Het kan! Zelf een Humvee bouwen

Auteur: , 30 Reacties

Zet nu zelf je eigen file-ontwijker in elkaar.

Sinds General Motors met het idee van een commerciële Humvee aan de slag ging, en de wereld opzadelde met gedrochten als de H2 en de H3, is het imago van de Amerikaanse alleskunner behoorlijk aan inflatie onderhevig. Maar het Hummer-avontuur van GM werd een paar jaar terug opgedoekt en de oorspronkelijke producent van de Humvee, het Amerikaanse AM General, ziet nu de kans schoon om consumenten te bedienen met een brute kitcar.

AM General voorziet fanatieke sleutelaars met een voorliefde voor terreinbolides van de C-Series kit. Een Humvee die je geleverd krijgt in een houten krat, inclusief chassis om al het -vooraf ingekleurde- aluminium plaatwerk en de onafhankelijke wielophanging tegenaan te schroeven. Wat je er niet bijkrijgt zijn deuren en een dak van metaal, daarvoor heeft AM General stukjes canvas bedacht. Ook ontbreekt enige vorm van een aandrijfbron. Je zult dus zelf een flinke (diesel) V8 voor de Humvee moeten regelen. Lastig. Het spreekt uiteraard voor zich dat er ook geen wapentuig bij geleverd wordt. Zelf je eigen leger beginnen met een vloot kitcars zit er dus niet zo snel in.

Dit zegt de toko uit Mishawaka, Indiana er zelf over:

The C-Series kit is capable of a 2-ton payload and more than 10,000 pounds of towing capacity captured in the size of a pick-up truck. It also offers a 4-wheel independent suspension, geared hubs and torque biasing differentials in the base model kit. A majority of the kit’s intricate sub-assemblies are provided complete, saving the purchaser most of the labor intensive assembly normally associated with a kit building project. The sub-assemblies are manufactured in Mishawaka by the ISO registered, award-winning AM General factory workforce.

Het interieur is basic, maar tegelijkertijd voorzien van een veelvoud aan klokken en meters van een soort plastic dat je in een Corsa uit ’93 verwacht. Het geheel wordt omringd door een camouflagetrim, wat misschien toch een beetje dat legergevoel geeft. Deze non-militaire Humvee begint bij $59.995 voor de basisversie. Opties als een Central Tire Inflation System of een verwarmde voorruit doen nog eens een paar duizend dollar bovenop de prijs. Er is al een aparte site voor de kitcar in het leven geroepen: genuinehumveekit.com.

Hoewel we niet verwachten zelfbouw-Humvee’s in Nederland tegen te komen, is toch het mooi om te zien dat particulieren nu zelf deze legerlegende kunnen bezitten, en niet louter zijn aangewezen op de H1. Misschien iets voor jou, Emile?



30 reacties

Zou je ook het chassis alleen kunnen kopen? Om een eigen ontwerpje op te zetten…
@Esprit_de_Flandre: Rustig het hele pakket laten leveren – en de plaatdelen ongebruikt verkopen. In ‘sloop’ leveren auto’s vlot meer op dan als geheel.
Bij Cummins een mooie diesel op de kop tikken met wat meer vermogen dan de originele H1. Dan is hij wel af voor mij. Lijkt me supergaaf om erbij te hebben. Hier in NL niet echt praktisch maar in de US wel geinig.
@E34M5Touring: Ik zeg Q7 V12 TDI!!
@roberto: Dat is maar 1000Nm man :-) Een Cummins doet makkelijk 1300Nm met een 6 pitter.
@E34M5Touring: En 12000cc
@straatpiraat: Nee hoor, een Dodge 3500HD met Diesel pompt rond de 1300nm met ik meen 5,7l.
@E34M5Touring: Indrukwekkend.
@E34M5Touring: haal die puntenslijper met 1300Nm maar weer weg en stop er de Caterpillar C18 18 liter, 6 cilinder in lijn in met 3260 Nm
@the-budel-guy: Nah, VAG product..
@straatpiraat: VAG product?? CAT?? Dacht het niet. CAT is onafhankelijk, enige link met VAG is PON, die in NL en scandinavië CAT MOGEN verkopen.
@406_v6: Ehh is waar ook, mijn excuus. Maar dan nog, er is een link, dus het staat me niet aan.. (sarcasme)
@the-budel-guy: Maar dan toch maar de Volvo D16G (uit de FH16)… 750 PK en 3550 Nm waarvan 90% binnen 2 sec beschikbaar is.
@roberto: Goed plan.. daar kun je iig een vliegtuig mee trekken..
Mooie kleurenstaaltjes!
@StijnB: Dit om eens lekker origineel te zijn :p
4 kopen en dan zwart spuiten. Vervolgens schaf je een landingsvaartuig aan en die spuit je ook zwart. Daarna bel je wat vriendjes en die trekken allemaal SWAT kleren aan. Zelf trek je een Abu Dhabi Jurk aan + Khadaffipruik. Dan ga je met landingsvaartuig en (nep)Humvee’s in het hoogseizoen op het strand van Scheveningen landen…. Voor extra effect kunnen er ook zwarte helicopters gebruikt worden.
Een elektro motor inbouwen. Toch genoeg plaats voor batterijen van 4 tesla’s.
@stanny: succes in de branding :)
@ferrari94tr: Nice! En dan optrekken naar het Binnenhof om het nieuwe kabinet af te zetten.
@ferrari94tr: goed plan, maar laat die jurken maar weg. Gewoon autoblog guerilla…
“10,000 pounds of towing capacity” toch knap, zonder enige vorm van aandrijving
@Simpson: succes met het trekken van 5000kg in een 2CV: zal totaal niet kromtrekken;)
Als er iets niet goed is, moet ik hem dan weer uit elkaar halen? Hoe zit dat met de garantie?
@bsxc2: Waarschijnlijk net zoals je bij de Ikea moet doen met je Billy of Björn….
@bsxc2: er zit levenslange garantie op alle onderdelen zolang je er niet zelf aan sleutelt :)
Daar hoort natuurlijk een dikke 900cc 2-cilinder fiat Multi-air in!
Een origenele H1 die had volgens mij rond de 350nm koppel dus gewoon een 4.2td uit een Landcruiser 100 erin is voldoende en is ook een trekblok
Hummer H1 als kitcar…Now only in the USA. Soon available in the UK…LOL!
Dus het betekend ook dat die lichter is… Dus dat je dan ook minder benzine gebruikt ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).