In een stukje follow-up: een van de jonge Canadese supercareigenaren, wiens Lamborghini Gallardo (tezamen met nog 12 andere auto’s) na een vermeend potje roekeloos rijden in beslag werd genomen, ziet zijn auto in ieder geval niet meer terug. De dikke Italiaanse bolide is inmiddels geveild.
Hoewel het moeilijk te geloven is, lijkt het toch waar te zijn. Het is namelijk niet de eerste keer dat het in Canada gebeurt. Eerder waren de eigenaren van een 430 Scuderia en een M6 ook al het bokje. Deze kregen wel een deel van de opbrengst gelukkig, maar toch is het een wat rare manier van straffen.
De inbeslaggenomen auto’s waren een Ferrari, 3 Lamborghini’s, 3 Nissans, 2 Maserati’s, 2 Mercedessen, een Audi en een Aston Martin. Van al deze auto’s stond er slechts één op naam van een bestuurder. Rich kids.. Uiteindelijk kregen 7 mensen hun auto weer terug, en bleven er vijf supercars bij de politie staan.
De Lamborghini (bovenstaande?) is volgens het bericht in de National Post ‘sold by mutual consent with the owner, ey.’ Het lijkt er dus op dat hij/zij er nog wel wat geld voor gevangen heeft. Drie van zijn lotgenoten hangt hetzelfde boven het hoofd.
Moeten we dit in Nederland ook maar invoeren? Zo lang de eigenaar deelt in het verkoopbedrag lijkt het nog enige vorm van redelijkheid te hebben. Maar wat is dan het nut van verkopen? Het is in ieder geval beter dan crushen moet je maar denken. Een video die kort na het vergrijp gemaakt is vind je op autojunk. (via Motor Authority)
RubenPriest zegt
Sad :\ ! En nee. absoluut niet in NL invoeren.
Hubert zegt
Dus als je in elkaars auto gaat rijden, mag je na aanhouding de auto houden?
Verder lijkt mij dit een straf die redelijk zal doordringen bij toekomstige coureurs.
baasbas zegt
Dit zal wel werken als ontmoedigingsbeleid ja.. Maar in welke gevallen wordt je auto in beslag genomen? Alleen bij straatracen? Tsja, dan is het prima wat mij betreft. Of ook bij ‘gewoon’ te hard rijden? Dan is het minder prettig :)
Hoe dan ook zal het bewerkstelligen dat iemand die mogelijk aangehouden wordt meer moeite zal doen om te proberen te ontkomen… met alle gevaren van dien
kimi100 zegt
Ik vind dat de nederlandse overheid al genoeg aan de automobilist verdiend. Laten ze dan niet ook nog eens een keer auto’s in beslag nemen en die dan gaan verkopen, want dat is echt bullshit!
The360box zegt
Nu is het nog een vrij veelvoorkomende Gallardo, maar het zal maar een Daytona geweest zijn…
aallex zegt
3 Lambo’s 3 Ferrari’s en 3 Nissan’s. Als je het zo zegt dan krijg ik echt een facepalm gevoel bij laatstgenoemde. Je moet altijd GTR’s zeggen anders……. Ja…
trisx zegt
Jammer voor die keal
fernie zegt
Mag in NL niet omdat we hier geen klassenjustitie hebben. Oftewel eenieder dient op vergelijkbare manier gestraft te worden en niet naar inkomen of vermogen(d bezit).
kraakensmaak zegt
Dan lease je je dikke bak toch of zet hem op de naam van je moeder die achter de geraniums zit, kunnen ze hem ook niet in beslag nemen.
tinnemans zegt
Bij overtredingen van meer dan 50km/u wordt de auto in beslag genomen en de inkomsten vervallen naar de staat.
Er is geen enkele reden om zo hard te rijden op de openbare weg dus wie dat doet is gewoon het bokkie.
kraakensmaak zegt
@tinnemans: wie ben jij? Heilige maagd Maria?
MAB zegt
@tinnemans: hahaha wat is er loos?
tinnemans zegt
@MAB & @kraakensmaak;
Ik ben geen heilige maagd Maria, er is niets loos met mij maar ik ben van mening dat een overschrijding van 50km/u onzinnig is en dit zou _de_ manier zijn om dat duidelijk te maken aan de idioten die zo hard rijden.
Hard rijden doe je maar op een circuit, niet waar moeders hun kinderen verplaatsen (openbare weg).
Hard rijden is doodsimpel, gewoon je rechtervoet naar beneden duwen (en net zo lang in de benzine roeren) tot je het gehaald hebt. Ik zou niet weten waarom iemand dat enorm stoer vind of nodig.
PS 260 met dak dicht, 240 met dak open, beide op de A31. :)
fernie zegt
@tinnemans: Huh wat? Speelt je alter ego op?
tinnemans zegt
@fernie: nee hoor, ik ben gek op auto’s maar in Nederland is 50km/u te hard gewoon onzinnig. De infrastructuur hebben we er gewoon niet voor; de op/af ritten zitten veels te dicht op elkaar en het is hier niet eens zo raar als je na 10pm nog een file tegenkomt.
fernie zegt
@tinnemans: Ok, ik dacht even dat je zei 50+ te hard is belachelijk waarna je zelf aangeeft 260 in NL te hebben gereden en vervolgens opnieuw zegt dat we de infrastructuur hiervoor niet hebben in NL.
Zal wel aan mij liggen lol.
On topic, 260 kan echt zonder probleem maar niet 10 minuten lang nee, dat wordt lastiger.
heiligehandgranaat zegt
@fernie: idd, misschien is @tinnemans een beetje schizofreen.
heiligehandgranaat zegt
@heiligehandgranaat: ik bedoel natuurlijk de uitspraak van tinnemans: “PS 260 met dak dicht, 240 met dak open, beide op de A31. :)”.
fransefinesse zegt
@tinnemans: midden in de nacht over de landingsbaan Amsterdam Utrecht of over de A1 door de Veluwe 170 is echt levensgevaarlijk? NOT!
spykerboy zegt
absoluut niet invoeren. ik zou mijn auto liever een crusher in zien gaan dan geveild worden.. mijn pride of joy die ik niet uitmezelf heb verkocht dus mag een ander er ook niet van genieten vind ik zelf.
bozewolf zegt
@spykerboy: lololol, je ziet het liever kapot gaan dan dat je het zou moeten delen met iemand anders?
Christus, kun je nog meer rijkeluiskindjes vooroordeelen bevestigen als je het zou proberen?
spykerboy zegt
@bozewolf: hoezo rijkelui?? als ik mijn auto verkoop vanuit mezelf aan iemand mag ie er van mij plezier mee hebben. als de overheid hem van me afpakt en verkoopt vind ik het nix om 2 redenen, ik heb me auto niet vrijwillig afgestaan, en 2 de overheid verdient al genoeg. dus zie ik hem liever een crusher ingaan. verdient de overheid ook niks meer eraan.
dennisr zegt
@spykerboy: ik zou hem laten veilen, dan terugpakken met de reservesleutel.. maarja dat is mijn gedachtekronkel..
spykerboy zegt
@dennisr: en dan de bak in draaien voor het jatten van een auto? nee dankje