Hier, het bewijs dat Belgen een BMW willen rijden

Auteur: , 36 Reacties

Volkswagen en Mercedes vallen ook goed in de smaak.

Hier, het bewijs dat Belgen een BMW willen rijden

Waar Nederlanders smelten van Volkswagens, Opel en Peugeot zijn de Belgen wat meer premium aangelegen. De bestverkochte tweedehands auto’s van 2018 in België tonen een ander lijstje in vergelijking met onze uitkomst. BMW had al een grote vinger in de pap bij de Belgische nieuwe autoverkoop, maar het merk is ook zeer populair onder occasions in het land.

Uit cijfers van Indicata blijkt dat BMW het meest verkochte merk in België was in 2018 als het gaat om tweedehands auto’s. Het onderzoeksbureau maakt echter geen concrete verkoopcijfers bekend. Op nummer twee staat Volkswagen, op drie Mercedes en op vier Opel en op vijf Peugeot. In 2017 had Volkswagen nog de leiding, met BMW, Mercedes, Opel en Peugeot op de tweede, derde, vierde en vijfde plaats.

Volgens Indicata verkochten merken als Toyota, Fiat, MINI, Land Rover en Porsche aanzienlijk beter in 2018 als het gaat om de tweedehands verkoop. België is een dieselland en auto’s met deze brandstof waren dan ook het populairst. Wel merkten de data goeroes op dat de populariteit van diesel op z’n retour is. Net als in Nederland en andere landen in Europa.

In januari 2018 waren 66 procent van de tweedehands autoverkopen nog een diesel. In december 2018 was dit aantal gedaald naar 61 procent. De kans is groot dat deze daling in dit nieuwe jaar gaat doorzetten. De verkoop van tweedehands benzineauto’s nam toe van 33,2 procent naar 37,5 procent. Hybride en volledige elektrische auto’s winnen aan populariteit. De tweedehands hybride verkopen stegen van 1,19 procent naar 1,58 procent. Bij volledige elektrische auto’s gaat het om een stijging van 0,08 procent naar 0,25 procent.

Foto: Belgische X5 M via @harmengerritsen op Autojunk



36 reacties

Kijk! De Belgen snappen het tenminste!
@cupsport: Nederlanders snappen het ook wel, maar worden tegengehouden door de BPM, waardoor nieuwe verkopen totaal niet boeiend zijn..
@ghost: Dankzij strikje moeten wij nu VAA betalen op bedrijfsvoertuigen. Dus de tijd dat wij zware autos hadden is ook quasi voorbij, behalve voor echte liefhebbers die de zure pil slikken:-)
Maar in NL zijn ze wel nog duurder
@ghost: Niet alleen de BPM, want als de overheid die zou afschaffen dan nog kopen de meeste nuchtere vol met afgunst Nederlanders geen Bmw, Mercedes of Audi.
@venividivici: i.d.d. volvo van 70k kun je beter mee rijden dan een 3 serie van 50
@cupsport: Allemaal premium auto’s met de kleinste motoruitvoering die er is… want in belgie belasten ze op PK. Dus het ziet er tof uit in de file, maar veel meer dan filerijden kun je er niet mee. Niet alleen vanwege het vermogen overigens.
Nederlanders smelten niet van VW’s, Opels en Peugeots. De overheid dwingt ons om daarin te rijden.
@berlinetta: O, dacht dat de overheid ons dwong om Tesla’s te gaan rijden.
@berlinetta: Wat dacht je van de mening van vrouwlief. Hoeveel mannen zouden zich wel niet laten beïnvloeden in de keuze van een auto? “Nee schat, we nemen geen tweedeurs” of “ik heb toch wel wat meer ruimte nodig voor de kinderwagen”. Ik ken zo nog wel talloze voorbeelden. Een auto moet voor Jan Modaal bovendien vooral praktisch zijn.
@bmw2coupeeigenaar: En heel eerlijk, een praktische auto is ook fijn. Ik heb een tijdje terug ook getwijfeld tussen een Renault Megane Coupe of een Ford Focus. Na proefritten te hebben gemaakt en mijn verstand te hebben gevolgd, ben ik ook voor de Ford gegaan. Die Renault zag er fantastisch uit en reed heerlijk, maar dat waren dan ook de enige pluspunten. Verder irriteerde ik me tijdens de proefrit al aan meerdere dingen, zoals het belachelijk slechte zicht naar achteren.
Stugge BMW onderstellen op Belgische wegen, raar dat Citroën niet op een staat.
@dutchdriftking: de X5 schijnt het het beste te doen ;)
Dat wil ook wel zeggen dat alle knipperlicht-lampjes-verkopers allemaal failliet gaan in België.
@cossiekiller: Die hoeven alleen maar te switchen naar grootlichtlampjes. Gouden handel.
Vele van mijn landgenoten maken niet makkelijk vrienden, een beetje auto helpt hen daarbij…
Even over de X5 M in de foto: je gaat mij niet vertellen dat het stiekem best pijn doet om elke week 100€ te moeten tanken. Zo’n wagen is zo debiel onzuinig, ik hoorde pas dan 1 op 5 onder gewoon rijden geen uitzondering was. Ik zou dat niet fijn vinden, ongeacht van het hebben van een inkomen wat past bij een auto van dat bedrag.
@timobac: mij zal het veel meer pijn doen als ik in een eco-gebakje zou moeten rijden.
@emping: Gelukkig is die vanaf 2015 maar liefst twintig procent zuiniger geworden, €80 klinkt al een stuk beter. X5M eigenaren, naar het schijnt vooral die in België, rijden trouwens ook stukken minder dan 300 km/week voor hun ritjes naar de bakker en het bos om de hond uit te laten.
@timobac: sprak laatst een meneer met een RangeRover svr, hij vond het eigenlijk het vervelendst dat ie zo vaak moest tanken, wat het kostte maakte hem nog niet eens zoveel uit..
@sr20det: Dat lijkt me inderdaad storender dan de kosten zelf (als je het geld toch makkelijk kan missen). 2x per week bij de pomp staan, gaat toch vervelen. Daarom was diesel ook zo’n mooie oplossing, maar dat zou ik nu niet meer zo snel kopen.
@timobac: Ah joh hoe meer je verdiend, des te luxer je gaat leven.
Die domme Belgen bestellen een bomvolle A6/5 serie (luxe E-segmenters) met een handbak.. kan dat gewoon niet begrijpen.
@abdoelklapstoel555: schakelen is gewoon lekker
@theblazerunner: heb je het wegennetwerk van België wel eens meegemaakt. File, file en nog meer file. Dikke l”l dat een handbak beter is
@abdoelklapstoel555: comfortabele grote auto en toch volledige controle over de transmissie. Zou ik zeker geen probleem vinden
@abdoelklapstoel555: Comfortabele auto en toch volledige controle over de transmissie. Zou ik zeker geen probleem vinden.
@abdoelklapstoel555: ik begrijp dat wel. Meestal kopen ze op de autosalon een nieuwe standaars auto en krijgen daar allerlei (bijna) gratis opties bij. Daarom zie je vaak een kale a4 of a6 maar wel met lederen bekleding of andere dure opties.
@thomasthomas: hoe kan de auto kaal zijn als er toch opties op zitten???
Ik heb de statistieken ook weer geholpen nu ik net mijn CLA heb ingeruild op een nieuwe 420i GranCoupé.
Voor de prijs van een Golf met gele platen, koop je een BMW met witte platen en rode belettering.
Meest verkocht als 2e hands…

Kan ook zijn dat ze er weer snel van af willen.
+80% vd Belgische BMW’s, Audi’s en Mercedessen zijn firmawagens.
Moesten we het zelf moeten betalen reden we ook allemaal met Picanto’s.
@fffred: overdrijven is ook en vak… Ik zou eerder 30% zeggen
@mk7r: ik kom uit de sector. +80% is ingeschreven op een ondernemingsnummer.
@fffred: daar geloof ik geen zak van.
Wat mij opvalt bij die premium Belgen is dat zij de optielijsten niet raadplegen en er alsnog een karige auto (nog altijd mooier dan mijn auto) aan overhouden. Geen xenon/laser, velgen, infotainment etc. Vind ik dan toch jammer. Tis maar een mening hej

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).