Hoeveel Chrysler zit er in de nieuwe Quattroporte?

Auteur: , 57 Reacties

Gisteren kwam Maserati voor het eerst sinds tijden met iets echt nieuws naar buiten in de vorm van de nieuwe Quattroporte. In no-time stroomden de reaguurderspanelen vol, en logisch ook. Maar hoeveel DNA van concerngenoot Chrysler heeft het nieuwe vlaggenschip eigenlijk meegekregen?

Laten we maar met de deur in huis vallen: dat valt reuze mee. Gelukkig ging te veel interieur-onderdelen lenen bij Chrysler zelfs Sergio Marchionne te ver, en ik vermoed dat als dit ooit aan de orde is geweest, het complete Maserati-designteam stante pede zijn ontslagbrief had getikt. Kom nooit aan een Italiaan en zijn trots.

Overeenkomsten

Maserati - Chrysler details
Maserati - Chrysler details

We legden de Quattroporte naast Chryslers vlaggenschip, de 300. In grote lijnen komen de zetels (met name achterin) overeen. Daarnaast heeft Maserati ook de schakelaars in de deur overgenomen, maar is er bij de Quattroporte wel een mooi ‘chroomstripje’ op geplakt. Ook de lichtschakelaar is identiek, maar voor de rest kunnen wij op het eerste gezicht weinig 1-op-1-kopieën ontdekken. Waarvoor hulde.

Maserati - Chrysler details
Maserati - Chrysler details

Motoren en aandrijving

Als het kenteken op de afbeeldingen een voorbode is van het vermogen, dan staat ons een Quattroporte met 530 pk te wachten. Om dit te bereiken ligt het voor de hand dat de tot nu toe atmosferische V8 aan de beademing wordt gelegd, waarbij over een biturbo-configuratie wordt gesproken. Aan de andere kant: dit vermogen kan ook opgewekt worden door een combinatie van een atmosferische V8 en een variant van Ferrari’s HY KERS-systeem.

Met 530 speculatieve pk’s zit Maserati aardig in de bandbreedte van de 760i (544), S8 (520), en Panamera Turbo (S) (500/550). Prima voor de bragging rights, maar de meestverkochte Quattroporte zal toch echt zes cilinders hebben. Volgens de geruchten komt er zowel een V6 benzine- als dieselmotor. Daarnaast ligt het voor de hand dat de achterwielaangedreven modellen de achttraps ZF-automaat aan boord krijgen. Tot slot zit er ook een AWD-Quattroporte in de pijplijn, die gebruik zal maken van Ferrari’s technologie uit de FF.

Lichter

Ook Maserati moet mee met de trend van het zo licht mogelijk maken van de modellen. Ten opzichte van zijn voorganger zou de RWD-Quattroporte zo’n 400 pondjes (200 kg dus) kwijt raken. Prima voor het brandstofverbruik, net zoals de Start-Stop functie die wordt geïntroduceerd. Maserati zegt dit niet, maar de foto’s spreken boekdelen.

Voor de volledigheid hebben we een viertal detailuitsnedes toegevoegd aan de bestaande gallery.



57 reacties

Ik moet nog even wennen aan dat grote scherm. Moet sowieso de auto eerst in het echt zien. Maar het lijkt me terecht dat er niet zoveel uitgewisseld wordt, dit is toch een anders segment dan een Chrysler.
Chrysler heeft een chroomstrip op de schakelaars zitten. De Maserati dus niet. En het mooie lijnenspel van de oude Quattroporte is dus nergens meer aanwezig. Zo jammer dit.
@dragspert: Bij Chrysler zit er een stripje omheen, bij Maser op de afzonderlijke knopjes
@dragspert: bedoel ie het interieur? Want dat was niet om aan te zien in de vorigeqp! Hopenloos verouderd middenconsol en weinig mooie lijnen. Alleen de stoelen waren mooi.
Ik zou het ook wel idioot vinden als de Quattroporte een verbouwde Thema (soort van opvolger Thesis) zou zijn, terwijl zijn voorganger een Ferrari in limousine-verpakking was.
Valt alles mee dus.
@Tommy2: idd, boel jaloers huilie huilie gedrag op AB.

Ja, had je nou maar beter je best gedaan op school vroeger, dan zat je achterin en niet achter het stuur.
@gerbie: Oh, nou dan had ik m’n school wel willen verkloten dan.
@kaasboerin: daar heb je dan ook weer gelijk in. Als rijdt je liever niet in de file met zo’n auto, terwijl je dat wel zult gaan doen.
Ach, in ouwe jags vind je toch ook knopjes en schakelaars uit de ford fiesta terug, en die kon ik ook niet betalen.

ik zie het probleem niet zo.
De achterkant van de QP, daar is echt iets misgegaan, het lijkt wel een ford mondeo, en de auto mist het begeerlijke van de oude QP…
@pomoek: niet helemaal lekker ofzo, de achterkant is gewoon gelijk getrokken met de GT.
Een Porsche of Audi zou toch ook de nodige VW onderdelen moeten hebben. Vreemd dat dit bij andere merken altijd een “probleem” zou zijn en VAG ermee wegkomt.
@bobb: daar is het uitruilfestijn al even aan de gang, dus valt het minder op en wordt het als gewoon bestempeld.

Duitse wagen zijn toch soberder en strakker, terwijl italiaans vaak bombastisch en sierlijk is. Dit ruimte dan niet echt lekker met amerikaans plastic.
@bobb: dat klopt, maar Audi en Porsche hebben de marketing-miljoenen om dat recht te lullen, Maserati niet…
@Svenska_Aeroplan_AB: Mogelijk scheve vergelijking. VW snapt dat je net die onderdelen waarmee de klant in contact komt oerdegelijk moet maken om een goede kwaliteitsINDRUK te maken. Een sleutel ontwikkeld voor een Golf cq A8 cq Bentley is gewoon zo goed gemaakt dat’ie voor alledrie werkt.
@heidekonijn: was het maar zo’n feest, dat de sleutel van een golf op een bentley werkt :)
@nsmeijer: Mja, naar het schijnt zijn ze toch even makkelijk open te krijgen :-)
op basis van het interieur is VAG gewoon de beste daarom dus
Wat een mooie wagen is het toch geworden. De oude was ook lange tijd een bengemark, maar deze is nog mooier en ik hoop ook nog beter.
Maar hopen dat de motoren ook zo gaaf worden en natuurlijk dat er meer keuzemogelijkheden komen. Immers Audi/BMW/MB/Porsche hebben een keur aan motoren inclusief potente diesels. Maar ze moeten niet hun Italiaanse afkomst verwateren. Een heerlijke Ferrari V8 en misschien een iets kleinere (lees zwakkere) V6. Een diesel lijkt me echter minder geschikt voor een Italiaanse sportlimo. Al zal dat de verkopen wel stimuleren, immers ook Porsche heeft een diesel en die verkoopt uitstekend.
4×4 systeem van de FF lijkt mee erg goede zet van Maserati. Het is voordelig, licht en ruimtebesparend.
Met de uitlaten vind ik het wel op een cls 63 amg lijken
@arnoferrari: Idd, en ook dat rubber om die wielen heen.. Komt me ook bekend voor..
@kaasboerin: het stuur is ook al net zo rond als in de 300c.. Zo belachelijk
Als ik nu zou moeten kiezen ga ik zeker voor de oude. Ben benieuwd of dit met de tijd ook zo blijft.
Moet ik mijn post uit het Daimler-nazi-logo topic soms herhalen?
Start knop zit links, dat is ook verrassend.

Ik vind het een prachtige auto. Ja de vorige was mooi maar als je drie keer naar de nieuwe kijkt…denk dat hij in het echt prachtig is.
‘ Kom nooit aan een Italiaan en zijn trots.’ Euhm… Lancia recent gezien? Sarcasme much?

Mooi interieur vergelijk maar hoe zat dat met techniek? Is dit een doorontwikkeling van het quattroporte transaxle onderstel dat zo goed is dat vw’s pischetsrieder destijds smeekte om het te mogen gebruiken of een doorslag van een nineties daimlerchrysler e-klasse (de slechtste ooit). Wel zo interessant.
Waar zijn de grote macfriethouders en de oversized bekerhouders?
Diesel? Jottem! Hopelijk qua prijs ook een beetje te doen, dan zie ik een opvolger voor de huidige auto.
Niemand mag cross-breed onderdelen gebruiken.
Behalve Duitsers.
Dan noemen we het gewoon primijum.
Ligt aan de perceptie van de mensheid.
Volgens mij had ik exact dezelfde lichtschakelaar in mijn Mercedes W-weet-ik-veel geval.

En zou ik deze fortuin aan onderhoudkostende benzine zuipende prestige sedan never nooit op mijn oprit willen hebben.
Net zoals zijn Duitse concullega’s overigens.
Bij mij houdt het op bij de Thesis en de C6.
Of zo’n Phaeton.
Da’s wel een mooie wagen.
En never nooit nieuw kopen.
@desjonnies: Lol, iedereen doet het, hoe kom je daar nou weer bij, hoor is hoe abnormaal vaak je (o.a. hier) gezeik hoort over VAG de copycat enzo..
En zo zaten er vroeger al Fiat Tipo ventilatieroostertjes in Masers (weet effe niet welke, Ghibli??).
Lekker belangrijk trouwens..
In een iPhone zitten ook allemaal onderdelen/hardware van buitenaf..
Maar ’t gaat om het besturingssysteem dat zo succesvol is en keihard aanslaat..
M.a.w. gaat het om het eindproduct. :)
@kaasboerin:
Fiat koplampen en Alfa achterlichten, kocht altijd Ferrari onderdelen (vooral elektrische) op FIAT onderdeelnummers.
Scheelde een berg.
Net als bij British Leyland Jaguar onderdelen.
’t meeste zat ook in mindere goden en betaalde je mindere prijzen.
@desjonnies: Daar verdienen ze ook aardig aan volgens mij..
Als je bijvoorbeeld met je 7 serie naar de dealer gaat om een ventilatieroostertje te laten vervangen vragen ze gewoon het dubbele als het niet meer is..
Maar dat roostertje is net zo plastic als die in een 1-serie..
Oppassen geblazen met die gasten, maar dat zal jij ongetwijfeld als geen ander weten. :)
Ook een brede midden console… Echt amerikaans dus
Dat er Start/Stop op de op de knop staat waarmee je de auto kunt aanzetten, betekent toch niet dat er een start/stop-functie inzit?
Rare redeneringen hoor… Mijn Volvo V70 heeft dat ook op de knop staan en beschikt niét over een start/stop-functie ;-)
@Scorso: Oeps, op de moest er maar één keer staan… Waar blijft die edit-knop toch?
De nieuwe QP vergelijk je denk ik beter met de oude. En ik heb de eurocrisis nog niet eerder zo hard zien toeslaan.

http://i48.tinypic.com/mni2g.jpg
@bungabungastig: Nou in de oude QP zit een fiat radiosysteem, hoe diep wil je zinken… Dus ik relativeer je even maar ik ben het absoluut met je eens
@bungabungastig: lekker conservatief gedacht. Ik vind het nieuwe interieur erop vooruit gegaan. Een stuk frisser en strakker.

Een hele batterij aan knopjes is niet nostalgisch, maar ouderwets. Dit nieuwe interieur ademt nogsteeds klassen en italiaanse schoonheid uit.
@gerbie: dat mag je vinden. Alleen ben ik het absoluut niet met je eens… Dit vind ik niet Maserati. Zowel exterieur als interieur niet. Stuur vind ik ook gewoon lomp
@maxx1: kijk naar die ventilatieroosters in de oude. Die zijn zelfs een Punto onwaardig. Dat oude stuur lijkt wel op iets wat een kicarbouwer gebruikt.
@mashell: dat kan, ik vind hem sportief en snel eruit zien. Ik vind de afwerking gewoon in een woord Amerikaans of Duits. Totaal niet Italiaans. Ja, kwaliteit en afwerking zijn goed, daar hoor je me niets over zeggen
En toch heeft die ergonomische rotzooi in de huidige QP ook wel weer wat, eens een keer niet alles op precies de juiste plek zoals in de Duitse merken. Net dat vlaagje inperfectie, bij een Italiaan mag het.
@RoT___: Uiteraard. Snap wat je bedoelt.
Maar weinig mensen accepteren imperfectie voor zulke bedragen..
The difference between a fan and a cliënt.
@RoT___: imperfectie als karakter verkopen, de Italianen proberen dat telkens opnieuw. “Schwachsinn” zeggen de Duitsers daarop. Ik denk dat de topklasse verkoopcijfers het Duitse gelijk bewijzen.
Mooie auto. Moet wel zeggen dat ik t interieur redelijk vond lijken op die van de oude 5-serie zonder i-drive. Of ben ik scheel?
Prachtige wagen! Als je iets anders koopt dan de QP of een XJ in dit segment ben je niet goed wijs.
Verder komen knoppen en schakelaars vaak bij een toeleverancier vandaan, dus onderhuids zijn de meeste bedieningselement in zowat alle auto’s gelijk.
De P van parkeren is volgens mij P in beide auto’s…
Nou, eigenlijk vind ik totaal mislukt! Weet ik niet of ik te ouderwets bent of ligt aan de ontwerpers die bij grote auto fabrikanten !? Ik vond toen bij Nieuwe jaguars hetzelfde. Lijken allemaal op elkaar. Moet gewoon anders of onder mijn handen komen!..
De vorige is duidelijk veel mooier (exterieur dan..) Voor de rest vind ik dit persoonlijk redelijk verschillend :)
Ik vind het een prachtige auto. Helaas buiten het budget. Maar ik heb 1 ding te zeiken: Wat een goedkope, derderangs lichtschakelaar zeg. Ik heb gereden in een oude Astra en daar doet mij dit aandenken. Bleh.

Genoeg gezeurd: Prachtige auto, welke IRL vast nog mooier is !!
@lennyv87: Gelukkig zit de stand Auto er op. Activeren en niet meer om hoeven kijken naar die lelijke schakelaar ;)
De nieuwe vierdeurs heeft net zoals de vorige een “rijpende” styling denk ik. Aan het begin vindt niet iedereen ‘m mooi maar naar mate de tijd vordert zal ook deze de critici bekeren.
Ik ga er toch één halen, alleen het geluid al :)..
Ieder zijn smaak maar in deze klasse vind ik de Bentley Continental Flying Spur het mooiste zowel van buiten als binnen.
Veel merken doen dit, stap maar eens in een Ghost, daar hoor je hetzelfde signaal dat aangeeft dat het portier nog openstaat dan in een BMW 7.
Alsook bepaalde knopjes zijn hetzelfde..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).