In sommige media wordt de elektrische auto al doodverklaard (iets te vroeg naar onze smaak), maar liefhebbers van groen rijden hoeven niet te treuren: rijden op waterstof komt er ook nog aan. Hyundai kondigt zelfs de serieproductie aan van de Hyundai ix35 Fuel Cell.
Niet dat de ix35-en met brandstofcel in grote getalen de band af komen rollen, maar toch, het is weer een stap. Eind 2012 start Hyundai met de productie in in de fabriek in Ulsan (Korea), eind 2015 moeten er 1000 stuks van de Hyundai ix35 brandstofcelauto zijn gebouwd. Hyundai sluit daarbij aan in het rijtje van BMW, Honda, Mazda, Mercedes-Benz en Toyota die (mede) hun pijlen richten op waterstof als schone brandstof. Op dit moment is het grote probleem voor waterstofauto’s is dat er op erg weinig plekken getankt kan worden, vandaar ook dat Hyundai nadrukkelijk de samenwerking met overheden zoekt om dat te omzeilen. Hyundai heeft al contracten getekend met steden in Zweden en Denemarken die de auto gaan leasen en er zijn andere Europese die steden hebben interesse getoond.
Nog even opfrissen voor degene die het vergeten waren: waterstof kan in een “reguliere” motor worden verbrand, dat is de route die BMW liep met de 7-serie op waterstof. Dat lijkt een dood spoor, maar waterstof kan ook worden gebruikt om een brandstofcel mee van kracht te voorzien die vervolgens elektriciteit opwekt voor de elektromotoren. We reden ooit al eens met een Mercedes B-klasse met brandstofcel en ook Hyundai kiest voor deze oplossing.
7 reacties
inderdaad, die V12 had maar 250 pk ipv 445!
Bovendien lekt waterstof maar in beperkte mate weg, zo’n vaart zal dat dus ook niet lopen. Benzine verdampt ook als een malle (ja, ook in de tank). Zet jij maar eens een emmertje benzine ergens neer, daar blijft na een paar dagen niet veel van over.
Ja die nieuwe BMW stijl lijkt ook zoveel op Hyundai….