Honda/Acura NSX, youngtimer in beeld

Auteur: , 57 Reacties

Licht, snel, wendbaar en ontwikkeld met Ayrton Senna op de Nordschleife. Deze auto is niets minder dan legendarisch. Met z'n relatief lichte V6 altijd onderschat, maar het is een held voor de kenners. De Honda NSX.

Het begint allemaal bijna 30 jaar geleden. Pininfarina mag aan de slag met het Honda New Sportscar eXperimental prototype. Honda’s en misschien zelfs Japan’s puurste sportwagen ooit. Verschrikkelijk snel, duur en zwaar onderschat. Wat is het probleem? Volgens de specificaties een erg lichte V6. Waar de Duitsers de boel veilig trachtten te houden door de auto’s op snelheid te begrenzen, doen de Japanners dit op vermogen.

Zowel 20 jaar geleden als nu geldt: lage cijfers ‘verkopen’ slecht. Mensen geloven niet in kwaliteiten van een auto die op papier minder lijkt. In het geval van de Honda NSX volledig onterecht.

Honda NSX Aluminium Frame

Bij de eerste ‘concept’ introductie in 1991 is de Honda NSX volledig van aluminium (carrosserie, chassis). Achterin ligt een 3 liter V6. Een toeren-beest. Het maximum vermogen komt bij 7100 toeren pas vrij. De motor heeft een maximum koppel van 284 Nm bij 5300 toeren per minuut. Alle high-tech zit er in verwerkt. Natuurlijk 24 kleppen maar ook met variabele klep timing en kleplichthoogte. Omdat het nog steeds het begin van de nineties is wordt dit juweel van een motor wel aan een 5-handbak of 4-automaat gehangen. Een automaat overigens die het met iets minder power moet doen (256 pk @ 6600 tpm). Om maar meteen de eerste conclusie te treken: de automaat is in dit geval not the way to go, deze blijft alle 14 modeljaren hetzelfde en langzaam.

Door de jaren heen heeft de NSX met handbak wel een flink aantal ontwikkelingen doorgemaakt. De eerste grote wijzigingen komen in 1995: een optioneel targa-dak, standaard stuurbekrachtiging en torsen-differentieel. De motor blijft nog even hetzelfde.

In 1997 zorgt een nieuwe 3.2 V6 voor een nog gunstiger wegligging/power balans. Een serieuze update. De motor is groter en levert volgens Honda nu 29 0pk bij 7100 tpm (later 280 pk bij 7300 tpm). De 0-100 km/u sprint duurt op papier nog steeds 5,9 seconden. In de praktijk lijkt de nieuwe 3.2 NSX veel beter te presteren. De sprint schijnt zelfs in 5 seconden rond mogelijk te zijn. Het koppel krijgt een schop tot net boven de 300Nm en standaard zit er nu een 6-handbak in. De remmen zijn groter, de stuurbekrachtiging beter en door een nieuw vliegwiel trekt de motor ook veel gretiger door.

Ondanks of met de hoge prestaties blijkt zelfs het brandstofverbruik voor de NSX redelijk. Rond de 14 l/100km (1:7) in de stad maar daarbuiten is zelfs 9 l/100km (1:11) goed mogelijk.

Veel optimaler lijkt Honda de auto niet te kunnen maken. Toch schaaft het merk in 1999 nog 68kg van de NSX af met de “Alex Zanardi Edition” maar levert hiermee ook comfort in. Het blijft immers een race-auto en om de roots extra te benadrukken geeft Honda deze ‘special’ een stugger onderstel mee en halen ze de stuurbekrachtiging er uit. Anno 1999 is dit ontbreken van stuurbekrachtiging nog maar voor weinigen weggelegd.

Honda NSX -Alex Zanardi-

Een laatste grote verandering in de 14 jaar Honda NSX komt in 2002. Na ruim 10 jaar moeten de opklap-koplampen wijken. Een tikje saaier maar zo mogelijk ook nóg tijdlozer. Niemand die nu, in 2012, een 10-jarige Honda NSX als oud hok weg zal zetten.

Honda NSX facelift

Hiermee lijkt Honda niet alleen qua prestaties (circuit in het bijzonder) maar ook met tijdbestendigheid Ferrari te hebben verslagen. Japanse kwaliteit met (dare I say it?) karakter. Want bij de ontwikkeling wilde Honda een directe concurrent voor de Ferrari 328 maken, later werd dit de Ferrari 348. Een auto die toen duurder en nu (veel) minder zeldzaam en goedkoper is. Rij je dan liever in een simpele oude Ferrari of de beste Japanse supercar ooittot de Lexus LF-A rond?

Een Honda NSX pik je op vanaf € 30.000,-. Dan heb je een oud exemplaar met vrij veel ervaring. Minder kilometers op de teller en een recenter bouwjaar en de prijzen lopen vlug op naar 40, 50 en zelfs ruim 60k euro. Nog steeds geen geld voor de auto die je krijgt, maar het kost wel wat. Daarbij is het onderhoud in supercar-termen ‘betaalbaar’. Het onderhoud is natuurlijk wel verschrikkelijk belangrijk voor de levensduur van een NSX. Regelmatig olie vervangen en goed het onderhoudsschema volgen. Op een piepende versnellingsbak bij de vroege ‘5V’ na zijn ze verder extreem degelijk.



57 reacties

Kijk dit is een stuk interessanter artikel voor de autoliefhebber dan dat gelul over de huis-tuin-en-keuken-Audi van Hans Kraaij Jr.

Bijzonder dat Honda de stuurbekrachtiging eruit haalde, dan wil je echt een hardcore auto neerzetten.
@Jochempie: idd, van mij mogen ze elke week wel zo een artikel schrijven over legendarische auto, ik lees graag over echte auto’s dan een auto van een onbekende voetballer.

+1 voor het artikel, dit wordt gewaardeerd
@Jochempie: helemaal mee eens, +1
Niemand die een fuck geeft om een A5 1.8, maar dit, dit is een echt leuke auto en een mooi artikel!
Mijn pa heeft vroeger 2 NSXen na elkaar gehad. Eerst ern coupé uit 1992, later een targa uit 1998. De eerste was veruit de betere sportwagen, maar de 2de was in het moderne verkeer meer fun dankzij het open dakje.

Mis die wagens nog steeds… :-)
@Rohrl-fan: jaloers
Leuk artikel, zo mogen er meer verschijnen!
NSX is altijd een mooie auto geweest, vooral in duo tone, rood met zwart of wit met zwart dak
Goede prestaties voor zo’n lelijke auto!
@peugeot: Smaken verschillen, vind het best een aangename auto om naar te kijken. Ook een keer een rondje in gereden in deze auto, leuk speelgoed.
@knalfa: voorkant gaat nog achterkant NOT!
@peugeot: Haha, achterkant vind ik juist wel mooi. Maargoed, smaken verschillen.
Ik heb het altijd een geweldige auto gevonden en nog steeds. Goede prestaties en goed uiterlijk, jammer dat het altijd een underdog is
Deze auto had last van het Nissan GT-R syndroom, iedereen wist dat hij beter was dan de concurrentie. Toch kocht niemand hem, het is “maar een Japanner” daarom dus. Qua uitstraling is de NSX best mooi, maar niet agressief genoeg. Voor 30.000 koop je wel een mooiere occasion.
@audicoupe84: En als je een beetje op lengte bent dan pas je er al niet fatsoenlijk meer in, in de Honda S2000 ook al het geval.
@knalfa: jappen zijn ook relatief klein.
Tja, geen vergelijking maar voor hetzelfde geld koop ik liever een, say what, 575M.
@phaeton: Die rij je niet voor hetzelfde geld, onderhoud van Ferrari is schandalig duur. Een 993 is realistischer.
Wauw wat een artikel op autoblog, dat zie je niet elke dag. Goed bezig Alwood!
Prachtige auto! Vooral de laatste serie oogt erg mooi en de NSX-R GT is een van mn all time hebbedingen.
Ik ben echt fan van deze auto. Maar ik zie het niet zo zitten in die nieuwe.
Heb me altijd verbaasd over die enorme overhang achter, maar in de laatste generatie (als acura) toch wel errug gaaf…
Er doen dit jaar maar liefst twee NSX mee aan Time Attack, van vader en zoon zelfs. Helaas nog geen boeiende tijd gereden… (2:16 op Assen)

http://www.rpmvision.nl/pictures/features/557/large/e95244390e5ce0e8bc9847466b7677e6.jpg
@FlowMotion: Bekende NSX in de scene, met behoorlijk wat echte race-historie.
Ik heb hier nog een autoboekje liggen met een vergelijkende test vs mazda rx7 turbo, porsche 911 en porsche 968, in die test rijdt hij op circuit deze andere drie wagens letterlijk naar huis… De tweede snelste was de RX7 turbo, hierna volgde de 968 en de 911, maw, Japan boven!
Grootmeester hemzelve aan het werk in de NSX

http://www.youtube.com/watch?v=yAwJsOECGBU&feature=related
@eulo:

Heerlijk filmpje, ik zit dan ook met kippenvel op m’n armen van het geluid.
De eerste supersport die ook door oma naar de supermarkt gereden kon worden .Heerlijke wagen ,en een mooi stukje trouwens .
Dit zijn de betere artikelen waar AB oorspronkelijk om bekend stond. Iets minder kleuter-gehalte zeg maar.
Mis btw wel een vermelding van de NSX-R uitvoering in het artikel!?
Grappig dat Honda zovele jaren een 4-traps museumtransmissie is blijven monteren. Die fout maken ze nu nog steeds, de nieuwe CR-V moet ’t nog steeds doen met een vijf-traps automaat..
Vind het helemaal niets.. het zal allemaal best wel rijden, maar mislukt design, het is het allemaal net niet.. en geen karakter.

japanse wannabee ferrari copy.., niet voor niets zie je ze altijd in het rood,
@hans75: Liever een Audi A5 Sportback 1.8 TFSI met 160pk.. hea Hans ;)
@hans75:
Karakter.
Dat had die Lamborghini Gallardo zeker.
spiksplinter nieuw.
Stond Kaputt op de A3 ter hoogte van Passau.
Heb je dan veel aan, aan karakter.

Heb hem naar de eerste afslag gesleept met de vrachtwagen omdat die Lambo gevaarlijk dik op de autobahn stak.

De Duitse eigenaar had humor, hij vroeg of we een aansteker bij ons hadden ;)
Schitterende klassieker. Jammer van de dure aanschafprijs en onderhoud. Maar des te meer waardeer je het ALS je er eentje spot. Nog nooit in t echt gezien helaas :(
@rubenpriest: Ken iemand in de buurt hier, die er eentje heeft, helaas haalt hij hem maar zel-den buiten.
een van mijn vele droomauto’s
Ooit zal ik deze auto bezitten. Dare I say dat het een droomauto is.

Niet voor niets ook hierin verwerkt:
http://www.autoblog.nl/archive/2011/06/08/de-veiligheidskooi-deel-2
Toch vreemd dat er weinig of niks wordt gezegd over het aandeel van Senna bij het ontwikkelen van deze auto.
Goed stuk @Alwood: al had inderdaad Senna’s aandeel in de ontwikkeling van de auto er wel even bij gemogen ;) .
In de US vind je ze wel iets goedkoper en zijn er ook nog aardig wat. Ik vind het samen met de Supra een van de mooiste auto’s die uit Azie zijn gekomen. Staat op de bucketlist!
Nog altijd duur voor een goed exemplaar. Spijtig dat de nieuwe niet met ayrton senna ontwikkeld kan worden :( .
Jammer dat ze nog zo veel kosten..
Mijn droomexemplaar is toch een witte met zwart dak, met de klaplichten nog, donkere Nismo 6-spaaks eronder, rode recaro’s met (liefst groene) 4punts, jum jum!!
Dure hobby interdaad. NSX staat voor €59.000 op autotrader!
Tweede hands prijzen lijken mij overdreven: die auto zal nooit een hoge waarde krijgen wegens het relatief hoge productieaantal: iets van 18.000 als ik ’t goed heb gelezen.

(Heb er tot nu toe eentje zien rijden, in de buurt van Goes Zld)
@fit4fun:
Alleen zijn die 18.000 stuks bijna allemaal in de VS en Japan verkocht. In Europa zijn er gemiddeld nog geen 100 stuks per jaar verkocht in 15 jaar tijd. In Nederland rijden er maar een handje vol rond. De NSX is gewoon exclusief en zal zijn waarde wel blijven behouden, is gewoon een erg goede supercar.
Leuk stukje tekst @Alwood , zo lees ik ze graag. Laat die klassiekers maar komen.
Ha Alwood, mooi stuk heb je geschreven, ben al jaren fan van de NSX. In de volgende video (wellicht al bekend bij jullie) uit Japan rijdt een NSX-R een Gallardo, 911 Turbo, M3 CSL, 360 Modena en een Murcielago zoek! Helaas door het ontbreken van keramische remmen wordt hij op het laatste moment toch ingehaald (ook niet bekend welke kwaliteiten de coureurs hebben), maar toch!
http://www.youtube.com/watch?v=-GPg-zk3BAM
Persoonlijk is dit een van mijn favoriete filmpjes over de NSX.
SCITTERENDE AUTO !!! Zo is hij vele malen mooier dan die Halfords-tuning bak van een paar dagen geleden. Onverklooid schitterent !
Net zoals ik al zei met de 300SL waardeer ik dit soort artikels van harte!!!
Dit is een stukje wat ongetwijfeld zo op wikipedia kan, maar als lezer totaal niet boeiend. Je weet me net genoeg te boeien om door te laten lezen in de hoop dat er verbetering in zit, maar uiteindelijk laat je me achter zoals Micky D dat ook altijd doet; leeg en misbruikt.

Nergens praat je over speciale modellen zoals de Type-R uitvoeringen, de Mugen uitvoeringen, wat de auto zo speciaal maakte, want hij destijds nieuw kostte, waarom en op welke vlakken hij door een coureur ontwikkeld was, waarom de auto destijds ‘maar’ 280 pk mocht hebben, etc.

(Micky D is natuurlijk de McDonalds)

Alsof ik een glas cola krijg terwijl ik voor een whiskey betaald heb…
Tijdloze auto. Een van de beste auto’s ooit punt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).