Hoe dun is de toekomst van Smart?

Auteur: , 40 Reacties

Wellicht dunner dan je ontlasting na een avondje Mexicaans eten.

Hoe dun is de toekomst van Smart?

Het ziet er somber uit voor Smart. Het merk is nog onderdeel van Daimler, maar lijkt als een soort last onderdeel te zijn van het Duitse autoconcern. Op de Autosalon van Genève had het merk amper nieuws te melden, op een flauw en inmiddels uitgekauwd concept na.

Het idee dat Daimler zomaar afscheid van Smart zou kunnen nemen komt niet uit de lucht vallen. De Duitse zakenkrant Handelsblatt schrijft dat Daimler eind dit jaar een beslissing gaat nemen over de toekomst van Smart. Het concern overweegt daarmee de handdoek in de ring te gooien met het merk.

Smart draait al jaren niet lekker. Het merk werd in 1998 opgericht en was in eerste instantie uniek met een zeer compacte stadsauto. De nieuwigheid is daar wel af en de rest van het gamma concurreert niet lekker mee met wat andere autobouwers doen. Momenteel kun je de ForTwo en de ForFour kopen. Beide auto’s zijn ontwikkeld in samenwerking met Renault. Het segment van de kleinere auto’s is vandaag de dag enorm en consumenten kiezen liever voor de bekende weg (Peugeot, Renault, etc) dan voor een eigenwijze Smart.

Het automerk verkocht vorig jaar in totaal 128.802 auto’s wereldwijd. Een daling van 4,6 procent in verkopen in vergelijking met 2017. (via Autonews)



40 reacties

Nog altijd succesvoller dan Infiniti (in Europa) en Alfa Romeo …
@willeme:

Maar daar durft niemand het infuus van uit te trekken.
@willeme: infiniti doet 250k verkopen volgen mijn
@gove: Haha, je hebt gelijk. Sta ik dan even een partijtje @lincoln kansloos na te doen ..

Doelde op Infiniti in Europa, maar zo’n disclaimer is wel erg ‘mosterd na de maaltijd’
@willeme: Om lincoln na te doen, heb je toch echt één puntje teveel gebruikt.
@willeme: bij elkaar!
jammer maar volgens mij innoveren ze ook niet echt, als je kijkt naar die oude roadster was dat toch een leuke auto, tegenwoordig hebben ze alleen nog de smart fortwo en forfour, en er moet toch markt zijn voor een klein hip stads autootje,
je hebt tegen woordig alleen nog maar vierkante c1-108-aygo-up varianten, kan me voorstellen vooral nu het steeds drukker wordt dat mensen juist een fun auto voor erbij willen hebben
@gove: er is al bijna geen driedeurs meer, betaalbare sportcoupé’s zijn er niet meer, cabrio’s sterven uit, premiummerken bieden alleen nog saaie begrafenisondernemergeschikte kleuren. Kortom, alles wat ook maar een klein beetje leuk is wordt keihard uitgebannen. We rijden straks allemaal in een saaie zwarte of grijze 5 deurs compacte SUV. Een wereld waarin de Skoda Kodiaq de norm is en een VW Tiguan frivool. Om de woorden van de leider van de vrije wereld te gebruiken: rijdende doodskisten, je rijdt rond alsof je al dood bent. Ik kan niet wachten tot deze treurnis-apocalyps voorbij is.
Misschien moeten ze de Smart ook als Mercedes gaan verkopen. Wat meer leer erin, wat meer luxe, maar wel de extreem compacte afmetingen van de Smart behouden. Zeker als electric zou dat de ideale auto voor in de drukke binnenstad kunnen zijn. Ze hoeven er niet eens een volledig nieuwe Smart voor te ontwerpen. Mansory heeft een uiterst stijlvol pakketje (ja echt, je gelooft het niet) voor de Fortwo ontwikkeld waarbij de Smart een Mercedes-achtige bumpers en de verticale Panamericana stijltjes in de grille krijgt. Dat staat die kleine stadsrakker best goed.
https://www.tuningblog.eu/wp-content/uploads/2019/03/Smart-Fortwo-Fortwo-Cabrio-Tuning-Mansory-2019-1.jpg
@edge: Smaken kunnen dan toch wel verschillen, want ik vind hem erg lelijk.
@edge: Ik heb een smart gehad toen ik student was… en geloof me dat zijn al mercedes prijzen hoor. En om eerlijk te zijn op de kwaliteit van het eerste blok na wat last had van scheurende turbospruitstukken was er op de kwaliteit helemaal niet aan te merken. Ik heb wel eens de neiging om er een bij te kopen, gewoon omdat het kan en handig is in de stad, maar de ‘standing costs’ houden me tegen.
@gebruikersnaam3:
Dan simpelweg een oude Toyota IQ op de kop tikken…
@stijnb: Die hebben toch dezelfde standing costs ;)
@Edge: Als je een remake doet a la Mini of Fiat 500 dan werkt dat. Smart heeft daarvoor veel te weinig historie.
*Op HET autosalon van Genève
@osmo: de
@apriliarsv: een!
@gulli: dat is hoe dan ook goed
@osmo: alleen Het salon van Brussel is Het.
Ik heb het concept “twee zitter voor in de stad” altijd gemankeerd gevonden. De auto is eigenlijk alleen te gebruiken als 2e of 3e auto in een gezin. En vaak worden ze volgestickerd met bedrijfsnamen aan jonge medewerkers meegegeven als onpraktische leaseauto. Die ze echt alleen kunnen gebruiken als auto voor het werk. Prive heb je er geen klap aan.
Ik denk dat ze nu ook concurrentie ondervinden aan de elektrische fiets.
@pomoek: niet iedereen heeft een gezin.
@emping: &@gebruikersnaam3:

De auto is, denk ik, alleen interessant voor hele specifieke groepen met specifieke wensen en als 2e en 3e auto. een hele kleine markt denk ik.
Pas toen ik kinderen kreeg werd een auto, voor mij, min of meer noodzakelijk. Met 2 kleine kinderen een dagje naar de andere kant van het land is met het openbaar vervoer een beetje een hel en zeker niet iets wat je iedere week gaat doen.
@pomoek: Wij hebben hem jarenlang prima gebruikt. Meerdere vakanties mee gedaan (ook wintersport). Hij rijdt prima, juist op de snelweg omdat je dan niet met de bak te maken hebt (ok 130 is de max) maar met twee kun je er gewoon mee weg. De stoelen zijn beter dan in soortgenoten met 4 zitplaatsen. En de ruimtebeleving, los van dat je vlak naast elkaar zit, is ook erg goed.
ook gigantisch duur in aankoop
Ik rijd al jaren Smart en heb in het kleine segment niet echt een tegenstrever kunnen vinden. De algehele bouwkwaliteit en afwerking is gewoon goed en dat icm een redelijk dct automaat en voldoende andere “luxe” (welke andere kleine auto biedt 8 speakers in zo’n kleine auto?). Ik zie het ding als een overdekte scooter op 4 wielen en vind het erg lollig om er mee te rijden en ga er zelfs mee op lange roadtrips.
De rek is nu wel uit de ontwikkeling en de electrische variant zou voor mij wegens range niet voldoen dus stoppen met Smart is logisch. Het wachten is op een goede electrische opvolger.
Mijn nichtje had er 1 en heb er een paar keer in gereden. Wat een onding en een achterlijke automaat.
Ik ben inmiddels al toe aan mijn negende Smart :) wat betreft Nederland gingen de verkopen minder toen het bij Mercedes dealers werd i gelijfd. Twee totaal verschillende merken en doelgroepen. Het gevoel kreeg ik altijd dat de “loser” van de verkopers maar Smart moest verkopen. Daarbij was de technische kennis van de werkplaats gewoon ondermaats.
@roadster1976: ik spraak eens een autoverkoper en die behaalde veel meer eer aan het verkopen van een Polo dan van een Audi A6. Bij Polo moest je als verkoper de klant helpen, ondersteunen, overtuigen. De A6 klant wil gewoon een A6 die in zijn leasebudget past. “Een zwarte A6 2.0 diesel met pro-line pakket graag, nee niet het pro-line plus pakket, dat is te duur.”. De Mercedes dealers moeten dus juist de beste verkopers op het merk Smart inzetten.
@roadster1976: zelfde ervaring hier. Vraag aan de mercedesmonteur waar hij mijn autopapieren had gelegd. Antwoord: in het dashboardkastje (die zit er dus niet in).
Daarna altijd naar Kleinsman autotechniek gegaan waar er nog met liefde gesleuteld wordt.
Als ik op de NLse site kijk, zie ik alleen nog maar de Elektrische versies staan. En dat zijn geen goedkope jongen.
Maar op de internationale sites zie ik ook dat je voor een ForTwo met benzine gewoon een 208 / Clio instapprijs betaalt; terwijl beide merken ook nog iets kleiners hebben.

Kortom, het is wel een erg kleine potentiële markt waar je je op richt.
Als MB deze auto’tjes nodig heeft om hun gemiddelde uitstoot naar beneden halen: hoeft het hele idee geeneens winst te maken; maar hoeveel mag t kosten, is dan te vraag.
Dunner dan mijn haar
Elk jaar hoor je wel enkele berichten dat Daimler gaat stoppen met smart. En dat al 20 jaar lang. 120.000 verkochte modellen is gewoon veel voor een a segmenter.
De toekomst is ehhhm HEEL DIK… Smart word puur gebruikt om de totale CO2 uitstoot van het concern te drukken. Daar zijn Europese eisen voor, die het Daimler concern zonder Smart simpelweg niet haalt. Ik had eigenlijk wel verwacht dat Autoblog dat ook wel zou begrijpen?
Ik vind het wel opmerkelijk dat zoveel journalisten en mensen toegang hebben tot de interne keuken en cijfers van Daimler. Bij mijn weten publiceert Daimler nooit financiële resultaten van afzonderlijke onderdelen. Als je bedenkt dat smart 125000 exemplaren verkoopt per jaar, wat toch veel is voor een a segmenter, en Renault een 70000 tal Twingo’s, dan is het mss wel zo dat er misschien zelfs op wordt verdient? Want goedkoop is een smart niet.
Bovendien verwijt ik veel automedia te negatief te zijn over smart. Dat men wil samenwerken met geely voor een volgende generatie smarts lees ik haast nergens. Maar ohweh als er weer iets negatiefs over smart geschreven kan worden.
De enige smart die ik ook had willen hebben was de crossblade! Superkek design, superduur en totaal niet praktisch maar juist daarom!
Ben net uit Rome terug. Voor mijn gevoel is 1 op de 4 auto’s daar een kleine Smart. Echt populair daar, je ziet ze er minstens zoveel als de Fiat 500. Als zo’n autootje het daar in die stad zo geweldig doet, moet dat elders op deze verstedelijkte aardkloot ook zo kunnen zijn en zou Mercedes hier juist in moeten investeren in plaats van opgeven.
@spartannl: helemaal mee eens. Maar de huidige smartjes zijn nog teveel auto: vervuilende aandrijflijnen en te duur voor wat je krijgt. Volgens mij is een volledig elektrische Smart die max 100 km/u haalt, 100km ver komt en 10.000 euro kost het antwoord voor in de steden.
Smart kan nog prima mee, want zeker in de toekomst wordt personenvervoer (dat geen veevervoer is) in steden lastiger en lastiger. Ze moeten gewoon een Twizy-concurrent gaan bouwen, maar dan met wat creature comforts als ramen en airco. Probeer het voor 10.000 in de markt te zetten, en veel steden zullen er mee gevuld raken.
De 1e generatie ForFour is een heel onderschatte auto. Is eigenlijk gewoon een hele degelijke Mitsubishi Colt onderhuids. Met een kettingmotor. Rijd goed, zit goed en weegt heel weinig wat betekent dat je weinig mrb betaald, en is zuinig. Oh, en een veilige constructie, super stevig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).