het ziet er wel mooi uit die grote velgen.
Op de 18″ winterbanden is het comfort een stuk beter, ook met runflats.
Ik heb ook 2x een lekke band gehad en in beide situaties voldeed een spuitbus niet. Nog net (met moeite 80) mee naar huis te rijden en er dan achterkomen dat het lek is uitgegroeid tot een scheur van 30 cm…
O en op een circuit rijden moet je helemaal niet doen. De wangen van die banden zijn zo stijf/hard dat ze bij extreem gebruik door het loopvlak heen snijden!
Bij de bestelling werd die er door de verkoper voor niks bij besteld. Hoort gewoon bij een nieuwe auto vond hij. Je hoorde ons niet klagen hoor :P. Het is een volwaardig wiel, geen thuiskomer, maar logischerwijs wel een andere maat (205-55-16 i.p.v. 225-40-18).
Volwaardig reservewiel ligt er bij mij nog in de koffer! Ik heb dat statistisch haast onmogelijke lekrijden al gehad… In een donkere tunnel was er een stuk hout, een dikke splinter, mijn band in gereden. 20meter verder stond ik stil, reed bijna op velg! En dan ben je blij met een reservewiel als je nog 50km moet :)
Ik heb zelf een leaseauto, dus pechhulp zit er voor mij al bij in.
En tsja, de bose subwoofer moest ook ergens geplaatst worden :P Haha nouja, als ik die optie aanvinkte zou ik geen reservewiel/thuiskomertje meer kunnen krijgen. Ik vind het best!!
@gforce:
Ik heb liever een goede pechhulp achter in de bak liggen (reservewiel) dan dat ik er op eentje langs een drukke snelweg moet wachten.
Onze discovery 3 heeft gewoon standaard een volwaardig reservewiel
Bij mij schuim en compressortje. Die heb ik er zelfs ook uitgehaald om audio in te bouwen. Als ik lekke band heb regel wel wegenhulp. Afgelopen 3 jaar / 150.000km niet voorgekomen dus goed weggekomen. Scheel weer hoop ruimte en gewicht.
Beide auto’s een volwaardig vijfde wiel, originele velg. Hulde aan oldtimers.
Reserve wiel, maar na een dag bij me moeder geweest te zijn door 2 spijkers gereden, dus daar had ik alsnog weinig aan.
Gaaf filmpje van Chris Harris. Zelf al met een spijker per ongeluk in de band rondgereden en nog steeds geen lek gehad hierdoor. Ik vind die besparing wel prima
Gaa filmpje. Ik heb een volwaardige velg en band aan de achterkant hangen. Ga ik ver op reis dan heb ik er ook nog een op het dak :)
dan ben ik een uitstervend ras, ik heb nog steeds een volwaardig reservewiel :-)
@Treff:

Jij bent niet de enige, ik heb zelf ook een volwaardige reserve wiel :D en ben daar wel blij mee(zeker toen ik in de ochtend er achter kwam dat me band helemaal leeg was) :P
Mijn reservewiel hangt onder de koffer, aangezien ik het er nog nooit van onder gehaald heb weet ik niet zeker wat voor eentje het is. Maar ik ben er zo goed als zeker van dak ik een volwaardig reservewiel heb. Bij een 206 maakt dat ook niet veel uit.
Ik behoor dus bij het uitstervende ras!
Ik prefereer een thuiskomertje, weegt niet veel maar je kan altijd verder. Wat je van die spuitbussen niet kan zeggen, als je band echt kapot is dan is het gedaan.
Met een thuiskomertje kom je altijd op je bestemming!
Nope zelfs geen thuiskomer in de Grande Punto :(
Veel hangt af van wat voor wagen je hebt… mijn auto heeft geen reserve wiel terwijl mijn pa gewoon een volwaardig wiel met velg en al onder zijn wagen heeft hangen, het is gewoon een vijfde extra wiel. Heb een vriend die een tijdje met een eigen gefabriceerd reservewiel heeft rondgereden… leek net van een overmaatse kruiwagen te komen.
@xilver: Zelf een reservewiel maken? :D
Te gierig om er eentje te kopen ofzo?
@vale46: Hij heeft mijn leeftijd, dus dat betekent dat ons budget nogal beperkt en dan begin je te improviseren voor oplossingen. Zeker als je, zoals in zijn geval, minder wil werken in je vrije tijd ;-).
@xilver: Ik kan me niet inbeelden dat zoiets veilig of legaal is. Maar een deftig wiel onder je auto vind ik toch een basisbehoefte hoor!
@vale46: Het was natuurlijk maar een tijdelijke oplossing want zoals je zegt, zoiets is niet echt toegelaten. Na een aantal weken heeft hij toch een nieuw wiel gekocht omdat hij inzag dat het zo niet verder kon.
Heb een thuiskomer in m’n golf 5. Later nog een spuitbus uit een vw gehaald (wrak). Dus heb eerst een spuitbus om te proberen, en als het dan echt moet nog een wiel:p overigens is het me nooit overkomen, maar het komt nooit gelegen, dus ik MOET gewoon een wiel hebben:)
Volwaardig reservewiel er bij gekocht. Vermoed dat het de standaardmaat is en geen 18″, nooit gecontroleerd. Spuitbusmeuk.geloof ik niet in, volgensmij rij je de hele band en eventueel velg kapot. Liever wiel verwisselen en later die week de band fatsoenlijk laten repareren.
Nope, alleen een reparatieset!

Was trouwens wel een gratis optie om er ook een reservewiel bij te hebben!

Rijdt nu al 37000km met dezelfde set banden en geen enkel probleem gehad, dus een reparatieset is afdoende!
Daarnaast gratis service via de dealer dat als er iets is, ze de auto komen halen ;-)
Peugeot had overigens de mooiste, trof achterin de 406 destijds een reservewiel met lichtmetalen velg aan. Enkel de schonere velg zou verraden dat er een reservewiel onder lag.
toevallig twee maanden geleden nog gehad met een huurauto, 200km van huis.

groot gat in een van de achterbanden en alleen een ontoereikend kitje. keurig geplugged door de ANWB, maar toen begon het feest pas: (na 16:30) een bandenboer vinden die een band had voor een polo slowmotion. Ik heb uiteindelijk 4 moeten bellen en eentje 20km verderop had er eentje liggen.

De anwb-monteur vertelde nog: Als je dat in frankrijk overkomt, kun je 4 nieuwe banden kopen, want je mag daar niet met verschillende banden rijden.
@Simpson: in Nederland moet je per as ook dezelfde banden hebben.
@robbie:
Rij al geruime tijd met verschillende merk banden (wel dezelfde specifictaties) op de achteras.
En iedere keer extra navraag gedaan tijdens de APK : geen probleem.
Ik heb een enorm reservewiel, maar geen probleem met ruimte want hij hangt aan de achterdeur. Toch wel handig zo’n SUV. Maar mijn Midasje rijd ik meestal zonder reservewiel in de koffer, behalve als ik naar het buitenland ga.
Ik heb een gewoon wiel maar is hij wel een 1 inch groter dan de rest :p en om de kilo’s hoef ik het ook niet te doen hij weegt toch maar 630 kilo.
Neen, zo’n spuitbus en eerlijk gezegd vind ik dat maar een triestig iets. Tijdje terug plat gereden, gat te groot om te kunnen dichten met zo’n spuitgeval => Pechdienst bellen -> 45 minuten wachten -> zo’n 35km te auto laten slepen naar de garage -> pechdienst mij thuis afgezet -> volgende dag met het openbaar vervoer naar het werk -> telefoon naar de garage -> telefoon van de garage dat ze niet mogen werken aan de banden -> auto 10 km slepen naar de bandencentrale -> telefoon van de banden centrale -> ’s avonds met openbaar vervoer naar huis -> volgende dag vriendin mij naar de bandencentrale voeren…

En dat voor wat? Een koreaans reservewieletje en velgje van alles te samen €65….
Spuitbus.. Nooit gebruikt. Ik hoop dat ik nooit in het donker een lekke band krijg, ik kan er anders niks mee…

Nog niet genoemd: na het gebruik van zo’n spuitbus is je band vernaaid. Terwijl wanneer je een reservewiel hebt de kans bestaat dat de lekke band nog te repareren valt met een prop
@baasbas: Volgens mij kan je het schuim gewoon weer verwijderen , als je de band van de velg haalt!
@luuktb: volgens mij niet…
@luuktb: Voor zover er nog wat van de band over is. Ik geloof er niet in dat dat spul daadwerkelijk iets uit haalt, volgensmij kan je de band wel afschrijven.
Vroeger had ik een volwaardige reservewiel in mijn escort. 1 keer gebruik van gemaakt. Nu een thuiskomertje in mijn focus. 1 keer gebruik van gemaakt, maar was naar mijn mening niet echt een succes. Met 80 km/h over de snelweg :shock:
@reinier73: ben van plan om binnenkort toch een volwaardige reservewiel voor mijn focus te halen. Vooral als je op vakantie bent is het erg fijn om er 1 te hebben.
Thuiskomertje.
Is wel verrekte vervelend als je op Zondag diep in Frankrijk een lekke band krijgt en met negentig per uur naar huis toe moet sukkelen.
En dat 700 kilometers lang.
Maar ja, je komt er tenminste nog mee thuis
@desjonnies: Waarom moet je met een thuiskomertje zo traag rijden?
@vale46: Thuiskomertje is kleiner en smaller dan een normaal wiel. Mag je overigens ook maar een beperkt aantal kilometers mee rijden, geen 700.
@RoT___: Zo ver was ik ook al, maar is dat dan zo zwak dat het niet eens 120km/h aan kan :s
Heb in de BMW een volwaardige lm velg met reserveband. Gelukkig wel, vind het toch wel prettig. Die schuimkitjes zijn echt waardeloos. Bij een klapband of een groot gat heb je er niks meer aan.
Is dat niet verplicht in sommige landen? Ik hoor soms verhalen van mensen die een platte band hadden in Duitsland. Dit niet konden repareren en een boete kregen.
Ik heb nog een reservewiel, maar vanwege het gewicht gaat ‘ie er denk ik ook uit. Dan kan mooi de accu daar gaan wonen.
Gewoon een thuiskomertje, mooie tussenoplossing! :)
Hier een twee reservewielen standaard aan de voorkant.. 1 om een lekke band te verhelpen, 1 om de voorkant te verzwaren..

Welke auto rijd ik?
@llewy: 2CV?
@llewy: Kevert!!
(ik had er altijd een zak zand inliggen)
@Hubert: Juist! Zak zand werkt ook prima ja!
Heb ook een thuiskomertje in mijn Honda liggen, zo’n oranje nog wel. Yokohama bandje eromheen waar max 80 op staat, gewoon oppompen tot bijna 4 bar en 140 knallen ermee, gaat helemaal prima. Heb er zelfs een keer bijna 400 km mee doorgereden met minimaal 120 km/h, zie geen reden voor een volwaardig reservewiel.
@panzerknacker:
1 keer uitwijken bij 140 met een thuiskomertje en je weet waarom er Max 80 op staat.
Als je het tenminste nog kunt navertellen ;)
Gelukkig een volwaardig reservewiel, 1x een spijker gehad en 1x dat met 120 mijn band uit elkaar knalde.
Volwaardig wiel, heb ooit met een lease bmw en runflats (die voelen als massieve banden) een lekke tuub gehad op zondag in frankrijk… dan kan je dus niet verder (wang van band was stuk, dus runflat was weinig run, en veel flat).
Sindsdien met iedere auto een gewoon reservewiel er in besteld.
hier ook een volwaardig reservewiel aangekruist op de optielijst.
Ik heb gewoon eem echt reserve wiel eronder hangen, alleen staat mijn auto op 18″ inch lichtmetaal met run flat banden, maar het reserve wiel heeft gewoon een normale band…
@meneersander: en is een stalenvelg.
mooi plaatje
ANWB daar red je levens mee!
@Benz65: +1 ahahah
heb toen ik mijn nieuwe banden liet plaatsen een oude band gratis meegekregen, heb voor 30 euro een stalen velg gekocht en nu ligt er een echte band in men koffer, want ze hebben zelfs de plaats nog steeds voorzien, al lag er enkel isolatieschuim op de plaats ervan. handig.
Mijn auto heeft gewoon 5 exact dezelfde stalen velgen. 4 op de normale plaats en eentje achteraan onder de auto (in weer en wind).

En daar ben ik héél content mee, want in het buitenland banden laten repareren is meestal duurder (omdat bvb. je de goede adresjes niet weet). Een paar jaar geleden nog 2000km op de reserveband bijgezet.

Zo’n thuisbrenger of spuitbusrommel hoeft voor mij niet hoor. Doe me dan maar de kg’s van een extra wiel.
Ik heb gewoon een LM-velg achter in de koffer liggen. Opzich geen must, maar wil sowieso een volwaardig wiel achterin hebben liggen.
.
Dan de vraag, hoe vaak checken mensen de bandenspanning van hun reserve wiel?
@Vreddy_B: Bandenspanningsmetertje voor een paar cent heb je er een, heel handig ook voor je andere banden hoef je niet elke x bij de pomp te checken met dat vieze ding.
@luuktb:

dat wel, maar dat beantwoord de vraag niet, hoe vaak controleert men het nou.

ervan uitgaande dat je een reserviewiel hebt, wanneer heb je je bandenspanning ervan gecontroleerd?
@timberleek: Je zou eigenlijk het ventiel moeten verlengen tot in de koffieruimte zodat je gemakkelijk kan controleren en niet eerst alles moet uitladen.

En als je nog 1,3 bar in je reserve wiel hebt kun je de pomp ook nog wel halen denk ik zo.
@Vreddy_B: heb gewoon ook een voetpompje in de auto… Heel handig en kost geen bal…
@tjorque: niet zo heel gek idee op zich zelf maar zo kan je natuurlijk een hele gereedschap set meebrengen met nog wat olie en koelvloeistof etc :p
Reservewiel? Ja, maar voor noodgevallen heb ik ook een handkarretje en een Bulgaar achterin.
2 kant en klare thuiskomes en in de derde een thuiskomer zonder lucht, met compressortje erbij.
@p993: zodat je de banden op één as gelijk kan houden?

en eentje voor als je de thuiskomer lek rijdt?
@tjorque: nee, slechts eentje per auto…die gok durf ik aan ; -)
Ja een reservewiel in de maat 245/40/17……vandaar dat de wagen ook 1792 kilo weegt ;)
Volwaardig reservewiel in de koffer. Al is het wel een 16 inch, geen 17 inch. Maar wel blij dat het geen runflats zijn, dat rijdt voor geen meter.
Ik heb nog een mooi 205/65/15 maatje achter onder mijn franse dame liggen. Een klassiek maatje dus…

Moet ik wel bij zeggen dat ik never, nooit niet een thuiskomer wil hebben, aangezien een volwaardig reservewiel ook wel zijn pluspunten kent (op vakantie een lekke band betekent niet meteen een grote + in reistijd, hooguit 10 minuutjes) en je hebt wat extra ballast achterin, wat ik wel als positief ervaar ten opzichte van mijn vorige auto, die achterin veel te licht was.

Dus doe mij maar volwaardig ouderwets maatje reservewiel.
Bij de een een thuiskomer en bij de ander een volwaardig wiel. Maar aangezien onder die veel bredere banden liggen dan standaard, heeft reservewiel wel wat weg van een thuiskomer.

In die spuitbussen heb ik weinig vertrouwen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).