Hoe goedkoop is de Dacia Lodgy?

Auteur: , 87 Reacties

Wat kost dat nou, zo'n budgetsleepcontainer?

De nieuwe Dacia Lodgy staat vanaf heden bij je lokale Dacia dealert. We quoten de marketing-afdeling voor een beetje extra info over dit hok: “Met zijn geweldige ruimte-prijsverhouding en de robuustheid en functionaliteit waar Dacia om bekendstaat, markeert de Lodgy een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het merk.” Dat je het weet..

Enfin, de Lodgy is al te koop vanaf 15.290 euro en de meerprijs voor een 7-zits versie is 900 euro. Daarmee is het (samen met de Logan) de goedkoopste zevenzitter die je in Nederland kan kopen. Dat is een interessant uitgangspunt want hoeveel zevenzitters zijn er eigenlijk? Mensen met 3+ kinderen hebben niet heel veel keus en juist bij die doelgroep zal vraag zijn naar een goedkope auto. Alleen jammer dat ie zo lelijk is.

In Nederland komt de Lodgy met keus uit drie motoren op de markt. De benzineversie wordt aangedreven door een nieuwe 1.2 TCe 115-motor (die we ook kennen uit de Megane). Voor de dieselversie is er keus uit twee motoren: de dCi 90 en de dCi 110. De dCi 90 is zelfs zo zuinig dat hij tot eind 2012 in aanmerking komt voor slechts 20 procent bijtelling bij zakelijk gebruik. Wat te denken, zal dit een succes worden?




87 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Ik weet zeker dat dit voor veel gezinnen een uitkomst is. 7 zitters zijn doorgaans niet verkrijgbaar voor 17k. Dan zit je in Berlingo/PartnerTeepee water en die zijn er nog niet als 7 zitters volgens mij. Bovendien ziet er niet slecht uit.En met de TCi en DCi motoren heb je best een paar leuke motoren in huis.
@E34M5Touring: Mijn zevenzitter was goedkoper hoor. Oke, 3 jaar oud en 40k op de teller. Maar die Dodgy heeft voor dat geld nog geen radio of airco – dus over die andere opties zullen we het maar niet hebben…
Yep gegarandeerd succes. Je zou het haast niet geloven, maar er bestaan ook hele groepen mensachtigen die geen aars om auto’s geven en het zien als een noodzakelijke kostenpost voor alternatief transport tov de benenwagen.
@audir8v10: En daarbij, hij is misschien niet moeders mooiste, maar ik heb in mijn leven al heel veel lelijkere auto’s gezien.
@Vanquish: vind het ook geen afzichtelijk hok hoor… Vorm volgt functie en had idd veel erger gekund.
Succes? Tuurlijk!
Ons bint zuunig..
Waarom moeten budgetauto’s toch altijd zo lelijk zijn?
@Pixed: de designer krijgt slecht betaald dus raffelt t werk maar af.
succesvol? vast wel, mensen kochten ook de multipla omdat ie handig was
@Bert: die multipla’s schijnen nog steeds populair te zijn.
@awesome: schijnt goed te rijden en is idd erg praktisch
Is dan misschien wel een goedkope auto, maar zou er voor geen miljoen in willen rijden.
@towi1989: Doe toch niet zo dom man ..
Vooral in Nederland een succes. Veel voor weinig. En de motorisering is ruim voldoende voor bergloos Nederland. Heeft geen concurrentie. Van der Valk, C&A, spruitjes… Toppertje!
@baasbas: lol! Mooi vergelijken en je hebt helemaal gelijk… Gaat in ons kaaslandje een topper worden!
@baasbas:
Valt me altijd op hoeveel Dacia er niet bij onze Oosterburen rijdt.
@desjonnies: Karstadt, Schlecker en Sauerkraut? :-)
“Mensen met 3+ kinderen hebben niet heel veel keus”

Nee hun keuze voor abortus is inmiddels te laat en als straf zullen ze hier mee moeten rijden! Kinderen zijn immers duur genoeg.
@towi1989: doe niet zo bijdehand man, met je abortus.
@towi1989: Tja, wat is rijkdom? Weten hoe rijk je bent als je je eigen kinderen ziet, of denken dat je rijk bent omdat je een dure auto voor de deur hebt staan?
Gelukkig kun je ook gewoon een gebruikte 3 jaar oude leasebak kopen voor dat geld.
@eklasse: maar daarop zit geen vijf jaar garantie. En die waar zeven personen on passen zullen veel duurder zijn in wegenbelasting en brandstofkosten.
@rrenault: ik zou toch echt liever de keuze maken tussen een Peugeot 5008, een scenic, C4, Mitsubishi grandis. Kan allemaal ruim onder de 100.000 km + met Bovag garantie zit je dan prima. Wegenbelasting etc zal niet veel duurder zijn. + de kop is er af en die Dacia wordt een afschrijving kanon.
@eklasse: wegenbelasting scheelt best veel hoor. De Dacia is erg licht van gewicht. En een budgetauto kan eigenlijk geen afschrijvingskanon zijn, er zal niet zo snel een opvolger komen en hij heeft eigenlijk geen concurrenten.
En je kunt gewoon net zoveel stukslaan op dit enorme hok, als op een Smart fortwo… Dat u het even weet.
Hmmm, ik hoor tot de doelgroep, en had dan ook op iets meer artikel gehoopt.
De Logan MCV heet op 9.990 te beginnen, met 900 meerprijs voor de 7-zitter. dan zou je met 11.000 een heel eind moeten komen.
Echter… Dacia vindt dat je een zwaardere motor én een hoog uitrustingsniveau moet willen. Zodat de instapper op 15.111 komt.
Kijk je bij occasions, dan zie je dat de 7-zits versie véél meer waard blijft dan de 5-zits. Je betaalt dan zo maar 2.000 extra.
Tijd om het sommetje ook eens voor de Lodgy te maken.
@mout: you just unleashed a shitstorm…
@mout: Een Logan MCV begint pas bij 12.911 zie ik… Misschien is de prijs omhoog gegaan ivm uitstoot?
@baasbas: Je hebt gelijk. De 1.4 is uit het assortiment gehaald, zie ik.
@mout: Ik ben vanaf de aankondiging erg enthousiast geweest van de Lodgy, toen ik echter de rekensom maakte met de lokale Renault dealer bleek een Lodgy in 7 persoons variant met metallic en minimale opties al met al gewoon ruim 18k euro te kosten, nou is dat nog wel te overzien maar de marge op een Lodgy is net zo groot als op een Twingo en de onderhandeling over de inruil van je oude auto is ronduit bedroevend. Dus weer gewaarschuwd…
@gschoots: Klopt. Het lijkt erop dat ze de lage prijs bij de inruil vandaan halen. Ik kreeg ook weinig meer dan een vrijwaringsbewijsje als inruil.
Afgaand op het exemplaren dat ik nu al op de weg heb gezien, is dit al een succes…
soms is een wagen een 4 wielig iets met een motor dat je van a naar b moet brengen. en dat zal dit wel doen..
@tborre:
Dat is het principe van ALLE voertuigen.
Zonder een enkele uitzondering.
Voor groot gezin met niet al te groot budget een uitkomst. Maar vaders zal zich waarschijnlijk storen aan de matige kwaliteit en afwerking. Dies niet echt geweldig.
@pax1004: dat valt echt nog wel mee hoor. Ik was best verrast over het interieur van de Duster. En nee, ik rijd geen Dacia… ;)
@rrenault: je krijgt waar je voor betaald. Oud spul van Renault en wat mindere kwaliteit. T zit altijd nog beter in elkaar als een Landwind.
@pax1004: precies, het is iets minder veilig, wat langzamer en wat minder zuinig. Alhoewel dit wel de eerste Dacia is met een moderne benzinemotor.
“€15.290?! This guy’s got a great sense of humor bwhahahaha…”
@kaasboerin: klote reclame
@bruinbeer: Die chickenwing in z’n hand maakt ’t compleet.
Zeker wordt dit een succes.
Het unique selling point van de Lodge is duidelijk: erg veel ruimte voor weinig geld. Verder is er in dit segment weinig of geen concurrentie, of het moet de Logan uit eigen stal zijn.
Terwijl andere fabrikanten elkaar kapot concurreren in overbevolkte marktsegmenten, of van gekkigheid niet meer weten wat voor nieuwe niche ze nu weer kunnen verzinnen heeft Dacia het rijk voor zich alleen.
Ze hebben natuurlijk de tijd mee, de meeste mensen zijn tegenwoordig wat voorzichtiger met geld uitgeven of schulden aangaan. Verder, wat anderen hierboven ook al zeggen, er zijn ook mensen die het minder belangrijk vinden waarin ze rijden zolang als het voorziet in de behoefte om hun gezin of kinderen met voetbalvriendjes van A naar B te vervoeren.
@Dino2400: Goed uiteengezet! Zo’n Dacia ziet er nog niet eens zo verkeerd uit en met de kwaliteit zit het ook wel goed. En het interieur mag dan wel van hard kunststof zijn, dat is wel lekker praktisch. Makkelijk schoon te houden en kan tenminste tegen een stootje.
Hoeveel weegt dit bakbeest eigenlijk?
Ik ben bang dat vooral die 1.2tce flink aan de bak moet, om dit slagschip met 7 inzittenden + caravan in beweging te brengen.
@desoper: 1090 kg. Evenveel als een Audi A1, bijvoorbeeld. Je mag hem met 728 kg beladen. 70kg meer dan pakweg een Insgnia station. Deze 1.2 is dan ook 29 pk en 30Nm sterker dan die in de A1.
@mout: valt me 200% mee, 1090kg is ongekend in deze klasse!
728kg laadvermogen trouwens ook, ik mag slechts 550 kg meeslepen in mijn a4-station-2.7d.
@desoper: Ja, en dan moet je bedenken dat in het leeggewicht nog niet eens de brandstof e.d. meegerekend worden, of de chauffeur. 5 gemiddelde, volwassen inzittenden zullen 1 gezamenlijke tandenborstel moeten delen…
Kijk maar naar de recente ophef rond de Jeep Grand Cherokee. Daar bleek je 160 kg af te mogen trekken van het officiële laadvermogen.
Met alle respect voor een prachtige Audi: het verschil is toch dat auto’s voor het Oostblok ontworpen worden om dagelijks volledig beladen te worden. Terwijl ik hooguit in de zomer af en toe een volledig beladen luxe station zie rijden.
@mout: goh, dat zegt de fabrikant , zet ze maar op een weegschaal
Ik houd het liever op mijn Daihatsu Xenia. Goed een 1.3 tje met 92 pk. Maar hij vervoerde me en 9 anderen wel dagelijks prima. En hij is (omgerekend) nog geen €13.500) Sowieso nooit een Dacia voor mij.
@toyotafortuner: Je rijdt ergens in ZO Azië, gok ik? India misschien? Ik zou wel willen dat ik hier de keuze had in MPV’s die daar rijden!
@mout: ik reed tot zaterdag in Indonesie. En het is de 2de, de vorige 1.0 3cyl met 60 pk en 90 nm was te weinig als je vaak ondergronds bij de mall wilt parkeren.
@toyotafortuner: Importeren als je naar NL komt is zeker geen optie?
@mout: als het kon had ik een Fortuner geimporteerd. Ik zou bij god niet weten of het kan.
Hij is wel een mooie aanbieding. Als ik meer dan drie kinderen had, zou ik toch even gaan kijken.
Wat mij opvalt aan de Logan MPV dat hij niet alleen 7 personen plaats bied, maar dat ook beter doet dan andere 7 persoons auto’s. Vooral het achterste bankje is erg ruim.

En hij rijdt niet verkeerd. Het is idd een vervoermiddel voor wat grotere gezinnen.
@realhustler: Helemaal waar. Ik ben op die manier bij de Space Wagon terechtgekomen. Net als de Logan staat die dichter bij een station dan bij een MPV. Die laatste zoeken de ruimte toch vooral in de hoogte. En daar heb je weinig aan op de derde rij.
Waarvoor heb je nou een 7-zitter nodig en al helemaal zo’n budget geval als dit?
Als je echt op je budget wilt letten houd het dan ook bij 2 of 3 kinderen. Dan houd je tenminste geld over voor een mooie auto en niet zo’n lelijke container.
@bullgod76: Misschien geeft iemand meer om mensen dan om vervoer? Heeft iemand vrienden? Is lid van een (sport-) club? Werkt hij in de wereld buiten je zolderkamertje, en dan ook nog eens met collega’s? Of iemand vindt meer voldoening in zijn gezin dan in een sjieker gelijnde auto?
j00rs via iPhone app
Als je persé een nieuwe auto wilt rijden voor weinig geld goede optie. Maar ik zou toch echt voor een tweedshands Espace gaan. Ziet er tenminste nog een beetje uit en met een 3.5 V6 ook nog verrekte snel. Natuurlijk wel meer onderhoudskosten dan.
@j00rs: En het gaat die mensen om zo veel mogelijk ruimte voor zo min mogelijk geld. Dus ook het onderhoud zal zeer sterk meespelen!
@j00rs: lol. Jij bent vast geen auto-eigenaar.
Om een beetje een indruk te geven: Zo’n Espace kost rond de €700 per maand http://bit.ly/PX07s8, een nieuwe MCV (sorry, de Lodgy staat er nog niet in) minder dan €400.
En dan is er nog het financiële risico. Als er iets aan de hand is met de Espace, heb je het zo over €4000.
Hoezo lelijk ?
Als er een Nissan logo, dan wel een Renault logo, op had gezeten, had iedereen het een immens mooie MPV gevonden.
@JaxDryke: ik betwijfel het.
De volvo xc90 is ook een zevenzitter, nieuw mss niet budgetvriendelijk, maar tweedehands moet je er denk ik toch een voor een redelijke prijs kunnen vinden. En die xc90 zal wel veiliger zijn dn dit lelijk ding ;)
de espace kost 40k (waar dit volgensmij gewoon een gestropte versie van is), dat schilt toch meer dan de helft, maar de espace begint ook pas met een 2.0t benzine en met halfleren bekleding
Mensen met 3+ kinderen hebben niet heel veel keus

Tsja, de tijd dat je de achterbank gewoon vol met kinderen kon plempen is achter ons. De keus in zes- en zevenzitters is volgens mij nog nooit zo groot geweest.

Nieuw en jong-tweedehands aanbod van dit moment (oke, niet allemaal geschikt voor vaders met een beperkt budget, maar toch):

Audi Q7
BMX X5
Chevrolet Captiva
Chevrolet Orlando
Chrysler/Lancia Voyager
Citroen C-Crosser
Citroen Grand C4 Picasso
Dacia Logan MCV
Fiat Doblo
Ford Galaxy
Ford Grand C-Max
Ford S-Max
Honda FR-V
Hyundai Santa Fe
Jeep Commander
Kia Sorento
Land Rover Discovery
Landwind CV9
Mazda 5
Mazda CX-9
Mercedes-Benz GL-klasse
Mercedes-Benz R-klasse
Mitsubishi Grandis
Mitsubishi Outlander
Nissan Pathfinder
Nissan Qashqai +2
Opel Zafira
Peugeot 308 Break
Peugeot 4007
Peugeot 5008
Renault Espace
Renault Grand Scenic
Seat Alhambra
Toyota Prius Wagon
Toyota Verso
Volvo XC90
Volkswagen Caddy
Volkswagen Sharan
Volkswagen Touran
@potver7: de meeste van deze autos zijn autos met een 3 persoons achterbank waar eigenlijk maar 2,5 mensen op passen en met van die opklap stoeltjes achterin waar je niet langer dan 1.20 voor mag zijn.
@jobh: deze is voor 7 volwaardige personen? lijkt me te klein ervoor
@jobh: Dacht je dat de Lodgy beter was dan? Als je echt 7 volwassenen wilt vervoeren zul je toch een busje moeten kopen hoor.
@potver7: neem gewoon een RS6, en rijd 2x op en neer in hetzelfde tijdsbestek.
@desoper: en er kan nog meer bagage mee ook! :)
@potver7: Whow! ZO’n lijst zoek ik al tijden. Wat heb je als bron gebruikt? Ik zie nergens sites waar je op aantal zitplaatsen kan zoeken.
@mout: hier bijvoorbeeld..
@baasbas: Hee? Sinds wanneer zit die zoekoptie daar? Anyways, ben er blij mee.
Blijven alleen de optionele bankjes van Merc en Volvo nog buiten beeld, vrees ik.
@baasbas: wtf? gewoon op http://www.autowiki.nl natuurlijk!
@potver7: Je vergeet dat je weinig budget meer overhoudt als je meer dan drie kinderen hebt.
Beste auto van Nederland punt uit.
moest ik zoveel kinderen hebben zou ik voor een caravelle/T5 gaan
@KaCh1ng: voor 17k Euro’s?
@potver7: een T5 zonder achterbank misschien.
Rijd misschien ook wat rustiger, zo’n tussenschot tussen jou en de kinderen :-)
in belgië is de lodgy vanaf 9990
wacht gewoon op de Dokker mensen. Dan dok je nog minder af bij je dealert!
laatst eens een duits autoblaadje zien liggen waarin ‘ie vergeleken werd met een tweedehands sharan. Weet alleen niet meer of ‘ie er beter uit kwam
ik vind ‘m niet lelijker dan al die andere Franse rommel..
Enige tijd geleden en proefrit gemaakt met een 90 PK diesel, en op mijn vraag aan de verkoper, wat hij er zelf van vond, kreeg ik een antwoord waar wel ik om moest lachen : Hij rijdt als een mercedes meneer….!
Enfin, wij de weg op met dat ‘geval’; Het parkeerterrein af, de rotonde door, op op het rechte stuk even het gas erop….
Het lachen verstomde bij ons beiden, en met verbazing elkaar aangekeken; Dit klonk als een Lexus (zo stil dus), had trekkracht te over, en voelde aan als een eeeh, ja echt, Als een mercedes!! Dat degelijke, massieve gevoel van een grote, zware en vooral dure auto!
Aan een ieder die nu lacht: Ga er eens mee proefrijden. Wij zijn in elk geval om; Hier komt een Lodgy voor de deur te staan!
Dit ding rijdt voortreffelijk! VEEL beter dan de Logan MCV, die mij in 2009 eigenlijk ook al verraste. En dan inderdaad; Die ruimte, werkelijk ENORM!
Ja, maar hij is zo lelijk… Toen ik vroeger mijn eerste nieuwe auto kocht, vond ik ‘m ook niet mooi (de E-kadett) Maar omdat-ie mij zo goed voldeed, ging ik ‘m zelfs mooi vinden. Dat zal met die Daas ook wel zo zijn. Maar als je nu echt iets te mekkeren wilt hebben: Hij is niet leverbaar met een volwaardige cruise-control (slechts een snelheidsbegrenzer) Da’s eigenlijk wel een gemiste kans.. Maar verder; Grote klasse wat die Roemenen voor dat geld weten te bouwen!!!
mooi overzicht van 6+ mogelijkheden, potver7!

Zelf Chrysler Grand Voyager rijder, proefgereden met Lodgy, echt niet slecht en grappig, gemis cruisecontrol valt me mee, zelfde effect alleen je moet je voet op gaspedaal houden, en dat voorkomt weer dat je je voeten kruist en dan plots bij remnoodzaak verrast wordt… Voor 6de en 7e absoluut meeste ruimte in vergelijkbare wagens als Santa Fe en Outlander…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).