Hoe vaak ververs jij je motorolie?

Auteur: , 109 Reacties

Vast niet vaker dan de gemiddelde Amerikaan, want het schijnt daar niet ongewoon te zijn om binnen 5.000 kilometer (3.000 mijl) alweer nieuwe olie in je blok te gooien. Echt waar.

Als de kosten voor een bepaalde dienst verwaarloosbaar zijn, of als je heel veel vrij besteedbaar inkomen hebt, dan is het risico groot dat de spilzucht toeneemt. Vanuit de eerste categorie valt het te verklaren waarom iedereen in Indonesië zijn motor altijd laat draaien (een literje aardsap kost er 4.000 IDR, zo’n 35 cent), en waarom tot voor kort iedereen in Iran zijn kachel en lampen liet branden (Ahmedinejad haalde de zware subsidies onlangs van deze zaken, waarna het stroomverbruik ineens kelderde).

Een combinatie van beide categorieën, waarbij de extra welvaart vaak de overhand heeft, vind je in de westerse wereld in het algemeen, en in de VS in het bijzonder. Terwijl water wereldwijd een schaarser goed wordt, zie je midden in de woestijn nog steeds de mooiste groene gazonnetjes. En voedsel wordt royaal ingeslagen, en dus ook royaal weer weggegooid. It’s the American way.

Of zie je liever dat zij je olie verversen?

Olie en benzine zijn er ook nog relatief goedkoop (hoewel gilf Michelle Bachmann daar anders over denkt), en daarom zien we praktijken zoals in de koptekst beschreven: ver voordat het eigenlijk nodig is, wordt er olie ververst. Waarom? Omdat het kan. En omdat men denkt dat het nodig is. Dit is tegen het zere been van het groene geweten van de VS, de staat Californië. Er zijn zo’n 300 miljoen Amerikanen, en die verbruiken met elkaar flink wat olie, dus wanneer er op een wat redelijker service-interval wordt overgeschakeld, valt er miljoenen liters aan olie te besparen.

Daarom is Californië een bewustwordingscampagne gestart, met als doel de gemiddelde Amerikaan wat minder vaak zijn olie te laten verversen. De garages zullen het niet leuk vinden, maar het is voor de goede zaak zullen we maar zeggen. Volgens de LA Times gelooft een meerderheid van de Amerikanen (51%) namelijk nog steeds dat je elke 3.000 mijl nieuwe olie nodig hebt.

Als je de configurator van eerder deze week hebt gebruikt, dan weet je in ieder geval welke olie je in je stalen ros moet gooien. Nu nog de juiste intervallen hanteren en je bent wat dat betreft in ieder geval een modelburger.

Ik reed zelf altijd zakelijk, dus dan ging het in de garage volgens de vaste intervallen. Deze waren iets van 20.000 km geloof ik, en da’s toch het viervoudige van 5.000.. En hoe vaak gooi jij een blik nieuwe olie in je vierwieler? Op zich is de staat van je olie vrij makkelijk te checken aan het kleurtje dat je op je peilstok ziet, maar aan de andere kant wordt olie nogal snel zwart, dus dat zegt ook niet alles. (via motorpasion.com)



109 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Bij alle nieuwe bmws wordt het bepaald door je rijgedrag.
Zo zullen sommige mensen na 20.000km een beurt moeten hebben en anderen weer pas na 35,000km
@bohica: Echt niet alleen bij BMW. Zelfs mijn Polo geeft een dynamische serviceinterval aan op basis van de kwaliteit van de olie en rijgedrag(tot maximaal 30.000).
Als reden wordt voor het vele verversen wordt aangegeven dat het gewoonweg goedkoop is (danwel dat men er het geld voor heeft), maar het is ook zo’n gedoe om olie te (laten) verversen, alleen al om die reden zou ik het nooit om de 5k doen, dus waarom blijven ze het doen? Misschien nog een ingesleten Amerikaans trekje uit een tijd dat iedereen nog met grote blokken reed en fabrikanten in de VS niet keken naar (olie-)verbruik?
@weem:
Op basis van de kwaliteit van je olie? Wat de fuck, jouw polo heeft een oliekwaliteitssensor aan boord!? :D

Natuurijk niet. Het wordt berekend dmv de hoeveelheid brandstof die je verbruikt, logisch toch?
@Spiller: En het aantal koude starts, rijduur, belasting van de motor, toerental etc. etc. Overigens hadden BMW’s dit in de jaren 70 al, dus zo nieuw is het allemaal niet meer..
Iedere 4 weken check ik de vloeistoffen en als het te weinig is wordt het bijgevuld… Hou de kilometers eigenlijk niet bij?!
Ligt er aan wat de dealer voorschrijft …

De Kia dealer trekt je financieel in ieder geval helemaal leeg op het verversen van olie. Daar mag je iedere 15.000 km zo’n euro 140,- aftikken (Sportage 2.0 CVVT), los van de kosten mbt regulier onderhoud ….

Tsja, garantie moet toch ergens van betaald worden!
@rechercheur: Hoe kun jij nou weten dat de Kia dealer je leegtrekt, kom je er ooit dan?
@alcantara:

Hij doelt gewoon op die interval van 15.000km. Dat is in vergelijking met hedendaagse serviceintervallen van andere (Europese) merken inderdaad leegtrekken. Denk toch dat 25.000km het minimale is tegenwoordig en vaak nog meer. Of inderdaad variabel zoals bij de moderne BMW’s. Daar ben ik alleen geen fan van want dan sta je voor alles apart bij de dealer. Wel slim van BMW (steeds weer een contactmoment met de klant en dus de mogelijkheid om iets nieuws te verkopen) maar minder voor de klant, steeds je auto en dus tijd kwijt.
@thomaz:

Bij merken zoals BMW, Audi, VW, etc heb je een keuze voor variabele intervallen, het is geen verplichting.

Bij Kia wordt je verplicht iedere 15.000 km de olie te laten verversen, ongeacht het gebruik. Bij veel snelwegkilometers kun je met de hedendaagse synthetische producten makkelijk 25.000 kilometers (of meer) volmaken. Is dus gewoon geldklopperij ….
@rechercheur: Hoezo is het verplicht? Geen probleem als je pas na 20.000km de olie verwisselt, je krijgt heus geen boete of motorschade.
@alcantara:

Garantie ….
@rechercheur: Aha, onze parkeerwacht rijdt in een Sportage? Welke kleur ;)?
@sdk16420: Neen hij rijdt duits, met een aaibaar dash..
@rechercheur: Mijn Caddy loopt nu bij 30 000 kilometer ook al weer te schreeuwen om zijn tweede beurt,wat is het verschil met KIA dan?
@norge: Dat je de Caddy af hebt lopen scheuren om dat voor elkaar te krijgen. En mijn oma het bij de Kia nog zou moeten doen…
@rechercheur: Je meent toch niet serieus dat je 140 euro betaalt voor olie verversen!

Ik doe het elke 15.000 kilometer zelf voor totaal ongeveer 25,00 (Filter, Valvoline 10W40 olie en een nieuwe afdichtring voor de carterbout)

Niet verversen is trouwens ook verkeerd centenschrapen is mijn mening, maar ach, je bent een liefhebber of je bent het niet..
@ts46:

Ik trap daar inderdaad niet in.

Die euro 140,- is het vaste tarief volgens de prijslijst van Kia, iedere 15.000 km, uit te voeren door een erkend garagebedrijf. Ga je zelf lopen klussen, dan vervalt de 7 jaar garantie. Dus nu snap jij wel waarom Kia zeven jaar garantie biedt, goudmijntje ….
@rechercheur: Is toch niet te geloven, oplichterij ruikt het naar… :)
Om de 25.000 a 30.000km.. Lijkt me zat met die volsynthetische 5w30 olie in mijn “dieseltje” Rij alleen maar lange afstanden op constante snelheid en dus met warme motor en olie. Daar heeft het niet veel van te lijden.

Overigens stond er een aantal jaar terug een artikel in de Telegraaf over iemand die jaren bij één van de grote “oliefabrikanten” had gewerkt en nu met pensioen was of iets dergelijks. De man verklaarde dat olieverversen één grote lobby was van de industrie (joh) en reed nu zelf al meer dan 100.000km met dezelfde olie en wat bleek: de olie was zelfs van betere kwaliteit dan bij het verversen.
@thomaz:
OLIE VERVERSEN IS SCHADELIJK EN OLIEDOM (Art. Telegravin)
Uw garagehouder zegt dat de motorolie vervangen moet worden? Trap niet in dit staaltje geldklopperij. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, stelt dat olie verversen helemaal niet nodig is. Je wordt belazerd waar je bij staat. Zelf rijdt de oliegoeroe al 350.000 kilometer op hetzelfde goedje. “Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu”. De 86-jarige deskundige heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer de motorolie van dusdanige kwaliteit is dat je die zelfs je ex niet zou laten drinken. Het smeersel, zo leert de praktijk, hoeft pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik vervangen te worden. Bijvullen als het peil te laag uitkomt, is voldoende. De cijfers liegen niet: wereldwijd 200 miljard euri aan verspilling. De milieuvervuiling is enorm.
De Groot: “Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olie verversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!” De voormalige olietopman riep jaren geleden al dat verversen geldklopperij is. “Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler. Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot”. Hoort u het ook eens van een insider.
@walter: blablabla
@walter: Ja, dus allemaal snel naar de winkel rennen er ééntje kopen! Het is autoblog, niet maakreclame-blog.. Pff, €39,00, voor een oliepeilstokje met een klein kutchipje die je er ook nog eens zelfstandig op moet solderen. Achterlijk om te zien wat je tegenwoordig voor het zoveelste onzinnige product moet betalen..
@euro95:
Het gaat toch niet om die f. pijlstok, het gaat er om dat het een grote leugen is dat de je auto elke 5000-10000km nieuwe olie nodig is. Dit zegt een ex-directeur van Castrol.
@walter: Gast, denk iets verder dan je neus lang is. Die ex-directeur die jij zóóóó betrouwbaar vindt, die verkoopt nu dus oliechippeilstokken.. Dus voor de mensen die niet zo naïef zijn -als jij- wilden ik dus meer stof meegegeven voordat ze allemaal naar niveauplus kruipen en een zelfmonteerbare-plastic chip peilstok gaan kopen.. En thuiskomen en bedenken dat ze zijn gefucked in the A.. ;)
Is mij ook al een keer opgevallen in de VS inderdaad:
http://en.wikipedia.org/wiki/3,000_mile_myth

Ik probeer meestal tussen de 8000 en 10000 km te verversen, maar onder de motorkap staat volgens mij ook gewoon nog elke 5000 km olie vervangen.
@Lan_Evo: Ga er even van uit ivm je nick dat je een Evo bezit dus wellicht weet jij dit? Was het niet de MR400 die elke 3500km moest verversen?
@E34M5Touring: Hij rijdt Toyota Glanza (Starlet) Turbo, met 4E-FTE motor, een kleine turbomotor. Dus ja, daar moet je de olie ook regelmatig van verversen.
@Jochempie: Ok, dacht misschien weet hij dat. Meen het ergens gelezen te hebben.
@E34M5Touring:
Mocht ik willen! Toen ik hier joinde, had ik nog geen auto, dus vandaar. Maar zou me niet verbazen dat je bij die blokken elke 3500 km de olie kan vervangen.
@Lan_Evo: Oh zo no worries. Ze meldden het bij Top Gear in een test tegen de Murcielago, dus het zou ook zo niet waar kunnen zijn.
Ik doe zelf de olie en het filter op de helft van wat de dealer voorschrijft (20.000), dus iedere 10k.

Vergeet niet dat motorolie het de allerbelangrijkste vloeistof in de auto is. Het is echt het behoud van je motor…
@Benjamin1: ik doe in de Toyota Starlet ook elke 10k-15k ongeveer. Hij rijdt wel vaak lange afstanden, dus wel goede warme olie. De BMW rijdt minder vaak, ongeveer elke 20-30.
@jzaero: kom op man, een Starlet kan anno 2011 echt niet meer laat staan als bezoeker van een autoblog…
@alcantara: WTF? Jij bent dus duidelijk geen autokenner! Wat doe jij op Autoblog? Ga met de pamper spelen!
@dotternetta: Want een Starlet blinkt uit boven al het moderne spul van deze tijd? Echt niet. Enige reden om er één te rijden is omdat je liefst geen geld wil uitgeven aan een auto, en dan ben je inderdaad geen autoliefhebber.
@alcantara:

Als jij zó bezig bent met “uit te blinken boven het moderne spul” en “wat anno 2011 nog kan” dan ben je geen autoliefhebber, maar gewoon een onzekere poser die het maar wat belangrijk vindt wat andere mensen van z’n auto vinden om indruk bij ze te maken.
@Svensson: Ik heb het niet eens over het uiterlijk maar wel over de rijkwaliteit, heb een jaar of 5 geleden wel eens meegereden met zo’n ding maar het voelt echt aan als een stuk blik op wielen zonder enige vorm van luxe. 20 jaar geleden zal het vast een leuk instapmodel zijn geweest maar het is nu hopeloos verouderd. Een Starlet aanprijzen is hetzelfde als dat je nu nog zo fantastisch aan het werken bent op een Intel 486. Voor die tijd inderdaad een prachtig stukje techniek maar je bent hopeloos ouderwets als je er nu nog steeds zo’n waarde aan hecht.
@alcantara:

Welke auto raad jij me dan aan om modern en een beetje bij de tijd te zijn? Omdat dat blijkbaar zo belangrijk is volgens jou.
@alcantara: Dit zegt genoeg… On topic: om de 15000 km
@alcantara: Ik heb het niet over autoliefhebbers, maar over autokenner. Je opmerking zegt genoeg :-)
@dotternetta: ok je hebt gelijk, alle autokenners rijden in een Starlet omdat dit de beste auto ever is…ik had het verkeerd.
@alcantara: Maar even, wat denk je nou zelf, dat iemand die Starlet-geld aan een auto kan uitgeven geld heeft om een leuker alternatief te onderhouden? Ja er zijn BMW 535i’s voor dat geld, maar als je het dubbele per jaar kwijt bent om de boel te onderhouden gaat het toch nergens over?

Hoeveel lol beleef je aan je snelle kar als je ’s avonds in bed ligt te piekeren hoe je het allemaal gaat betalen?
@euro95: Guess what? We hebben ook nog over de Aygo getwijfeld, maar nee, de Starlet rijdt vlotter en fijner.
@alcantara:

Opmerking van niks. Wat is er nou weer mis met een Starslet? Waren toentertijd behoorlijk vlotte bakjes, waar je bovendien nog steeds best lol mee kunt hebben. Kosten verder ook geen drol qua onderhoud etc.

http://www.autoweek.nl/autotest/576/toyota-starlet-13-xli

Ik rijd ook liever in een M3 of nieuwe 5-serie, maar je moet er maar net geld voor (over) hebben.
@Svensson: Nu neem je wel extreme voorbeelden he, er zitten nog genoeg alternatieven tussen een 20 jaar oud boodschappenwagentje en een nieuwe F10 5-serie…
@alcantara:

Omdat jij doet alsof iedere Starslet-rijder hier denkt dat het de beste auto ooit is… Misschien sparen we voor wat beters maar willen we ondertussen wel mobiel zijn en toch met een smile achter het stuur zitten? Dat jij er nog niet dood in gevonden wil worden mag je helemaal zelf weten, maar wat boeit het jou of andere mensen er blij mee zijn?
@alcantara: En wat rijd jij dan?
@jzaero: ’02 325Ci, ook niet het nieuwste spul maar 10x liever dan een Starlet
@alcantara: Dan is de ’08 BMW 530i toch een stapje beter. Jammer, maar gebaseerd op jouw argumenten ben je geen autoliefhebber. Oud spul he ;)
@jzaero: klopt, oud spul maar vergeleken met een Starlet hyoermodern. kun je nagaan…
@alcantara: Maakt dat uit? Je zit nu ook te patsen met een 325Ci uit 2002 die volgens jou door een student te betalen moet zijn? Goed ik vroeg om welke auto je rijd, maar je praat jezelf ook wel ergens in de knoop door te zeggen dat een student dat maar moet kunnen betalen. Dan rijd je zelf dus ook niet zo’n bijzondere auto. Nee even geen grap, ik daag je nu een beetje uit maar ik ga nu maar even alle argumenten op een rijtje zetten, dit gaat nergens over en ik wil er ook even op een volwassen manier een punt achter zetten, maar dan moet jij mij wel begrijpen.

Goed, ik heb zelf lang gezocht naar een auto die ik leuk vind om te rijden en die zijn er zat. Ik wil echter een grote verbetering ten opzichte van de Starlet kopen als ik iets koop. Ik had het ‘geluk’ dat mijn ouders deze auto nodig hadden toen de BMW total loss was verklaard. Hierin kon ik mijn eerste solo kilometers maken voordat ik in dure auto’s ging rijden. Naar mate ik vaker reed wilde ik zelf ook graag een eigen auto, maar dan wel een sedan en anders een coupé. Zelf twijfelde ik tussen een E34, E46 (Ci) of E39 en een Mini Cooper (S), je ziet al waar ik naartoe ga, het zijn voornamelijk rijdersauto’s die ik op het oog heb. Waarom heb ik dit niet gedaan? Doordat ik nu toch al een auto heb en mobiel genoeg ben. Wat ik nu van plan ben is om over een jaar, wanneer ik klaar ben met mijn studie, meteen het gespaarde geld op een nieuwere BMW te gooien wanneer ik mijn bedrijf heb gestart. Ik heb een voorliefde voor BMW’s, dus daar gaat mijn voorkeur naar uit. De Starlet voldoet nu prima voor mijn behoeftes en daarom rijd ik nu anno 2011 nog in dat oude ding. Dat ik dan volgens jou geen autoliefhebber meer ben doordat ik in mijn Toyota rijd is een hele naïve manier van het benaderen van mijn achtergrond. Zoals je ziet heb ik overwogen om betere auto’s te rijden, maar heb ik, mede dankzij doordat de auto er toch al is, geen behoefte aan iets nieuws.

Ik wil nog steeds jouw reactie weten op de jongeren onder de 18 jaar, die nog geeneens een auto mogen hebben, wat jij daarvan vind. Zijn dat dan geen autoliefhebbers? En zo ja, waarom zeg je dan tegen mij dat ik, ondanks dat ik zelfs wél een auto heb, geen autoliefhebber ben. Ik vind het nog steeds erg naïef om te zeggen dat de auto die je bezit maar bepaalt of je wel van auto’s houd of niet.
@alcantara: Je moet voor de grap eens kijken hoeveel studenten er überhaupt een auto bezitten. Niet veel hoor.
@jzaero: ik als uitzondering
en gelijk ook een uit de hand gelopen hobby project
@alcantara: Dit is gewoon fucking triest. Jouw penis groeit zeker naar binnen in plaats van naar buiten.


Juist respect voor het feit dat je er voor uit durft te komen dat je een starlet rijdt tussen al deze puisterige zielige rukkende kleuters.
@Benjamin1: Ik rijd een Paseo, grotendeels identiek aan een Starlet. And I’m loving it!
@Jochempie: @Svensson: @Benjamin1: Thanks! Heerlijk dat mensen ook een andere kant van autoliefde weten te waarderen. Ik rijd vaak in mijn Starlet en ik heb er maar al te veel plezier van. Een auto van 1.5k ben je gewoon veel makkelijker mee. Je kan er veel meer mee omdat het toch al een oud rammelbak is. Het is ook nog eens een autootje dat bijna niet stukgaat. Sinds onze aankoop in 2007 hebben we slechts één keer een veerpoot moeten vervangen. Verder geen enkel mankement gehad op wat olietekorten na. Wat olie erbij en het beestje is weer blij. Mensen snappen tegenwoordig niet dat het oude autorijden juist de leukere aspecten zijn van autorijden. Alles voelt nog mechanisch, alles voelt nog alsof JIJ controle hebt. Je moet je auto’s (ondanks dat ik vaak wel hard rijd) met liefde behandelen omdat anders de techniek je tegengaat zitten. Tegenwoordig zit er nul komma nul gevoel in het sturen en schakelen. Wegligging is natuurlijk niet zo goed als wat er nu op de markt te krijgen is, maar de potentie van het blokje is heerlijk.

@alcantara: Bedankt dat je me hopeloos noemt, lul, maar jij bent duidelijk niet de autoliefhebber hier. Jij kan niet eens je mede-autobloggers keuze waarderen. Jouw keuze respecteer ik, als je dat wilt, maar ik kan er niet mee eens zijn dat je mijn auto afkraakt op deze manier, dat je mijn auto afkraakt tot daar aan toe, maar dat je dan ook nog mij erbij betrekt als autoliefhebber? Ik ben als baby opgegroeid met een E-klasse, als kind tot aan nu met BMW 5 series. Ik heb een hele band opgebouwd met BMW’s en ik houd van Italiaanse ontwerpen. Ik waardeer Franse eigenzinnigheid en Amerikaanse musclepower. Misschien ben ik financieel helemaal niet in staat om iets duurders te nemen, misschien heb ik er wel een band mee gecreëerd, het is immers nog steeds mijn eerste auto. Gebaseerd op jouw argumenten, zouden de bezoekers hier onder de 18 jaar niet eens op autoblog mogen komen. Arrogant en naïef ventje ben je toch. Triest.
@jzaero: bedankt dat je me een lul noemt maar uit je tekst maak ik nu op dat je dus eigenlijk alleen een Starlet bezit en dat die 530i E60 gewoon van je ouders is waar je waarschijnlijk niet eens in mag sturen. Dus geen wonder dat je zo’n hoge dunk hebt van je Starlet want je bent niet beter gewend. Niets mis mee maar mijn mening blijft staan, sowieso heb ik nooit iets gehad met boodschappenwagentjes, Aygo/Yaris vind ik ook niets.
@alcantara: Oh in tegendeel, ik mag vaak genoeg in de E60 rijden, maar ik gebruik hem alleen als ik uitga of als ik lange ritten rijd of iets dergelijke.. En of ze van mijn ouders zijn dat maakt mij niks uit, het maakt mij niet een mindere autoliefhebber en dat is wat mij dwarszit, want op dat punt ging jij op mijn tenen trappen.

Waar maak ik er met de Starlet de blits mee? Het gesprek begon met hoevaak ik olie in een Starlet stop, jij was degene die het uitlokte. Is dat opscheppen over een Starlet? Kom op man, ik snap ook wel dat het niet een Ferrari is, maar ik mag er toch trots op zijn? Toen jij hem begon af te zeiken, heb ik argumenten tegen gegeven, maar vooral omdat jij mij een non-autoliefhebber noemde ging ik er maar vol tegenin. Lekker veel begrip heb je voor me, dat zeg je nu wel, maar toen bleek dat dus echt niet. Ik heb zelf ook naar een E39 525i en E46 330i gekeken, prima auto’s voor slechts 6500 euro, maar verzekering voor mijn leeftijd is 140 euro per maand. Dat is het grootste probleem. Kopen is makkelijker dan onderhouden en dat weet jij ook als autobezitter.
@alcantara: Niks beter gewend? Zucht.. Is het nog wel verstandig om hierop verder in te gaan? Het begint nu naar moddergooien te gaan. Ik ga niet hele rijen auto’s opnoemen die ik heb gereden, maar ik heb in genoeg duurdere auto’s gereden. Laat ik het daar maar op houden.. Verder wacht ik nog steeds op je verontschuldiging op het beledigen van mijn autoliefde.
@alcantara: Je gooit Starlet, Yaris en Aygo op dezelfde bult, dat zegt genoeg over je autokennis. Als je echt kenner bent, weet je dat die niet met elkaar te vergelijken zijn, qua kwaliteit, degelijkheid, luxe en/of comfort.. je valt alweer door de mand haha
@dotternetta: Ach laat het lekker zitten, blijft een prima auto, zelfs als ik regelmatig BMW’s en Mercedessen rijd (dus ben wel wat gewend), kan ik zo’n Starlet wel waarderen. Het is misschien niet de beste auto die je nu kan krijgen, maar voor die prijs nu is het zeker wel aardige kwaliteit voor je geld. Gaat nooit stuk en sneller dan de meeste gebakjes die nu te koop zijn. Ben vandaag weer fijn naar stage gereden :)
@jzaero: Ik lach me rot in mijn sletje, 21 jaar oud en geen roest te bekennen. De vorige eigenaar heeft een deuk in de dorpel gereden, verf is er af en je ziet het verzinkte staal, na 4 jaar roest het nog niet. Vergelijk dat eens met een Ford Focus uit 2003, collega heeft 1, de gaten vallen in de deur, je kunt gewoon naar binnen kijken. Daarnaast is het sletje echt een rijdersauto, let wel: als je geen stuurbekrachtiging hebt, geen electronische hulpmiddelen en je voelt alles in het stuur, perfect! Je weet precies hoe ver je kunt gaan. Ik heb ook een Civic uit 2006 maar ik pak liever het sletje, is veel leuker! Genoeg gediscussieerd, nu maar weer aan het werk: sparen voor een BMW ;-)
@dotternetta: Klopt, zie ook Mercedessen uit 1998 volledig roest bij kofferbak en dorpels vertonen. Mijn slet is ook volledig roestvrij, op wat zweetplekjes op het motorblok na. Twee kleine plekjes. Ik heb ook geen stuurbekrachtiging, ABS, ESP of TCS. Erg leuk rijden, veel gevoel in het stuur. Minder feedback over wat oppervlakte rechter of linkerwiel rijdt, vergeleken met een BMW, maar je betaalt daar dan ook het tienvoudige. Het geeft echter wel weer heel veel feedback over wat je voorwielen aan het doen zijn, schuiven of uitbreken (ja zelfs in een Starlet!) geeft ie netjes door.
@alcantara: Weet je maat? Die Starlet is feller dan de 530i op het gas, feller dan de Mercedes E klasse die ik regelmatig rijd. Het is een pittiger autootje dan wat er nu gemiddeld op de markt te krijgen is. Je weet het misschien niet, maar die auto heeft meer potentie dan je denkt. Je baseert jouw mening op een enkele Starlet, maar ik heb wel uitermate veel plezier ervan. Hij trekt in zijn 5 nog makkelijk weg, terwijl ik dat van die rotzooi van tegenwoordig niet kan zeggen. 80 op de snelweg met een 1.0 Picanto met hetzelfde aantal pk’s gaat nergens over. Je komt niet eens voorruit. 80 op de snelweg in de Starlet gaat nog prima! Ik rijd veel kilometers ermee en ik heb deze auto leren waarderen.

Deze auto hadden we 5 jaar geleden gekocht omdat er ingebroken was in onze 525i Touring E39, hierdoor was hij total loss verklaard. We hadden een E60 525i te leen gekregen van de dealer voor 2 maanden, maar die periode was dermate lang dat we een overbruggingsauto nodig hadden. Hierna hebben we een E60 525i gekocht. Deze is afgelopen maand weggegaan en ingeruild voor een 530i E60 uit 2008 en ik heb wel degelijk autoliefde. Wat ik rijd representeert bij lange na niet wat ik voor auto’s voel. Waarom rijd jij eigenlijk geen auto van 1 ton+? Wat doe je überhaupt op autoblog? Weet jij verdomme wel wat autoliefde kan zijn? Een auto van 1500 euro de tering in trappen, met wheelspin wegrijden en bochtjes pakken zonder ESP en TSC is meer fun dan 10.000 euro per jaar in een 5 serie dumpen puur op onderhoud, verzekeringen en belastingen
@jzaero: blijkbaar heb ik een gevoelige snaar geraakt bij sommigen om de Starlet als gedateerd aan te duiden maar dat is hoe ik er tegenaan kijk. Heb er zelf nooit in gestuurd maar wel in meegereden en vond toen gewoon een lelijk blik en het voelde heus niet als een volwaardige auto zoals bv een golf 4 aanvoelt om maar een doorsnee auto te noemen. Waarom ik geen auto van 1 ton heb is omdat ik dat simpelweg niet kan betalen, maar een 2dehands auto van 10K moet voor iedereen op te brengen zijn. Als dat niet een lukt heb je imo inderdaad geen hart voor auto’s want dan spendeer je het blijkbaar liever aan andere zaken die je meer dierbaar zijn.
@alcantara: Het boeit me geen zak of jij die auto een koekblik vind, maar je kan je voorstellen dat hier studenten zitten die nog geld aan bijvoorbeeld studie, verzekeringen en andere kosten opzij moeten leggen? Het is geen gevoelige snaar als je over mijn auto praat, maar je bent arrogant als je gelijk een link legt naar hoe ik geen autoliefhebber ben. What the fuck, ik weet zeker dat een groot deel hier pubers onder de 18 zijn, maar die kunnen ook autoliefde hebben of niet soms? Je bent serieus een triest ventje die denkt alles te zijn met een 325Ci, denk je dat ik niet liever in een Maserati Quattroporte rijd of iets dergelijke? En inderdaad, ik spendeer liever mijn geld uit aan mijn familie, school en vrienden dan dat ik al mijn geld uitgeef aan een auto. Wat heb ik eraan om 600-700 per maand kwijt te zijn aan een auto, terwijl ik naast de auto niks anders meer kan doen? Sommigen moeten ook nog huur betalen voor een kamer. Ik heb in Polo’tjes gereden die onder de Starlet doen. Minder gevoel etc. Ik zeg niet dat de Starlet de beste auto is die er is, maar als student heb je beperkte keuze. Dat meneertje 325Ci daar niet mee kan leven is dan maar triest. Ik kan makkelijk een tweedehands BMW 3 serie kopen uit 2005. Maar onderhouden is een andere zaak.
@jzaero: Het is dat erom gevraagd werd wat voor auto ik heb maar ik loop er niet zo te koop want ik heb het idee dat het nogal als een patserbak overkomt ondanks dat ik hem gewoon origineel hou. Bovendien denkt men dat het een hele dure auto is maar dat valt reuze mee, aanschaf van die dingen is niets meer want na 10 jaar is een auto financieel wel afgeschreven, en het onderhoud valt ook mee omdat E46 gewoon een degelijke auto is waar weinig aan kapot gaat. En ik snap dat een student geen dure auto kan kopen maar dat maakt nog niet dat ik kan zeggen van ‘wat een toffe wagen die Starlet’ want het blijft een knakenbak.
Het begrip dat je er in rijdt heb ik maar ga er niet de blits mee uithangen want een nieuwe twingo rijdt nog beter.
@alcantara: Toevallig rijdt mijn nicht een nieuwe Twingo. Wegligging is prima, maar motor is laks. Dat is met alle nieuwe zuinige auto’s zo. Die zijn op zuinigheid afgesteld, veel minder op rijplezier. Zo ook met de nieuwe Picanto. Immens strak onderstel, zeer volwassen en uitgebalanceerd, wel licht stuurgevoel, maar voldoende scherp, zeker met 16 inch velgen eronder was het een heerlijk sturend wagentje, maar met de 1.0 moest je veel schakelen om pit erin te houden. Het is dan ook een stadsauto en zeker geen snelwegcruiser. Aangezien ik veel snelweg rijdt is een auto die goed is in de 5de versnelling wenselijk.
@jzaero: Ok je moet niet overdrijven, een Starlet is niet beter dan een 530i. Maar het is altijd makkelijk lullen he. Ik kan ook zeggen dat ik hier een M3 en Lambo voor t weekend heb staan. Kan jij toch lekker niet controleren :)
@Benjamin1: Ik heb niet gezegd dat hij beter is, ik heb gezegd dat hij feller op het gas gaat, oude motoren hebben meestal een directer gasrespons door het ontbreken van een computer. De automaat in de E60 (en wellicht ook andere auto’s) staat er bekend om dat hij denktijd nodig hebt tussen het gas geven en reactie. Zo ook de semi-automaat stand. Wanneer ik schakel, zit er nog steeds een halve seconde tussen het schakelen. Neemt niet weg dat het heerlijk sturen is in de E60. Veel feedback over wat je wielen links en rechts doen. Je kan makkelijk uitmaken wat voor oppervlakte onder je wielen door gaat. Met een handbak wellicht zal de E60 al veel feller op het gas staan en feedback geven, maar de automaat is natuurlijk in veel meer gevallen gunstiger in het dagelijks leven. De 2008 530i is een heerlijke verbetering ten opzichte van de 2004 525i. Waar ik in de 525i tot 6500 rpm moest doortrekken om 192pk aan te spreken, is dat in de 530 al op 3750 toeren beschikbaar. Natuurlijk is het luxer, maar het blijft een leuk autootje zo’n Starlet.

Overigens, voor het beeld.. Filmpje van voordat de 525i ingeruild werd. Een laatste sprintje doen.

http://www.youtube.com/watch?v=lryLfAIVC2s&feature=plcp&context=C3cacb75UDOEgsToPDskLBDck2YhVz4iMsEiypeE5V
@jzaero: Je had niet vermeld dat het een automaat was.
@Benjamin1: Nee klopt, al is het wel aannemelijk dat 90% van alle 5 series in Nederland een automaat heeft. Ben ik overigens zelf minder fan van, maar het is een logische keuze bij een grote auto.
@jzaero: ik rijd ook eigenlijk alleen maar snelweg of 80 weggetjes als ik zin heb, bijna nooit alleen kleine afstanden.

De slijtage die oude olie met zich meebrengt is dermate groot en duur dat het het proberen niet waard is.
@Benjamin1: De Starlet doet daar regelmatig nog wel aan. De 530i wordt alléén gebruikt voor lange afstanden.
Om het jaar of 20.000 km.
Lol, mijn tweewieler doet met olie ongeveer 1 op 1000, oliefilter wordt daarvan elke 10.000 vervangen=) De olie zelf vervangen is nauwelijks zinvol met zo’n olieverbuik ;)
in de M3 gooi ik elke 2 maanden nieuwe olie. maakt niet uit hoeveel er mee gereden is, elke 2 maanden gaat er nieuwe olie in. in de 325i gaat er om de 8 trackdays nieuwe olie in…
Om de 30.000 (long life VW) maar contoleer om de 5000 eens en desnoods beetje bijvullen. Belangtijkste is dat het oliepeil niet te laag of op minimum niveau komt.
Ik ververs de mijne ook om de 5000km, zoals voorgeschreven staat voor mijn auto…
Mijn frans blikje gaat elke 20,000km naar de bmw specialist.
Ik controleer het peil alleen als ik de ruitenwisservloeistof bijvul en loop dan meteen alle vloeistoffen na.
Mocht er tussentijds iets fout gaan, begint er vanzelf een lampje te branden. Of merk je het met rijden. (Temperatuur, geluid, motor/weggedrag)
Dit gaat al 225,000km prima :D
via iPhone app
Op ons bedrijf gebruiken we industriële Caterpillar motoren (i6 15L en 18L en v12 28L en 32L). Deze worden straks ook ververst op enkel het aantal verbruikte brandstofliters.
Ze zegt me wanneer ze een plasje nieuwe olie nodig heeft.
iedere 30000 kilometer.
Komt er weer duur syntethisch smeermiddel in (olie is een understatement)
Dit keer een nieuw type : dat vervuiling van het roetfilter tegengaat.

De gemiddelde vrachtwagen wordt zo rond de 100000 kilometer ververst.
Scheepsdiesels nooit
Maar een beetje zeeschip heeft dan ook zon 20000 liter bij zich voor het verbruik.
Een auto met een brandstofverbruik van 5 liter per 100 heeft na 30.000 km 1.500 liter verstookt. Ga voor het gemak even uit van een prijs van 1,5 euro per liter. Je zit dan aan 2.250 euro. Die 150 euro na 30.000 km maakt dan niet veel meer uit, die 8 of 10 liter motorolie ook niet.
Mijn Mini ververst zelf automatisch zijn olie, die Britten hadden een vooruitziende blik, 50 jaar geleden….
@SjoerdMini: Fiat 10 jaar geleden ook, om de paar duizend kilometer wil hij graag weer wat van het ‘zwarte goud’ hebben.
Er klopt inderdaad helemaal niks van. Ik woon in de VS, en ook al zegt de auto zelf dat de olie nog op 56% is bij de 3000 mijl moet hij toch naar de dealer voor een verversing om de warranty op de drivetrain te behouden. Het is gewoon een manier om geld in het laatje te krijgen en om te zorgen dat ze werk aan de winkel hebben.
Ik bijna nooit. Gebruik 10w40 (Agip) in me Alfa 156 V6. Perfecte combi!
Olie verversen…ik doe er niet aan. Wel bijvullen natuurlijk, maar zolang de motor / schakelbak / remmen goed ‘voelen’ is er geen vuiltje aan de lucht.
@Megakix: Ik ververs niet – ik vul bij :) Rond de 5000 km is er een litertje weg. Vul ik weer aan. Dat doet ik zo’n 35000 km, en dan is het tijd voor een nieuw filter. Dat doe ik met een Kwikfit-beurtje. Heeft ie meteen weer verse olie. Dat dan weer wel.
@mout: filtertje gaat meestal rond de apk wel goedkomen… ;-) En anders kopen we wel weer een nieuwe auto.. :lol:
olie verversen????:S:S:S, ik peil het 1x in de 3 maanden en als mijn auto 1,5 jaar stil heeft gestaan dan ververs ik, maar verder nooit
Ik heb een mustang uit 66 met een 289 V8 staan toen ik deze uit amerika importeerde en ik gaf hem een groot onderhoud was ik zeker dat zijn motor olie niet meer ververst was sinds de jaren 60 en deze reed nog altijd en starte perfect, al raad ik dit niet aan bij modernere wagens te doen.
ik hoef nooit te pijlen, mijn tdi-tje verbruikt niks met nu bijna 3 ton op de klok. Maar wel iedere 15.000km komt er nieuwe olie in.
@bjorn84: Dat klopt, ik vind het motorolie verbruik van mijn auto ook (gelukkig) superlaag. Mijn TDI heeft nu 197.000 gelopen en verbruikt nu ongeveer een driekwart liter olie op 35.000 km. Net iets meer als een halve fles. Dat vind ik zeer netjes me dunkt. ik heb wel eens gelezen dat de cilindervoeringen van een TDI kneiter en kneiter hard zijn. Ik kon dat ook echt merken, ik heb mijn auto nieuw gekocht met 0 km op de teller. Bij 80.000 km begon die pas lekker te lopen, je snapt wel wat ik bedoel.. toen kwam pas echt dat super mooie sonore lopen.. toen was ie voor mijn gevoel pas los, daarvoor was het altijd wat rauwig.

Zelfs een vriendin zei het.. we reden een keer ergens en ineens out of the blue zei ze plotseling “wat loopt die auto toch mooi zeg.. zo lekker..” ik viel bijna van mijn stoel. Wetende die vriendin geeft 0,0, niks om auto’s. Werkelijk niks.. met zo’n apparaat ga je van A naar B.

Ik vind het wel iets zeggen over de kwaliteit van de TDI-tjes.
hahaha, iedere 5000 km, dan zou ik iedere maand mijn olie moeten verversen…
bij mij echt alleen bijvullen. hooguit bij een grote beurt de filter en dus ook de olie vervangen, maar dat is hooguit iedere 60.000 km, meestal pas later.
– De kleur van de olie zegt eigenlijk geen hout, zeker niet bij diesels, daar wordt de olie al heel snel zwart.
– Dat welvarende Amerikanen gebash begint wat vervelend te worden, in het voormalige oostblok keken ze helemaal niet naar het milieu en in Afrika evenmin. Juist in welvarende, ontwikkelde landen ontstaat op een gegeven moment iets van milieubewustzijn. Dat kan altijd nog beter, dat klopt, ook in Amerika.
– Ze verversen de olie omdat ze denken dat het nodig is, niet om het milieu voor de grap nog maar eens extra te belasten.
– Het zou me niets verbazen indien olie veel langer goed blijft dan olieproducenten en autofabrikanten beweren.
@kempenaer:

Autofabrikanten, of eigenlijk de dealers, willen dat je olie met regelmaat ververst, omdat ze hier behoorlijk wat marge op maken en de consument gelooft dat het absoluut nodig is.

Als je bij Kia zeven jaar lang braafjes de werkplaats bezoekt, omwille van de garantie, dan heb je zomaar zo’n euro 1.000,- betaald aan olie verversen ….
Er gaat bij mij maar 2,8 liter in de oliepan dus met 20k moet het echt wel gebeurd zijn.
Ik rijd tegenwoordig een lease auto, bij dat ding maak ik mij er dus niet druk om. Ik controleer het peil zo nu en dan en de rest laat ik over aan het beleid van de lease maatschappij. Maar bij mijn laatste eigen auto was er op het laatst een gaatje in het filter geroest… :oops: Zegt dus ook wel wat over de vervangingsinterval van de olie van dat brikkie.
@Original_Arnoud: LOL :D
Als je filter eerder roest dan dat je de olie ververst wil dat heel wat zeggen…
Shame on you!
Laatste oliewissel was na 52000km… Oeps vergeten.
Gelijk ook de filter gewisseld want die was duidelijk op. (Lekte aan de pakking, en oliedruk bouwde moeilijk op)
Mijn 2007 s60 moest om de15.000 van de volvo garage! Maar daar ben ik na 2j weggegaan (geldkloppers, 300eur voor n klein onderhoud, 50eur vr een hallogeen koplamp, 25 eur voor een 5w lampje, …) En nu bij de volvospecialist om de 10.000! Ik mag om de 15.000 maar aangezien ik 4-5x op circuit rijd, hij gechipt is naar 200pk, meestal 20km per rit doe (net warme motor bij aankomst :p) en een vlotte rijstijl heb doe ik het om de 10.000!

Goedkoop is duurkoop heb ik al ondervonden bij auto’s :p! Daarom dus liever eens meer dan minder!
in de auto’s gaat om de 15.000 km nieuwe olie. word er ook een grote/kleine beurt gedaan. de bus om de 10.000 omdat die altijd met een zware aanhanger rijd, en veel stil staat.
Voor mijn werk haal ik regelmatig stuk gelopen motoren uit elkaar om te achterhalen wat er is gebeurt, en te vaak kom ik nog motoren tegen waarvan blijkt dat de eigenaar nogal heeft bezuinigt op onderhoud. geen olie verversen, of een zware diesel die veel belast word (aanhanger) met 4 liter action olie er in.. of een PD motor waar 10W40 in zat, omdat het bij de pomp goedkoper is dan 5W30. ik zeg iet dat het altijd verkeerd gaat… misschien wil het wel prima. maar de eigenaren van de motoren die ik heb gezien, hebben vaak een hele dure reparatie of ander motorblok kunnen kopen door eerder 40 euro te besparen.
@walter: Je hebt compleet gelijk! Olie verversen hoeft echt niet per jaarbeurt of per 15.000 km… Heb ooit een distributieketting probleem gehad met het C12A blok van Nissan.. Zou aan de onderhoudshistorie liggen.. Helaas een foutje van Nissan. Pa zit in de machinebouw die zei al dat olie zijn viscositeit veel langer vasthoudt als dat de dealer en olieboeren zeggen. Motor is door Nissan gereviseerd bij 65.000km zonder enige cent te betalen.
Uiteindelijk testresultaten van Castrol mogen ontvangen.. Werd ik heel erg blij van.. Onder de neus van Nissan gehouden.. Werden ze stil van..

Dit werdt vorig jaar ook nog eens bekrachtigd toen ik bij Seat werkte.. Heb in een monteursvakblad gelezen dat er een vrachtwagen al 1,3 miljoen kms met dezelfde(volsyntetische) olie rijdt.. En dat met maar een fractie viscositeitsverlies…

Grootse problemen ontstaan meestal door slijtage van het motorblok zelf, dan wel door fouten van monteurs.. Onze Micra heeft ooit een te klein luchtfilter aangemeten gekregen(van een 1.0) omdat ze de gene van een 1.2 niet op voorraad hadden.. Diverse oliepeilstokken laten afbreken in de motor.. En nog een hoop dingen die eigenlijk het daglicht niet kunnen velen. Gelukkig is deze dealer overgenomen door AHZ, waar ze gelukkig iets meer gezond verstand hebben..

Weet wel dat er heel veel kwaliteitsverschil zit tussen olie en olie.. Action of Lidl olie kan kwalitatief heel erg afwijken van een goede olie…
Ik hou mij aan de intervalvoorschriften van de dealer. Deze zegt: “Om de 30.000 km of 1x in de 2 jaar, datgene wat het eerst bereikt wordt”. Ik heb een LongLife TDI. Aangezien ik in 2 jaar niet aan 30.000 km kom laat ik gewoon om de 2 jaar een beurt doen. Dus jaar 1: APK, jaar 2: APK+kleine beurt, jaar 3: APK, jaar 4: APK+grote beurt, jaar 5: APK, jaar 6: APK+kleine beurt, etc. Bovendien laat ik het de dealer doen. Dan krijgt ie ook de voorgeschreven VW Shell Helix LongLife 5W30 Full Synthetic.
Als je motor in goede staat is en je hebt geen maandagmorgen model dan kan je heel lang doen met goede olie.

Daar zijn zat bewijzen van.

Daarmee wil ik niet zeggen dat verse olie onzin is.
Ik rijdt een 98- er Golf TDI en ik ververs eens per jaar m’n olie, heb het ding nu 3jaar/110000km. Gooi er wel altijd wat bij als ik weer eens herinner vloeistoffen te checken.
het grote verschil met olie verversen is dat men in de VS doorgaans minerale olien gebruikt , zeker voor Amerikaanse benzinemotoren, dat is 15W4O, die goedkoop is, kwalitatief minder goed zijn dan synthetische olien en dus minder lang meegaan, zodat me om de 5OOO km ververst, let trouwens op reclame van toyota in amerikaanse folders, modellen auris, yaris en hoger, hier bevelen zij synthetisch aan, ginder gewone minerale olie,
Amerikanen hebben een hekel aan superlange verversingstermijnen, overigens hier ook beter ipv longlife olie te kopen, uw wagen goedkopere halfsyntetische olie geven en vaker verversen, dit geldt tenminste voor benzinemotoren en niet voor common rail dieselinjectiemotoren,
de oliebusiness is inderdaad een renderende business, nu de autoverkoop minder goed draait…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).