Hij beweegt! De Devel Sixteen met V16 komt tot leven

Auteur: , 47 Reacties
acceleratie

Het moment waarvan je niet wist dat komen ging is daar #5007hp.

Enige tijd geleden schreven we nog maar eens over de Devel Sixteen. Deze hypercar uit de zandbak werd al gepresenteerd in 2013. De specs spraken direct enorm tot de verbeelding: 16 cilinders zouden voor een vermogen zorgen van ruim 5.000 pk.

Bij dit soort projecten hebben we echter altijd een gezonde dosis scepsis. Menig mooie supercar-droom is uiteindelijk al verworden in een nachtmerrie. Meestal komt het überhaupt niet tot een tastbaar product. Maar naarmate de tijd zich vorderde, kwam Devel toch op de proppen met wat spul dat hun boude claims soort van geloofwaardigheid gaven. Zo kwamen er beelden van een monsterlijke V16 op een testbank naar buiten. De krachtbron wordt ontwikkeld door Steve Morris Engines. Het bouwen van de carrosserie wordt toevertrouwd aan Manifattura Automobili Torino (MAT), dat eerder Glickenhaus al hielp met de SG003.

Alleen nog even één plus één optellen en je hebt in theorie een rijdend prototype. Precies dat heeft Devel nu gedaan, getuige het filmpje van de accelererende Sixteen die ze op Instagram gepost hebben. Onder de hashtags staan nog altijd #5000hp en #5007hp te lezen. Stel nou dat dit doel écht bereikt wordt, dat zou wel met recht #beyondextreme zijn…



47 reacties

Interessant, maar wist je al dat we weer een nieuwe driftcursus organiseren? Check het HIER!
Dat ding rijd al wel een paar jaar rond hoor. Maakt herrie als hel, wel mooie herrie!
Wat een diep geluid en hoor die turbo’s fluiten
Mooi, dan kan ik mijn woon-werk rittijd met 90% verkorten.
@fanboy: Lijkt mij stug, je zult altijd een voorligger tegenkomen op de linkerbaan.
Dus je tussen sprints zullen iig dikke secondes van je woon werk ritje afhalen.
@lou-tennant: Lou-tennant, de realist en de scherprechter voor andermans dromen.. :’)
@goodfellar1: Marco zong het al goed :) De meeste drooooooooooomen zijn bedrog, maar als ik wakker wordt naast jou…..dan is de linkerbaan nog steeds bezet!
@lou-tennant: no shit Sherlock!
Welk rubber gaat nu die 5007pk op het asfalt vastgrijpen?
@lou-tennant: petlas
@lou-tennant: ken je sunny tires?
@reggie-boy_rood: Ik gaf het eens een Google en ik zie 2 en 3 sterren van de 5 reviews…ik mis geloof ik niet veel zo te zien :)
@reggie-boy_rood: daarmee krijg je hooguit 7 vam de 5007 pk op ’t asfalt.
Het zou toch fantastisch zijn als dit werkelijk ook zijn weg naar Nederland kan vinden!!
@jeppie: Want onze wegen zijn altijd vrij op de linkerbaan, zeer zeker.
@lou-tennant: lou-ter realistisch
@boenderaar: Netjes, ik gaf stiekem 2x +1 (1x keer denkbeeldig)
Nu ben ik toch wel benieuwd wat voor banden hieronder zitten. Destijds moest bugatti speciaal banden laten ontwikkelen gezien de (toen) bizarre topsnelheid. De geclaimde topsnelheid van dit apparaat ligt, als ik me niet vergis, nog veel hoger. Beste band heb je dan nodig.
@mrbooz: speciaal ontwikkelde banden.
@ikleesookoverautos:
Dat is nogal een breed begrip. Om dergelijke krachten aan te kunnen (aandrijfkracht, centrifugaalkracht, wrijving etc). Zul je met iets aan moeten komen waar zelfs de top banden fabrikanten van zullen staan te kijken. We gaan het zien.

Ik vermoed dat het zon gevalletje wordt zoals met de Chiron nu. Topsnelheid claimen, maar nooit testen…
@mrbooz: die gasten daar in de woestijn schroeven toch graag de wielen eraf tijdens het rijden…
Als je 5.000 pk gebruikt is binnen 5 minuten je brandstoftank leeg.
Niet erg gebruiksvriendelijk zo’n auto 😁
@yipikaye: wat is je punt?
@vtechlover:
Een 1.000 pk Veyron verbruikte al 78L/100 km op vol vermogen.
Wat voor een verbruik zou dit ding halen met 5.000 pk 😉
@yipikaye: snap je punt niet
@yipikaye: Dat is de hele reden voor een woestijn auto met tig triljoen pk, daar kan een tanker boven vliegen voor mid air refueling en niemand die je ermee hindert.
@yipikaye: er even vanuit gaande dat het ding 400 loopt, heb je na 5 minuten 33 km afgelegd. Als je in 10 minuten red om te tanken, kan je 4x per uur 5 minuten voluit. Is toch 130 km per uur. Keurig conform de Nederlandse regeltjes. Perfecte auto dus.
Tc tot 250km/u nodig want geen band die dit geweld aan kan en straatlegaal is. Zinloos dus maar goed ze doen het omdat het kan..
@w0o0dy: banden van de Veyron kunnen tot 400. Straatlegaal.
@ikleesookoverautos: prima maar deze heeft 3,3x het vermogen van een Chiron….
@w0o0dy: Weet niet hoe het met deze auto zit, maar de mijne kan ook halfgas geven of een kwart of eigenlijk alles van 0-100%. Erg handig kan ik je vertellen!
@notsobig: ja alleen: als je maar 2000 pk kunt gebruiken, wat moet je dan met de overige 3000? Beetje zinloos niet?
@w0o0dy: Natuurlijk heb je ergens wel gelijk, maar tegelijkertijd vanaf wanneer is het zinloos dan? Kan je ook van 200pk zeggen of zelfs 100…
@w0o0dy: de Britten noemen dat bragging rights. Heel handig in de bar, volstrekt overbodig in de praktijk. Zoals dat eigenlijk voor elke hypercar geldt.
Mooi hoor
Klinkt wel erg lekker
De V16 is wel een interessant ding natuurlijk!! 5000 PK is niet zo boeiend eigenlijk, tenzij het ook vleugels krijgt, kan je er weinig mee.
Nu ik heb gelezen dat er een v16 in zit vraag ik me af waarom er geen v14 bestaat.. Als die wel bestaat hoor ik het graag
@strammermax: die bestaat. Bootmotor. De naam ontgaat me even…iets met waldsilla of wartsilla.
@jaapiyo: Wärtsilä bedoel je waarschijnlijk…
@jaapiyo: Zo’n ding ter grote van een klein huurhuis.. dat loopt op zware stookolie en chemisch afval?
Die dingen kun je in nog wel meer ongebruikelijke cilinder-aantallen krijgen.
@strammermax: Ik denk dat dat te maken heeft dat je “gewoon” 2 v8tjes aan elkaar kan binden en voila v16, dus een v14 zou helemaal opnieuw ontworpen moeten worden. Banken van 7 cyl lijken me ook niet ideaal voor de ontsteek volgorde. Mogelijk dezelfde reden waarom je bijna nooit een 7 cyl inline ziet.
Hij accellereert voor een wagen met 5k pk wel erg kallumpjes. Als je aan de wereld wilt showen dat je de moeder van alle brulboeien hebt gebouwd dan had ik veel herrie, rook en een BAM! supersprint verwacht.
Wat me opvalt is het gemis aan koeling. De motor levert 7000 kW nuttige mechanische energie. Dat betekent dat er op topvermogen pakbeet nog eens 12000 kW aan nutteloze warmte moet worden afgevoerd. Daarvan gaat 70% via de uitlaat de atmosfeer in. Dan nog moet de wagen zo’n 4000 kW via radiatoren kwijt zien te raken. Ter vergelijking: de verwarming bij jou thuis levert maximaal ongeveer 25-40 kW aan warmte….
@frank2b: Oh oeps verhouding pk/kW verkeerd-om gerekend.

Maar dan nog: de hoeveelheid af te voeren hitte is enorm. Waar laat-ie dat?
@frank2b: veel koellucht erdoor. Dat kost natuurlijk topsnelheid, maar er zit veel vermogen in. Verder zou je de inlaten nog kunnen volpakken met droogijs. Geeft een paar minuten extra koeling. Maar een praktische auto wordt het natuurlijk nooit.
@galverink: Ja ik had ook veel luchthappers en ventilatiegaten verwacht inderdaad..
Bizat apparaat

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).