Vrachtwagens, met de huidige inrichting van logistiek en distributie zitten we er aanvast maar niet van harte. Wellicht wordt het beter als dit soort futuristische machines door het land racen.
Maak kennis met de Innotruck, een project van de Technische Universiteit Munchen. Gestroomlijnder, efficienter en makkelijker in gebruik dan een normale vrachtwagen. Een ideaal toekomstbeeld en dat blijft het voorlopig ook. De universiteit gebruikt deze Innotruck om te laten zien en testen wat er qua vervoer mogelijk is als je buiten de vaste kaders denkt.
Afhankelijk van verkeersomstandigheden en chauffeur kan de Innotruck zijn bediening aanpassen. Daarvoor zijn schermen aanwezig in de cabine. Het laat zich raden dat de Innotruck volledig ‘drive by wire’ is. Niet alleen het gaspedaal is puur elektrisch met de motor verbonden, ook remmen en sturen gaat digitaal.
De Innotruck is ook ingericht om het de rest van de wereld makkelijker te maken. Via stekkers in de zijkant kunnen andere elektrische auto’s opladen. De Innotruck kan ook communiceren met auto’s en infrastructuur in de omgeving om zo automatisch de beste doorstroom te reguleren.
Initiatieven als dit kan de fervente automobilist natuurlijk alleen maar toejuichen. Alleen al de snelheidsverschillen met vrachtwagens zorgen dagelijks voor de nodige harmonica’s en opstoppingen. Los die snelheidsverschillen op, verbeter de interactie tussen het verkeer en filetijden halveren of verdampen zelfs. De Innotruck was te zien op MobiliTec international trade fair in Hannover, van 23 tot 27 april. (via gizmag.com)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ehhhm, de titel? Gaat vrachtwagens weer… wat?
rechercheur zegt
Heeft de auteur van dit artikel misschien iets te veel oranjebittertjes op, kan weinig van de kopregel en eerste zin maken ….
glaskoning zegt
“Innotruck gaat vrachtwagens weer”
Is dit Nederlands? Alwood alles goed verder?
Vanquish zegt
Joh, iedereen ziet toch dat het woord “vrachtwagens” er niet in hoort… ;)
glaskoning zegt
@Vanquish:
En waarom staat het er dan? :?
Vanquish zegt
@glaskoning: Grapjes spotten blijft natuurlijk lastig…
tuningcars zegt
Ziet er vet uit
bsxc2 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
timberleek zegt
ziet er gaaf uit, maar het lijkt me geen handig ding. Hij heeft een enorme neus die geen geld oplevert (dwz. er kan niks in.
er is een reden waarom we hier allemaal ‘korte’ stompe trucks hebben. maximaal laadvermogen in minimale afmetingen
4991 zegt
En als je een andere oplegger wilt?
norge zegt
Wauw en de topsnelheid is een wapping 90?
Preske zegt
@norge: Maar de aerodynamica zal wel stukken beter zijn, wat resulteert in betere brandstof-verbruik.
norge zegt
@Preske: Brandstof verbruik per vervoerde kubiek zal vast hoger worden.
jzaero zegt
Misschien nog dronken van Koninginnedag? Tegenwoordig reizen vrachtwagens nog steeds veel te lange afstanden op de snelweg. Dit heeft uiteraard te maken met de flexibiliteit en capaciteit van een vrachtwagen. De verhouding is tot nu toe nog steeds het gunstigst. Dit is echter ook een killer voor het wegennet. De vrachtwagens hebben inderdaad een hoop snelheidsverschil met het overige verkeer, maar zorgen soms bij inhalen echt voor ellenlange opstopping erachter. Zeker in de spits een hele grote ergernis. Het is natuurlijk wel makkelijk roepen om al dit verkeer maar over het spoor of water te laten gaan, maar de flexibiliteit van die twee alternatieven is niet voldoende. Het zou echter het verkeer wel heel erg ontlasten. Aan de andere kant denken vrachtwagenchauffeurs natuurlijk net zo, laat die forenzen nou maar lekker met de trein gaan, dan hebben wij een betere doorstroming.
Toch denk ik dat er betere alternatieven moeten komen voor het vervoer over land. Voor forenzen is een auto soms een must, omdat het openbare alternatief soms erg tegen kan zitten (in erge gevallen dubbele of zelfs driedubbele reistijd). Aangezien dit dagelijks gedaan moet worden verlies je per week al ongelofelijk veel tijd. Dat kan je natuurlijk ook over vrachtverkeer zeggen, maar als de doorstroming van vrachtverkeer (middels een alternatief) op gang is, zal het ook een constante aanvoer hebben en dan is de reistijd van goederen misschien wel minder van belang (er komen immers constant goederen binnen). Ik denk daarom ook niet dat het alternatief in een moderne vrachtwagen zit, maar in een compleet nieuw logistiek systeem.
bigcar zegt
@jzaero: gelijk heb je wel, maar het kan gewoon niet 1 – 2 – 3 zo makkelijk geregeld worden. dit systeem bestaat al jaren en veranderen kan zo gezegd nog wel (pak ‘m beet) een eeuw duren.
het huidige wegennet is zowel voor de forenzen als voor de logistiek belangrijk, want we kunnen nou eenmaal niet zonder..
jzaero zegt
@bigcar: Snap ik, vandaar dat ik ook niet de schuld afschuif op welke partij dan ook. Het moet echter wel kunnen dat er nieuwe oplossingen voor zijn. Of deze nou binnen korte tijd kan of over 50 jaar, het is voor iedereen voordelig.
bigcar zegt
@jzaero: true..
pet2r zegt
@jzaero: vrachtwagens mogen tijdens de spits niet inhalen. Ik zie ze ook maar heel zelden het inhaalverbod negeren.
jzaero zegt
@pet2r: Tjah, ik zit wekelijks 600km op de weg, ik zie het toch te vaak gebeuren. Dan wel op tweestrooks, dan wel op driestrooks. Ook zelfs op de A16 tussen Ridderkerk en Terbregseplein waar ze een eigen vrachtwagenstrook hebben komen ze op de rijbaan voor personenauto’s.
jrk68 zegt
@pet2r:
Ik zou je graag eens uitnodigen om in de spits eens op de A15 terhoogte van de Botlek te gaan kijken.
3 breed de Botlek tunnel in en naast elkaar weer naar boven kruipen is daar het normale rijgedrag van de containerboeren.
Esprit_de_Flandre zegt
@jzaero: Het kapitalisme is een te diffuus systeem om het wegtransport door spoor en vaart te vervangen. Totaal nieuw logistiek systeem, akkoord, maar de flexibiliteit van de vrachtwagen zal dat systeem nooit kunnen overtreffen, plus dat wordt sowieso weer een dure aangelegenheid.
In denk dat de toekomst ligt in aparte rijbanen voor vrachtwagens, waar misschien automatisch wordt gereden over lange afstanden, aan hoge snelheden. Een trein waar je elk moment uit kan dus…
jzaero zegt
@Esprit_de_Flandre: Dat zou goed kunnen, die laatste oplossing. Met je mening over flexibiliteit ben ik het nog niet helemaal mee eens. Zeg namelijk nooit nooit, maar het is wel een lastige opgave om het te overtreffen inderdaad!
Esprit_de_Flandre zegt
@jzaero: Zeg nooit nooit, idd, maar in het geval bvb van mijn werkgever zie ik niet direct andere mogelijkheden. Bij ons worden gelaste constructies gemaakt. Als dat ‘kleintjes’ zijn dan moet daar redelijk serieus aan gepuzzeld worden om dat allemaal economisch verantwoord in een vrachtwagen te krijgen. Een container is daarbij vaak geen optie, dus zou dat allemaal weer moeten herdaan worden op een treinwagon. Anderzijds zijn er de grote constructies, waarbij vrachtwagens vaak voor 3/4 lucht vervoeren, gewoon omdat ze qua gewicht niet meer aankunnen. Zo’n ding zonder beschadigingen op een vrachtwagen krijgen is ook geen sinecure, dus wil je dat liever niet nog eens herhalen om op een boot of trein te zetten. Daarnaast zijn trein- en bootverbindingen nu eenmaal niet geschikt voor dit soort producten. Tien kilometer naar binnenhaven of station, 100 km op boot of trein, en nog eens twintig op vrachtwagen naar de klant. Twee keer overladen dus, met alle tijd die daar inkruipt, en het wachten tot de anderen ook in/uit/overgeladen zijn, is je product twee dagen onderweg, terwijl het er met een vrachtwagen in twee uur tijd is…
MrSkyline zegt
“De Innotruck is komende MobiliTec international trade fair in Hannover te bekijken van 23 tot 27 april.”
Het kan aan de hoeveelheid bloed in mijn alcohol liggen, maar naar mijn idee heb ik zojuist koninginnedag gevierd, en is dat doorgaans op 30 april.
Preske zegt
Ik herkende meteen de hand van Colani hierin. Hij heeft wel meer van dit leuks gemaakt. Alleen jammer dat dit nooit haalbaar zal zijn voor onze wegen. Misschien voor de lange afstandvreters in de USA en Australie.
The360box zegt
@Preske: Daar zitten ze echt niet te wachten op ene Mr. Calani…
a3aan zegt
Gaaf! Laat ze maar meer dit soort dingen maken
xilver zegt
Dat zijn tenminste coole vrachtwagens ipv die platte dingen die we nu hebben!
Roy1985 zegt
Volgens mij is dit het origineel
)
is van Luigi Colani, heeft al een paar streamline trucks gemaakt.
Brokkenpiloot zegt
@Roy1985: Kan aan het tijdstip liggen, maar deze afbeelding doet me denken aan twee hondjes…
Roy1985 zegt
@Brokkenpiloot: Haha idd
betonstaal zegt
@Brokkenpiloot: of 2 kikkers
Justawheelchairguy zegt
@betonstaal: Inderdaad!
jordy14 zegt
Dan kunnen andere weggebruikers meteen zien wat voor kleur schoenen je draagt door dat glazen gedeelte.
betonstaal zegt
@jordy14: en wat voor zaken je nog meer uitvreet achter het stuur
betonstaal zegt
met concorde neus!
desjonnies zegt
En al deze futuristen en denkertjes slaan de plank gigantisch mis.
Als je gewoon naar de evolutie van de lange afstands vrachtwagen kijkt, zie je dat ze alleen maar hoger worden en dat naast brandstof gebruik, leefruimte en comfort op No 1 staan.
Ik ben van mening dat er niet 1 chauffeur te vinden is die weer terug wil naar een cabine met 1950 afmetingen.
RuVi zegt
dit gaat niks worden. Geen compatibiliteit met de huide opleggers/aanhangers, veel te weinig ruimte voor de chauffeur.
Cabine zit in de oplegger, dus kan niet afgezet worden om te laden etc…. teveel beren op de weg.
Esprit_de_Flandre zegt
Nondemiljaar, kan er nu nooit eens iemand een futuristische truck maken ZONDER Colani? Die dingen zijn wel eens leuk als concept, maar wees eerlijk, ze zijn ook gewoonweg lelijk. ‘Stroomlijn’ hoeft er niet uit te zien alsof het uit iemands neus komt…
Al die jonge gastjes die altijd futuristische Lambo’s, Ferrari’s en andere supermeuk ‘ontwerpen’ zouden beter eens iets nuttigs tekenen…
Hupke zegt
Het eerste wat me te binnenspringt als in zo’n vehikel zie is Colani en ja hoor z’n naam staat er op.
We zouden ondertussen anders wel al moeten weten dat dit er nooit komen zal. Al zouden wat gestroomlijndere trucks (maar niet zo onhandig als deze) er wel zitten aan te komen.
Eenmaal op de snelweg is dat het grootste verlies die luchtweerstand.
The360box zegt
Waarom zouden trucks lomp en saai zijn? Dit is anders toch wel porno op wielen(16?)
Justawheelchairguy zegt
@The360box: Die is inderdaad mooi gespoten, echter wil de gemiddelde truckchauffeur/bedrijf dat niet omdat het geld kost en niet functioneel is.
The360box zegt
@kp92: Nwa, het ging niet om de livery maar om de uitvoering met alle toetes en bellen als uitlaat.
smoked zegt
Typisch Scandinavisch.
Word vaak gesponsord ;) staat meestal op de side skirt in het klein.
erwh zegt
Waarom vrachtwagens op Autoblog??
Laten we er alles aan doen dat er zo min mogelijk van op de weg rijden. Het zal er een stuk veiliger en rustiger van worden. Bovendien betalen vrachtauto’s nauwelijks voor het gebruik van de weg, terwijl ze voor 90% van het onderhoud verantwoordelijk zijn van de meeste wegen. Economisch dus ook al niet zo’n goed plan.
Larrs zegt
Ik moest gelijk hier aan denken, vanwege de documentaire op Discovery Channel over voertuigen voor de toekomst.
)
The360box zegt
@Larrs: Die ruitenwissers ;) Weet je gelijk dat het een Mercedes is, ofzo…