Help Nederland, koop een Subaru [CO2 belasting]

Auteur: , 83 Reacties

Heb schijt aan energielabels of CO2-uitstoot en voel de wraak van vadertje staat. Jij wil een bahviesmilieuhatende Subaru WRX STI rijden (de sedan natuurlijk)? Dat kost dan €35.930, aan belastingen. Komt de prijs van de auto nog bij. Niet iedereen heeft baat bij de nieuwe CO2-belasting.

Goed kijken, 3x slikken, even wat heen en weer mailen maar het blijkt toch te kloppen. De nieuwprijs van een Subaru WRX STI is praktisch 50% auto, 50% belasting. De WRX STI kost afhankelijk van de uitvoering €34.239-€40.024. Dankzij een CO2-uitstoot van 243 gram per kilometer telt de fiscus daar €28.566 ‘BPM’ en 7 à 8k euro BTW bij op. Dat is slikken.

Natuurlijk komt hiermee meteen de vraag bovendrijven wat je liever rijdt voor pak-em-beet 70k euro. Mogelijkheden lopen uiteen van een Toyota GT 86 + Mazda MX-5 tot een Audi TT-RS of S5 als je prijzen met de duurste WRX STI vergelijkt.

Subaru WRX STI AWD prijzen 2013

Vóór belastingen kost een Subaru WRX STI ongeveer net zo veel als een BMW M135i. Dan toont de finesse van het Duitse CO2-knijpen. Met een vergelijkbaar vermogen (Subaru: 300 pk, BMW: 320pk) stoot de BMW namelijk 55 gram minder uit. Daarmee blijft de BMW in ‘CO2 schijf 2’ hangen, waar de Subaru doorschiet naar schijf 4. Specificaties van de CO2-belasting beschreven we eerder in DIT artikel.

Desalnietteplus blijft Subaru de WRX STI aanbieden. Dapper. Misschien dat auto’s als dit ooit nog eens bijdragen aan het schrappen van alle ‘CO2 grammen’ en energielabel-wetgeving. Want mij maak je niet wijs dat M135i-rijders in de praktijk allemaal 8 liter op 100 km verbruiken waar de WRX STI-rijder consequent op 10,3 l/100km blijft steken. Of gebruik deze kennis gewoon om Rut&Sammie te helpen de put van de Nederlandse begroting te dempen.



83 reacties

Dat is ook neteveel geld. Jammer, ik ben een enorme fan van Subaru Impreza’s. Ik wil later een 2e handse kopen. Welke uitvoering zouden jullie mij aanraden?
@jordy14: Eentje met goudkleurige velgen.
@jordy14: de snelste ;)
@koenh:
In zijn geval de goedkoopste, dan houdt hij nog wat over voor de brandstof….
@jordy14:

Een Coupe R, P1 of 22B
Als het maar tweedeurs is.

http://ipocars.com/imgs/a/e/c/s/w/subaru__sti_type_r_coupe_jdm_dccd_2_door_1997_1_lgw.jpg
http://2.bp.blogspot.com/_FoXyvaPSnVk/S-gb1lKd6oI/AAAAAAAC0tc/uCzVLLqHBIQ/s1600/Subaru-Impreza-P1-Coupe-5.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a0/Subaru_Impreza_22B_STi.jpg
@carmasterr: alle drie onbetaalbaar. Een Coupé Type R kost minimaal £7.000, een P1 minimaal £9.500 en een 22B is bijna onbetaalbaar.
@ej20g:

Dat wist ik, maar hij zei later.
Hij heeft niet gezegd hoeveel later.
Misschien kan ie ze dan wel betalen :P
@carmasterr: haha true! Ik zou nooit een Coupé willen, maar dat komt puur doordat het mijn dagelijkse auto zal worden.
@jordy14: een Nederlandse GT Turbo, het liefst het model vanaf 9/1998. Dan heb je de o.a. sterkste motor (stevigheid), de mooiere scherpe koplampen en het verbeterde dashboard met klep in het midden. Ik ben op zoek naar hetzelfde model. Realiseer je wel dat bij 10.000 km per jaar de brandstof al dik €200 per maand is als je niet uitkijkt. Verzekering en wegenbelasting is niet goedkoop maar goed te doen.
@ej20g: bedankt voor het advies ;p
@jordy14: no problem. Zit er tot mijn nek in, als het goed is ga ik mijn eerste over zo’n 9 maanden halen.:) Kan niet wachten!
@ej20g: veel plezier ermee
@jordy14: thanks. Voorlopig wordt het een Turbo 2000 uit Engeland. De specificaties daarvan zijn exact hetzelfde als de Nederlandse GT Turbo’s maar dan met het stuur rechts.
Kan me nog goed herinneren dat zo’n geval 50.000 gulden kostte. Toen wassie nog leuk vanwege het betaalbare, nu is het een onzinnig, lelijk en onbetaalbaar ding geworden.
@Mouzie: toen der tijd was de Impreza (GT Turbo toen) alsnog minimaal 55.555 gulden. Scheelt dus niet extreem veel met nu. Of ze mooi zijn is natuurlijk persoonlijk (ik vind ze mooi) maar feit is wel dat ze zo’n beetje alles het snot voor de ogen rijden in de bochten (en rechtuit ook met wat aanpassingen).
@ej20g: Dat was de 555 uitvoering, de prijslijst begon destijds bij FL49995,–. Ofwel een kleine 23K.
@jrk68: dat is me er even tussenuit geschoten. De 555 was een uitgeklede versie van de normale GT Turbo. Even niet bij stilgestaan dat het niet de goedkoopste was.
@jrk68: tel er 15 inflatie bij op en je zit op het bedrag van een aangeklede golf.. Those where the days
@Mouzie: 55.555 harde florijnen voor de Impreza GT Turbo 555.
Dat was ooit de prijs.
Stelletje naaiballen hier in Nederland. Importeren wordt ook al minder een optie in verband met de nieuwe CO2 gerelateerde belasting. Als het kon ging ik hier weg, helaas is dat geen mogelijkheid.
@ej20g: Waar een wil is, is een weg.

Doei.
@awesome: haha nee. Ik zou wel dicht bij Nederland willen blijven maar dat ik door de taalbarrière geen mogelijk (spreek geen Duits of Frans). Blijf dus maar in Nederland.
@ej20g: Welkom in België zou ik dan zeggen!! Hier kost een WRX STI Sedan incl BTW 43.995 euro + ongeveer 5.000 BIV. Dus ongeveer 20.000 euro goedkoper dan in Nederland.
@stanny: probleem is alleen dat ik de Belgische wegen vrees. Misschien, ooit… Importeren is wel een hel in België dus dan valt België ook al af.
Schandalig, die BPM
@fristie:
De BPM bestaat sinds 1 januari 2013 niet meer….
Vroeger waren de Japanners vooruitstrevend op het gebied van automotive techniek. Nu lijkt het of ze echt achter beginnen te lopen. Ik vind de soeb persoonlijk hondslelijk en zou daarom liever voor S5 gaan. (VAG bashers, kom er maar in!)
@Henk_he: Ja, want als je een vooruitstrevend merk wil rijden moet je vooral een Audi kopen. ‘-.-
@fristie: nooit gedacht dat iemand er zo snel in zou trappen.
@Henk_he: ach wat is achterlopen? De blokken van Subaru behoren nog steeds tot de beste ter wereld (betrouwbaarheid, duurzaamheid, kracht en stevigheid) maar qua zuinigheid lopen ze wel wat achter ja. Houden zo, Subaru is niet voor boomknuffelaars maar voor liefhebbers of mensen die een sterke en betrouwbare auto nodig hebben (trekken paardentrailers e.d.). De S5 is een mooie bak maar haalt het voor mij niet bij de Subaru, maar ik snap de keuze wel. De S5 is gewoon ontzettend lekker.
@ej20g: Dat gevoel krijg ik ook altijd van Japanse auto’s dat er meer gevoel achter zit, daarom hebben ze ook zo een diehard fan base denk ik. Maar eerlijk is eerlijk ik heb liever de S5 dan de wrx. Infiniti IPL daarentegen..
@burninrubber: dat mag natuurlijk, de S5 zal voor dagelijks gebruik waarschijnlijk geschikter zijn door het comfort. Maar als je zoals ik van een hard onderstel geniet is een Subaru the way to go.
Amen STi in Nederland. Het was een genoegen je zeldzame verschijning op de openbare weg te mogen ervaren, wie weet ontmoeten we elkaar over enkele jaren weer …

CO de Belastinginner.
Van 50.000 gulden naar 70.000 euro, zal wel met inflatie te maken hebben… Ahum…
Tering wat duur. Dan heb je veel meer value for money met een S5 :|
@Davidov: hangt er vanaf wat je onder “value for money” verstaat.
Troost jullie met de gedachte dat dit beest hier nog duurder is.
@norge: Alles wat snel is, is daar aan de prijs toch?
Wel eens verhalen gehoord dat een 200SX vrijwel onbetaalbaar is in die regionen.
@awesome: Deze auto kost hier ongeveer 100.000 euro ,en ja alles wat snel is is rete duur.
@norge: Ach, maar het gemiddelde inkomen ligt bij jullie ook stukken hoger… dus géén meelij hoor ;-) (afgelopen zomer nog zo’n 1400 liter diesel weggestookt bij jullie…)
@406_v6: Geen klachten over inkomen nee maar peeka’s kosten wel heel erg veel hier.
@norge: Leg me dat is een beetje uit, als je er zin in hebt. Of een leuk linkje met goeie info ook welkom. Want wij betalen ons scheel aan bpm omdat iets onzuinig zou zijn. Beter voor de staatskas juist als die BPM niet zo dom hoog was. Tanken moet je toch wel.
@The_12oach: Gaat hier grof gezegd ook naar co2, maar ook naar aantal peeka’s een sterke zuinige auto wordt dan nog duur.
linkje,
http://www.bilnorge.no/artikkel2.php?aid=29661&tid=51
Hoezo betaal je eigenlijk over de meerprijs van een duurdere laksoort geen BPM. Dacht dat over alle fabrieksopties BPM afgedragen moet worden. Niet dat dat erg is, integendeel. Er zit kennelijk een maas in de wet, daar moet toch handig gebruik van gemaakt kunnen worden lijkt me.
@moveyourmind:
Omdat de BPM niet meer bestaat….
En een dure lak heeft nu eenmaal geen invloed op de CO2 uitstoot.
De belasting is nu volledig afhankelijk van de CO2 uitstoot + de BTW….
@jrk68: okee, thanks. Ik houd die veranderende regelgeving ook allemaal niet meer zo goed bij.
@moveyourmind: niemand…
@ej20g:
Hoho, ik dus wel…, in dit specifieke geval….
@jrk68: respect! Ik kan de meeste dingen wel volgen, maar ben nu al een week aan het zoeken naar de specifieke regels rondom de CO2-heffing dit jaar maar nauwelijks iets concreets gevonden.
@ej20g: bij het importeren van een 14/15 jaar oude auto that is…
@ej20g:
Daarvoor kan je een formulier downloaden op de site van de belastingdienst. Dat kan je invullen en dan berekend die de restbpm of de CO2 taks, maar net wat je het gunstigst uitkomt.
@jrk68: heb ik vorig jaar ook al gedaan, uiteraard zijn de regels nu veranderd. Kan hem echter nog niet vinden want alles is zo lekker overzichtelijk daar op de site.
@ej20g: eenvoudig je moet de bekende CO2 uitstoot gebruiken. Als die niet bekend is 350 gebruiken. Maar ik kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat op basis van voor 2008 goedkoper is. Op http://www.bpmberekenen.com reken je het uit.
@siemi: uitstoot is bekend: 244 gram per kilometer. Maar ik zal eens opnieuw kijken, in 2012 was het ongeveer 600 euro BPM.
Weet je wat het is? Een klein merk als Subaru kan niet mee in het CO2 spelletje van Europa… De grote merken ‘bepalen zelf de uitstoot van hun auto’s’ tegenwoordig. Kijk naar de Mégane: nog ff dat blok meer knijpen, nóg smallere bandjes, grille iets meer dichtmaken en hop: weer een paar gram minder en direct de best verkochte auto van NL… Triest, maar zo gaat het tegenwoordig en een merk als Subaru doet dat gewoon niet zo en legt het dus af.
Kijk anders eens bij een land rover defender voor en na belasting, daar wordt je ook heel vrolijk van
@boonoman: word*
Daar koop je 2 in goede staat verkerende ferraris voor!(bijv, jaja het onderhoud)
Blijf me verbazen dat die gekte om CO2 door blijft gaan elke keer, te bedenken dat de auto industrie maar een klein aandeel heeft in de totale CO2 uitstoot!! Echt belachelijk dit, nieuwe melk koe van de overheid….. Naast de A2 ;p
Toyota GT 86 sowieso, is nog beter dan een Subaru ook!
@salberts93: nooit in een Subaru gereden zeker? Ze GT86 rijdt zeker lekker, maar ik kan je zeggen dat een GT Turbo lekkerder rijdt. Nog een heel stuk koersvaster door de vierwielaandrijving, de GT86 is uiteraard een stuk speelser. En niet te vergeten dat geluid, puur oorgasme van ’t eerste uur komt er uit die GT Turbo’s!
@salberts93: De Toyota GT 86 is een Subaru BRZ met een toyota badge erop…. (toyota heeft alleen eigen injectoren..)
Er klopt geen reet van die BPM op basis van CO2. De afschrijvingstabel voor gebruikte auto’s geldt nog steeds ongewijzigd voor zover ik heb kunnen vinden. Gaat een auto dan minder CO2 uitstoten als ie gebruikt wordt?

Bovendien is het ziek dat je belasting moet betalen over POTENTIËLE uitstoot (en nieuwe auto heeft immers 0 km gereden), en dan ook nog via benzineaccijns over de DAADWERKELIJKE uitstoot.
@sacha: ik hoop maar dat er een mooie afschrijvingstabel blijft. Ik heb net even zitten rekenen en voor een Impreza Turbo 2000 uit Engeland betaal je zonder afschrijvingstabel bij invoer doodleuk €18.304. En dat op een auto van maximaal £6.000 (zo’n €7.361). Komt door die fantastische uitstoot van 244 gram per kilometer. Jippie, hulde aan de Nederlandse regering die haar burgers zoals jij al aangeeft dubbel naait.
@sacha:

Het is belachelijk. Maar in Den Haag denken ze als volgt.

-> het volk is de accijnzen op benzine nu zo gewoon dat ze er niet eens meer over nadenken => we kunnen gerust nog ergens anders dezelfde belasting op gaan heffen.

Ik denk dat maar een enkele naïveling daar denkt over de gevolgen van belastingen anders dan het geld die ze zullen opbrengen.

Ik vraag me af of ze ooit van de laffer-curve gehoord hebben.
Ik zal nooit meer een nieuwe auto kopen. Ik koop liever een gerestaureerde oude auto. Dit soort belastingen ga ik niet betalen. Kopersstaking!
@midasracer:
Volgens mij zijn wij sowieso van de oude meuk….
Al is het maar omdat je dan het gevoel hebt dat je auto rijdt ipv dat je je karkas van A naar B vervoerd….
@jrk68:

Amen!
@jrk68: Dat speelt ook een rol ja. Toch zou ik een Audi Q5 wel kunnen waarderen als onze roverheid minder graaierig was.
@midasracer: hier nog 1.
Het wordt tijd dat het gebruik van een auto belast wordt en niet het bezit. Iemand die 100.000km per jaar in een Prius rijdt is een super toffe peer. Maar iemand die niet meer dan 5000 km per jaar in een Aston Martin V12 rijdt die moet gestraft worden tot op het bot.
Cool picture..
70k voor een mx-5?? in welk land bestel je die dan in godsnaam, ik kom echt maar rond de 45k uit hoor
@RaKiM:

`Toyota GT 86 + Mazda MX-5´
Heeft subaru ondertussen niet de 2.0 motor in die sporthatch liggen? Ik dacht dat de 2.5 nietmeer geleverd werd en wikipedia bevestigd me dat.

Nochtans goede wagens die subaru’s. M’n vrienden uit noorwegen hebben een outback en zo’n impreza hatchback geval.
Die raken beter een helling op dan een volvo xc90. En ze zijn vlot zonder belachelijk snel te zijn.
Koop dan gewoon een dikke pickup zoals een GMC topkick of ford f650.

http://wallpapercars.files.wordpress.com/2008/02/voituresamericainestransformers4.jpg
Ik denk dat de ingenieurs van Subaru toch maar is moeten aankloppen bij hun moeder (Toyota) om geld te investeren in de ontwikkeling van een hybrideboxer motor…. Let’s wait and see..
@tvr1974: nee. Dan gaat de Subaru-identiteit eraf. Die hybride zou alleen in Europa nodig zijn, voor bijvoorbeeld Japan en de USA niet. En laten dat nou net de grootste markten zijn van Subaru…
Moet je die CO2-taks ook betalen als je hem gewoon koopt en stalt? Want dit wordt een zeer exclusieve wagen, dus je zou hem gewoon in de garage kunnen laten staan, als investering…
@Esprit_de_Flandre: als je hem niet op kenteken zet niet. Zit je alleen over 20 jaar met een auto die dan niet meer op kenteken te zetten is.
@siemi: is dan nog gewoon op kenteken te zetten hoor. Alleen betaal je dan nog maar 50 tot 100 euro BPM. Alleen is 20 jaar wel heel erg lang…
Ben ik blij dat ik niet in Nederland woon..
Ik zou met heel die BPM zooi, enkel met de fiets kunnen rijden!
“De belasting is nu volledig afhankelijk van de CO2 uitstoot + de BTW….” Weer wat geleerd! Thanx

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).