Heftig: Jaguar XJ220S met 700 pk gaat onder de hamer

Auteur: , 57 Reacties

De toevoeging 'S' mensen, daar gaat het om. Met een oplage van slechts zes stuks is dit toch wel één van de meest begerenswaardige Jag's op deze aardkloot ooit.

Nu is een reguliere Jaguar XJ220 al een aparte verschijning, maar met een oplage van 281 stuks velen malen minder exclusief dan de XJ220S. Deze S-versie werd namelijk gebouwd als homologatiemodel voor de XJ220C: een hardcore racevariant die het moest opnemen in de FIA GT-klasse en gebouwd werd onder het toeziend oog van pk-held Tom Walkinshaw Racing (TWR). Om deze Jag mee te laten racen moesten er minimaal vijf straatauto’s gebouwd worden. Dat werden er uiteindelijk zes, en wellicht de zes meest epische Jaguars ooit.

De gewone XJ220 moest het stellen met een aluminium body, maar de XJ220S kreeg een koolstofvezel carrosserie -op de deuren na- en woog hierdoor slechts 1.080 kg. Daarnaast kreeg de 3.5-liter V6 turbomotor een ernstige vermogensstijging te verduren: van 549 pk naar 680 pk. Verder aanpassingen zijn onder meer de splitter aan de voorkant, een verstelbare achterspoiler en bredere dorpels.

Nu schijnt het dat de huidige eigenaar (die de Jag met chassisnummer 784 ruim acht jaar in bezit heeft) het vermogen nog verder heeft laten optillen. Mede door een titanium uitlaat en software-aanpassingen. Dit zegt veilinghuis RM Auctions erover:

An expert from Spain was flown in to install the exhaust as well as perform a major service on the engine. This included replacement of all belts, injector cleaning as well as recalibrating and updating of the computer software. The result of this work is an outstanding output of approximately 700 horsepower. The brakes and clutch have also been serviced.

Verder is de SwaggerJag in de kleur van de Lamborghini Reventon gespoten, zijn de wielen en het interieurleer opnieuw ‘gedaan’ en mag de auto op de aanstaande veiling tussen de 225.000 en 300.000 dollar opbrengen. Serieus veel geld, maar daar krijg je toch echt wel een van meest bijzonder auto’s uit de jaren negentig voor terug. Op 19 januari gaat het speeltje onder de hamer. Wie zijn garage wil vullen met deze bonk petrolheadporno kan zich wenden tot RM Auctions. (via GTspirit)

Bonusvideo: De matgrijze XJ220S in actie.



57 reacties

Heb hem al een tijdje op mijn blog staan. Heerlijk apparaat. Nog steeds blijft dit de droomauto van toen. Turbo en looks.
ik vind de vraagprijs eigenlijk vrij laag, voor een auto waar er maar 6 van zijn gemaakt.

wel een hele vette machine, hebb0n!!
@560pkferrari: same here..
@964rs: een tonnetje of 3 erbij, zou ik zeggen ;)
@reinier73: je zou het bijna gaan denken inderdaad.
@reinier73: Laatst had een “verre kennis” op zn bedrijf ook zo een ding staan voor relatief maar €160.000 dacht ik. Had ik het maar.
@560pkferrari: zou een gewone, originele niet ook zoiets kosten??
@p993: denk het wel, daarom vind ik hem ook ‘goedkoop’
spannend zeg een filmpje van iemand die 3 minuten doet over het parkeren terwijl er ruimte zat is
@jelle1990: Maar wel een prachtige auto
@jelle1990: inparkeren in een supercar is ook heel iets anders dan parkeren in een normale auto, daarnaast is dit ook nog aan een hele drukke weg…
I came
Super gave auto’s blijven het, dit was mijn droom auto (ofja, de XJ220, niet de S) toen ik nog een jong menneke was.
Als joggie van 11 liep ik vaak de showroom binnen van Jaguar Houten waar deze XJ220 stond. Nu 19 jaar later vind ik hem nog steeds heel erg mooi.
@broodje_aap: stond er 1 in houten? Nooit geweten :(
Een van de lelijkste supercars ooit, maar indrukwekkend is hij wel.
als die met 6 stuks 300.000 moet opbrengen, wat moet deze one off dan opbrengen?

@wimbers: Ik zal beginnen met bieden: 3 euro.. Lijkt me een schappelijke prijs!
De normale is al mooi, maar deze met zijn aangepast voorkant en mistlampen en spoiler en dorpels is helemaal prachtig! Oprecht mijn droomauto!
Nog nooit een wagen gezien in zo’n ‘fout’ kleurtje met zoveel spoiler meuk erop die er ook nog enorm goed uit ziet.
Wat een ongelofelijk lekker ding.

Zonde van die 700pk, da’s toch nergens voor nodig in een wagen die er al ruim 500 heeft en maar 1000kg weegt.
gedwongenleaser
Geeft je op het raam geplakte TomTom aan spoedig op plaats van bestemming te zijn met 300km, ben je vergeten de parkeertijd mee te rekenen…
@gedwongenleaser: Haha, heb je wel een punt. Maar dan pak je toch gewoon 2 parkeerplekken?

En wieweet als je zo’n mooie auto heb willen mensen je wel helpen met kijken! ;)
gedwongenleaser
@kliko: oh dat willen ze wel, zie je ook in dat filmpje. Alsnog duurt het godsgruwelijk lang alvorens die bak een keer op zijn plek staat. Maar met zo’n geweldige wagen doet dat er natuurlijk niet toe :).
Wat een heerlijke auto, een model die wel een dikke spoilert op achterop kan verdragen!
Wordt alleen wel lastig hier in drempelland nederland… :(

Prijs vind ik reuze meevallen voor deze auto. Zijn er ook specs? 0-100, Vmax e.d.?
@kliko:
standaard zou 220 mph moeten kunnen halen.
De top van deze versies zijn afhankelijk van de geplaatste overbrengingsverhoudingen.
@Hubert: gewoon op maximaal natuurlijk. :D
leuk verjaardagscadeau … ga toch eens mijn vrouw lief aankijken!
@Treff: dan moet je wel heel lief gaan kijken denk ik zo! :P

misschien wil de bank ook wel meewerken ;)
Als er een auto is die ik écht MOET hebben, is het deze. Een prachtige auto en deze uitvoering maakt hem echt fout, maar omdat deze zo exclusief is ook enorm gaaf! Hebben dus.
@Thijsj: Dan voorzie ik een grote teleurstelling in je nabije toekomst… “MOET hebben”…
@Thijsj: Dan MOET je nog wel ff gaan WERKEN!!!!!
Echt hey, verdomme wat een auto. De jaren 80 en 90 blijft gewoon echt superieur wat supercars betreft naar mijn mening, daar kan niets tegenop.
Hmmm, gebouwd door Tom Walkinshaw Racing…. Als hij dan van eenzelfde bouwkwaliteit is als de Clio V6 ph1, heb ik liever een originele :) Desalniettemin blijft het een dikke bak!
De XJ220 is de meest overdreven teluerstellende van deze generatie “supercars”.
jaguar wilde graag een potje meeblazen maar ze hebben zich niet aan hun woord gehouden.
Er ligt een Cosworth V6 blok in dat uit de MG Metro 6R4 komt maar dan geblazen met 2 turbo’s
Ze hebben meer XJ220’s geproduceerd als afgesproken.
Zelfs Italianen uit Maranello zijn betrouwbaarder :P

En van al deze Supercars?
Doet u mij maar een EB 110.
In het blauw.
De naam Bugatti doet die van Jaguar in deze klasse verbleken.
@desjonnies: Inderdaad, 1 grote naaierij, leugen na leugen.. Daarom alleen al kijk ik weg als ik deze auto zie. Uit principe.
@kaasboerin: Ik sluit me er helemaal bij aan. Onhandig en onbruikbaar ding. Schijnt te rijden als een vrachtwagen. En met deze kom je niet eens een opritje op en de kleur is ook nog eens spuuglelijk. Wat een flop.
@desjonnies: is deze wagen niet uit de tijd dat Jaguar nog best wat potjes brak in de Le Mans?

Doe mij deze jag maar maakt me niet uit ze allemaal bij elkaar hebben moeten verzinnen en liegen.
Rijden kan ik toch niet dus daar hoef ik het niet voor te doen en god wat is deze wagen mooi zoveel mooier dan andere wagens tot de dag van vandaag.
@desjonnies: Vergeet niet dat de motor uit de MG Metro 6R4 z’n leven begon als letterlijk een afgezaagde Rover V8 –> V6.

Maar nadat Patrick Head & Williams zich er mee bemoeidden werd het van 240pk naar 420pk (NA) en later dus door TWR doorontwikkeld tot bijna 700pk (Twin-turbo).
@dawwg:
Vout!
Zoals ieder British Leyland plan, ging dit voortijdig de mist in.
Op de 6R4 waaraan ik werk is geen spoor van BL te vinden.
De castings vaqn deze motor zijn aan een Indiër verkocht door Cosworth en blaas je iets op dan ben je gewoon aan de beurt.
Wat een bak!
Doe mij voor dat geld een lekker originele 959…ieder zijn legende fetisj!
@desjonnies: Er zijn er 265 in totaal gebouwd. Er zouden er 350 geproduceerd worden. Er zijn er daadwerkelijk 170 auto’s verkocht. Dit met als reden omdat er in eerste instantie een V12 in gelepeld zou worden. Maar door de toen geldende emissie eisen is het een V6 geworden. Toen zijn er klanten geweest die de aanbetaling van 95.000 pond hebben terug geeist.
Ik heb dit even na een kleine zoektocht op internet gevonden. Of het waar is dat laati k even in het midden.
Persoonlijk vind ik dit een grandioos mooie sportauto en bruut snel. 367 Km/u voor een auto uit die tijd is gigantisch! Zelfs een Pagani trok het niet tegen een XJ220.

Deze auto is van orgine zilverkleurig. Het schijnt dat alle 6 tenminste 1 keer van kleur zijn veranderd in het verleden.
*drools
sjonnies heeft zeker wel gelijk (zoals meestal met dit soort dingen, 3 hoeraatjes voor ons persoonlijke archief), maar we kunnen niet ontkennen dat de xj220 qua pure brute power en snelheid niet heeft teleurgesteld. Die ludieke 220mph voor een jaren 80 concept was natuurlijk al (te?) optimistisch, maar dat hebben ze uiteindelijk wel bijna gehaald.

Zou ook denken dat deze über lichtgewicht body een positief effect heeft op het weggedrag. De normale schijnt nogal log te zijn, maar een paar honderd kilo minder is niet niks. Als ie echt minder dan 1100 kg weegt hebben ze ruim een kwart v/h gewicht afgeschaafd.


En onbetrouwbaar…tsja, als je voor 300k+ een super exclusive 20 jaar oude hypercar koopt…:D
Prachtig!
@desjonnies: Zijn er nu wel meer geproduceerd dan afgesproken? Ik kan het nergens vinden.
Ken em uit PGR4, bloedsnel maar wist niet echt van zn echte bestaan. Alleen zo jammer dat ik én te laat geboren ben en geen $300.000 heb liggen…
onder de hamer? zonde.. dan wil ik em wel hebben..
Dit is een van de eerste droomauto’s van me, vroeger (jaren 90) had je van die modelletjes die je bij zoveel keer tanken bij de Shell cadeau kreeg. Ik was gefascineerd door de lage lange belijning. Hopen dat ik de echte ook nog eens aan mn collectie kan toevoegen!
@desjonnies
Deze motor is door dezelfde man ontworpen als de mateloos populaire Cosworth DFV V8 F1 motor uit de jaren 60 70 en zelfs de jaren 80! en deelt veel features met deze motor. Hij is door Williams toen in de Metro 6R4 gelegd en het ontwerp werd later aan Tom Walkinshaw verkocht. Voor de XJ220 was eerst de V12 gepland, maar die bleek uiteindelijk te zwaar. Omdat Tom Walkinshaw deze auto en de Groep-C auto’s voor Jaguar ontwikkelde, kon deze V6 gemakkelijk in de XJ220 geplaatst worden met twee turbo’s.
@Darahan:
Aha een kenner dus.
En het is idd geen afgezaagde Rover Buick V8 zoals de legende vermeld :P
Wat een lelijk interieur… Voor de rest is het een prachtige wagen ! (in een drempelloos land)
1080kg en 700pk!!! holy crap that’s friggin insane.
Ben ik echt de enige die het eeuwig zonde vind van zo’n bijzondere auto dat er vanalles aan aangepast is? Een golfje meer of minder mis ik niet, maar wie gooit er nu sjonnie-velgen en een smerige matte laklaag over een unieke supercar?
De 90ties op zijn best!
Laag gewicht en veul vermogen!

Insane :).
Ah, kijk, hier doet zich een mogelijkheid aan om een leuk filmpje van een C te linken… Speakers aan :)

http://www.youtube.com/watch?v=FmGrQsdjYfI

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).