Goed gejat is beter dan slecht verzonnen. Zo denken de mensen bij Honda er in ieder geval over. Zij komen met een nieuw stadsautootje dat verdacht veel lijkt op de Fiat 500 en MINI One.
Vorig jaar werd de Honda N Concept 4 gepresenteerd op de Tokyo Motor Show. Erg veel aandacht werd er niet aan besteed, maar hij is desondanks toch in productie genomen. In een gelekte Japanse brochure zien we de binnen- en buitenkant van de nieuwste telg in de kei-car familie.
De naam laat zich vertalen naar N-One of N-1. Betekend dit een nieuwe generatie kleine auto’s, of hebben we hier te maken met een slap aftreksel? De overeenkomsten met de Fiat 500 en MINI, waarmee de N-1 wil gaan concurreren, zijn overduidelijk. Desondanks gaat de styling van de N-1 terug naar de originele N-serie kei-cars van de jaren 1960 en 1970, met name de N360 die gebouwd werd tussen 1967 en 1972.
De cosmetische veranderingen met het originele N concept 4, die op zichzelf weer voortvloeit uit de EV-N studie uit 2009, zijn minimaal. In plaats van LED units krijgt de N-1 ouderwetse gloeilampjes en op z’n kont plakt nu een chromen strip boven de nummerplaat. Aan de binnenkant is de N-1 minder retro. De onderste helft van het dashboard is vrijwel identiek aan de nieuwe N Box +, nog een klein autootje van Honda, terwijl de bovenkant een eigen toon voert. Verder naar beneden wordt er nog meer met de N Box + gedeeld, want het platform is hetzelfde.
Welke motor erin komt te liggen is nog niet duidelijk, maar vermoedelijk wordt het Honda’s 660cc 3-cilinder benzinemotor. Zowel met als zonder turbo wordt deze gelinkt aan een CVT die alle wielen of slechts de voorwielen aandrijft. Wat wel duidelijk is, is dat Honda met de N Box + en de N-1 de verkoop van kleine Hondaatjes in Japan hoopt te verdubbelen naar 280.000 stuks. Zitten we hier wel op te wachten? Zo ja, kan het nog wel even duren voordat we de N-1 in Nederland kunnen spotten. Honda heeft nog niet gezegd of er plannen zijn om de auto buiten Japan op de markt te brengen. (Via minkara)
59 reacties
http://mattus.weblog.nl/files/1469/ce6904298c
Lijkt meer hierop dan op de 500. Dit is een Honda SB1 :)
http://dayerses.com/data_images/posts/honda-n600/honda-n600-04.jpg
Honda N360.
Staat ook duidelijk in de tekst.
http://www.carstyling.ru/resources/concept/large/1960s_Honda_N360.jpg
Ik weet wat er in de tekst staat, alleen is de foto die ik geplaatst heb die van een N600.
Na genoeg dezelfde auto en van deze is zelfs een heuse Nederlandse club.
Het is ook een reactie op de Civic van @jzearo.
Jammer dat je die link niet kon leggen…
Ik weet dat het nagenoeg dezelfde auto is, maar snap juist dan niet waarom je niet gewoon voor de genoemde N360 gaat.
Ik zie ook niet in waarom die nederlandse club toegevoegde waarde heeft. Dus nee, ik leg die link inderdaad niet helemaal.
Klopt de N360 en 600 lijken sprekend op elkaar.
Dat is hetzelfde geval met de S600 en de S800 Spooooortwagen van Honda uit dezelfde periode.
De S600 had echter twee gesloten kettingkasten als aandrijving op de achterwielen en een lichtere motor.
Het is trouwens nog steeds zo dat je voor de 360 en de 600 onderdelen kunt bestellen bij Honda.
Oprichter Soichiro Honda heeft altijd gezegd : deze auto’s hebben ons op de kaart gezet als auto producent, dus ik wil dat er altijd nieuwe onderdelen geleverd kunnen worden aan onze trouwe klanten.
Voordeel als je en oprichter en baas en eigenaar bent.
En ik heb Honda altijd meer gezien als een Japanse engineering company.
En dan is er de S500 natuurlijk nog.
De eerste personenwagen van Honda.
“To fall into the Kei class, a car can be no more than 11.1-feet long, 4.6-feet wide, and 6.5-feet high, with a 660 cc engine. “
We sturen er wel eentje naar je op…
“gaat nu met de pet rond”.
Oh, ik zie anders nog genoeg oude Alto’s, Cuore’s en een verdwaalde Vivio rond rijden hoor.
En dat zijn toch echt Kei cars.
Klopt idd, de maten waren gelijk maar voor de europese markt werden vaak iets grotere motoren gebruikt.
Maar dat is het gelukkig niet, want HONDA-power!!
http://www.youtube.com/watch?v=yNVwabR6LKE
Ja, één van de vele…
http://images.cardekho.com/car-images/carexteriorimages/large/Volkswagen/Volkswagen-Up/volkswagen-up-full-rear-view-119.jpg
Verder word er in de tekst zelf al aangegeven dat met het ontwerp van de auto is gekeken naar de N360 uit 1967.
Ook is het vergelijken van deze auto met een Mini, of 500 naar mijn mening een beetje ver gezocht.
Niet alles met ronde koplampjes is een Fiat 500
Al met al geen rooskleurige toekomst voor Honda in Europa, van deze N1 zullen we dus nooit mogen genieten, alsmede waarschijnlijk nooit van de nieuwe NSX en andere technische hoogstandjes.
N1 is overigens een referentie naar de in Japan uiterst populaire toerwagen raceklasse Nippon Ichi.
http://img5.blogs.yahoo.co.jp/ybi/1/d1/35/virgin_scale/folder/1267920/img_1267920_54663229_1?1334833297
http://img5.blogs.yahoo.co.jp/ybi/1/d1/35/virgin_scale/folder/1267920/img_1267920_54663229_0?1334833297
http://www.eostis.com/sp/394/ptd0rP0sfscErAX1koaLVK0icaL9Z1wjqLqFLEWClYFWdba7fwLdoGfoNV5OY4NdPphLfgpvzxpR_char_13__char_10_THJKBmx/kOifixRDgYW0WrUbVfee0ThOLZIILnVrU2i/TJ2fHUwSbrQ1AnUZVdOFQWVplusrSplusA553p_char_13__char_10_wXe3P3OSdfRzJM9azUExJXSyrplus6ULx1szFWLjxYTAUORnwHLOVaJuKifvUplus0hUI11IVPEDAvmwDV_char_13__char_10_vjaHzFdzCc7nnxRX0uFSoCflAF6dN/r9lKRhKJM5TszT4WgBJcTt4H4m6d3Gg25TCWS4pluszA=__a1
http://blogs.yahoo.co.jp/virgin_scale/54663229.html
De eerste 2 series waren wel grappig, zeker de 1 turbo, nu is het gewoon een civic.
De Today was ook wel een guitig ding dat veel lijkt op de latere Twingo.
Dat snap ik ook niet helemaal.
Maar het is wel zo dat Honda deze merken na-aapt in hun retro design.