Honda Civic Type-R krijgt 300 pk (uit een 2.0 Turbo)

Auteur: , 43 Reacties

Now we're talking!

Honda heeft eindelijk ingezien dat, als het mee wil komen met de top in hot hatch-land, het over zal moeten stappen op geblazen motoren in zijn Type-R‘s. Begrijp me niet verkeerd: die oude, hoogtoerige screamers waren niets minder dan meesterwerkjes, maar ze zijn gewoon niet meer van deze tijd.

Voor de Type-R, die in 2015 het levenslicht ziet (vijf jaar na het overlijden van de laatste Civic met een R-badge), werd nog even getwijfeld tussen een 1.6 en een 2.0, maar aangezien de Mégane RS (265 pk) de benchmark is, leek de eerste optie niet afdoende, aldus Yasuhisa Arai, van Honda’s R&D-afdeling tegen AutoExpress.

Het zal een hele opgave worden om de Fransozen van de virtuele troon te stoten, want bij Renault Sport weten ze echt we hoe ze strak sturende, harde bazenwagens moeten bouwen (videobewijs).

We gaan er van uit dat het bij een (voorwielaangedreven) auto als de Civic Type-R qua aandrijflijn gewoon conventioneel blijft, maar vandaag hebben de Japanners ook een aantal nieuwe hybridesystemen uit de doeken gedaan.

Stel dat ze daar nog eens mee gaan experimenteren… En wat als Mugen nog eens lekker over het eindresultaat klapt? Ach, we zijn aan het dagdromen, laat eerst maar eens zien waarmee Honda over 3 jaar op de proppen komt.



43 reacties

V-TECH just kicked out yo….
@E34M5Touring: Het is niet gezegd dat V-TEC niet meer gebruikt wordt in die nieuwe generatie. Dat kan best in combinatie met een turbo.
@CapsLock: Ik denk dat ze voor een veel geleidelijkere opbouw gaan van vermogen. 1 van de nadelen van V-Tech is dat het pas echt optimaal werkt in de hogere regionen. Met alle turboblokjes zie je dat het koppel al vanaf onderin komt. Turbo en V-Tech wordt een heel hoog piekvermogen en verder weinig ben ik bang.
@E34M5Touring: Vtec, vergeet de “H”.
@michelyman: @MrShifra: Het zal ongetwijfeld, ben niet zo thuis in de VTEC wereld.
@E34M5Touring: Nee, ik denk het niet. Juist met een V-Tec had je al een beetje het turbo-gat idee. Dat kan je dan met een moderne (relatief) kleine turbo goed compenseren. Vervolgens in de hoge toeren raken die turbo’s snel buiten adem, wat dan door de V-Tec weer gecompenseerd wordt… Ik zie eigenlijk wel een potentiële win-win situatie.
@dedon: Ik dacht dat een supercharger beter zou aansluiten op VTEC. Misschien dat iemand hier zich nog de Autovisie herinnert waarbij een aantal getunede auto’s aan bod kwamen. Oa de Golf1 van JD engineering en ook een getunede NSX. De eigenaar zei dat hij bewust voor een supercharger gekozen had omdat dat volgens hem beter werkte met het VTEC systeem. En dat leek me ook wel logisch omdat die door het hele toerengebied kracht levert. Maar goed, ik ben absoluut geen expert. Het klonk logisch in ieder geval.
@E34M5Touring: Het nadeel van een supercharger is dat hij minder efficiënt werkt, aangezien hij vermogen van de motor afsnoept, omdat hij mechanisch aangedreven wordt. Ook duwt hij in verhouding tot een turbo bovenin minder hard mee, wat je toch wel nodig hebt, als je richting die 300pk wilt komen. Bovendien zorgen moderne injectie en turbo’s dat een turbo-gat bijna tot het verleden behoort, en daardoor de supercharger het bestaansrecht steeds meer heeft afgenomen.
@E34M5Touring: electrische super charger en directe injectie. Dan ben je er helemaal en dan ook nog de vtec die jij beschreef.
@E34M5Touring: Was geen nadeel, juist het voordeel… Onderin redelijk koppel en vermogen en eenmaal op de andere nokkenas bleef dit gewoon doorgaan. Mooie van de (i)-VTEC motoren is dat ze allebei kunnen, helaas lijkt het er voor een aantal op dat je enkel power bovenin hebt.
@fernie: Ze hebben voor de S2000 een grotere motorinhoud gemaakt omdat ie onderin zo weinig koppel heeft. iVtec is volgens mij ook totaal anders qua karakter dan de Type R VTEC’s maar please correct me if i’m wrong.
@E34M5Touring: iVTEC is intelligente VTEC, dus een omschakelpunt naar de 2de as wat afhankelijk is van een aantal factoren (bijvoorbeeld gasstand en toerental). Dit rijdt uit ervaring erg prettig, als je normaal rijdt kom je eigenlijk nooit op die 2de as.
De S2000 is een schreeuwer wat erg leuk kan zijn maar merendeel van autorijders wilt liever zijn vermogen onderin ipv bovenin. Turbo, diesel etc.
VTEC zelf heeft een vast omschakelpunt wat inderdaad als een soort ‘turbo’ werkt, ineens maakt de motor een heel ander geluid en voel je het verschil.

Elk voordeel heb ze nadeel :)
@E34M5Touring: 2001-2005 civic type r heeft een 2.0 i-vtec
@E34M5Touring: petjes a go go!
word toch niet zo’n succes als de oude civic, daar is hij gewoon te lelijk voor (niet dat die oude doodskist mooie was maar toch)
Smaken verschillen. Oke, het vorige model was mooier (en niet alleen om dat ik hem heb ;-)
@dotternetta: Dan krijg je van mij een +1 (en niet alleen omdat ik die ook heb ;-)
300 pk op de voorwielen… Neen dank u.
Jeugd zal hem niet kunnen betalen (fiscale nachtmerrie)en welke 30 plusser wil nu in een civic gezien worden?
@freddydevadder: ik zit pas op de helft daarvan en wil mezelf daar nog niet in vertonen… vind het zo’n lelijk ding…
@freddydevadder: Present!
@freddydevadder: 300 pk op de voorwielen gaat prima hoor.
@freddydevadder: ik! want ik voel me nog 22!
uit een K20 is zonder al te veel moeite 250 pk uit te krijgen
denk dat die overbrugging met een turbo echt kinderspel wordt

maar ben benieuwd waarmee ze komen
groeten een Toyota fan
Oei, de Honda fanboys gaan nu heel hard huilen want hun “sterke punt” is niet meer. Petjes, treur niet, er is nog altijd de overheerlijke, turboloze, hoogtoerige Clio RS.
@gearhead: De nieuwe Clio RS heeft ook een turbo..
@gearhead: betwijfel het.. Kan mijn emoties nog best in bedwang houden! (;

Iig, er is alleen nog maar gezegd dat er waarschijnlijk een turbo motor komt. Gezien honda toch wel fantastische motoren kan bouwen, kijk ik er wel naar uit waarmee Honda op de proppen komt! Japanese vtec style.. Wop wop wop wop
@gearhead: ja, want in een clio wil je pas écht gezien worden? Hell no!
Ik heb de witte FN2 (autovisie #21).
en ik kan je zeggen dat met name in Engeland er diverse R’tjes rondrijden met een SC of met Turbo.
de SC kit van CPL levert ongeveer 310 Pk.
Deze zijn nog goed te hanteren, alleen veel wheelspin in 1ste en 2de versnelling, dus erg gedoseerd optrekken.

SC werken beter met VTEC blokken, omdat VTEC een zeer linair stijgende krachtopbouw heeft, SC voegt daar linaire extra boost aan toe.
Turbo’s zijn niet linair, Dus krijg je een ‘onhandelbare’ kracht curve wanneer de VTEC intreed.

voor de gene die nog nooit een R bestuurd hebben kan ik alleen zeggen; don’t judge what you don’t know.
@ivtecje: Gelukkig, dan ben ik niet helemaal gek. Ik dacht echt dat een SC beter werkte op VTEC.
@ivtecje:

Het enige wat ik daarop kan zeggen zonder ooit in een vtec gereden te hebben, is dat je voor mij al nummer 1001 bent die als vtec gebruiker zelf al zegt dat de controle poep is.

Laat ik dan voorzichting concluderen dat die petmobielen iig geen stabiele basis hebben wat betreft handling / power ratio.
@barrrry: Het onderstel van een civic/itr is BRILJANT gewoon weg briljant. Alleen die hebben de Honda engineers gebouwd voor de 1.6/1.8/2.0 zonder boost dus enkelt en alleen de N/A motor wil jij daar een turbo/sc aan toevoegen dan hoort daar bij dat je flink moet spenderen wil je dat vermogen gewoon kwijt kunnen. Heeft niks met slecht onderstel te maken. Of slechte basis de basis is perfect juist.

Maar dit is niet alleen bij Honda zo. Ook een Peugeot 205 is een zoekerig hok zodra je er een turbo oppropt. De Alfa 147 GTA word ook nog steeds flink afgekraakt op zijn veels te krachtige en grote motor voorin. Met een beetje slecht weer merk je gewoon dat het net iets teveel van het goede is. De 156 kan ik niet over oordelen want daar heb ikzelf geen ervaring mee.

Maar de turbo is tegenwoordig een behoorlijke favoriet onder de Honda-boys. Zoek maar is op youtube naar Sneaky-Tuning ondertussen een hele bekende naam geworden met de monster projecten die ze bouwen.
Opvallend. In de VS is de 2.3 liter turbo 4-cilinder iVTEC net afgeserveerd ten faveure van een zuinigere 3.5 liter V6 (Acura RDX).
@bungabungastig: De RDX is een SUV, geen hot-hatch.

Daarnaast had de 2.3 VTEC Turbo 240pk met een 5-bak automaat en de nieuwe V6 240pk met een 6-bak automaat. Dat het zuiniger is geloof ik wel, meer koppel onderin en geen Turbo-gat ;)
Bah, turbo’s…Turbo’s zijn alleen goed voor die underpowered diesels. Sportauto’s moeten gewoon een hoogtoerig, atmosferisch benzineblok hebben.
@SimonMc: nee, V8
Et tu, Civic?
hehe altijd leuk om je oude auto weer op autoblog te zien :D
dag hoogtoerig superblok met kippenvelgeluid,
welkom turbo-gat en laagtoerige-stofzuigersound
@JanJansen: Honda regelt dat wel. Zolang ze maar de Vtec behouden. De b16/b18 blokken brullen nog steeds idioot hard in de vtec ondanks de turbo’s erop. En sowieso Turbogat? Daar heb je bijna geen last van meer tegenwoordig.
Waarom noemen we altijd maar die Megane RS als benchmark?
Er is ook nog zoiets als de Focus RS, de nieuwe Astra OPC etc?? Vooral die laatste is wat mij betreft hothatch #1!
@raul88: De focus RS heeft toch als grootste nadeel dat ie “te” zwaar is door die overigens wel prachtige 5-cilinder in het neusje en hij torquesteerd toch flink in het nadeel van z’n wegligging. De Megane combineert gewoon alles zo geweldig. Vandaar dat die altijd gebruikt word als de benchmark.
@The_12oach:
En de Astra OPC dan?;) In vele reviews en rijtesten (waaronder die van Wouter) komt de Astra OPC namelijk als beste hothatch uit de test. Het enige minpunt wat genoemd wordt is de vanafprijs (welke eigenlijk ook niet te vergelijken zijn qua uitrusting), maar qua prestaties en weggedrag is hij veruit de betere..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).