Honda N-1 doet Fiat 500 en MINI na

Auteur: , 59 Reacties

Goed gejat is beter dan slecht verzonnen. Zo denken de mensen bij Honda er in ieder geval over. Zij komen met een nieuw stadsautootje dat verdacht veel lijkt op de Fiat 500 en MINI One.

Vorig jaar werd de Honda N Concept 4 gepresenteerd op de Tokyo Motor Show. Erg veel aandacht werd er niet aan besteed, maar hij is desondanks toch in productie genomen. In een gelekte Japanse brochure zien we de binnen- en buitenkant van de nieuwste telg in de kei-car familie.

De naam laat zich vertalen naar N-One of N-1. Betekend dit een nieuwe generatie kleine auto’s, of hebben we hier te maken met een slap aftreksel? De overeenkomsten met de Fiat 500 en MINI, waarmee de N-1 wil gaan concurreren, zijn overduidelijk. Desondanks gaat de styling van de N-1 terug naar de originele N-serie kei-cars van de jaren 1960 en 1970, met name de N360 die gebouwd werd tussen 1967 en 1972.

De cosmetische veranderingen met het originele N concept 4, die op zichzelf weer voortvloeit uit de EV-N studie uit 2009, zijn minimaal. In plaats van LED units krijgt de N-1 ouderwetse gloeilampjes en op z’n kont plakt nu een chromen strip boven de nummerplaat. Aan de binnenkant is de N-1 minder retro. De onderste helft van het dashboard is vrijwel identiek aan de nieuwe N Box +, nog een klein autootje van Honda, terwijl de bovenkant een eigen toon voert. Verder naar beneden wordt er nog meer met de N Box + gedeeld, want het platform is hetzelfde.

Welke motor erin komt te liggen is nog niet duidelijk, maar vermoedelijk wordt het Honda’s 660cc 3-cilinder benzinemotor. Zowel met als zonder turbo wordt deze gelinkt aan een CVT die alle wielen of slechts de voorwielen aandrijft. Wat wel duidelijk is, is dat Honda met de N Box + en de N-1 de verkoop van kleine Hondaatjes in Japan hoopt te verdubbelen naar 280.000 stuks. Zitten we hier wel op te wachten? Zo ja, kan het nog wel even duren voordat we de N-1 in Nederland kunnen spotten. Honda heeft nog niet gezegd of er plannen zijn om de auto buiten Japan op de markt te brengen. (Via minkara)



59 reacties

Ziet er best leuk uit, vooral die op de laatste foto met de velgjes :D
Lijkt er totaal niet op ,maar nou lijken alle wasmachines ook op elkaar voor mij.
@norge: Met allemaal een ander kleurtje!
http://mattus.weblog.nl/files/1469/ce6904298c
@norge: @maru: http://img.yiparts.com/2008/pic/modelpic/HONDA/CIVICIHatchbackSBSS/2008aug01-489277547e267.jpg

Lijkt meer hierop dan op de 500. Dit is een Honda SB1 :)
@maru: Dus geen slap aftreksel..
@jzaero:
http://dayerses.com/data_images/posts/honda-n600/honda-n600-04.jpg
@jrk68: Of deze, de N600
@jrk68:

Honda N360.
Staat ook duidelijk in de tekst.

http://www.carstyling.ru/resources/concept/large/1960s_Honda_N360.jpg
@carmasterr:
Ik weet wat er in de tekst staat, alleen is de foto die ik geplaatst heb die van een N600.
Na genoeg dezelfde auto en van deze is zelfs een heuse Nederlandse club.
Het is ook een reactie op de Civic van @jzearo.
Jammer dat je die link niet kon leggen…
@jrk68:

Ik weet dat het nagenoeg dezelfde auto is, maar snap juist dan niet waarom je niet gewoon voor de genoemde N360 gaat.
Ik zie ook niet in waarom die nederlandse club toegevoegde waarde heeft. Dus nee, ik leg die link inderdaad niet helemaal.
@jrk68:
Klopt de N360 en 600 lijken sprekend op elkaar.
Dat is hetzelfde geval met de S600 en de S800 Spooooortwagen van Honda uit dezelfde periode.
De S600 had echter twee gesloten kettingkasten als aandrijving op de achterwielen en een lichtere motor.

Het is trouwens nog steeds zo dat je voor de 360 en de 600 onderdelen kunt bestellen bij Honda.
Oprichter Soichiro Honda heeft altijd gezegd : deze auto’s hebben ons op de kaart gezet als auto producent, dus ik wil dat er altijd nieuwe onderdelen geleverd kunnen worden aan onze trouwe klanten.
Voordeel als je en oprichter en baas en eigenaar bent.

En ik heb Honda altijd meer gezien als een Japanse engineering company.
@desjonnies:

En dan is er de S500 natuurlijk nog.
De eerste personenwagen van Honda.
@jzaero: Mooi de eerste civic en ook nog de RS. Heeft weinig te maken met de N serie maar je hebt me blij gemaakt met de foto van mijn oude liefje :)
@niex: Feit blijft dat het gewoon de styling is die Honda heeft opgepakt uit de geschiedenis, vandaar! Is inderdaad een hele mooie auto, love it!
Als deze goedkoper wordt dan een MINI of Fiat, waarom niet. Akkoord, het is een misbaksel maar de mensen die dit kopen zien een auto enkel als een vervoermiddel en niets meer. Kleine wagens zijn meer en meer nodig in de stad.
@blootmens: Sterker nog, in Japan moeten ze wel, in de stad is helemaal geen plek en dit is dan ook een zogeheten “Kei Car”. Japanners bouwen al jaaaaaaren zulke kleintjes en daarom vind ik het ook best wel slecht dat dit een slap aftreksel wordt genoemd.

“To fall into the Kei class, a car can be no more than 11.1-feet long, 4.6-feet wide, and 6.5-feet high, with a 660 cc engine. “
Beste achterkleinkinderen… Jullie weten dat opa binnenkort jarig is…
@splitsecond:
We sturen er wel eentje naar je op…
“gaat nu met de pet rond”.
Ik verwacht niet dat deze naar Europa of uberhaupt uit Japan komt, dit is namelijk een echte Kei car, die zie je hier niet.
@jdmfan:
Oh, ik zie anders nog genoeg oude Alto’s, Cuore’s en een verdwaalde Vivio rond rijden hoor.
En dat zijn toch echt Kei cars.
@jrk68: het klopt dat de eerste generaties van de modellen die je opnoemt Kei Cars waren, maar de oudere generaties die je hier veel ziet zijn eigenlijk altijd wel meer dan 660cc, dus geen Kei Car meer.
@jdmfan:
Klopt idd, de maten waren gelijk maar voor de europese markt werden vaak iets grotere motoren gebruikt.
Lijkt meer op een Tata Nano :P
@zeeuw: Ik moest aan een Copen denken.
@Vanquish: @zeeuw: Kijk eens naar plaatje hierboven ;) Klassieke Honda
@jzaero: http://www.autoblog.nl/moderne-autos-lijken-veel-te-veel-op-elkaar
@Vanquish: Dat gevoel heb ik juist bij deze auto niet, zal wel aan mij liggen dan.
@jzaero: Tja, iedereen ziet het weer anders. Feit is wel dat ik ‘m verschrikkelijk lelijk vind en absoluut niet bij Honda vind passen.
Vind het meer weghebben van een Daihatsu Trevis.
Maar dat is het gelukkig niet, want HONDA-power!!
http://www.youtube.com/watch?v=yNVwabR6LKE
@alcantara: amen to that! :)
Is dit zo’n Kei car?
@smoked:
Ja, één van de vele…
Ik zie er ook nog wel een nieuwe Twingo in, vooral de voorkant. En een up!, de achterkant. Fiat 500 zie ik er dan weer niet zo in…
Fiat 500 en Mini? Eerder een Daihatsu met Saab 900 wieldoppen
Doe maar! Beter dan die zaaie zooi van onder andere de vag-familie en die andere kruimels van PSA/Toyota(met transparante regenpijp in het dashboard). (spreek uit ervaring heb namelijk laatst gereden in een Mii, manmanman wat een treurnis op wielen mijn eerste gedachte was dat ze gewoon de oude Twingo hebben gebruikt, overal kaal plaatwerk, en slecht weggedrag. Het enige positieve was het motorblokje.
Honda heeft al jaren kleine wagentjes(kei car).
Verder word er in de tekst zelf al aangegeven dat met het ontwerp van de auto is gekeken naar de N360 uit 1967.
Ook is het vergelijken van deze auto met een Mini, of 500 naar mijn mening een beetje ver gezocht.
Niet alles met ronde koplampjes is een Fiat 500
Hoewel Honda in Azië en de Amerika’s op veel fronten het grootste marktaandeel heeft, doet Honda het ontzettend slecht op de Europese markt. Honda Europa draait al een tiental jaar een enorm verlies. Mede dankzij de dure Yen, heeft Honda dan ook besloten om zich deels terug te trekken uit de Europese markt. Voertuigen die in Suzuka of een van de andere Japanse fabrieken zijn gemaakt, worden niet meer naar Europa gebracht (een stille getuige is de onmiddellijke importstop op de CR-Z, die per direct niet meer leverbaar is). Auto’s die in Europa (Swindon) worden gebouwd, zullen voorlopig wel nog beschikbaar blijven.

Al met al geen rooskleurige toekomst voor Honda in Europa, van deze N1 zullen we dus nooit mogen genieten, alsmede waarschijnlijk nooit van de nieuwe NSX en andere technische hoogstandjes.

N1 is overigens een referentie naar de in Japan uiterst populaire toerwagen raceklasse Nippon Ichi.
@hondainsider: Heb je een bron over de importstop van de CR-Z naar Europa? Ben ik wel heel benieuwd naar.
Honda had toch in diezelfde tijd een N600? Die had als enige bezwaar dat hij voor onze begrippen wel erg klein was (maar dat gold voor de oorspronkelijke Fiats 500 en 600 ook). Als deze nieuwe een beetje meer aan onze maten aangepast is – zoals de nieuwe 500 – geef ik hem nog wel een kans.
Ik ga hem niet kopen denk ik!
Wat denken jullie van een nieuwe Honda city?
@thowmas97:
De eerste 2 series waren wel grappig, zeker de 1 turbo, nu is het gewoon een civic.
De Today was ook wel een guitig ding dat veel lijkt op de latere Twingo.
Leuke basis om een nieuwe Honda City Turbo II van te maken ^^
Ziet er behoorlijk leuk uit voor een stadsautootje. Vind m op niks lijken wat er genoemd is. Mooi eigen smoel en oogt modern!
Wat een lelijk hok! Lijkt wat mij betreft in de verste verte niet op de MINI op Fiat 500!
Suggestieve kop hoor. Honda doet gewoon retro. En dat is net zo suf als die andere doen.
trouwens het concept (met electromotert) stamt al uit 2009… http://i664.photobucket.com/albums/vv2/designyearbook1/honda-ev-n-1.jpg
@maru: betekend schrijf je met een t (3e alinea eerste zin) ;)
De 500 en Mini zijn behoorlijk verschillende auto’s (OK, ze hebben beide 4 wielen, een stuur, een motor en een paar ramen). Dus hoe AB erbij komt dat dit karretje lijkt op zowel de 500 als de Mini is mij een raadsel. Als je het mij vraagt is het een redelijk origineel vormgegeven wagentje, dat qua uiterlijk enigszins teruggrijpt naar kleine Hondaatjes van weleer.
@potver7:

Dat snap ik ook niet helemaal.
Maar het is wel zo dat Honda deze merken na-aapt in hun retro design.
Wat een lelijk karretje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).