Infographic: Auto’s blijven maar groeien

Auteur: , 45 Reacties

Van lichtgewicht stuurmachines naar obesitasproleten die binnenkort het rijden compleet uit handen nemen. Wat is er gebeurd met onze automobiel?

De evolutie van de vierwieler betekende jarenlang dat ze grote en breder werden. Logisch, met nieuwe veiligheidssystemen en meer luxe aan boord dijt een auto uit. Zelfs compacte auto’s ontkomen er niet aan. Je wilt als autofabrikant immers goed beslagen ten ijs komen als de EuroNCAP je auto tegen een muur rost en sterren uitdeelt. Deze inforgraphic van Automotive laat dat dan ook mooi zien aan de hand van een paar voorbeelden.

Van de Honda Civic, Volkswagen Golf tot de Porsche 911 Turbo. Allemaal kwamen ze in een groeispurt terecht. Tegenwoordig zien we zowaar auto’s die weer afnemen in formaat, zoals de nieuwe Peugeot 208 ten opzichte van zijn voorganger. Ook wordt de focus vaker op het vergroten van de wielbasis gelegd. Aan de groei van auto’s zit immers een limiet, gelukkig maar.

Bekijk de infographic HIERZO en vertel ons: welke auto vind jij te groot geworden of juist te klein gebleven?



45 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Vet zijn is modern, kijk maar naar ons lichtende voorbeeld de Amerikanen…
Maar een touareg of een cayenne is wel aan het downsizen.
@MAB: Ah. Bestaan die ook al zo lang dan?
@adyton: de Porsche tractoren waren de mules ;)
size matters, alleen de parkeer plaatsen groeien niet mee!
@toroloco: Zelfs in de nieuwste parkeergarages blijft het soms nog passen en meten. Leuk om hem er in te wurmen als je de afmetingen van je auto kent, maar dat gedoe om dan zelf de auto in en uit te komen…
Buurman, wat doe je nou?

Niet alleen de auto werd dan groter …. :)
@Nielsi: o, nou snap ik de grap. Dankjewel.
Oh buurman wat een mooie auto, epic :)
Met al die extra veiligheids snufjes kunnen ze ook niet klein blijven.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zullen al die bomenknuffelaars en zonnebloemnaaiers wel weer roepen ”zie je wel?! vroeger konden ze zo klein zijn, waarom nu niet!”…
@HDM: Er bestaan er nog altijd die zo klein zijn. Alleen heten ze nu anders…
@Esprit_de_Flandre: De filosofie van de fabrikant is: Je verkoopt een instap model (bv Golf1) aan jonge mensen. Die mensen krijgen een betere positie dus hoger salaris, en die zullen weer opnieuw een (gegroeide) Golf kopen. Dat gebeurt ook met de Polo, dus die heeft nu de positie van de Golf overgenomen. Wie nu klein wil kopen ter grote van de oude Polo, koopt een Up! enz. Met andere woorden de auto groeit mee met je salaris.
De Mini, die is bijna 2 maal zo zwaar geworden….
Hoezo obesitas….
Straks worden ze weer kleiner.
Van voren bezien lijkt de toename in breedte vooral aan de heupen ten goede te komen en niet aan de binnenruimte. Het zou interessant zijn om de breedte van deur tot deur, en van dakrand tot dakrand te vergelijken tussen de generaties.
@SJ: Dat klopt. Rij je in iets uit de ’80s, ben je altijd weer verbaasd over de netto ruimte. Neem een 2CV, Passat, Volvo 240 – en voor geen van alle is een even ruime tegenhanger in het nieuwe aanbod.
@mout: klopt!
Beetje jammer wel. Een mini is helemaal niet meer mini. Sommige auto’s verliezen hierdoor ook een heel stuk van hun mooie lijnen.
Evengoed rijden er nog steeds veel teveel kleine slome rotautootjes rond in Nederland, ook in de spits, ze moeten autorijden kennelijk nog veel duurder maken wil dat kutvolk gewoon eens de bus nemen…
@flippert: lijpo
@flippert: Waarom zou je een grote auto kopen als je de ruimte niet nodig hebt? Ik zou zelf net zo goed een B-segmenter kopen, zit toch nagenoeg altijd alleen in de auto en heb de ruimte daarin al amper nodig. Zeker met de luxe en rijeigenschappen die ze tegenwoordig begrijp ik de keuze wel. Het slome ligt dan maar net aan de berijder.
@RoT___:
Waarom zou je een grote auto kopen als je de ruimte niet nodig hebt?
Om zijn kleine leuter te compenseren?
Hebben wel meer fans van “deutsche premium” last van….
@jrk68: Je bedoelt dat sommige mannen een grote auto rijden omdat ze, zeg maar geen grote pook hebben maar een klein Flippertje ;)
@flippert:
Dan komen er alleen maar meer kleine autootjes….
Simpele ziel.
@jrk68: nou, dan wordt het dus gewoon tijd voor een kleine-auto-verbod! Net zo makkelijk.
@flippert: ah, U is buschauffeur. Mogen veel mensen achterin zeg maar.
Vergeet ook niet dat de mens zelf is gegroeid in de loop der jaren. Dan heb ik het nog niet over ‘zelfveroorzaakte groei’ (ie obesitas) maar wel over lengte. Volgens het CBS is de lichaamslengte van de gemiddelde Nederlandse man in de periode 1981 tot 2006 met ongeveer 3 centimeter toegenomen. Met andere woorden: als de Mini in 1959 met de ’95-percentiel-mens’ van 2012 in gedachten was ontworpen in plaats van die van toen, had die auto er heel anders uitgezien…
@nielsvanderweiden: weet niet of je wel eens in een oude mini hebt gezeten, maar met mijnn190 kom ik niet tegen het dak aan hoor. Al is dat met een audi a3 wel anders, die zit ook nog eens krapper
@nickelb:
Ja dat is waar zonder twijfel.
Al denk ik dat ik heden ten dage vrachtwagenwielen wel heel errug groot zou vinden, mocht ik nu in een MINI rijden.
Toen was ik er aan gewend en was de MINI gewoon een deel van het straatbeeld.
Hetzelfde geldt in mijn ogen voor een 2CV of een kever, charmant, zondermeer maar om er mee over de A16 te rijden.
Nee liever niet.
@nickelb: interessant. Mijn schoonzus heeft een classic mini en mijn zwager zit er met z’n 192 met gekanteld hoofd in…
Dat auto’s steeds zwaarder worden vind ik niet zo bijzonder maar dat er nog steeds uithoeken van de wereld zijn waar het metrische stelsel nog niet is doorgedrongen verbaast mij elke keer weer.
@rooster: spijker op zijn kop! Het zijn nog altijd de Amerikanen die die achterlijke inches, feets en miles gebruiken! Door 10 delen is en blijft lastig..
Ik vind de huidige Opel Astra te dik worden en ook erg rond.
@bsxc2:
klopt, de lijnen an sich zijn best mooi vind ik, op foto’s. IRL zie je pas hoe groot hij is, ik meen 4,42m lang en iets van 1,52 hoog. Veel te zwaarlijvig.
@bsxc2: Ja, en dan adverteren ze met ‘weet je zeker dat het een Astra is?’ Vooral sedan en station zijn lomp genoeg voor D-segmenter.
Veiligheid zal ook wel meespelen. Meer afstand om in te deuken is nu eenmaal veiliger.
Ook moeten de wagens steeds comfortabeler, meer isolatie en bekleding maakt de wagen ook groter en groter.

Als je gaat vergelijken met vergelijkbare wagens uit het verleden worden de wagens niet groter maar de luxewagens worden goedkoper.

Een 5 serie van nu is meer luxe dan een RR uit de 60-70s.

En de huidige 3 serie laat de vorige 5-series achter zich.
leuk dat ze die Honda’s er ook bij betrekken. Van de Golf en de Mini wisten we allemaal al lang al dat die zo gegroeid zijn.
In feite maken de Japanse en Europese autofabrikanten dezelfde fout als de Amerikanen in de jaren 50 t/m 70.

Ook toen waren de eerste modellen vrij klein, vergeleken met hun mastodontische opvolgers. Een voorbeeld uit die tijd?

De Ford Mustang;

Hier het model uit 1965:
http://image.mustangmonthly.com/f/27516281/mump_1005_02_o+1966_ford_mustang_fastback+side_view.jpg
En zo zag het eruit amper 5 jaar later:
http://www.remarkablecars.com/main/ford/ford-00054-1.jpg
@FrankypankyV8:
Je hebt zeker een punt.
Evolutie = obesitas geworden.
@desjonnies:

Ik voorspel dat de wagens vanaf nu enkel terug gewicht gaan verliezen. Krimpen gaan ze niet vrees ik.
@FrankypankyV8: Ze zijn tijdens de brandstofcrisis wel weer kleiner geworden, maar die mag je als USA liefhebber geen Mustang noemen. De 90ties hadden wel weer een paar aardige maar de instant hit van de eerste is nooit herhaalt in die tijden.
Vandaar die files… er zijn niet meer auto’s op de weg gekomen maar ze nemen gewoon meer plek in!
Ik zie wel een stagnatie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).