In dit Europese land wordt het openbaar vervoer GRATIS

Auteur: , 54 Reacties
In dit Europese land wordt het openbaar vervoer GRATIS

Gratis, noppes, nada.

Het openbaar vervoer als aantrekkelijk alternatief neerzetten. In Nederland kunnen we er nog wat van leren. Zolang een retourtje Rotterdam – Amsterdam met de trein meer dan 30 euro blijft kosten, is het voor veel mensen nog steeds interessanter om als groepje met één auto deze trip te maken.

In dat opzicht heeft Luxemburg een keiharde primeur te pakken. Het is het eerste land ter wereld dat openbaar vervoer gratis gaat aanbieden in de hoofdstad van het land. Niet alleen aan senioren, niet alleen aan studenten. Nee, iedereen mag er straks kosteloos gebruik van maken. Eerder werd al besloten dat mensen onder de 20 jaar gratis gebruik mochten maken van het OV. Naar verluidt wilde Emile Ratelband meteen zijn leeftijd laten aanpassen naar 4 jaar.

De nieuwe maatregel van de Luxemburgse regering gaat in de zomer van 2019 in en geldt voorlopig alleen in Luxemburg Stad. De tram, bus en trein zullen gratis zijn. De komende periode wil de Luxemburgse overheid gebruiken om het plan verder uit te denken. Er moet onder meer gekeken worden naar de 1e- en 2e klas als het gaat om treinreizen. Het is een poging van de regering om milieuvervuiling in de grote stad aan te pakken. Luxemburg Stad telt 110.000 inwoners en veel fileproblemen. De werkenden in de stad zijn, naast de eigen bevolking, onder meer afkomstig uit België en Duitsland.

Foto: 458 en R8 in Luxemburg Stad via @stephano op Autojunk



54 reacties

Zo’n twintig jaar geleden was in Hasselt (B) het openbaar vervoer ook gratis gemaakt. Dit was onder socialistisch burgemeester Steve Stevaert. Hij was burgemeester van 1995 tot 2005.
@bramboogie: en ook terug afgevoerd, je moet wel compleet zijn met je informatie.
@johnwaters: En wat jij dan weer weglaat, is dat hij een man was, die absoluut een voorbeeld was voor vele bestuurders van nu. Een man, die als socialist bij mij absoluut respect heeft afgedwongen! Naast vele belangrijke politieke functies, zowel regionaal als landelijk, vervulde hij ook diverse maatschappelijke functies. Bijbanen met nevenverdiensten dus! Maar wat deed hij met dat extra geld? “Stevaert was tot 28 november 2008 voorzitter van de bestuursraad van de verzekeringsmaatschappij Ethias. De € 30.000 die aan het voorzittersmandaat vast hingen, schonk hij weg aan een goed doel” (Bron: Wikipedia) Noem mij één politicus die dat nu ook nog doet!
Steve was voor mij als Nederlander een man die ik volkomen vertrouwde en die mijn respect wist af te dwingen. En ja! Hij was socialist in hart en nieren. Iets wat hier op AB met ophalende neus wordt ontvangen! Schreeuwers als Wilders en Baudet worden omarmd omdat ze niet “politiek correct”(?) zijn! Zij omarmen het populisme in onze samenleving (evenals die in België) en vertalen de (onterechte) onderbuikgevoelens, waarbij gemakshalve vergeten wordt om te vermelden dat hun politieke visie onze maatschappij verdeelt en tegen elkaar opzet met alle uiteindelijke consequenties van dien. Technisch en zakelijk zijn we erg ver gekomen, maar mentaal zijn we terug bij de jaren van vóór 1914! “Ahnungslos” en verbitterd! Socialisten als Steve Stevaert hadden tenminste nog hart voor onze samenleving. Nu heeft het eigenbelang gewonnen! Geluk ermee!
@bramboogie: Ik had ook liever gezien dat de titel gezegd zou hebben: In deze hoofdSTAD wordt het OV gratis. Luxemburg stad is niet groter dan Alphen aan den Rijn of Ede. Maar er zijn ontzettend veel buitenlanders die er werken. Ik moet regelmatig door dat land en heb er een bloedhekel aan om er tussen 06.00 uur en 10.00 uur door te rijden of tussen 16.00 uur en 19.00 uur. Hangt af van de richting. ‘s-Morgens vanuit België of vanuit Frankrijk is ’t een ware crime! ‘s-Avonds vanuit Luxemburg naar België idem dito. En ik ben van mening, dat het gratis OV-vervoer niets zal opleveren! De mensen, die er werken vanuit ’t buitenland hebben er niets aan omdat het alleen maar geldt voor het OV in Luxemburg stad. Het lost niets op van het fileprobleem en de co-2 belasting. En je mag er in de herfst en ’t voorjaar dikwijls niet harder rijden dan 90kmh vanwege de smog. Niet dat iemand zich daar iets van aantrekt, want ik kom mij, als ik die limiet respecteer, vaak voor als de dorpsidioot, omdat ik dan zelfs nog door vrachtwagens word ingehaald.
Zeker ook aantrekkelijk voor Nederland. Het is alleen de vraag of het OV de gestegen vraag aan kan..
@dare2think: eens. Daarmee zou echt het fileprobleem opgelost kunnen worden. Alleen zijn er teveel stakeholders die daar anders over zouden denken. Begrijp sowieso niet de Nederlandse filosofie omtrent OV: “we willen mensen stimuleren met het OV te gaan maar we verhogen wel elk jaar de prijzen..”
@str8six: Heb ik ook nooit begrepen. Onze overheid wil zo graag het groenste jongetje van de klas zijn, maar staat ondertussen wel toe dat de OV-prijzen de pan uitrijzen. Ik weet dat we een heel complex OV-netwerk hebben met een van de drukste spoornetwerken ter wereld en dat kost inderdaad veel geld, maar je zou toch zeggen dat hier meer aandacht aan wordt besteed.
@berlinetta: het hele verhaal “druk complex spoornetwerk – daarom heel duur” heb ik nooit zo begrepen. Natuurlijk kost het wat extra geld om het veilig te houden. Maar een uitgestrekte spoorlijn uit een bergwand bikken en rekening moeten houden met hoogteverschillen zoals in Duitsland, Switzerland of Oostenrijk, is toch veel duurder dan twee van die stukken ijzer op een plat stuk land te leggen zodat je van Ams naar Utrecht kan?
En als het over terugverdienen gaat dan is die trein hier in NL ook nog minimaal 2 keer zo duur en minimaal 6 keer zo druk. Tel uit je winst…
@hijman85: De aanleg zal in NL inderdaad niet zo duur zijn, maar het onderhouden ervan zal toch wel wat kosten. Maar ik betwijfel inderdaad of dat de hoge prijzen rechtvaardigt.
@berlinetta: er is een verschil tussen “zeggen” en “bedoelen”. De automobilist is de grootste melkkoe, die wil de overheid echt niet massaal in het OV hebben. Maar dat uitspreken is niet salonfähig, dus zeggen ze wat anders dan ze bedoelen.
@henk_he: jij hebt helemaal gelijk, de opbrengst van de MRB is 4x zo veel als de kosten die uitgegeven worden aan het wegennetwerk .
Ik denk dat daarmee de totale vervoersbehoefte gaat toenemen, het is immers toch “gratis” dwz de belastingbetaler betaalt, ook en zelfs als hij/zij/het er geen gebruik van maakt.
Lekker bezig, Luxemburg!
Hoe moet dat dan met de zwartrijders.
@thomasthomas: Die moeten gewoon wel een kaartje kopen. Doen ze dat niet, worden ze op de bon geslingerd. Duh.
@thomasthomas: die worden tegengehouden door de blokkeerfriezen
Wat een luxe(mburg) !
Alleen de zon schijnt gratis. Via een andere weg zullen de inwoners moeten betalen voor dit openbaar vervoer. Ook diegene die nooit in Luxemburg-stad komen of diegene die nooit de tram/bus gebruiken. Trouwens ze betalen er nu al voor want openbaarvervoer is nog nooit wistgevend geweest.
@ericc: Het zou ook moeten leiden tot minder files en daardoor ook minder economische schade. Of dat ook echt zo zal zijn, zal nog moeten blijken. Ik vind het in ieder geval een goed initiatief.
@ericc: inderdaad…ik hoorde dit vanmorgen ook op radio 1. Belastingen zullen verhoogd worden.
@ericc: Maar moet openbaar vervoer ook écht winstgevend zijn? Dat vraag ik mij af.
*winstgevend
Hahaha dat stukje van Ratelband 😂😂
@flik2punt0: serieus..? Meest flauwe ‘grap’ die ik deze maand ben tegengekomen..
@artje: tenenkrommend zo flauw idd.
‘Naar verluidt wilde Emile Ratelband meteen zijn leeftijd laten aanpassen naar 4 jaar.’

Grappig.
Je had ook als titel kunnen gebruiken “Luxemburg maakt al het OV gratis”. Scheelt weer een clickbait! (Ja dit is ook clickbait). Tot uw dienst.
@gulli: dat gezeik over clickbait iedere keer. Verzin eens iets nieuws, nu weten we het wel. Autoblog gaat niet veranderen, dus accepteren en stoppen met huilie huilie.
Gratis? Als belasting betaler betaal je er nog steeds voor. Simpele zielen.
Hahaha! Iedereen denkt ja chill, maar in Luxemburg heeft bijna iedereen een auto en bestaan er geen dingen als trams of metro’s. Alleen bussen en een enkele trein. De bus duurt doorgaans uren dus dat wil je ook niet, ook niet voor noppes.
@ghost: Ondertussen rijdt er een tram rondt en wordt aan de lijn nog verder gewerkt.
Je bezoekt een autoliefhebbers pagina, en krijgt berichten over OV.

Boeie!
Als men dit in NL zou doen zijn in NL direct de files verdwenen.. Die staan dan namelijk op en voor het station. Want GRATIS.
Enige reden dat men hier het ov pakt is omdat men geen rijbewijs heeft… Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat ie t ov gebruikt omdat t zo goedkoop is of omdat t beter voor t milieu is…
@tvr1974: qua dat laatste : laat ik dan de eerste zijn.
@amghans: mooi zo. Blijf jij dan die lekker die enige!.. kunnen wij meer uitstoten ;)
@tvr1974: Ik heb een rijbewijs maar geen auto. Voor €129 per maand reis ik eerste klas naar werk heen-en-weer en in het weekend heel Nederland af om leuke dingen te doen. Ondertussen Netflix, boekjes lezen, slapen en eten. En dan hou ik meer geld over voor mijn motoren en mooie reizen.

Een auto in de randstad is kut. Ik was elke week een paar uur kwijt aan parkeren, poetsen en schadeherstel. De auto (zwarte BMW F21) was simpelweg niet netjes te houden met alle vogelpoep, parkeerschades door andere, veegwagens en regen. Onderhoud moest bij dure garages want onderhoud op straat was niet te doen.

Ik heb nu een paar motoren in de berging staan en koop pas weer een auto als ik een garage en werkplaats aan huis heb.
@smulders: Mooi en geniet er van. Ik woon en werk in de randstad en ga bijna altijd met de auto. Prima te doen. Heb privé parking thuis en op werk dus hoef nooit lang te zoeken. Op en neer met de auto (Zoetermeer – Voorburg Oost), wat een traject is van pak m beet 12 minuten + 2 x 10 – 15 minuten lopen is namelijk belachelijk duur ca € 65. Nu reis ik 14km (deur tot deur) x 5 x 4 = 560km : 17 km/l x 1.50 = ca € 50 aan brandstof. Ja ik betaal ook nog wegenbelasting, verz en heb afschrijving maar wel mijn eigen muziek, ben er binnen 10 minuten enz. Reis ik met 2/3/4 personen dan wordt t natuurlijk helemaal een ander verhaal…
Als idd de regering de trein zou subsidiëren (dus voor bijv alle werkenden het vervoer gratis zouden maken), dan zou ik zeker de trein pakken.. en met mij vele duizenden extra. Die kosten daarvoor moet je dan echter uit andere middelen halen, dat zou de autobelasting (in welke vorm dan ook kunnen zijn als je echt t milieu te gemoed wil komen), maar omdat iedereen dan in de trein springt zal auto verkeer niet meer genoeg opleveren.. Verzin daar een oplossing voor en voila, geen files meer. Voorlopig een utopie.
@tvr1974: Nou ik kies ervoor om met het OV te gaan i.p.v. met de auto. Reistijd is net zo lang en ik zit liever in de trein dan dat ik in de file sta (en die staat er vrijwel iedere dag). Daarnaast is het net wat goedkoper. Met een Traject-vrij abbo betaal ik 129 euro per maand en als ik met de auto zou gaan, ben ik iets duurder uit. Dat het beter is voor het milieu is inderdaad niet de eerste reden om de trein te pakken, maar het is wel mooi meegenomen.
@tvr1974: euh ja de trein is ook beter qua tijd ik mijn geval. Elke dag R’dam – Schiphol met de trein 25 minuten. Met de auto sta je zo goed als elke dag in de file. Dat t beter voor t milieu is is mooi meegenomen
@tvr1974: ik heb al ruim 20 jaar mijn rijbewijs, maar omdat ik dagelijks tussen Breda en de Hofstad reis, gebruik ik het OV. Sneller en relaxter. Kost mij bijna niks, want de baas betaalt bijna helemaal mijn 1e klas abonnement. Auto en motor zijn voor ’t weekend en vakanties.
Ik wou dat we openbaar vervoer hadden in Gent België na 20u. Ik zou er nog veel geld voor over hebben ook. En dan bedoel ik ook echt openbaar vervoer en geen Taxi maffia die weigert op meter te rijden en waar bij elke chauffeur een ander bedrag vraagt gaande van 20 tot 150 euro voor de zelfde rit.
Openbaar vervoer is zoooo 1995!
Gratis? Dus het personeel werkt zonder loon? De leveranciers leveren de voertuigen gratis? De brandstof is gratis? Iemand moet die rekeningen betalen. Gratis bestaat niet! Dat is de grote socialistische/communistische leugen!
@johnwaters: de “gratis” leugen komt vooral van het bedrijfsleven. Overheden zijn er altijd wel duidelijk over dat zaken als wegen, zorg, uitkeringen, AOW, openbaar vervoer vooral uit belastinggeld betaald worden.
@johnwaters: de premier daar is een liberaal.
@tomd1989: had ik enige melding gemaakt over de politieke strekking van de Luxemburgse premier?
@johnwaters: Nee, mijn antwoord was ter info.
Treinkaartjes zijn helemaal niet zo extreem duur. Je moet ze alleen niet bij de NS kopen, maar bijvoorbeeld via vakantieveiling. 2 dagkaarten voor €25,-. Voor die prijs is het voor mij als Assenaar zeker een goed alternatief als ik ergens in de randstad moet zijn.
@luittinke: laatst via Schiphol gevlogen. Die treinkaartjes van vakantieveiling zijn dan heel handig, één voor heen, één voor terug en als je in je eentje gaat is het al snel een stuk goedkoper dan parkeren op Schiphol.
@luittinke: heb je alleen niks aan voor iedere dag
@henk_he: Dan zou ik een abonnement overwegen. Zeker als ik in de randstad zou wonen en werken. Daar buiten is het OV vaak niet toereikend (genoeg).
Gelukkig woon ik niet in de randstad en hoef ik geen OV abonnement te overwegen ;-)
Ik wist niet dat Luxemburg een treinstation had.
@frank2b: Zo zie je maar weer dat zelfs op een autoblog berichten m.b.t. het OV hun nut hebben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).