Het eerste ‘speciaaltje’ van de 8 Serie is hier

Auteur: , 38 Reacties

Super exclusief natuurlijk.

Hoe BMW het gedaan heeft is onbekend, maar met de 8 Serie (voorheen 6 Serie) hebben ze een waar meesterwerkje afgeleverd. De 8 Serie is korter en zwaarder dan een vergelijkbare 5 Serie, de auto waarop hij gebaseerd is. Normaliter kost het rijden in een tweedeurs variant zo’n 2 tot 10 mille méér, maar een nieuwe 8 Serie is (wait for it) dik 40.000 eckermen duurder dan een 5 Serie met dezelfde motor (40d, de nieuwe 50i is nog niet leverbaar in de nieuwe Fünfer). De 5 Serie is sneller (!) én zuiniger, toch heeft de 8 Serie veel meer aanzien. Dat is werkelijk briljant gedaan.

Nog iets wat BMW erg goed doet is de Individual afdeling. Het zou kunnen zijn dat je niet kunt kiezen tussen alle tinten wit, grijs en zwart. Wil je een andere tint wit, grijs of zwart, dan biedt BMW Individual uitkomst. Gisteren liet waarde collega @RubenPriest zien dat je bij BMW Individual de M850i in het zwart kunt bestellen, voor vandaag heeft BMW Individual een waar speciaaltje in de aanbieding, namelijk de M850i xDrive First Edition.

BMW M850i xDrive First Edition (G15) '19

Het uiterlijk van de M850i is vrij polariserend. Persoonlijk vind ik ‘m erg fraai, maar wel in de juiste uitvoering. Daar lijkt het bij de M850i First Edition een beetje mis te gaan. De auto is namelijk voorzien van de lakkleur ‘Frozen Barcelona Blau’. Dat is het blauw wat we al kennen, maar dan in het mat uitgevoerd. En sorry BMW, maar matte lak anno 2019 kan gewoon echt niet meer. De rest van de aankleding is ook ongelukkig gekozen: zwarte nieren , zwarte uitlaten en zwarte velgen geven de auto dezelfde uitstraling als die fout getunede E90 318d’s in de betere achterstandswijken.

BMW M850i First Edition xDrive (G15) '19

In het interieur scoort BMW weer een paar puntjes, gelukkig. Het two-tone lederen interieur moet je smaak zijn. De combinatie Elfenweiss/Nachtblau is bijzonder goed gekozen. Nachtblau is ook gekozen voor de alcantara hemelbekleding en dhet lederen M Sportstuurwiel. Weer eens wat anders dan dat eeuwige zwart. de interieurlijsten zijn een tikkeltje saai: zwart pianolak. Standaard krijg je het geweldige Bowers & Wilkins geluidssysteem mee, zodat je uitstekend LL Cool J’s ‘Pink Cookies In A Plastic Bag‘ kunt beluisteren.

BMW M850i xDrive First Edition (G15) '19

Dan de techniek. We maak graag grapjes over voorwielaangedreven, zevenzits Midi-MPV’s met een driecilinder diesel (BMW begon daar overigens zelf mee), maar de spes van de M850i zijn om van te smullen. Onder de motorkap huist een 4.395 cc grote V8 met twee turbo’s. Deze wekt 530 pk op bij 5.500 toeren en heeft al 750 Nm paraat vanaf 1.800 toeren. Daarmee knalt ‘ie in 3,7 seconden naar de 100 km/u. Zoals @Wouter heeft aangetoond in de M850i rijtest, hakt de begrenzer er bij 250 km/u in. Daar heeft AC Schnitzer vast wel een oplossing voor. Van de M850i xDrive First Edition worden in Dingolfing slechts 400 exemplaren gebouwd en dat is maar goed ook.



38 reacties

Jezmig wat een zuur stuk. Ik vind het model ook maar matig, maar de maandagochtend is al erg genoeg. Een beetje vrolijke noot helpt… OT: lekker veel van te zeggeb qua kleur, over alle foto’s zit een blauwe zweem, hij kan net zo goed zilver zijn. En zo’n tint in mat kan nog best wel ’s mooi zijn. Die matgrijze Peugeots vind ik best OK, maar of ik dat nou als referentie moet gebruiken…
@davelepeef: ik dacht dat de foto’s onder water genomen waren..
Bmw is gedegradeerd tot een petjesmerk. De klasse is ver te zoeken tegenwoordig.
@v12powerr: euh, dat was het vanaf een zekere leeftijd al…
Eerste foto net een Haai in de water. Blik inde water zo is natoerr
@ozzytrk: vooruit, een walvishaai dan.
Gents, er zitten nog wat typo’s in het verhaal…
“dhet stuurwiel” en “spes” ipv specs
Ben erg benieuwd wat er morgen over de 8 serie te melden is!
@kareljansen: vooral wat er morgen weer eens te klagen is over de 8 serie. BMW heeft weer een nieuw model uit en het meurt hier gelijk weer naar volle luiers.
@rhellema: een volle luier is nog mooier dan deze 8-serie. 😂
@drdre1: u bent een liefhebber?
@rhellema: zie het velgen artikel. Made my point.
@drdre1: aftermarket!! Je weet wat dat betekent?
@rhellema: ja, dat er bedrijven zijn die hopen de nieuwe 8 enigszins nog wat positiefs mee ’t geven qua design. Doen ze goed. 👍🏻
@drdre1: tja, dat liefhebbers van volle luiers dit mooi vinden snap ik wel. Vooral het “golden” in de velg spreekt je heel erg aan zeker?
@rhellema: Yep, past wel bij de rest van ’t model. Petjes. Maar trek ’t je niet aan joh, ik ben niet de enige die de 8 lelijk vindt en jij bent niet de enige die ‘m wel goed gelukt vindt. Althans ik neem aan dat je daarover reageert. Of je hebt iets tegen mensen die volle luiers kunnen waarderen, maar dan moeten we naar ’n ander blog met z’n tweetjes.
Hij is niet zwart, dus in Nederland zullen we hem niet gaan zien…
Mij mag je er wakker voor maken. Dit wordt ook weer een klassieker!
Helemaal mee eens. Gewoon chromen lijsten, chromen nieren, en mooie aluminium kleurige lichtmetalen velgen. Deze blauwe kleur in een mooie metallic uitvoering en je hebt een beeldschone wagen.
Goh, alwéér een 8-serie artikel…. Kunnen we anders geen aparte sectie hiervoor oprichten? 😉
@drdre1: het is een epische battle, Max Verstappen versus Tesla versus BMW 8 serie. Over wie gaan de meeste artikelen in 2019?
@mashell: 8 ligt of kop, voor mn gevoel tenminste
@vroom11: haha, ja bij mij ook.
En wéér een artikeltje over de auto zum 🤮….
Jongens jongens, dagelijks genieten zo.
@vroom11:
Sla je ze over, is niet zo moeilijk.
@amghans: missing the point…. 🙄
“De 5 Serie is sneller (!) én zuiniger, toch heeft de 8 Serie veel meer aanzien. Dat is werkelijk briljant gedaan.”
Dit is niet briljant gedaan, dit is simpelweg inherent aan het idee van een coupé. Een coupé geniet niet meer aanzien ondanks dat ‘ie minder praktisch is, maar juist omdát hij minder praktisch is. Hetzelfde geldt voor maatpakken, corsetten, etc. Het is allemaal om aan te tonen dat je niet geeft om proleterige zaken als ruimte en snelheid.
@jipino:
Aanzien kopen is voor proleten.
@jipino: juist!! Esthetiek voor functie. Geef mij maar een mooi bord om van te eten.
Wat een dom geschreven artikel! Lijkt wel geschreven door een mercedes “fanboy”🤓
De 8-serie staat op de bodemplaat van de 7-serie, vandaar waarschijnlijk het gewicht. Maar het klinkt inderdaad niet als waar voor je geld.
@hzr: Bijna alle BMW’ zijn opgebouwd op dat platform.
Volgens mij is dat zo’n cluster platform, CLAR of zo.
Zwarte uitlaten ? Het is weer anders bij Hans Anders….🙈🙈🙈
Prachtige coupé! Meer 8 Serie topics graag!
Erg mooie config.
Best netjes wel, vind hem echter vrij fors ogen wat de sportiviteit teniet doet.
Zwarte nieren afkeuren, maar een duotone interieur wel oké vinden, tja. Voor mij is er niet veel dat meer ghetto ademt dan een duotone interieur. Al komt getint glas aardig in de buurt. Is dat ook optioneel trouwens, op een 8-serie?
Als ik schatrijk was geweest had ie zeker in mijn garage geparkeerd gestaan. Haha ook regelmatig mee gereden. Lijkt me.heerlijk om in t voorjaar mee naar zuid Spanje ofzo te vliegen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).