In beeld! 50 jaar Porsche 911

Auteur: , 82 Reacties

September 1963. Porsche staat in Frankfurt opeens met een autoshowprimeur in de vorm van een sportwagen waarvan de motor áchter de achteras is geplaatst. Constructiefout? Welnee, ze houden er gewoon even een halve eeuw aan vast.

En in de 50 jaar die volgen groeit de Porsche 911 uit tot een icoon. Inmiddels een babyboomers-icoon, maar nog steeds een icoon. Van de Ur-Elfer tot de G-Serie met balgconstructies, de modernere 964 en de laatste luchtgekoelde en misschien wel meest briljante: de 993. Hierna volgt het spiegeleikoplampmodel, de 997 (welk kenmerk kunnen we daar eigenlijk aan hangen?) en de meest recente in de vorm van de 991. Groter, moderner, zwaarder. Nog altijd met dezelfde stylingkenmerken en de motor op de verkeerde plek. Maar dat is niet meer te merken, dus zo verkeerd kan het inmiddels toch niet meer zijn?

Ondertussen staat de teller op meer dan 820.000 geproduceerde 911’jes en is er in populariteit nog geen afname te zien. Nee, Porsche gaat het 911-concept natuurlijk niet loslaten, zodat er over 50 jaar opnieuw een jubileum gevierd kan worden.

Porsche laat deze verjaardag uiteraard niet ongemerkt voorbij gaan. Ze trekken dit jaar met een originele Elfer de wereld over om autoshows en rally’s te bezoeken, er komt een jubileumboek aan getiteld ‘911×911’ en van 4 juni tot en met 29 september is er in het Porsche Museum een uitgebreide terugblik op het leven van de Porker te zien.

Ondertussen tuigen wij hier een digitaal museumpje op, met foto’s van De Nieuwste en De Oudste naast elkaar: KLIK! Vervolgens alles te weten komen over de verschillende generaties? Autowiki tot uw dienst.

In de comments is gelegenheid tot felicitaties en uw favoriet uit zeven generaties 911 toe te lichten.



82 reacties

Blijft toch de beste sportwagen die er tot nu toe is gemaakt.
@lemans96: Euh… nee, dat is het niet.
@Jansen: Dat is ie toch wel hoor :)
@Jansen: zeker wel! Zeker kwalitatief gezien!
@Jansen: Zeer zeker niet prijs/kwaliteit/ technisch gezien is de GT-R onverslaanbaar.
@agera: Ik ben ook een echte fan van de Nissan GT-R, maar qua afwerking en luxe zit de porsche toch in een hogere categorie hoor. Zou dit niet een van de meest betrouwbare sportwagens zijn ??
@stanny: Als het gaat om betrouwbaarheid is het in ieder geval de GT-R of de 911 andere sportwagens in deze klasse komen hierna.
Afwerking van de GT-R is ook gewoon top, alleen heeft de 911 misschien mooiere materialen vooral de Porsche 911 991
Qua luxe hink ik op twee gedachten, de GT-R is gewoon een hardcore sportwagen. Van de 911 zijn er zoveel varianten die variëren van comfort tot het meest uiterste. Het mooiste is dat de GT-R in staat is om met (bijna) elke 911 te concurreren.
@agera: De GTR is geen hardcore sportauto. Navi, 4×4 en allll die andere meuk zorgt zeker voor 3-400kg. Sloop al die meuk er maar is uit. Dan heb je iets wat in de buurt komt.
@E34M5Touring: en ik vraag mij af hoe al die computers in de GTR over 5 jaar zijn. Ik vind de GTR geweldig, ik heb meer vertrouwen in de 911.
@rufctr01: Beide zijn niet mijn ding moet ik zeggen. Ik zou toch elders gaan shoppen.
@rufctr01:

de 911 is net zo hard een playstation .. punt uit ..
@rufctr01: in het geval van een Nissan hoef je je daar niet te veel zorgen over te maken denk ik die zijn over het algemeen wel betrouwbaar, die jappies
@E34M5Touring: hij is hardcore maar wel op een manier dat een gemiddelde bestuurder al een hele hoop uit kan halen, hij lijkt mij altijd wel iets meer op hard rijden afgesteld dan een basis 911, maar dat is juist waarom ik dol ben op die 911
@salberts93: Hij is niet hardcore. Een hardcore sportauto is een Ariel Atom of Radical. Of zo’n Caterham. Een stoel, een stuur, 4 wielen en een motor. Geen launch control, navi, automaat etc etc. GTR is gewoon een hele snelle GT, die dankzij 4.000 computers op een circuit gehouden wordt waardoor hij daar ook geen flater slaat. Knap stukje techniek maar ongeveer zo hardcore als Andre Rieu.
@agera: Ik ben gek op GT-R’s(alle versies) maar, in vergelijk met de 911, verliest ie ’t alleen al op pure vormgeving. Het lijnenspel van de 911 is nu eenmaal één van de mooiste die ooit verzonne zijn. En dan begin ik nog niet over hoe succesvol dat apparaat in de racerij is geweest(en nog steeds is…)
@agera:

LOL .. hardcore “sport”wagens ..
@agera: wat is in godsnaam een Gtr?? Nooit van gehoord..
@flippert: Nissan GT-R ? je weet wel die de 911 pest :)
@lemans96: De Nissan GT-R bedoel je?
@agera: euh… bijvoorbeeld
Ongeveer dezelfde ontwikkeling over de jaren als die van mijn schoonmoeder.
@mout: dan heb jij vast hele knappe schoonmoeders? ;-)
@audiworker: Eentje.
En die heeft tussen ’63 en nu de volgende ontwikkeling doorgemaakt:
Plompe voeten en dikke enkels.
Een ruimschoots dubbel zo dikke kont.
Heupen waar je makkelijk een tweede spiegel op kunt zetten.
Wat ‘lijnen’ waren, zijn ‘rondingen’ geworden.
Nosejob.

Knap alleen, dat de 911 maar 32% zwaarder is geworden in die tijd.
@mout: 32% zwaarder maar wel ook meer dan 300% krachtiger, niet slecht voor een oldie
Dat die motor op de verkeerde plek zat was ook al voor de 911 bij Porsche zo…
@Jansen: Elk jaar iets zwaarder, maar rijdt steeds beter en lekkerder?
@dondeboer: Aan deze discussie ga ik niet weer mijn vingers branden.
@Jansen: Verstandig :)
De 997 gt3 blijft toch mijn favoriet.
@ferrari94tr: vast niet lang meer, zodra de 991 GT3 komt worden we verwend!
ik zie het verschil ..

de 1 heeft 1 spiegel en de andere 2 ..
@lincoln: Flauw hoor tss….
@lincoln: ik wou zeggen hij is breder geworden en heeft ledjes gekregen, maar was ik dus bijna die spiegel vergeten ;P
Gefeliciteerd Porsche. Blijft een topprestatie om van een fout concept een succesvolle sportauto te maken en dat vol te houden.
Gezien het feit dat dit een icoon is geworden en geen flop, én dat het een benchmark is in de autowereld qua rijgedrag, kun je inderdaad niet meer spreken over “motor op de verkeerde plek”. Je kunt hooguit zeggen dat de motor op een ongebruikelijke plek zit.
Gefeliciteerd, 50j faceliften is maar weinig mensen gelukt. Laat staan automerken.
@E34M5Touring:

en eerlijk is eerlijk .. de laatste is by far de schoonste ..
want er zijn in die 50 jaar ook een zwik gedrochten gemaakt ..
@lincoln: Nou, heel eerlijk gezegd heb ik helemaal niks met de 911. Ik vind het echt de Golf TDI van de sportwagens. En ja, het zal allemaal fantastisch rijden en veel beter dan alle anderen, maar ik word er niet warm of koud van. Je hebt wel gelijk. De laatste is wel de strakste van het geheel. Maar die is ook nog niet bevuild met enorme Turbo/GT2RS heupen en spoilers.
@E34M5Touring: of een oude 911 met nieuwe techniek.


http://youtu.be/fJQ4hQSusjE
@E34M5Touring:

Goh Madonna is anders ook wel goed opweg.
Een 356 heeft de motor toch ook achter de achteras?!
@ThomasBol: Ja, en een kever ook
@Jansen: dus was het concept “motor achter de achteras” in 1963 geen wereldprimeur..
@ThomasBol: en de Renault Alpine.
@midasracer: Maar dat is dan weer geen Porsche
@midasracer: net zoals de Simca 1000 geen Porsche is, en de Renault Dauphine, 8 of 10, Skoda 120 ook niet. En ook geen Tucker, en al helemaal geen Tatra, want die heeft het allemaal bedacht. Fedinant Porsche was gewoon een jattert.
@Jansen:

neeeeee .. alsjeblieft ..
niet dat soort gezeik gaan aanwakkeren ..

komen alleen maar wikipediawijsheidkneuzen op af om “geschiedenis les” te geven ..
@Jansen: Chevrolet Corvair.
@E34M5Touring:
De nuova cinquecento…. Beter bekend als de oude 500 en zo nog een zwikkie ouwe Fiats zoals de wonderschone 850 spyder.
@jrk68: Toch was het enkel de Corvair die het rauwe gevaar van die eerste 911’s perfect wist na te bootsen. Unsafe at any speed weet u nog :)
@Jansen:

En de eerste middenmotor heeft iedereen afgekeken van cooper zeker,…

Was gewoon hoe de wagens toen gebouwd werden en porsch is blijkbaar, nooit van plan geweest om met de tijd mee te gaan.
@Hupke:

grote vraag is ..

van wie heeft Karl Benz het ooit afgekeken ??
@lincoln: Van Klazien uit Zalk.
@lincoln:

De lijst is redelijk lang vermoed ik, vandaar dat wanneer je van voldoende mensen afkijkt men het bedenken gaat noemen.
@lincoln:
Dat was wel de eerste met middenmotor….
@Hupke: Porsche is eigenwijs geweest en heeft wat mij betreft gelijk gekregen, ze zijn nu de enige die een motor achterin aanbieden en de 911 is de nadelen daarvan in de loop der tijd geelimineerd, en de voordelen van een hoop tractie op de achterwielen en een unieke rijervaring zijn behouden
@salberts93:

Nadelen zijn niet geëlimineerd, ze hebben er oplossingen voor gevonden.
Nu was de 911 best een goed ontwerp voor z’n tijd. Toen was dat nog normaal een motor vanachter.

Nu is dat voorbijgestreefd. De Turbo zit quasi op de limiet van wat mogelijk is. Die moet telkens maar breder en langer worden om nog sneller te kunnen gaan.

Nu als ze verder waren gegaan van wat een goed en simpel basis ontwerp was…
Wie weet waar ze dan hadden gezeten met hun daily-drive sportscar?

Ik bedoel beeld je een combinatie in van de audi R8, lotus evora en een nissan gt-r oid.

Ik wil maar zeggen…
@Hupke:
Welke wagen wordt niet breder en langer? De 911 nog steeds in véél beperktere mate dan de concurrentie. Een gewone Carrera of Carrera S is nog steeds slechts 1,8m breed. Een Focus is zelfs reeds breder…
Volgens mij was de 996 de spiegelei-porsche, correct me if I’m wrong…
@jonkie: Hierna “volgen” de 996, de 997, en de 991.
Mooiste merk dat er is (samen met Audi). De Porsche carrera RS 3.0 blijft toch wel een van m’n favorieten, wat een beest.
Wat een heerlijke auto de 911, altijd al geweest en het zal altijd zo blijven.
@kapiteinaudi: Altijd al geweest…… Not quite
@E34M5Touring: klopt, de oudere 911-jes waren behoorlijk staart lastig! Je stond er zo mee achterstevoren.
Ik ben geen 911 man. Aangezien ik niet van plan ben van erin rond te rijden gaat het mij dus puur om het uiterlijk en dan moet ik zeggen dat de 933 en de 964 (turbo) in mijn ogen de aller mooiste zijn.

De 993 heb ik anders wel leuke herinneringen aan maar mooi vind ik hem zeker niet.
pracht bakken doe ze allebei maar
@vwpolo: ideaal natuurlijk, de 991 voor dagelijks gebruik en de oude op speciale gelegenheden en als het droog is ^^
En wat is het toch eeuwig zonde dat het nu onder VAG valt. De 911 blijft grandioos mooi en tijdloos om te ien.
@rufctr01: voor een merk dat haar hele bestaan aan Volkswagen dankt is er geen betere plaats dan onder de fijne veilige VAG paraplu.
@mashell: keep on dreaming. Porsche was een stevig en stabiel bedrijf, de Cayenne heeft het merk gered. Nu hopen dat VAG niet teveel grip gaat krijgen en zich niet gaat bemoeien met de 911. Zeker geen VAG onderdelen op een 911 schroeven, dat zal allemaal kapot gaan. Ze staan er nu al niet goed voor met hun kwaliteit.
@rufctr01: ik denk dat zolang Porsche z’n werk goed doet, wat ze de laatste 40 jaar nooit niet gedaan hebben, dat je je over de sportauto range van Porsche geen zorgen hoeft te maken, maar ze willen groeien en onder VAG kunnen ze een hoop onderdelen lenen voor dingen als de Macan, en de volgende Cayenne en die kleinere Panamera, en dat sportauto-ding wat onder de Boxster moest komen. Maar ik las in Top Gear dat ze voor de Macan de Q5 hadden gepakt en dat Audi zelf niet kon geloven hoeveel er aan veranderd was door Porsche, natuurlijk kan dat overdreven zijn voor de commercie maar ze zullen wel het een en ander veranderen.
50 jaar ontwikkeling. Zoveel veranderd en toch hetzelfde. Zowel de eerste als laatste generatie zijn prachtig net als alle generaties ertussen. De neus van de 996 was een kleine misstap maar dat hebben ze mooi opgelost met de komst van de 997. Het blijft een fantastisch model, de 911. Diep respect voor Porsche voor het maken van de beste sportwagen allertijden!
Hoe mooi ze ook zijn, zelfs met mijn 98pk sterke en in basis even oude MG rijdt ik klassieke Porsches er puur op hun belabberde wegligging makkelijk uit. Ze zijn mooi en kwalitatief super, maar het zijn geen lekker sturende sportwagens. Of je moet een auto op de weg houden als sport zien.
@mgmgb: dat was toen der tijd inderdaad de uitdaging. De eerste modellen staan er inderdaad ook om bekend dat ze listig zijn. Ergens ook best jammer dat er van de oude MG geen doorontwikkeling is gekomen.
@mgmgb: Daarom zijn en waren het dus ook de beste ‘sport’wagens. Zowel op de weg, als op het circuit. Daarom veegden die 911’s, ook destijds al, de vloer aan met die achterhaalde MG’s.
Staat verder buiten kijf dat je wel moet kunnen autorijden als je een klassieke 911 aanschaft. Enkel de centen voor de aanschaf zijn daarvoor niet genoeg…
De nachtmerrie van alle natuurkunde leraren
Hele leuke foto’s dit. En erg knap van Porsche dat je zelfs na 50jaar het DNA van het origineel terugvindt in het meest recente model.
z’n oude porsche is echt gaaf die is nog gebouwd van echte materialen z’n nieuw model zit rondom in de tupperware
Ik ga toch voor het oudje, al heeft de nieuwe een mooiere kont.

Het geluid van beide modellen zou ik ook wel eens willen horen. Een 1 op 1 vergelijking. Ik stem alvast voor het oude model.
De 993 spreekt mij het meest aan. Daarom heb ik er een paar jaar geleden een gekocht en zoooo blij mee; die gaat noooooit meer weg.
@p993: precies goed, nóóit meer wegdoen. De mooiste 911 in mijn ogen, naast de oude dan, die zijn op hun eigen manier erg mooi. Ik zal er nooit een aanschaffen maar dat heeft meer te maken met het feit dat mijn hobby auto ook gelijk mijn dagelijkse auto moet zijn (voorlopig tenminste) en dan blijft de Subaru toch de enige goede keuze voor mij (buiten het feit dat 993’s natuurlijk duur zijn). En mocht ik ooit een weekend auto zoeken (Subaru als daily) dan wordt dat een Skyline BCNR33 GT-R. Geen idee waarom want de 993 vind ik mooier, misschien door het potentieel dat makkelijker te benutten is (500 pk/600 Nm maximaal met standaard binnenwerk) en het feit dat ze rechts gestuurd zijn. De 993 is natuurlijk ook met het stuur rechts te krijgen, maar dat is niet hetzelfde.

Anyway, ik ben een beetje afgedwaald. Veel plezier met je 993, keep it in mint condition!:)
aaah heerlijk die 991, als ik die ooit in mn leven heb is t compleet!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).