Wat kost dat nou, zo'n budgetsleepcontainer?
De nieuwe Dacia Lodgy staat vanaf heden bij je lokale Dacia dealert. We quoten de marketing-afdeling voor een beetje extra info over dit hok: “Met zijn geweldige ruimte-prijsverhouding en de robuustheid en functionaliteit waar Dacia om bekendstaat, markeert de Lodgy een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het merk.” Dat je het weet..
Enfin, de Lodgy is al te koop vanaf 15.290 euro en de meerprijs voor een 7-zits versie is 900 euro. Daarmee is het (samen met de Logan) de goedkoopste zevenzitter die je in Nederland kan kopen. Dat is een interessant uitgangspunt want hoeveel zevenzitters zijn er eigenlijk? Mensen met 3+ kinderen hebben niet heel veel keus en juist bij die doelgroep zal vraag zijn naar een goedkope auto. Alleen jammer dat ie zo lelijk is.
In Nederland komt de Lodgy met keus uit drie motoren op de markt. De benzineversie wordt aangedreven door een nieuwe 1.2 TCe 115-motor (die we ook kennen uit de Megane). Voor de dieselversie is er keus uit twee motoren: de dCi 90 en de dCi 110. De dCi 90 is zelfs zo zuinig dat hij tot eind 2012 in aanmerking komt voor slechts 20 procent bijtelling bij zakelijk gebruik. Wat te denken, zal dit een succes worden?
87 reacties
Ons bint zuunig..
Valt me altijd op hoeveel Dacia er niet bij onze Oosterburen rijdt.
Nee hun keuze voor abortus is inmiddels te laat en als straf zullen ze hier mee moeten rijden! Kinderen zijn immers duur genoeg.
De Logan MCV heet op 9.990 te beginnen, met 900 meerprijs voor de 7-zitter. dan zou je met 11.000 een heel eind moeten komen.
Echter… Dacia vindt dat je een zwaardere motor én een hoog uitrustingsniveau moet willen. Zodat de instapper op 15.111 komt.
Kijk je bij occasions, dan zie je dat de 7-zits versie véél meer waard blijft dan de 5-zits. Je betaalt dan zo maar 2.000 extra.
Tijd om het sommetje ook eens voor de Lodgy te maken.
Dat is het principe van ALLE voertuigen.
Zonder een enkele uitzondering.
Het unique selling point van de Lodge is duidelijk: erg veel ruimte voor weinig geld. Verder is er in dit segment weinig of geen concurrentie, of het moet de Logan uit eigen stal zijn.
Terwijl andere fabrikanten elkaar kapot concurreren in overbevolkte marktsegmenten, of van gekkigheid niet meer weten wat voor nieuwe niche ze nu weer kunnen verzinnen heeft Dacia het rijk voor zich alleen.
Ze hebben natuurlijk de tijd mee, de meeste mensen zijn tegenwoordig wat voorzichtiger met geld uitgeven of schulden aangaan. Verder, wat anderen hierboven ook al zeggen, er zijn ook mensen die het minder belangrijk vinden waarin ze rijden zolang als het voorziet in de behoefte om hun gezin of kinderen met voetbalvriendjes van A naar B te vervoeren.
Ik ben bang dat vooral die 1.2tce flink aan de bak moet, om dit slagschip met 7 inzittenden + caravan in beweging te brengen.
728kg laadvermogen trouwens ook, ik mag slechts 550 kg meeslepen in mijn a4-station-2.7d.
Kijk maar naar de recente ophef rond de Jeep Grand Cherokee. Daar bleek je 160 kg af te mogen trekken van het officiële laadvermogen.
Met alle respect voor een prachtige Audi: het verschil is toch dat auto’s voor het Oostblok ontworpen worden om dagelijks volledig beladen te worden. Terwijl ik hooguit in de zomer af en toe een volledig beladen luxe station zie rijden.
En hij rijdt niet verkeerd. Het is idd een vervoermiddel voor wat grotere gezinnen.
Als je echt op je budget wilt letten houd het dan ook bij 2 of 3 kinderen. Dan houd je tenminste geld over voor een mooie auto en niet zo’n lelijke container.
Om een beetje een indruk te geven: Zo’n Espace kost rond de €700 per maand http://bit.ly/PX07s8, een nieuwe MCV (sorry, de Lodgy staat er nog niet in) minder dan €400.
En dan is er nog het financiële risico. Als er iets aan de hand is met de Espace, heb je het zo over €4000.
Als er een Nissan logo, dan wel een Renault logo, op had gezeten, had iedereen het een immens mooie MPV gevonden.
Tsja, de tijd dat je de achterbank gewoon vol met kinderen kon plempen is achter ons. De keus in zes- en zevenzitters is volgens mij nog nooit zo groot geweest.
Nieuw en jong-tweedehands aanbod van dit moment (oke, niet allemaal geschikt voor vaders met een beperkt budget, maar toch):
Audi Q7
BMX X5
Chevrolet Captiva
Chevrolet Orlando
Chrysler/Lancia Voyager
Citroen C-Crosser
Citroen Grand C4 Picasso
Dacia Logan MCV
Fiat Doblo
Ford Galaxy
Ford Grand C-Max
Ford S-Max
Honda FR-V
Hyundai Santa Fe
Jeep Commander
Kia Sorento
Land Rover Discovery
Landwind CV9
Mazda 5
Mazda CX-9
Mercedes-Benz GL-klasse
Mercedes-Benz R-klasse
Mitsubishi Grandis
Mitsubishi Outlander
Nissan Pathfinder
Nissan Qashqai +2
Opel Zafira
Peugeot 308 Break
Peugeot 4007
Peugeot 5008
Renault Espace
Renault Grand Scenic
Seat Alhambra
Toyota Prius Wagon
Toyota Verso
Volvo XC90
Volkswagen Caddy
Volkswagen Sharan
Volkswagen Touran
Blijven alleen de optionele bankjes van Merc en Volvo nog buiten beeld, vrees ik.
Rijd misschien ook wat rustiger, zo’n tussenschot tussen jou en de kinderen :-)
Enfin, wij de weg op met dat ‘geval’; Het parkeerterrein af, de rotonde door, op op het rechte stuk even het gas erop….
Het lachen verstomde bij ons beiden, en met verbazing elkaar aangekeken; Dit klonk als een Lexus (zo stil dus), had trekkracht te over, en voelde aan als een eeeh, ja echt, Als een mercedes!! Dat degelijke, massieve gevoel van een grote, zware en vooral dure auto!
Aan een ieder die nu lacht: Ga er eens mee proefrijden. Wij zijn in elk geval om; Hier komt een Lodgy voor de deur te staan!
Dit ding rijdt voortreffelijk! VEEL beter dan de Logan MCV, die mij in 2009 eigenlijk ook al verraste. En dan inderdaad; Die ruimte, werkelijk ENORM!
Ja, maar hij is zo lelijk… Toen ik vroeger mijn eerste nieuwe auto kocht, vond ik ‘m ook niet mooi (de E-kadett) Maar omdat-ie mij zo goed voldeed, ging ik ‘m zelfs mooi vinden. Dat zal met die Daas ook wel zo zijn. Maar als je nu echt iets te mekkeren wilt hebben: Hij is niet leverbaar met een volwaardige cruise-control (slechts een snelheidsbegrenzer) Da’s eigenlijk wel een gemiste kans.. Maar verder; Grote klasse wat die Roemenen voor dat geld weten te bouwen!!!
Zelf Chrysler Grand Voyager rijder, proefgereden met Lodgy, echt niet slecht en grappig, gemis cruisecontrol valt me mee, zelfde effect alleen je moet je voet op gaspedaal houden, en dat voorkomt weer dat je je voeten kruist en dan plots bij remnoodzaak verrast wordt… Voor 6de en 7e absoluut meeste ruimte in vergelijkbare wagens als Santa Fe en Outlander…