Houdt de Corvette een Porsche 911 (991) nog bij?

Auteur: , 104 Reacties

Twee heel verschillende auto's met een zeer vergelijkbare doelgroep. Boven-modale midlife crisis papa's. In Europa komen de prijzen zelfs vrij goed overeen. Kan de Corvette (met Grand Sport update) alleen nog wel meekomen met Porsche's laatste meesterwerk?

Een antwoord is op twee manieren te benaderen. Puur op gadgets en nieuwe techniek wint de Porsche. Geen twijfel over mogelijk maar het ding is dan ook bijna 7 jaar nieuwer en ‘wij’ Europeanen stonden toch al vooraan bij het uitdelen van technisch vernuft. Feit is wel dat de Corvette ook heel erg goed aan de weg blijft plakken, meer vermogen heeft en het de Porsche knap moeilijk kan maken.

In vergelijking met de Porsche is de Corvette een verschrikkelijk ruwe machine. Je schakelt nog steeds het snelst met de hand, voorin ligt een V8 met 2 kleppen per cilinder. Wel een V8 die zo soepel draait dat je over het hele toerengebied soepel rijdt. Qua koppel laat de Corvette de Porsche zelfs ver achter zich. Het onderstel is stug en ruw. Het is een hele hand vol om te rijden maar je hebt ook werkelijk nog alles zelf in de hand. Het stuur regeert direct, grip is er in overvloed en de achterkant kan listig opzij stappen maar blijft voor een redelijke bestuurder controleerbaar.

Hoe anders is het in de Porsche. Inmiddels heeft de auto een stadium bereikt waarbij de buitenwereld desgewenst helemaal weggefilterd wordt. Alle ‘hulp’ aan en je hebt er geen kind aan. Iedereen rijdt met de PDK rond dus ook schakelen gaat automatisch.

Voor beiden betaal je ruim meer dan een ton euro’s in Nederland. Ze sprinten in 4,3 seconden van 0 naar 100km/u, lusten een slok maar blijven met normaal rijden rond de 10l/100km hangen. Moeite met kiezen? Stel jezelf de vraag: gebruik ik liever een dremeltje of een hamer?

PS. De Porsche mag dan nog steeds 70kg lichter zijn dan de Corvette, wat is die nieuwe 911 groot geworden!



104 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Wat zijn die achterlichten van die 911 mooi zeg!!!
@TheVeenmeister: Ja hé? Vind ik ook…ik heb nog steeds niet veel met de algehele styling van een 911, dat zal ook wel nooit veranderen.

Maar die nieuwe achterlichten geven de jongste 911 wel een hele lekkere aars. Dat kan zelfs ik niet ontkennen.
@TheVeenmeister: Aston Martin lookalikes…vind ze daarom niet zo heel goed ‘passen’ op de 911.
@TheVeenmeister: Viel me ook juist op hoe mooi de lijnen van de nieuwe 911 zijn. Zo’n lekker achterste!
En toch zou ik voor de Corvette gaan.
Allebei graag
Van beide even grote fan.
Maar wat ziet de porsche er raar uit op deze beelden.
Komt dat door het geel of de manier van filmen? af en toe als de camera er omheen draait lijken bepaalde lijnen totaal uit proportie.
@KUYL:
Het is: beiden!
@alcantara: Leers schrijven. ‘Beiden’ verwijst naar personen. In dit geval is ‘beide’ dus goed.
@Jigzoz: (en dan zelf ‘leers’ ipv ‘leer’ schrijven…)
@alcantara:

Check eens volgende link voordat je allerlei onzin vermeldt:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/93
Beide is een verwijzing naar de auto’s en niet naar personen. Bovendien wordt beide niet zelfstandig gebruikt. Dus het is gewoon beide en zeker niet beiden!
@Traxxas: Ohja als er een n bij staat ben jij dan te doen om het te snappen wat hij bedoelt. En voor een grammar nazi reageer je telaat wel geteld 20min.
@sjaakk: doen = dom
@sjaakk: I love you too….
Conclusie: de Porsche is geavanceerder.
Dat had ik misschien nog wel kunnen gokken zonder ooit in één van beide te zitten.
@jolig:
Het is: beiden!
@alcantara: Nee, de Porsche is geavanceerder, zegt hij. Maar er is geen winnaar inderdaad.
@alcantara:
Check eens volgende link voordat je allerlei onzin vermeldt:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/93
Beide is een verwijzing naar de auto’s en niet naar personen. Bovendien wordt beide niet zelfstandig gebruikt. Dus het is gewoon beide en zeker niet beiden!
Corvette blijft goed aan de weg plakken? Je zou het niet geloven als je al die filmpjes ervan ziet:
http://www.youtube.com/watch?v=HOVX_617jME
http://www.youtube.com/watch?v=kzlg3oQMze4

http://www.dumpert.nl/mediabase/1193001/303aa28a/automobilist_is_expert_in_meisjes_pesten.html
@alcantara: inderdaad, hoewel dit vaak aangepaste modellen zijn met andere wielen, een compressor, etc. Het blijft wel een moeilijke auto met een constant ingrijpende ESP. Wanneer je die vervolgens uitzet, wordt hij tricky. Bij 140 heb je nog wielspin en moet je dus niet te gekke stuurbewegingen maken.
@alcantara: son of a ….! :D
@alcantara: lol . En in het tweede filmpje rijdt die dan ook nog gewoon weg !!!
@jolig:
Het is: beiden!
Beide reacties verwijderen aub.
@alcantara: Het is: a.u.b.!
@rotarypowah:
Klopt. Bedankt voor het attenderen!
@alcantara: Gaarne gedaen!
Ik zeg: ” Cayman”




Of een gekietelde BRZ,
Nee, mijn emotie wint het van een triljard ‘betere’ P., dus de C!!!
@alcantara Nou wete we het wel.
@boxster: Het is: weten!

;)
911 svp. Dan wel een lekkere 4S cabrio voor mij. De ideale allrounder. ;)
“Geen twijfel over mogel”

Ik twijfel dagelijks over mogel.

De Corvette is meer mijn ding, maar zou ‘m nooit kopen. Dat playmobiel interieur he. Misschien mag ik niet zeiken, m’n RX-7 is een tenslotte ook stuk plastic, maar dat ding is ook 25 jaar ouder.
@rotarypowah: lmao @ epic spelling nazi razzia.

Nice :D
Doe de Corvette maar, in ZR-1 trim please.
Wat een onzin om steeds over ‘sportscar’ te speken als het om de Corvette gaat.
Er is nog nooit een sportwagen gemaakt door Amerikanen. Een sportwagen staat voor licht, agiel, goed in bochten en speels. Zo een 7 liter V8 met 2 kleppen per cilinder is zwaar, lui en alleen vooruit te branden door die gigantische overcompensatie aan vermogen die nodig is. Heeft niets met sportwagen te maken. Het is een oldschool muscle car. Blijft een tof ding trouwens.
@raphael: Corvette mag je niet vergelijken met Camaro, Mustang, Challenger enzo. Corvette ligt echt wel op de weg.
@lennertg: Leuk, maar dat maakt hem nog geen sportauto.
@raphael: Zo’n V8 weegt niet heel veel. Cilinderinhoud staat niet gelijk aan massa.
@underskoer:
Sterker nog: cilinderinhoud is lucht en dus lege ruimte.
@alcantara:

Ja maar een gat is niets met iets er omheen. Zelfde als jouw cilinder inhoud. Om die grote inhoud moet ook nog een cilinderbank heen ;-)
@underskoer: ik hoorde dat de V6 uit de GTR zwaarder is dan de V8 uit de Corvette
@raphael: die inhoud staat gelijk aan een immens koppel waardoor je een hele goede cruiser krijgt, maar nog beter, een hele goede auto om bochten mee te pakken. Onderstel is uitgebalanceerd en de koppel zorgt voor een goede soepele acceleratie uit bochten. Pk’s zorgen ervoor dat je topsnelheid hoog ligt, koppel zorgt voor veel meer accelratie in tussenacceleraties. Deze auto is wat dat betreft ook niet heel zwaar.. Er zijn zwaardere duitse ‘sportauto’s’ te koop
@jzaero: Ik heb nooit gezegd dat de auto niet goed zou zijn in bochten. Dat is niet het probleem.
@raphael: Jouw bewering: “Een sportwagen staat voor licht, agiel, goed in bochten en speels”. De Corvette is geen sportwagen volgens jou omdat hij zogenaamd niet aan de bovenstaande criteria voldoet. Dat begreep ik uit jouw bewering.
@jzaero: Jup, klopt. Een Corvette is zwaar, groot, lomp en lui. Het is een muscle car. Wil je weten wat een sportwagen is? Een mx-5, een 911, S2000, een TVR etc.
@raphael: wat ben jij simpel zeg. Corvette groot zwaar lomp? Als je het filmpje had gezien dan wist je dat de Corvette en de 911 zowat even zwaar zijn en dat de 911 zelfs 10 cm langer is dan de vette. Dus waar zijn de argumenten nu?
@mopar: Bovendien is de Corvette net iets meer dan 1400 kg, dat is niet eens heel zwaar..
@raphael: Groot en zwaar zijn Corvettes nooit geweest eigenlijk.

Lomp en lui wel. Maar dat was vroegah.

Die Chevy jongens zijn laatste jaren echt wel op de goeie weg, hoor. Ook in de praktijk presteren de gewone Vette, de Z06 en de ZR-1 op dezelfde graad als sport- en supercars. Elke moderne “muscle car achtige” zoals b.v. AMG Benzo’s worden overtroffen.

Corvette is nooit een muscle car geweest, altijd een sportauto, alhoewel het natuurlijk zo is dat de Amerikaanse definitie van sportauto voor een jaartje of 40 wel verschillend was dan wat wij hier in Europa er van vonden.
@raphael: Er is geen specifieke definitie voor sportwagen. Waar baseren we onze criteria op? Snelheid, dan is zo’n Corvette serious business. Het is gewoon een hele goede snelle auto. Een MX5 kan best een sportwagen zijn, in de zin van fun, maar snelheid legt ie het dik af tegen een BMW 325i sedan. Laat staan een M3. Ook een M3 is erg zwaar, maar stuurt heerlijk licht. Bij de Corvette net zo, zware auto maar ongelofelijk snel. Een Murcielago is ook niet de lichtste, maar dat betekent nog niet dat het geen sportwagen is…
@raphael: Daarom had de ZR-1 het ronderecord te pakken op de ring…
@mopar: Blabla, nogmaals het gaat hier niet om hoe goed of snel hij is. Sportwagen.. sport.. wagen.. beter lezen.
@raphael: Volgens mij weet jij niet eens wat het verschil is tussen een musclecar en een sportwagen, eerst maar weer eens naar school. Ik heb geen zin om het je uit te leggen dus zoek het zelf maar uit.
ik ben corvette fan, meer een eye catcher en leuker om mee te spelen, maar beide auto’s zijn tof, toch wel de twee grootste iconen uit de autogeschiedenis
wat erg knap aan de porsche is, is dat het gewoon een hele comfortabele auto is die toch heel scherp stuurt
Als ik hieruit moet kiezen zonder twijfel de Porsche 911. Hoe mooi een Amerikaan ook is of zal zijn kopen zou ik echter nooit willen.

De eeuwige dilemma blijft toch Nissan GT-R vs Porsche 911, alhoewel de Porsche mijn jongensdroom was, is die plek toch ingenomen door de GT-R.
Laten we het niet over het prijsverschil hebben…
@Jokkebrok: Het leuke is dat er bij Porsche ook een groot prijsverschil is tov de GT-R en deze GT-R is zowel kwalitatief als technisch beter dan de Corvette. Dus keuze is makkelijk gemaakt toch?
@agera: GT-R is een klinisch precisie gereedschap, denk dat er ook mensen zijn die wat anders willen.
@Jokkebrok: In Europa is dat prijsverschil er bijna niet meer. Besides, je merkt heel gauw waar de Amerikanen op hebben bespaard als je instapt.
@Jokkebrok: kijk afwerking , dan weet je waar je geld naar toe gaat, prul amerikaanse wagens
@KaCh1ng: Ja want bij een supercar gaat het allemaal om de afwerking en totaal niet om het rijgedrag toch? Die corvette kan je trouwens ook met een leder dashboard krijgen als je wilt.
De Porsche is en blijft mijn favoriet. De Corvette is leuk maar haalt het naar mijn mening bij lange na niet. (heb beide auto’s nog nooit gereden, dus puur een aanname)
voor mij de corvette graag,is echt een auto waarvoor je nog moet kunnen rijden
Qua design wint de Porsche trouwens. Porsche zou eigenlijk een 911 moeten maken met ’t weggedrag van een 911 uit de jaren ’70. Een moderne widowmaker.
Ik heb alletwee de auto’s mogen rijden. Daar waar de Corvette spectaculair wegtrekt doet de Porsche hetzelfde. Maar zooooo sprakeloos sereen. Absoluut de Porsche voor mij! Wat een zalige auto is dat! De Corvette is wel leuker qua beleving omdat het echt een eigenwijze bruut is.
Moeilijke keuze.. Corvette is tijdloos gaaf. En de Porsche is over 10 jaar weer gewoontjes. De 997 kijk ik ook niet meer van op. Ik kies toch de Corvette.
@rubenpriest: De Porsche 996 had wel vettere koplampen ipv dat keverachtige lichten van nu.
Ik zou de corvette nemen enkel voor zijn gebrek aan technologie, maar stel dat ik zou kunnen kiezen tussen die 2 en een 60s corvette of porsche ging ik zo ie zo voor één van de 2 oude
De Corvette is normaal interessant omdat die zo’n stuk goedkoper is, maar hier is die dat niet, dus doe mij dan maar de 911 van deze 2. Of gewoon een GT-R natuurlijk…. *duikt weg*
@Lan_Evo: *probeert je nog te raken met de dunne kant van zijn ov-chipkaart* Helaas, te laat… moet ik wéér met het openbaar vervoer.
Porsche rocks!
Ben erg benieuwt naar de 991 gt3 (cup)
Wie denk dat de afwerking van een Amerikaanse auto nog steeds ondermaats is, heeft afgelopen jaren onder een steen geleefd.
De Porsche is de betere auto, dat wist ik van te voren al. Stuurt beter en de afwerking is beter, motor is moderner enzovoort. Maar dat maakt een auto niet beter of slechter dan de ander, dat zijn alleen meetbare factoren. Het plezier in een auto is het belangrijkst. Naar mijn idee kan zo’n woest stampende Corvette dat beter vertegenwoordigen. Gewoon onbehouwen, niet zo perfect. Rokende banden, brullende v8 en een handbak. Maar eigenlijk is dat ook de conclusie van veel mensen.
Wat dan weer mee speelt: een corvette kost minder. Daarnaast heeft een Porsche een meer exclusief imago. En ja, als je geld hebt kan je dat beter laten zien in een Porsche dan in een Corvette. En zo is de cirkel weer rond.
@mercs: dat is zeker niet zo, in een corvette heb je veel meer bekijks en dus aanzien, iemand die niks van auto’s weet (95%procent van de bevolking dus) zou denken dat een corvette veel duurder is dan een porsche (komt ook omdat veel mensen denken dat het een ferrari is XD)
Geen flikker aan, zo’n rijdende computer ;)

Corvette is duidelijk de “echtere” auto! Emotioneel met passie enzo…


Toch?
Wat de fuck is dit?!

Heet zo’n man Angus McKenzie (!!!) en dan ontbreekt het Schotse accent?!

Hevige teleurstelling :(
Wel tof filmpie. Mooi camerawerk.

En dat nieuwe strakke kontje van zo’n gele Kever kan zelfs mij bekoren. Zeker niet slecht.
Woooow die porsche is zo mooi geworden!! Hopen dat ik hem nog is een keer in het echt zal zien !
De baas van Chevrolet heeft enkele jaren ruiterlijk in de pers toegegeven dat ze met de corvette dezelfde kant op willen als Porsche met de 911. Dus altijd beter maken en niet teveel grote wijzigingen. Goede zet.
In dit geval zou ik (jaja, je leest het goed…) de Porsche verkiezen boven de Corvette. In deze kleur + velgen ziet de Porsche er nog wel netjes uit.
Wat een matig artikel, maar de dit is een Grand Sport en geen Z06 die nog meer power heeft, oftewel, de Porsche is leuk maar niet altijd.
Op een circuit zou ik sowieso gaan voor een corvette ook als ik mag kiezen tussen de straat en race uitvoeringen van de 911 en de corvette.
Voor op de weg waar mensen me kunnen zien zou ik nog niet doodgevonden willen worden in een corvette en is de 911 de enige optie, zeker als je ook nog eens rekening gaat houden met comfort en gemak.

Als ik echt zou mogen kiezen heb ik toch liever een echte porsche zoals de 964 ipv die 991.
@Hupke: Dus jij neemt een auto waarin jij denkt dat andere mensen je cool zullen vinden? Dat is nog eens zielig! Wat ben ik blij dat ik van nature de auto kies die ik zelf het mooist vind en maling heb aan de reacties van voorbijgangers.
@pininfarina:

Wat heeft dat nu met ‘cool’ te maken? Ik vind geen van beide wagens mooi (verre van zelfs). De corvette lijkt me nog wel leuk op een circuit en de porsche lijkt me bruikbaar op de weg. Daarbij heeft de corvette zo’n fout imago dat je je er nergens mee kan laten zien, leuk voor jouw dat je een los atoompje bent maar ik kan echt geen corvette op de oprit zetten (als ik dat al zou willen) zonder dat m’n leven zou veranderen.
@pininfarina: Laat maar zitten, hij doet wel eens vaker van die hersenloze uitspraken. Gewoon een aandacht tekort.
ik denk dat je aan een porsche gewoon meer hebt. Volgens mij een stuk comfortabeler in day-to-day use en als je t gas in wilt drukken én een bocht om wilt gaan denk ik dat het te veel gevraagd is voor een ‘vette. Toch zou ik voor de looks voor de chevy gaan
@lambowambo: Hier zat ik ook aan te denken. Er zullen wel meerdere redenen zijn waarom we zoveel de 911 zien rondrijden. Comfort zal een van die redenen zijn, waarom mensen de 911 ook dagelijks gebruiken.
@agera: yep, de dagelijkse bruikbaarheid was al vanaf de eerste 911 een belangrijk uitgangspunt bij het ontwerp. Anders was het wel een tweezitter geweest met middenmotor. Het leuke is dat de auto daarbij ook nog eens 100% sportwagen is. Ahum, klink ik nu als een fanboy? Ach dat ben ik ook.
doe mij die heerlijke Corvette maar!
gewoon lekker bruut!
@hupke sorry maar jou uitspraken, zijn echt die van een 15 jarige tiener ,fout imago? hahahah dat is wat jij je eigen op dit moment zelf oplegd. word volwassen man.
@corvettez06: Onzin, hij heeft groot gelijk
@baasbas: Corvette heeft geen fout imago, zeker niet fouter dan een lambo of Ferrari.
@mopar: Zo kunnen we doorgaan net als Bentley dat meer wordt gezien als rappers of voetballers auto ipv gentleman’s car.
@agera: Imago heeft niets met de auto zelf te maken. In Nederland worden we oa door de tv gewezen dat alleen sjonnies en bad guys in Amerikaanse wagens rijden…wat een onzin.
@mopar: Absoluut wel dat een Corvette een fout imago heeft. Of dat terecht is is een tweede. In jouw ogen iig niet, dat lijkt me duidelijk. Maar omdat jij het niet vindt betekent dat niet dat het niet zo is.

Een Astra heeft een spruitjeslucht, een Golf GTI is voor petjes, een Ka is een wijvenauto, cabrio’s zijn gay, een Corvette is voor posers met een matje… etc
Wat jij en ik denken verandert daar weinig aan
@baasbas: Zo kan ik het ook spelen: Dus omdat JIJ vind dat de Corvette een slecht imago heeft, hoeft dat niet te betekenen dat dat ook zo is.
@mopar: Hoho, ik vind een C6 een super wagen. Als het aan mij lag had hij geen slecht imago. Ik denk alleen dat wij hierin niet echt het gemiddelde representeren.. dat wilde ik duidelijk maken
@mopar:

Tja daar noem je nog zo’n marginaal hok op, wie rijd er nu in godsnaam nog in een lambo?
@Hupke: Mensen zoals Jeremy Clarkson…i rest my case
@mopar:


Haha, die heeft dat ding jaren geleden verkocht omdat hij ondanks de prestaties ervan niet met het imago ervan kon leven.
@Hupke @baasbas: Tsja ik ben iemand die echt niets om het imago van een auto geeft, het gaat er bij mij om wat ik zelf van de wagen vind en hoe die rijdt. Vandaag de dag gaat het er bij de meeste mensen er alleen om wat de buren wel niet zullen zeggen…dat vind ik diep triest.
Ik vind de C6 absoluut een mooie verschijning, maar wat laat die z’n leeftijd zien naast die 991! Ik weet niet of ik het zou durven om hem in het geel te bestellen, denk het niet
@baasbas: De 991 ziet er wel goed uit in het geel, ook in het rood of zwart is de 991 fraai. Beter dan dat standaard grijs.
Zowel de Porsche 911 als de Nissan GT-R zijn beiden fantastische auto’s. Het heeft geen nut om de een onterecht de grond in te boren om je liefde voor de ander te tonen. Soms zijn we zo merkbewust dat we daarin een beetje doorslaan.
Waarin de 911 vroeger mijn jongensdroom was, is die plek deels ingenomen door de GT-R

Maar een ding vraag ik mij af en probeer ik eerlijk in te zijn. Porsche heeft ruim 40 jaar lang steeds kleine veranderingen ondergaan en geen revolutionaire. Ze hebben wereldwijd misschien wel het meest bekende design met de 911.
Maar welk ander automerk of het nu Lamborghini of Ferrari is, zou hezelfde succes boeken als Lambo of Ferrari dezelfde koers als Porsche zouden volgen?
We kunnen veel zeggen, maar het is een van de meest succesvolle merk.
Of het nu de GT-R of Corvette is, iedereen wil zich meten met een Porsche.
Mag het een oudere zijn? Dan graag een 993 GT2.
De uitkomst van dit duel was bij voorbaat duidelijk; het is een ongelijke strijd. Die C6 is een produkt dat gemaakt werd terwijl de firma (en de hele US autoindustrie) door een diep dal ging. Terwijl Porsche recordwinsten boekte en daarmee de ontwikkeling van een state-of-the-art sportwagen kon betalen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).