Eigenlijk hielden we er tijdens de LA Autoshow serieus rekening mee dat er een andere 911-variant onthuld zou worden, maar dat werd de Panamera GTS. Nu, kort na de autoshow, lanceert Porsche toch nog de 911 Cabrio. ‘Op tijd voor de zomer’ zeggen ze. Een waarheid als een koe!
Het mag duidelijk zijn dat hij in de basis hetzelfde is als de dichte 911. Hij komt er dus eerst als Carrera (3,4 liter, 350 pk) en Carrera S (3,8 liter, 400 pk). Het grote verschil bevindt zich boven je hoofd. In tegenstelling tot de Ferrari 458 Spider, en enkele rondvliegende geruchten, heeft de 911 nog gewoon een stoffen kap. Deze softtop is echter wel geheel nieuw ontwikkeld – inclusief de toepassing van magnesium voor het dakmechanisme. Want gewicht is de grootste vijand van een cabrio, en extra gewicht dat ver van de grond zit is dubbel funest voor je sportieve weggedrag.
Porsche belooft dan ook dat de nieuwe 911 Cabriolet ‘significant lichter van gewicht dan zijn voorgangers’ is. Wij gaan even uitzoeken hoeveel significant lichter, terwijl u lekker op de foto’s klikt.
UPDATE – Porsche laat ons het volgende weten: 997 Carrera Cabriolet: 1500 KG, 991 Carrera Cabriolet:1450 KG (leeggewicht DIN) = 50 KG lichter. Volgens mijn eigen logica is er dus 5 kg bespaard op de dakconstructie, aangezien de 991 in gewicht 45 kg scheelt met de 997 (in het voordeel van eerstgenoemde). Elke kilo is er één.
Oh, en dan vergeten we bijna de prijs: deze begint bij 128.599 euro, toch een kleine 16.000 euro meer dan de coupé. Ter vergelijking: in Duitsland krijg je ‘m mee vanaf 100.532 euro. Vanaf het voorjaar kan je je nieuwe open 911 bij de dealer meenemen.
UPDATE – video op autojunk.
gregorius zegt
Prachtig.
Jammer dat moeder de staat zoveel belasting vraag in NL.
Initial_D zegt
@gregorius: de belasting op de 911 is flink gedaald sinds de BPM is omgezet in CO2 tax, en de 911 is een relatief zuinige auto! Het verschil met Duitsland is ‘maar’ 16.000, dit is in het verleden wel eens 40.000+ geweest.
Ferdinand1 zegt
@Initial_D: Het verschil is bijna 30 mile..
gregorius zegt
@Ferdinand1: 30 mile meer! En dat allemaal zodat Truus een kut Hyundai zonder co2 tax kan kopen; “de vervuilers betalen”.
Gooi toch eerst een keer die kolencentrales dicht of zo!
Spendeer eens wat geld aan lobby tegen kolencentrales in China. Volgens mij kan je heel NL in Range Rovers laten rondrijden en je komt geeneens in de buurt van de uitstaat die men met gemak in China kan besparen!
TimoBac zegt
Mooi hoor :)
Carreza zegt
Ik wacht liever op de targa! Er waren geruchten dat die terug met klassiek targadak ging leverbaar worden dus zou best wel wat kunnen worden.
gedwongenleaser zegt
Geweldige lijn, mooie balans vooral die kont is een stuk minder plomp dan voorgaande versies. Grijs is wellicht saai maar wat combineert dat heerlijk met dat donkerrode interieur Persoonlijk zou ik alsnog voor de coupe kiezen…
kraakensmaak zegt
Moet je nagaan wat een Carrera S cabrio met wat leuke opties kost, dat gaat volgens mij zo tegen de twee ton aan. Voor dat geld ga ik wel voor wat anders shoppen.
kiwi4life4fun zegt
@kraakensmaak: dat lijkt me wat hoog, reken meer op 140-150.000. Maar ook daar zit je al in de R8 buurt…keuzes keuzes
d15b2 zegt
Prachtige auto. Porsche flikt het toch gewoon weer om het model te verbeteren
lambowambo zegt
ik vind eigenlijk alleen die GT… RS modellen echt gaaf, de rest ziet er zo doorsnee uit. Het liefst zou ik zo’n oude 964 willen hebben
meneersander zegt
Wow, hij is wel weer heel erg goed gelukt!
Tommy2 zegt
Leuk bakje! Maar na de coupé kon je dit model ook wel inbeelden, weinig nieuws. :P
Simpson zegt
leuk voor de (vermogende) australiers…
ziet er wel wat ranker uit dan de voorgaande en da’s knap.
theblackdude zegt
pittige prijskaart, wat zullen toekomstige modellen gaan kosten.
mrbones zegt
cliche foto’s zeg.
Carreza zegt
@mrbones: wat had je dan verwacht? Een foto van de cabrio in de gietende regen waarbij die chick vervangen wordt door een Benidorm Basterd?
TimoBac zegt
gruwelijke gewichtsbesparing woooot!
jvthof zegt
Ik zie op de bewegende beelden van de cabrio op autojunk 1 of ander innovatief windscherm omhoog komen… benieuwd hoe dat er in real uitziet want het lijkt me een soort targa uiterlijk te geven
kliko zegt
Zoals alle porsches: 1 pot nat.
Ik snap geen reet meer van alle types, en eerlijk gezegd ben ik ook gestopt met proberen het te gaan begrijpen…
Natuurlijk vast een leuke auto om te rijden. Maar hij verdwijnt in de eenheidsworst van zijn voorgangers.
blacky zegt
Mooi hoor :) Misschien dat dit toch mijn standpunt tegen cabrio’s iets verlicht ;)
masterstig zegt
Prachtig ding, Porsche is een van de merken die altijd weer een mooie facelift/update kunnen maken.
norge zegt
Doe mij maar 1 met vast dak.
mrbones zegt
Op het zuidelijk halfrond is het wel gewoon zomer hoor…
jorden zegt
geruchten over een stalen dak constructie ook weer de wereld uit! *opgelucht*
agera zegt
128.599 euro is geen kattepis voor dat bedrag zijn er leukere auto´s te verkrijgen. Dan ga ik liever shoppen bij BMW of Mercedes.