Hoe zou het eigenlijk met de Spartan V zijn?

Auteur: , 39 Reacties

Vrij regelmatig verschijnen hier projectjes die eigenlijk net zo snel als ze kwamen weer van het toneel verdwijnen. Daar gaat een deksel op, en hierover horen we nooit meer wat. Maar niet altijd. De BAC Mono was er eigenlijk meteen na zijn aankondiging ook, om maar een voorbeeld te noemen. En de Spartan-v, die Ozzie-kart met Ducati-organen?

We zijn 14 maanden verder sinds onze laatste post, en in die 14 maanden is er een en ander gebeurd. De Spartan V bleek geen vaporware, want er is daadwerkelijk aan gewerkt. Na een tijdje in de werkplaats getweakt te hebben, hebben de makers van de Spartan het aangedurfd een plug-offensief te beginnen. En zo stond de lichtgewicht auto in juni in het Australische Top Gear Magazine (PDF). Ditzelfde blad gaat binnenkort de exclusieve eerste journo-rit in de auto maken.

In de tussentijd is er volop gedyno-tuned, en zijn er begin november tests afgelegd. Dit weekend stond het trackspeeltje op de Sydney Bike Expo.

Spartan V

Even recapitulerend: de Spartan-V weegt 350 kg (kerb weight, dus met vloeistoffen en volle tank). Aan boord ligt een 1198cc grote Ducati V-Twin, die 170 pk produceert. Hiermee kan het vedergewichtje in ongeveer 3 seconden naar de 100 km/u accelereren, en een topsnelheid van maar liefst 280 km/u halen.

Less is more, en dus zit er geen dak op. Deuren heeft de Spartan evenmin. Bovenoop het koolstofvezel frame prijkt alleen een klein ruitje om de berijder niet helemaal bloot te stellen aan wat er op hem af komt. Er worden er slechts 300 van gemaakt, en als je er eentje wil moet je 90.000 AUD (65.570 euro) neertellen.

Iedereen die dit dingetje wel eens over de Nürburgring wil zien scheuren, steek nu je hand op graag. Videomateriaal laat vooralsnog even op zich wachten. We hebben tot nu toe alleen deze 2 jaar oude teaser. Zouden ze ‘m nou ook alleen verkopen aan mensen met een BMI van <20 ?

Met dank aan Harald voor de tip!



39 reacties

Is deze bedoeld als road-legal? Ik heb nog geen koplampen kunnen ontdekken.
@Vanquish: D.m.v. wat je zelf zegt betreft de koplampen, doe ik denken dat deze niet street-legal is..
Ducati organen, extreem goede keuze om het onbtrouwbaar te maken . 1 ding is zeker ,stukgati.
http://www.youtube.com/watch?v=wNMlU5ee-Sg

videa beelden van spartan v
@maxk91:


die had dus niet als reactie moeten staan xD

owja video*
@norge: Hij zal niet alleen snel stuk gaan, de onderdelen kosten ook nog eens goud geld! Toen ik nog Ducati reedt, was een beurt (iedere 10000km) zeker goed voor minimaal 650 euro!(Zonder banden)
@norge:

Bullshit, je moet gewoon geen duc kopen als je niets van moto’s of techniek af weet.
Als je ze fatsoenlijk onderhoud en alle elektronica hermaakt kan je er perfect probleemloos mee rondrijden en kost het je helemaal geen stukken van mensen.
Als je voor elk akkefietje naar de garage moet gaan, ja dan zal het je geld kosten. Die mensen kennen je motor niet en moeten zowel de fout vinden als ze herstellen als er iets aan verdienen, natuurlijk dat het dan geld gaat kosten.
@Hupke: Bulshit ,ze moeten gewoon een motor maken die heel blijft .Dan maar een Honda ,blijft heel wat je er ook mee doet.
@norge:

Als jij gelukkig bent met een honda (echt?) ga gerust je gang dan ontferm ik me wel over de Moto guzzi’s, Moto morini’s en ducati’s en hoef jij er niet over lopen te klagen.
@Hupke:

Inderdaad, laat norge lekker plezier hebben met z’n Hyundai i30, dat geeft meteen aan hoe spannend z’n leven wel niet is (met de nadruk op niet).

Als het voorjaar is, dan start ik m’n Ducati Monster 1100s weer op, en gaaaan met die banaan! Heerlijk, lekker brullen en gummen ….

:-)
@rechercheur: Gummen en brullen…tjonge wat hypocriet ben je als dienstklopper om dat te doen. En je maaten staan ieder jaar weer verneukeratief bij de TT bonnetjes uit te schrijven als je 2 of 3 Db te veel geluid maakt of 4 km te snel gaat. SHAME ON YOU!
@lastbiltekniker:

En ik heb uiteraard de DB-killers uit de titanium Akrapovic’s geschroefd …..


http://attberlin.de/catalog/images/DucM1100AK-1098gelb%20004.JPG
@rechercheur: In je vorige reactie liet de dubbele moraal zien die ik van de gemiddelde Nederlandse politie agent gewend ben. Diender ben je 24uur per dag! Net als ik burger ben, 24 uur per dag. En geloof jij die sprookjes van vermogens winst door een andere einddemper…I’ll rest my case!
@lastbiltekniker:

Ik geloof zonder meer niet in vermogenswinst door een andere demper, maar wel in meer rijplezier door het diepere geluid wat er tegenwoordig uit ploft ….
@rechercheur: Dubbele moraal!
@lastbiltekniker:

Jij ziet een nickname en een avatar, en je gaat er vervolgens gemakshalve van uit dat ik dan rijksambtenaar / diender / agent zou zijn ….
@rechercheur: Natuurlijk; als ik een product engineer ben in een Zweedse vrachtwagenfabriek zou ik mij zelf ook Lastbilstekniker noemen. Dromers die zich zelf “ferarri F50” moemen geloof ik zowiezo al niet. Maar heu, als je geen diender of rijksambtenaar ben, wat is de kostwining dan? Als ik vragen mag.
@rechercheur: Je plaatje is gejat van de webside van ATT in Berlijn! HOE GELOOFWAARDIG BEN JE DAN? http://attberlin.de/catalog/product_info.php?cPath=213_217&products_id=1673&osCsid=3269
@lastbiltekniker:

Hahahaha, als je gelijk wat beter had opgelet, dan had je al meteen kunnen zien dat er geen NL-kenteken op zat, en er een Continental display op de achtergrond staat, dus ….

Mijn Duc is overigens ook wit, dus … wat wil je nu precies zeggen ?

:-)
@Hupke: Je hebt gelijk als het gaat om een gebruike motor! Voor mijn Ducati 916 heb ik diverse (4) gebruikte Moto Guzzi’s gehad en zelf onderhouden voor erg weinig geld. Echter, als je een nieuwe motor koopt moet je als eerste eigenaar wél netjes de onderhouds boekjes hebben afgestempeld. Dat maakt Ducati rijden duur! En zoooo speciaal is een Ducati ook weer niet. Een Hayabusa is veel goedkoper én heel veel beter!
@lastbiltekniker: maar een hayabusa is slecht op het circuit en is ontzettend lelijk dan maar een ducati die stukgaat want die heeft in zijn afgebroken krukas meer passie dan in die hele hayabusa
@porsche993: je hebt gelijk, op het circuit is het niets. Met de Buza ben ik nog nooit op een circuit geweest, ook heb ik geen intentie daar voor. Gewoon op een mooie zomer morgen met 240km/h op de snelweg naar het werk en ’s middags met 275km/h naar huis, daar ga ik voor. Sinds oktober staat ie lekker warm in de garage, na een grote beurt (ieder jaar bij de dealer!) voor 2750Sek +/- 300 euro. Lelijk…smaken verschillen.
@norge: Dat geld voor alle Italiaanse, Franse en Engelse producten (vooral de oudere).
+ e in onbetrouwbaar ,anders komt die “parkeerwacht” weer zeiken.
@norge: Firma Dienstklopper stopt om 5 uur…
350kg? :o
Eigenlijk is het dus een Duc’ met 4 wielen en een rolkooi?

Ik hoop dat ze hem alleen verkopen aan mensen met een BMI <20, want de meesten zitten er lekker boven en ik niet ;)
Ah!, ik was mijn grasmaaier motor al kwijt!
Met zo’n laag gewicht mogen er wel een paar goed plakkerige bandjes onder.
Is ie niet heel erg uit balans als je in je eentje gaat rijden? Komt dan in een keer een kwart extra gewicht aan een zijde van dat ding.
@sdk16420: Normaal houden ze daar rekening mee.
Zeker met sportmodellen.
@sdk16420: Of een stuk langzamer als er iemand naast je zit? Lijkt me niet leuk als je ineens een minuut trager bent op de Ring met een bijrijder.
* hand omhoog steken doet *


Vet!!!
Ik vind het nog altijd een geweldig ding.
Ik kan begrijpen dat ze het niet willen verpesten door het road-legal te maken maar 67k om alleen maar op een circuit te gaan spelen (hoe mooi het dan ook mag klinken) zonder ermee te kunnen racen of eens een toertje om de kerk te maken, daar zie ik in de nabije toekomst toch geen plaats voor in m’n budget. Ik zou altijd zoals vadertje staat obligaties kunnen uitschrijven voor 4.5% maar gelukkig weet ik wel beter.
Hij klopt niet helemaal als ik naar de voorkant kijk kijkt het een beetje alfa 33 stradale (een van de mooiste auto’s ooit gemaakt) en de achterkant past er om de een of andere reden niet bij.
Leuk zo’n kitcar met een ducati motor, ook heel leuk voor de sleutelaars, maar liever de Hayabusa motor er in.
Geen gezeur, altijd plezier.
Ondanks de onbetrouwbare techniek vind ik het wel een leuk karretje ,zou eigenlijk voor de openbare weg geschikt moeten zijn.
Wat denk je van het geluid van een dikke Duc achter je zonder dat je een helm op moet
Daarbij is een V twin beter om in een auto te leggen omdat hij meer koppel heeft bij lage toerentallen
En bij deze 1198 is een grote beurt om de 24000 km dus onderhoud valt best mee , en als je 67 mille uit kan geven aan speel goed zul je ook wel niet gaan zeuren over een beurtje
Ik zal me er ook even mee bemoeien: rijd al 7 jaar Ducati, in weer en wind zomer en winter. Eerst een Monster, later een 748. Nooit noemenswaardige problemen gehad. Dus met de betrouwbaarheid is niets mis.
Indrukwekkend ‘autootje’. Ben even wezen kijken afgelopen weekend, mooi speelgoed!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).