Hier is de BMW iX3

Auteur: , 50 Reacties

Uiteraard een SUV.

Van Audi en Mercedes wisten we zo ongeveer al wat we in de nabije toekomst op het gebied van elektrificatie mogen gaan verwachten. Bij BMW was het nog stilletjes, maar in Beijing komt het merk eindelijk met duidelijkheid in vorm van de Concept iX3. Zoals de naam al aangeeft is het nu nog een prototype, al zal het uiteindelijke productiemodel niet veel afwijken van deze auto.

Op de BMW i3 na, hebben we van BMW nog geen serieuze elektrische auto voor de massa gezien. Dat moet dus deze iX3 gaan worden. De elektrische X3 komt op een volledig nieuw platform te staan. Sterker nog, BMW communiceert zelf dat dit de eerste volledige elektrische BMW is. ‘BMW-i is een submerk binnen de BMW Group’, aldus de Duitsers. De auto zal onder meer te herkennen zijn aan een gesloten grille. Er is immers geen verbrandingsmotor aanwezig die gekoeld moet worden. Net zoals bij Audi, is de eerste volledige elektrische auto een SUV.

De BMW Concept iX3 heeft een 270 pk sterke elektromotor en een 70 kWh batterij aan boord. Aan de hand van de WLTP-cyclus spreekt BMW over een niet al te indrukwekkende actieradius van 400 kilometer. Het energie-opslagsysteem is ontworpen voor snelladers tot 150 kW. Bij een snellaadstation kan de iX3 in 30 minuten volledig opladen.

De conceptcar beleeft zijn werelddebuut op de Beijing Autoshow. De toekomstige productieversie van de BMW Concept iX3 wordt gefabriceerd door de joint venture BMW Brilliance Automotive in Shenyang, China.



50 reacties

Kom je met dat ding aanrijden, het eerste wat je hoort: nieuwe Kia?
@moondustfocus: kia doet echt goed werk. Bijna bij elke presentatie van een nieuwe auto zie ik dit soort reacties voorbij komen.

Of andere merken zijn lui kan ook natuurlijk.
Een gesloten grille lijkt mij een contradictio in terminis. Waarom dat ding er überhaupt op zit is mij trouwens een volkomen raadsel.
@alfapeter: net als bij de eerste model S
@alfapeter: Herkenning en verbinding met het product. Een elektrische auto hoeft er natuurlijk niet zo uit te zien, maar zo probeert men bestaande klanten over te halen.
@alfapeter: BMW zonder nieren… Ik denk dat de marketing afdeling er nog geen raad mee weer.
@jorden: *weet
@alfapeter: ik denk dat BMW t doet om wat herkenbaarheid te creëeren, met zo’n familiegezicht durven twijfelaars t wss eerder aan om om elektrisch te gaan
Nier 2.0
@bitd: Bij Kia noemen ze dit ‘tigernose’.
Doe ik met het nodige stampwerk ook, 400 km op een tank. Gooi hem wel weer vol op 5 minuten. Helaas kan ik de mijne ’s nachts bij me thuis niet opladen…
@breakingpoint: en het kostenplaatje van die 400 km is ook nogal anders. Vast kosten hoger maar variabele kosten zijn veel lager bij een elektrische auto. De nieuwe diesel zeg maar..
30 min laden voor 400 km. Als je dan naar de cote d’azur op vakantie gaat ben je 1,5 uur kwijt met laden. En die actieradius daalt volgens mij erg hard als je met de airco aan een berg op rijdt. Zolang tanken sneller gaat dan laden blijf ik trouw aan de verbrandingsmotor. 700km reikwijdte erbij in 2 min. (Afh van het volumedebiet vd pomp natuurlijk)
@loserboi932: altijd weer die lange reis argumenten.. pfff
Hoe vaak doe je cote d’azur en hoe vaak rij je met je benzineauto 400 km achter elkaar zonder te pauzeren. Een half uur om even te strekken en iets te eten is snel voorbij, zeker op vakantie
@lippie en @loserboi932: grappige is dat ik nu in de côte d’azur ben! Gisteren bij de petite casino kwam ik een nederlandse Tesla tegen! Er zijn genoeg mensen die het dus gewoon doen.
@lippie: ja, van die mensen die het hele jaar een benzine auto rijden omdat ze 1 of 2 keer per jaar een lange rit maken als ze op vakantie gaan. Er zijn al merken en leasemaatschappijen waar je voor de vakantie je electrokar kunt omruilen voor een grote benzine auto en dat aanbod zal in de toekomst vast wel groter worden.
@loserboi932: 7 uur rijden en 2 minuten pauze. Way to go. Doe je vast ook ieder weekend?
@loserboi932: tanken kost mij met mijn Clio minimaal 5 minuten en dat is met betalen aan de pomp. Je gaat het echt niet reden binnen 2 minuten, of heet je Max?
@loserboi932: zeg eens eerlijk: hoe vaak rij jij meer dan 400 km zonder pauze? Ik vind even de benen strekken en de kids rustig laten plassen terwijl ik een bakje koffie drink ook horen bij reizen. En vakantie is voor mij meer dan jakkeren naar de bestemming en vervolgens twee weken zo min mogelijk bewegen. Maar ik snap dat die invulling niet voor iedereen is en dat is prima. Ik denk alleen dat veel mensen teveel vanuit de emotie reageren en de realiteit toch anders in elkaar steekt.
Nou spannend hoor. Een X3 met een dichte neus en een klepje opzij… De Jag I-Pace ziet er een stuk interessanter uit, met veel betere specs bovendien.
Als je overal een 150 kW snellader had, was dit uitstekend te doen, een half uurtje wachten op 400 kilometer. Het product is er, in ieder geval. Nette zet, BMW.
@jochempie: Ik denk dat je je nog behoorlijk gaat irriteren aan die half uurtjes wachten.
@berlinetta: Ik weet het niet, 95% van de dagen dat ik rijd zijn de kilometers een stuk minder dan 400 stuks, en op de dagen dat ik ik er meer dan 400 afleg zijn het er gauw 1000+. Dan is een half uurtje wachten een gezonde bijkomstigheid.
@Jochempie: elke ochtend weg rijden met een volle lading. Hoef je heel het jaar rond nooit te wachten. Enkel op vakantie kost het je verplicht lunchen / benen strekken. Lijkt mij echt gruwelijk. #MorstNogWatDieselOverZnHandenEnRuiktHetDeHeleDag
@postzegel: de wonderlijke bijkomstigheid van het tanken van diesel. Gewoon inpluggen, koffiedrinken of lunchen, en weer door is zo gek nog niet
@berlinetta: dat halve uurtje wachten zou ik kunnen accepteren.

Hetgeen wat mij persoonlijk in de weg zou staan is hoe deze range tot stand komt. Als het betekent dat ik een vMax van 130 strikt aan moet houden dan is het voor mij een enorme terging. Want ik vraag me af of je het met 2 “tankbeurten” redt op een rit van 850km met een kruissnelheid van 200 bij de oosterburen.

Met andere woorden, ik denk dat we langzaam op het punt komen dat de range voor 99% van de mensen het probleem niet meer is, enkel de prijs nog en de aansluiting thuis.
@karhengst: kruissnelheid 200 en 400km per keer redt je nog met een 2.8 of 3.0 6 cilinder uit 2000. Als ik gemiddeld(!) 200 op de teller zet is hij slechts iets minder dan 1/3e tank kwijt op 130-140km, en dan klim je vaak genoeg naar vmax om aan de 200 gemiddeld te komen. Met de 330d red ik zelfs makkelijk 1:12.5 a 1:13 op die snelheid
@Jochempie: klopt, al is 70kwh nu al aan de lage kant. Tesla’s top model heeft 100kwh en de nieuwe roadster (als die er ooit komt) krijgt 250kwh (range van 1000km, dus 800km in real life). En die auto’s zijn dan ook nog eens aërodynamischer. Kortom, ik begrijp niet waarom hier voor 70kwh gekozen wordt. Vermoedelijk licht het ontwerp aan de basis, ik hoop dat ze net zoal tesla alle batterijen in de vloer verwerken maar vrees dat ze nog steeds ‘old school’ denken en ze in de koffer pleuren. Heb je dan een niet-aërodynamische SUV met weinig kofferruimte en lage batterijcapaciteit.
@petrolicious: *licht = ligt
@petrolicious: Ik denk dat het aan de aanschafprijs ligt. De accu’s bepalen de prijs voor een heel groot gedeelte.
@petrolicious: ik verwacht geen lichtgewicht. Met een kunststoffen carrosserie en een kooi van carbon is de BMW i3 een lichtgewicht. Maar die auto is een rijdende proeve van bekwaamheid, valt bij niet iedereen in de smaak en wordt door nog minder mensen aangeschaft. BMW gaat als alle merken voor een compleet modelaanbod met verschillende aandrijflijnen; benzine/diesel, plugin en volledig elektrisch. Alle auto’s worden zo ontworpen dat er verschillende aandrijflijnen in een en hetzelfde model kunnen worden gebruikt. Dus het accupakket ligt niet ergens in de koffer weggemoffeld, met een ultiem slechte gewichtsverdeling. Makkelijk en een manier om gewoon geld te gaan verdienen aan volledig elektrische auto’s. Het accupakket van 70 kWh is er zonder twijfel omdat het een juiste mix biedt van inkoopprijs en rijbereik. Wanneer er in de dagelijkse werkelijkheid zonder nadenken en al te veel noodzaak tot inhouden 200 – 300 km gereden kan worden, kan er gewoon in etappes van 2 uur van snellader naar snellader worden gereden, als er sprake is van een verre bestemming.
@petrolicious: eerst zien, dan geloven: 250 KWh in die Roadster proppen. .. Of Tesla moet stiekem al technologie hebben waarbij 1 KWh de helft in gewicht en grootte kan zijn.
@jochempie: de tweede generatie snelladers wordt nu geplaatst, her en der. De norm lag op snelladen met 50 kW, maar dat wordt nu 150 kW en voorbereid op een snelheid van 350 kW. Bij Fastned is al stations aan het ombouwen, zodat er met maximaal 175 kW kan worden geladen. Die snelheid wordt gehaald bij de laders in Oostzaan (De Watering), Hoofddorp (Den Ruygen Hoek West), Nieuwegein (Jutphaas), Rotterdam (Portland). Internationaal is Ultra-E bezig met snellere snelladers, evenals Ionity. De laatste is een samenwerkingsverband van verschillende automerken. En wil in Duitsland en daarbuiten om de 120 km zorgen voor een laadstation.

Het wordt kortom gewoon mogelijk om Europa volledig elektrisch te doorkruisen en ook nog eens erg snel te laden. En dat gewoon tegen de tijd dat deze BMW op de markt is
Dit lijkt me een ernstige vorm van nier-falen…
Redelijk teleurstellend voor een concept van BMW, helaas.
Wauw, een BMW met een Kia grille, dat we dat nog eens mee mogen maken!
Wait… Whut, een Bmw met de Kia Tigernose??? Moet niet gekker worden.
Er rijden toch elektrische 1-series in Duitsland rond als DriveNow Car share platformen?
@gulli: bestaan die nog, zijn er indertijd niet alleen 1-serie coupés voor testdoeleinden gebruikt?
Dus eigenlijk is tegenwoordig de grille voor alle sensoren en radarsystemen ipv de luchtkoeling, anders snap ik niet waarom een ev eentje heeft (behalve dat niemand eentje koopt zonder grille omdat het geen porem is omdat we gewend zijn dat die er wel op zit)
Beter dan een i3
Er komen diverse uitvoeringen volgens insider informatie. De 20e, 30e, 40e and 50e. Met één (sDrive), twee (xDrive) en zelfs drie elektromotoren (“S” versies). Output variërend tussen 60kWh tot 120kWh en daarmee een verschillende actieradius tussen 330 tot 700+ kilometers. Alle batterijen met snellader minimaal 150kW en sommige zelfs 350kW.
@Mars2: Als ze deze versie aankondigen voor 2020…. zullen de 120kWH 350kW modellen nog wel even duren gok ik?
BMW kán het wel, ze willen het alleen nog niet. 2021 komt dichterbij en dan moet er toch een hoop aan de uitstoot veranderen.
Het schijnt echter nog steeds zo te zijn dat BMW meer zal verdienen op een X3 xBlabla30i/d dan op een vergelijkbaar geprijsd 30e model. Dus tja, zolang ze zien dat de verwachte winst groter is zonder deze dingen en-masse aan te bieden, zullen ze het niet doen.
Er zijn volgens mij genoeg mensen die in dit segment rondshoppen en best een Elektrische variant gaan mits ie 400km range heeft en vergelijkbaar is geprijs tov het mid-range model. Die mensen wil BMW niet uit hun benzine en diesel versie trekken op het moment die meer oplevert.
@gregorius: wat heb je voor 2021 op het programma staan?
@mashell: EU had 2 richtlijnen: 115 g/km CO2 gemiddeld voor 2015 en 95 g/km CO2 voor 2021.
Las ergens dat ‘men’ nu al hard aan het lobbyen is in Brussel om deze laatste target wat af te zwakken/minder zwaar mee te laten wegen + consequenties af te vlakken.
Lijkt wel een heel gewone X3 met een wat ander smoelwerk.

Blijkbaar denkt BMW dat het vreemde design van de oorspronkelijke i-modellen niet bruikbaar is voor de massa…
Kia sew there asses! En waarom ook niet? BMW zelf is natuurlijk okk weleens slachtoffer van kopieer acties geweest. Met hetzelfde gedrag tonen kan je niet goed praten. Jammer hoor.
@kaeser: waarom wil je dat Kia hun konten naait? Tip: to sew vs to sue…
@BaRa: hahaha heb ik het achteraf toch goed geschreven :P

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).