September 1963. Porsche staat in Frankfurt opeens met een autoshowprimeur in de vorm van een sportwagen waarvan de motor áchter de achteras is geplaatst. Constructiefout? Welnee, ze houden er gewoon even een halve eeuw aan vast.
En in de 50 jaar die volgen groeit de Porsche 911 uit tot een icoon. Inmiddels een babyboomers-icoon, maar nog steeds een icoon. Van de Ur-Elfer tot de G-Serie met balgconstructies, de modernere 964 en de laatste luchtgekoelde en misschien wel meest briljante: de 993. Hierna volgt het spiegeleikoplampmodel, de 997 (welk kenmerk kunnen we daar eigenlijk aan hangen?) en de meest recente in de vorm van de 991. Groter, moderner, zwaarder. Nog altijd met dezelfde stylingkenmerken en de motor op de verkeerde plek. Maar dat is niet meer te merken, dus zo verkeerd kan het inmiddels toch niet meer zijn?
Ondertussen staat de teller op meer dan 820.000 geproduceerde 911’jes en is er in populariteit nog geen afname te zien. Nee, Porsche gaat het 911-concept natuurlijk niet loslaten, zodat er over 50 jaar opnieuw een jubileum gevierd kan worden.
Porsche laat deze verjaardag uiteraard niet ongemerkt voorbij gaan. Ze trekken dit jaar met een originele Elfer de wereld over om autoshows en rally’s te bezoeken, er komt een jubileumboek aan getiteld ‘911×911’ en van 4 juni tot en met 29 september is er in het Porsche Museum een uitgebreide terugblik op het leven van de Porker te zien.
Ondertussen tuigen wij hier een digitaal museumpje op, met foto’s van De Nieuwste en De Oudste naast elkaar: KLIK! Vervolgens alles te weten komen over de verschillende generaties? Autowiki tot uw dienst.
In de comments is gelegenheid tot felicitaties en uw favoriet uit zeven generaties 911 toe te lichten.
82 reacties
Afwerking van de GT-R is ook gewoon top, alleen heeft de 911 misschien mooiere materialen vooral de Porsche 911 991
Qua luxe hink ik op twee gedachten, de GT-R is gewoon een hardcore sportwagen. Van de 911 zijn er zoveel varianten die variëren van comfort tot het meest uiterste. Het mooiste is dat de GT-R in staat is om met (bijna) elke 911 te concurreren.
de 911 is net zo hard een playstation .. punt uit ..
LOL .. hardcore “sport”wagens ..
En die heeft tussen ’63 en nu de volgende ontwikkeling doorgemaakt:
Plompe voeten en dikke enkels.
Een ruimschoots dubbel zo dikke kont.
Heupen waar je makkelijk een tweede spiegel op kunt zetten.
Wat ‘lijnen’ waren, zijn ‘rondingen’ geworden.
Nosejob.
Knap alleen, dat de 911 maar 32% zwaarder is geworden in die tijd.
de 1 heeft 1 spiegel en de andere 2 ..
en eerlijk is eerlijk .. de laatste is by far de schoonste ..
want er zijn in die 50 jaar ook een zwik gedrochten gemaakt ..
http://youtu.be/fJQ4hQSusjE
Goh Madonna is anders ook wel goed opweg.
neeeeee .. alsjeblieft ..
niet dat soort gezeik gaan aanwakkeren ..
komen alleen maar wikipediawijsheidkneuzen op af om “geschiedenis les” te geven ..
De nuova cinquecento…. Beter bekend als de oude 500 en zo nog een zwikkie ouwe Fiats zoals de wonderschone 850 spyder.
En de eerste middenmotor heeft iedereen afgekeken van cooper zeker,…
Was gewoon hoe de wagens toen gebouwd werden en porsch is blijkbaar, nooit van plan geweest om met de tijd mee te gaan.
grote vraag is ..
van wie heeft Karl Benz het ooit afgekeken ??
De lijst is redelijk lang vermoed ik, vandaar dat wanneer je van voldoende mensen afkijkt men het bedenken gaat noemen.
Dat was wel de eerste met middenmotor….
Nadelen zijn niet geëlimineerd, ze hebben er oplossingen voor gevonden.
Nu was de 911 best een goed ontwerp voor z’n tijd. Toen was dat nog normaal een motor vanachter.
Nu is dat voorbijgestreefd. De Turbo zit quasi op de limiet van wat mogelijk is. Die moet telkens maar breder en langer worden om nog sneller te kunnen gaan.
Nu als ze verder waren gegaan van wat een goed en simpel basis ontwerp was…
Wie weet waar ze dan hadden gezeten met hun daily-drive sportscar?
Ik bedoel beeld je een combinatie in van de audi R8, lotus evora en een nissan gt-r oid.
Ik wil maar zeggen…
Welke wagen wordt niet breder en langer? De 911 nog steeds in véél beperktere mate dan de concurrentie. Een gewone Carrera of Carrera S is nog steeds slechts 1,8m breed. Een Focus is zelfs reeds breder…
De 993 heb ik anders wel leuke herinneringen aan maar mooi vind ik hem zeker niet.
Staat verder buiten kijf dat je wel moet kunnen autorijden als je een klassieke 911 aanschaft. Enkel de centen voor de aanschaf zijn daarvoor niet genoeg…
Het geluid van beide modellen zou ik ook wel eens willen horen. Een 1 op 1 vergelijking. Ik stem alvast voor het oude model.
Anyway, ik ben een beetje afgedwaald. Veel plezier met je 993, keep it in mint condition!:)