Zoek de verschillen of vindt de gelijkenissen? Zo ziet 80 jaar verschil in leeftijd bij auto’s eruit. Gespot in ons eigen zonnige Holland.
Een haast emotioneel plaatje. Zo simpel en toch is er zo veel over te vertellen. Twee auto’s staan gebroederlijk naast elkaar. Duidelijk uit twee compleet verschillende tijden maar ergens past het wel. De oldtimer is iets kleiner zonder echt onder te doen voor de reusachtige Phantom. Dit is meer een kwestie van een kromme rug en wat ‘oude’ houding dan een zwakker statuur. Wielen zijn smaller maar vrijwel net zo groot. Je zit in beiden hoog, de kap kan open en ze zijn *aanwezig*.
De Bentley 4½ (130 pk lijn-4, 1600 kg) is één van de originelen. Vergeleken met nu is het merk nog piepjong (9 jr.), de auto is nog een nieuw fenomeen. Oprichters Bentley staan aan het roer van het bedrijf maar niet lang. Kort nadat deze auto van de band rolt komt het merk in financiële problemen en stiekem koopt Rolls-Royce het zaakje op.
In 1931 begint een lange periode waarin Bentley simpelweg onder de vlag van Rolls-Royce valt. Pas eind jaren ’90 komt daar verandering in als BMW Rolls-Royce koopt en Bentley een nieuwe eigenaar vindt in Volkswagen. De scheiding is helemaal compleet als Rolls-Royce de Phantom introduceert, een volledig van Bentley losstaand model waar in 2007 deze Drophead Coupé (460 pk V12, 2600 kg) uit voortvloeit. (foto: autojunk.nl)
Met dank aan misjdeville voor de spot!
Voor mij de Bentley graag ^^
Voor mij de Rolls graag.
Wat vind ik die oude meuk toch leuk..
Beide zijn mooie auto’s
Toen Bentley’s nog 4 cilinders hadden
Ik heb ook het liefst die oude Bentley, maar liever nog zo’n Speed Six.
Zo’n moderne Rolls mag misschien dan kwalitatief beter zijn dan vroeger, maar hij mist gewoon het karakter wat die oude RR’s hadden.
@bullgod76: En dan vergeet ik nog die geweldige Blower Bentley uit diezelfde periode.
They see me blowin’. They hatin’.
@smoked: oh ik dacht dat het een Bentey Blower was -.-‘
@smoked: Bentey Blower ?
@norge: ja :)
@smoked: Bentey?
@MJB: ow whoops, Bentley ofcourse.
1931 – tijdens “de crisis”.
Doet me denken aan VW en Porsche. Als ik me niet vergis leverde RR (voornamelijk vliegtuigmotoren) de drivetrain voor coachbuilder Bentley zoals het in die tijd de mode was. Zoals de 365 en de kever de voortstuwing deelden en schijnbaar onvermijdelijk moeten huwen tijdens moeilijke tijden.
Het zou best wel cool zijn mochten Bentley en RR eens iets samen doen – for old times sake. V16tje of zoiets.
( en
)
@astonfreak: Bentley Blue Train
@astonfreak: Eén van de meest geweldige auto’s ooit gemaakt! Het hele verhaal achter de naam is ook schitterend natuurlijk… Beauty!
@Svenska_Aeroplan_AB: Er stond er een te koop bij The gallery Brummen, prachtige automobiel!
@astonfreak: Helaas was dat een replica, toch een prachtige auto.
@maartenmercedes: ow haha dom van me :P
@astonfreak: Er staat er waarschijnlijk zondag weer een bij City Racing Rotterdam. David Hart komt meestal met deze coupé (Blue Train, blijkbaar) en zijn Blower/Speed Six. Nog nooit echt goed gekeken welke het is eigenlijk.
Toch ook wel veel overeenkomsten. Het dak werkt nog min of meer hetzelfde en de indeling van de koets is ook nagenoeg gelijk.
De veranderingen in de 80 jaar ervoor zijn nog veel groter, met de overgang van paard, wind, waterstof en stoommachine naar de benzinemotor en de huidige vorm.
De Bentley is goed voor eventjes, de Rolls kan je elke dag gebruiken. En met beiden kan je uitpakken tegen je buurman dus dat doet uiteindelijk ook niets ter zake.
Volgens mij reed ik vorige keer achter zo 1 aan, in Breukelen. Ding stonk als de neten, maakte een enorme herrie maar was gewoon bruut om te zien en te horen.
Was ook nog redelijk rap voor moderne begrippen, gas ging vol open op een recht stuk.
Doe mij maar een ford ka.
Die rocker van Iron Maiden rijdt toch dagelijks in zo’n Bentley? (ben z’n naam ff kwijt).
Lijkt me GEWELDIG!!
@406_v6: is de zanger van ACDC, brian johnson
@ds3lover: thanks!
Als ik eerlijk ben toch liever de rolls. Al mag zo’n oude klassieker een geweldig rijdersgevoel geven, zo’n rolls is wel op en top comfortabel en luxe vertoefen.
Zo’n zonde kijken naar deze wagen uit de hoogdagen van Bentley en dan al direct over Rolls beginnen (die deze Bentleys verpest hebben).
@Hupke: maar wel nadat Rolls door de vleesmolen is gehaald ;)
Call me CraZy:
Maar dan weer niet zo vreemd als je de vormen vd Super7 in beschouwing neemt
Aangezien de Bentley rechtsgestuurd is…de Rolls s.v.p… De Bentley is meer voor de heb, dan om te gebruiken in het dagelijks verkeer…
De Bentley is natuurlijk veel cooler, maar als ik er nou 1 moest kiezen… toch de Rolls. Mits ik niet de wegenbelasting/verzekering/benzine/onderhoudskosten hoef te betalen.
De rolls graag. Ik hoef die ouwe meuk niet”